Een dikke drie jaar geleden zijn we bij onze vorige pensionstal weggegaan. De reden was simpel gezegd dat we van instructeur veranderden. Ik heb toen een maand met mijn pony bij kennissen gestaan, zodat ik en mijn pony even tot rust konden komen en we op zoek konden naar een nieuwe stal.
Die nieuwe stal vonden we ook en deze leek stukken beter als de vorige.
Er is een binnenbak 20 x40m, buitenbak 20 x60m, overdekte stapmolen, weidegang, wasplaatsen, poetsplaatsen, ruime luchtige stallen, een longeerbak, héél dicht bij de bossen, een geweldige sfeer en dan ben ik vast nog wel iets vergeten....
Ook toen mijn pony verkocht werd en ik mijn paard kreeg ging ik nog elke dag met plezier naar stal.
Tot een paar maanden geleden stonden we hier fantastisch, maar sinds dat er, laten we zeggen, er privé wat veranderd is bij de eigenaren is het prut...
De stallen zijn regelmatig gewoon écht vies, het komt regelmatig voor (lees; minstens 1x in 3 dagen) dat er geen water is, mijn paarden zijn de afgelopen twee weken niet 1x op de wei gezet (als ze al op de wei konden heb ik dit zelf maar gedaan) rijbakken worden niet gesleept, de buitenrijbak is vrijwel altijd of te nat, of te stoffig, de binnenrijbak is meestal te stoffig of volgebouwd met half-afgebroken hindernissen, een sproeier van de sproei-installatie (die het overigens nooit gedaan heeft) lekt al héél lang, de wasplaatsen zijn behoorlijk vaak verstopt, mijn vader heeft zelf een afstapje in de molen gemaakt (omdat anders elk paard er zowat in fl*kkerde) en ga zo maar door

Nu zit ik de laatste tijd ook weer met mijn gezondheid te sukkelen... Ik heb astma en na poging #heelveel kon ik sinds begin dit jaar eindelijk helemaal zonder medicijnen. nu dus niet meer. Ik heb er denk ik zelfs meer last van dan ooit, gevolg is dus dat ik behoorlijk wat medicijnen moet slikken. Ik ben elke avond helemaal bekaf, en heb sinds dit gedoe is begonnen ook last van constante behoorlijke hoofdpijn (ook de huisarts weet dit en we zijn allemaal mogelijke oorzaken één voor één af aan het gaan, zo heb ik al behoorlijk wat cafeïne moten minderen, neem ik mijn medicijnen niet meer dan nodig is, probeer ik stress en spanning e.d. zoveel mogelijk te mijden, enz.)
Maar als mijn huisarts soms eens zou zien hoe stoffig de rijbak wel niet is of allemaal andere dingen die mijn astma nog eens verergeren, zou hij me denk ik al willen verbieden om naar stal te gaan.
We hebben al meerdere malen tegen de staleigenaar gezegd dat de stal weer te vies was, dat er alweer geen water was enz. Dit wordt dan tijdelijk beter, maar na ongeveer een week is alles weer bij het oude.
Deze stal heb ik steeds fantastisch gevonden, maar zo houd ik het niet veel langer meer vol, het liefst zou ik dan ook hier vertrekken.
Daar komt helaas ook het volgende probleem, er is gewoon niets waar we terecht kunnen.
- een stal in buurt heeft ongeveer de zelfde faciliteiten, maar heeft gewoon té kleine stallen en is een stuk duurder
- diverse stallen in de buurt (bijv. bij mensen thuis) hebben geen binnenbak, of geen buitenbak waar vrijwel het hele jaar in gereden kan worden
- een andere stal nog dichterbij is bijna perfect, behalve dat de stallen erg deprimerend zijn en er op het moment niemand is die de stallen uitmest, voert, e.d (er is nu een schema opgesteld, maar ze zijn dringend op zoek naar een stalhulp)
- een nog betere optie is een stuk grond een paar straten verderop (maar hier ben ik weer bang voor aangezien niemand dan de paarden in de gaten kan houden, nou zijn er wel camerasystemen; iemand hier ervaring mee?)
- eventueel zouden we voor tijdelijk weer naar kennissen van ons kunnen (waar we toen ook een maand hebben gestaan) maar dit is ook maar tijdelijk en dat willen we liever ook weer niet aangezien dit waarschijnlijk voor mijn paard meer stress dan rust op zal leveren....
bedankt voor het lezen van dit lange, wazige verhaal. Op dit moment ben ik nogal overstuur omdat ik het gewoon niet meer weet en het me allemaal even te veel wordt. Ik wil gewoon een fijne situatie voor zowel mijn paard als ik....
Nou Bokt, ideeën?
brand los!