Is het nou zo moeilijk.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Roxanne

Is het nou zo moeilijk.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:40

om een pensionklant tevreden te houden, of ligt het weer eens aan mij?

Een dikke drie jaar geleden zijn we bij onze vorige pensionstal weggegaan. De reden was simpel gezegd dat we van instructeur veranderden. Ik heb toen een maand met mijn pony bij kennissen gestaan, zodat ik en mijn pony even tot rust konden komen en we op zoek konden naar een nieuwe stal.
Die nieuwe stal vonden we ook en deze leek stukken beter als de vorige.
Er is een binnenbak 20 x40m, buitenbak 20 x60m, overdekte stapmolen, weidegang, wasplaatsen, poetsplaatsen, ruime luchtige stallen, een longeerbak, héél dicht bij de bossen, een geweldige sfeer en dan ben ik vast nog wel iets vergeten....

Ook toen mijn pony verkocht werd en ik mijn paard kreeg ging ik nog elke dag met plezier naar stal.
Tot een paar maanden geleden stonden we hier fantastisch, maar sinds dat er, laten we zeggen, er privé wat veranderd is bij de eigenaren is het prut...
De stallen zijn regelmatig gewoon écht vies, het komt regelmatig voor (lees; minstens 1x in 3 dagen) dat er geen water is, mijn paarden zijn de afgelopen twee weken niet 1x op de wei gezet (als ze al op de wei konden heb ik dit zelf maar gedaan) rijbakken worden niet gesleept, de buitenrijbak is vrijwel altijd of te nat, of te stoffig, de binnenrijbak is meestal te stoffig of volgebouwd met half-afgebroken hindernissen, een sproeier van de sproei-installatie (die het overigens nooit gedaan heeft) lekt al héél lang, de wasplaatsen zijn behoorlijk vaak verstopt, mijn vader heeft zelf een afstapje in de molen gemaakt (omdat anders elk paard er zowat in fl*kkerde) en ga zo maar door :(

Nu zit ik de laatste tijd ook weer met mijn gezondheid te sukkelen... Ik heb astma en na poging #heelveel kon ik sinds begin dit jaar eindelijk helemaal zonder medicijnen. nu dus niet meer. Ik heb er denk ik zelfs meer last van dan ooit, gevolg is dus dat ik behoorlijk wat medicijnen moet slikken. Ik ben elke avond helemaal bekaf, en heb sinds dit gedoe is begonnen ook last van constante behoorlijke hoofdpijn (ook de huisarts weet dit en we zijn allemaal mogelijke oorzaken één voor één af aan het gaan, zo heb ik al behoorlijk wat cafeïne moten minderen, neem ik mijn medicijnen niet meer dan nodig is, probeer ik stress en spanning e.d. zoveel mogelijk te mijden, enz.)
Maar als mijn huisarts soms eens zou zien hoe stoffig de rijbak wel niet is of allemaal andere dingen die mijn astma nog eens verergeren, zou hij me denk ik al willen verbieden om naar stal te gaan.

We hebben al meerdere malen tegen de staleigenaar gezegd dat de stal weer te vies was, dat er alweer geen water was enz. Dit wordt dan tijdelijk beter, maar na ongeveer een week is alles weer bij het oude.

Deze stal heb ik steeds fantastisch gevonden, maar zo houd ik het niet veel langer meer vol, het liefst zou ik dan ook hier vertrekken.
Daar komt helaas ook het volgende probleem, er is gewoon niets waar we terecht kunnen.
- een stal in buurt heeft ongeveer de zelfde faciliteiten, maar heeft gewoon té kleine stallen en is een stuk duurder
- diverse stallen in de buurt (bijv. bij mensen thuis) hebben geen binnenbak, of geen buitenbak waar vrijwel het hele jaar in gereden kan worden
- een andere stal nog dichterbij is bijna perfect, behalve dat de stallen erg deprimerend zijn en er op het moment niemand is die de stallen uitmest, voert, e.d (er is nu een schema opgesteld, maar ze zijn dringend op zoek naar een stalhulp)

- een nog betere optie is een stuk grond een paar straten verderop (maar hier ben ik weer bang voor aangezien niemand dan de paarden in de gaten kan houden, nou zijn er wel camerasystemen; iemand hier ervaring mee?)
- eventueel zouden we voor tijdelijk weer naar kennissen van ons kunnen (waar we toen ook een maand hebben gestaan) maar dit is ook maar tijdelijk en dat willen we liever ook weer niet aangezien dit waarschijnlijk voor mijn paard meer stress dan rust op zal leveren....

bedankt voor het lezen van dit lange, wazige verhaal. Op dit moment ben ik nogal overstuur omdat ik het gewoon niet meer weet en het me allemaal even te veel wordt. Ik wil gewoon een fijne situatie voor zowel mijn paard als ik....

