Met pensioen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_EH

Met pensioen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:08

Mijn ruin is nu 22, en heeft zijn hele leventje hard in de sport gewerkt. Ik heb hem nu 2 jaar van mezelf, eerste eigen paard.
Goed, ik merk steeds meer dat hij niet zoveel zin meer ergens in heeft. Bij een buitenritje is hij nog wel te rijden, maar wordt ook minder,mede omdat hij niet meer zo'n goede conditie heeft nu hij ook een tijdje niet heeft gereden (bulten, zie ander topic). Ik weet ook niet zogoed wat ik nu nog moet doen... Hij vind het steeds moeilijker, hij heeft nu ook niet zoveel bespiering meer en alles gaat niet meer soepel.
Wat zal ik doen, langzaam afbouwen en hem dan een welverdiend pensioentje geven (lekker op het land, misschien af en toe wat vrijheidsdressuur/grondwerk ed), of zal ik weer actief beginnen en weer conditie opbouwen?

alvast heel erg bedankt voor tips etc! :)

Nienkex

Re: Met pensioen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:14

Als jij merkt dat je paard een beetje op begint te raken dan zou ik hem lekker zn pensioen gunnen.
Maar als je merkt dat hij nog even door kan, op wat voor manier dan ook, dan kan je kijken of je nog wat conditie op kan bouwen met hem!
het hangt er gewoon heel erg van af hoe je paard vooruit of achteruit gaat.
maar zoals ik het nu lees klinkt het alsof hij wel aan zn pensioen toe is, behalve als hij met een betere conditie wel weer wat beter gaat.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:15

Die van mij is 24 jaar en heeft ook heel actief in de sport mee gedraaid (reining).
Ik merk dat hij nog heel graag wil, gaat door het vuur voor je etc. Maar aan de andere kant ken ik ook paarden die jonger zijn en gewoon helemaal op zijn zeg maar. Ik denk dat dat het echt per paard verschilt. Luister naar je gevoel, dat is meestal toch wel het juiste......... Jij kent je paard nog het beste.

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 16:18

@ Nienkex
dankje, ja zo denk ik er ook over. Ik denk dat het te lang werken wordt om zijn conditie weer goed te krijgen, en al dat getrain wil ik hem dan denk ik ook niet meer aandoen.

Bedankt voor de reactie's!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:24

Even doorzetten en wat leuke dingen gaan doen waarvan je weet dat paard het nog aan kan! Joh...22...dat is mijn ogen nog een jonkie! mijn eigen gefokte merrie is ook 22 jaar, heeft jaren in de sport gelopen en met 2 ruiters de M gehaald, de ORUN gedaan en zelfs in het manege werk af en toe meegelopen.
is het paard gezond, dan lekker rijden en doorgaan met trainen! Juist het los houden van een ouder paard door middel van dressuur is veel beter voor je paard.
Stil zetten is vaak het begin van het einde...mits het paard natuurlijk verder gezond is!

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:25

Je moet gewoon doen waar je merkt dat hij nog plezier in heeft! en je kan altijd nog lekker een rustig buitenritje maken ofzo natuurlijk!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:59

Juist rustig opbouwen, betere conditie kan heel goed het plezier in bewegen en dus rijden weer terug brengen. Je zal er wel rekening mee moeten houden dat het opnieuw opbouwen van bespiering en conditie langer gaat duren en dat je meer moet doen aan het vasthouden ervan.
Vrijheidsdressuur als mentale uitdaging en ook gymnastiek is zeker leuk om paard weer gemotiveerd te krijgen om wat te doen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:02

Rust roest zeggen ze wel eens.
Ga lekker buitenritjes maken, afwisselen met vrijheidsdressuur, en je paard goed in de gaten houden.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:02

ik zou nog rustig gaan rijden, niet te vaak.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:56

ik zou rustig gaan rijden conditie op gaan bouwen als dat lukt en gewoon rustig aan gaan doen leetijd zegt mij niks.ik heb zelf een tuigpaard van 22 jaar oud en die loopt nog mee in de tuigpaarden westrijden wat vrij intensief is.
ik sta dan niet super geplaatst maar zolang ik het leuk vind en het paard nog blij zijn rondje loopt vind ik het prima