Nou Bokt, ideeën?

brand los!

Elco

Re: Is het nou zo moeilijk.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:56

In welke regio zoek je iets.??

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 17:32

Limburg, in he midden tussen Venlo en Roermond.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:14

Had je op die stal waar je nu vandaan komt geen afspraken kunnen maken, eventueel gezamenlijk met de andere pension klanten de taken overnemen. Het is tenslotte voor het welzijn van alle paarden. Als de locatie goed is en de middelen zijn voorhanden... zou ik het op die manier proberen op te lossen. Zelf mesten kan iedereen al op zich nemen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:47

friesiszwart schreef:
Had je op die stal waar je nu vandaan komt geen afspraken kunnen maken, eventueel gezamenlijk met de andere pension klanten de taken overnemen. Het is tenslotte voor het welzijn van alle paarden. Als de locatie goed is en de middelen zijn voorhanden... zou ik het op die manier proberen op te lossen. Zelf mesten kan iedereen al op zich nemen.

Ik sta dus nog op deze stal, ook omdat we nergens anders heen kunnen. Niet alle klanten kunne zelf de stallen uitmesten. Er zijn sowieso al niet meer zoveel klanten, en er staat bv. al een vrouwtje dat behoorlijk op leeftijd is en niet meer zelf gaat uitmesten. Dan heb je ook nog klanten die niet dagelijks komen. Het probleem is denk ik meer dat er geen duidelijke planning/schema is wanneer hij welke stallen uitmest. Soms ligt de stal er een hele week super bij, maar dan is het stallenblok ervoor weer behoorlijk vies, helaas is het vaak anders om.
Ik heb ook al bij mijn ouders aangegeven dat ik best Bernice haar stal zelf wil doen, uiteraard zouden we daar dan minder voor betalen. Maar eerst willen we nog een keer met de mensen van de stal (en eventueel andere klanten met klachten) rond de tafel gaan zitten en eens goed praten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:52

dan snap ik niet zo goed waarom je er eerst hier op bokt over praat en daarna pas met de mensen waar het bij hoort. :o

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:54

Aangezien je lange tijd heel erg tevreden bent geweest over deze stal, en er nu dus privéproblemen zijn, zou ik eerst even het gesprek afwachten voordat je besluit te vertrekken (Mits dit niet te lang op zich laat wachten, dus binnen nu en 2 weken bijvoorbeeld). Ondertussen zou ik met de stalgenoten die er regelmatig zijn, afspreken dat in ieder geval het water in de gaten wordt gehouden en zelf uitmesten wanneer nodig. Hopelijk komt er na jullie gesprek een goede oplossing.
Verder kun je nu al advertenties gaan plaatsen op marktplaats en hier op bokt met daarin je wensen voor stalling.
Misschien kun je wel terecht bij een particulier die vlak naast een rijvereniging of binnenbak zit, zodat je toch lekker door kan trainen.
Succes in ieder geval, het lijkt me niet makkelijk om je paard op een stal te hebben staan waar het elke dag weer de vraag is hoe alles erbij staat.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:55

quartel schreef:
dan snap ik niet zo goed waarom je er eerst hier op bokt over praat en daarna pas met de mensen waar het bij hoort. :o

We hebben dus al meerdere malen aangekaart dat we ergens niet tevreden over waren, dit werd dan ook tijdelijk verbeterd/opgelost.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:57