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:48

aerdenhout1 schreef:
Even doorzetten en wat leuke dingen gaan doen waarvan je weet dat paard het nog aan kan! Joh...22...dat is mijn ogen nog een jonkie! mijn eigen gefokte merrie is ook 22 jaar, heeft jaren in de sport gelopen en met 2 ruiters de M gehaald, de ORUN gedaan en zelfs in het manege werk af en toe meegelopen.
is het paard gezond, dan lekker rijden en doorgaan met trainen! Juist het los houden van een ouder paard door middel van dressuur is veel beter voor je paard.
Stil zetten is vaak het begin van het einde...mits het paard natuurlijk verder gezond is!

helemaal mee eens, rust roest, doen wat je kan met zijn eventuele beperkingen, al zijn dat maar stapritjes (goed voor conditie op te bouwen overigens) of wandelen, mee als handpaard...vrijheidsdressuur...maar vooral actief houden!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 16:12

Lastig en zo per paard verschillend. Een paard van 22 is geen jonkie, da's gewoon een oud paard. Tuurlijk zijn ze er wel ouder en nog tip top, maar het gros is óf dood óf kats versleten.

Je zegt zelf dat je merkt dat hij niet meer zo graag wil. Als het een luie bliksem was, had je dat eerder gemerkt dan nu op z'n 22e. Als je zorgt dat hij lekker veel beweging krijgt, bij voorkeur in een groep met niet alleen ouwe knarren, is dat geen rust en dus geen roest. Da's wat ruster aan doen, zeg maar een AOW-tje. Conditie opbouwen en terug komen op z'n oude niveau, gaat je nooit meer lukken. Daarvoor is hij simpelweg te oud (iemand van 70 kan best fit zijn, maar komt ook met afgestemde training echt niet meer op het niveau van toen hij 40 of zelfs 20 was). Ouder worden is ook gewoon elke keer een beetje aftakelen. Da's niet negatief, da's gewoon een gegeven waarmee we allemaal -als het goed is- te maken zullen krijgen.

Het enige advies dat ik je geven kan is dat je moet doen waarvan jij denkt dat het verstandig is. Vanachter een beeldscherm kunnen we niet beoordelen in welke conditie jouw paard is.

Nista_EH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 17:47

@ Marion71
dankje voor de super reactie, dit is inderdaad ook mijn plan.

Dankjullie allemaal trouwens, hihi! ;D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:33

je zou ook eens een bloedonderzoek kunnen overwegen, dat is vaak ook verhelderend.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:55

Lekker verwennen met goed voer en veel aandacht geven. Ik heb mijn ''oude ''man gekregen toen hij 19 was . in slechte conditie. Nu 3 jaar later is hij weer helemaal in topvorm en denkt er nog niet over om het rustig aan te doen. Kijk ook eens naar ev. aangepast beslag of glucosamine voor soepeler gewrichten. misschien heeft hij pijn of is hij erg stijf. Daar wordt het leven ook niet leuker van. Denk er aan , een oud paard heeft meer zorg nodig en heeft het sneller koud. Dus behandel hem zoals jij op je ouwe dag , behandelt zou willen worden.Lang niet elk paard wil al op pensioen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:58

Opzich kun je zijn conditie opbouwen.
Ik denk dat jij je paard heel goed kent, en zo kan jij beoordelen of hij 't nog leuk vind. :)

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:54

ik heb een paard van 20 en die is al met pensioen maar komt door een oude blessure. ik zou naar je paard luisteren die voelt natuurlijk beter aan wat hij nog aan kan en wat niet. je kan hem ook 24/7 in de wei zetten en dan 2 a 3x in de week een buitenritje maken of lekker naar het bos of strand geen ofzo