Als ik je verhaal zo lees is het inderdaad verstandig om eens met alle pensionklanten en de pensionhouder om tafel te gaan zitten. Uit je laatste posts maak ik op dat de man wel de beste bedoelingen heeft maar het hem een beetje boven het hoofd groeit en hij het overzicht verloren heeft. Misschien kunnen jullie samen tot een oplossing komen. Het is natuurlijk doodzonde om weg te gaan van een stal waar je altijd met zoveel plezier gestaan hebt en de accommodatie goed is. Wie weet is de man wel heel blij met jullie hulp en steun. Komen jullie er niet uit kun je altijd rondkijken voor andere stalling maar dan heb je het tenminste geprobeerd.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 09-10-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:58

maar als je altijd zo tevreden was over de stalbaas.......dan kan je nu toch even de rollen omdraaien en een plan van aanpak maken met de andere klanten???
Ik zou dan met de stalbaas in overleg gaan met de vraag of jullie kunnen helpen met wat dan ook....
Even een hart onder de riem steken zeg maar.
Wie weet is dat net dat ene duwtje wat hij nodig heeft???

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:59

_Dune_ schreef:
Aangezien je lange tijd heel erg tevreden bent geweest over deze stal, en er nu dus privéproblemen zijn, zou ik eerst even het gesprek afwachten voordat je besluit te vertrekken (Mits dit niet te lang op zich laat wachten, dus binnen nu en 2 weken bijvoorbeeld). Ondertussen zou ik met de stalgenoten die er regelmatig zijn, afspreken dat in ieder geval het water in de gaten wordt gehouden en zelf uitmesten wanneer nodig. Hopelijk komt er na jullie gesprek een goede oplossing.
Verder kun je nu al advertenties gaan plaatsen op marktplaats en hier op bokt met daarin je wensen voor stalling.
Misschien kun je wel terecht bij een particulier die vlak naast een rijvereniging of binnenbak zit, zodat je toch lekker door kan trainen.

Succes in ieder geval, het lijkt me niet makkelijk om je paard op een stal te hebben staan waar het elke dag weer de vraag is hoe alles erbij staat.

gesprek wordt ook zo snel mogelijk gehouden. het probleem met het water (grondwater) is dat er een heule grote ingewikkelde pomp is. Deze heeft sinds kor een nieuwe grapje; hij springt uit zich zelf uit... Hiervoor ging die door totdat deze werd uitgezet (en de tank al was overstroomd). Constant problemen dus met dat rotding....

Daarom wordt ik er ook zo doodmoe van, elke dag moet ik me afvragen wat er nu weer mis is.
De man heeft ook de beste bedoelingen, maar zeg nou zelf. Zo'n accommodatie voor één persoon om te onderhouden en dan ook nog (jonge) paarden/ruiters moeten begeleiden?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:10

quartel schreef:
maar als je altijd zo tevreden was over de stalbaas.......dan kan je nu toch even de rollen omdraaien en een plan van aanpak maken met de andere klanten???
Ik zou dan met de stalbaas in overleg gaan met de vraag of jullie kunnen helpen met wat dan ook....
Even een hart onder de riem steken zeg maar.
Wie weet is dat net dat ene duwtje wat hij nodig heeft???

Een ander probleem is dus dat er gewoon zoveel gedaan moet worden. De stal zo als die er nu staat is nog behoorlijk nieuw (5 jaar oud) maar sommige dingen zijn gewoon niet al te slim gemaakt. Alle stallen moeten één voor één uitgemest worden. Zo'n uitschuifbare zijwanden waren al een hele verbetering geweest. Daarnaast is er overal gewoon weinig onderhoud aan gepleegd en zou onderhand het hele gebouw aangepakt moeten worden.

Daarnaast lopen er nog een meid rond die vrijwel alle jonge paarden rijd en dan zijn er nog een aantal meiden die elk één of twee paarden rijden. Deze helpen ook regelmatig mee, maar deze zullen geen stallen uit gaan mesten of de waterpomp onderhouden. Zij zorgen dan wel weer dat de molen en de weien worden gewisseld, dekens op/af, vegen, enz.

Mijn vader heeft ook al verschillende keren klusjes gedaan, in de tijd dat hij ook geld kon verdienen (is ZZP'er in de bouw, en meestal vroeg hij alleen om het materiaal te betalen, vaak nog niet eens). er moest in de binnenbak bijvoorbeeld een bakrand komen om het veiligheidscertificaat te krijgen. Onderhoud aan de stapmolen, een afstapje in de stapmolen, enz.
Daarnaast doen vrijwel alle andere pensionklanten als ze tijd hebben nog verschillende (kleine) klusjes, bijv. vegen, hooi voeren, wisselen van molen/wei, verzorging van de paarden. Noem maar op, maar er zijn gewoon een aantal dingen die door de eigenaar geregeld moeten worden. Hier wordt hij immers ook voor betaald...

Kijken voor andere stalling is dus (zie OP) een (groot) probleem....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:16

jeetje....ja....er moet wel iets positiefs uit de eigenaar komen inderdaad.
Nou.....ik hoop dat dat gesprek wat op gaat leveren voor jullie.

vervelend hoor

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 15:04

Ben vandaag weer op stal geweest, er was alweer géén water. Toen ik naar de beste man toe wilde gaan zag ik dat hij al bezig was. Hij heeft nu een of ander ding uit de pomp gehaald, helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Ben benieuwd of het daaraan lag...

Verder stoort het me ook dat ze de wei niet meer worden opgezet. Sommige klanten hebben liever niet dat hun paard met dit weer (lijkt alsof het gaat regenen) de wei op gaan. Maar die van mij mogen er gerust op hoor. Ze zijn niet van suiker. Ik heb liever dat ze wel de wei op gaan en ze misschien een nat pak krijgen dan dat ze de hele dag in de stal/molen staan te verpieteren....

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 10:42

Ik blijf nu maar met die lap grond in mijn hoofd zitten. Eigenlijk is het denk ik niet eens zo'n slecht idee.... Heeft iemand misschien ervaring met camera/alarmsystemen op afstand?

LoveAart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:47

Hmm ik herken je probleem een beetje. Bij ons is er vooral in de winter een strijd over het water. We moeten het doen met tonnen die regen opvangen en in de winter is het noodkraantje vaak bevroren, dus moeten we bij de boer aan huis aanbellen voor een emmer water. De pijn en moeite waarmee ze het je aanrijken... Maar het paard komt niets te kort, eigenaren moeten alleen flink opletten op de voorraad van alles.

Zo hadden we verleden week twee weken geen stro. Heb maar wat pakken zaagsel gehaald, blijven zeuren heeft hier geen zin.

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:24

Zo, ben blij dat het bij ons altijd goed is *\o/* _/-\o_ _/-\o_

kaylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:25

maar het is wel vervelend je wilt gewoon dat alles goed is en je nergens druk over hoeft te maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:57

Misschien is het een idee om een stagiare in dienst te nemen voor het mesten, voeren en binnen/buiten zetten.
Maak een bord waarop je per dag kan zetten welke paarden binnen of buiten moeten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:02

Ik kan je maar een tip geven, zet je paarden niet ergens neer waar je alles zelf moet doen als het niet achter je huis is...Wij hebben dat jaren zo gedaan, paarden particulier gestald (hele oude man, dus wij deden alles maar dan ook alles zelf) Was maar 5 kilometer, paar minuten met de auto en in 20 minuten te fietsen, maar ik kan je met geen mogelijkheid vertellen hoe zwaar dat was en hoe beu wij het op den duur waren...Dat vraagt zo ontzettend veel van je op die manier, tijd, zorgen, aanpassen...Ik zou het iedereen afraden, tenzij je het zo regelt dat de paarden zelf binnen/buiten kunnen en je er niet vaker dan eenmaal per dag naar toe hoeft. In alle andere gevallen, bezint eer je begint...

Ik heb ze nu aan huis, en het is echt nog net zoveel werk uiteraard maar het scheelt zoveel tijd, stress en geregel...Die andere situatie is er langzaam ingeslopen (gingen steeds meer zelf doen) maar als ik zo had moeten beginnen denk ik niet dat er ooit een paard was gekomen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:04

Ik heb persoonlijk het idee dat het de eigenaar boven het hoofd groeit en als je weer een fijne stal wil krijgen kan je natuurlijk ook samen met een aantal andere hulp bieden waar nodig en mogelijk. uiteraard wel tijdelijk in mindering van stalgeld. zodat de manege weer word als voor heen , is dat een idee.