deken of geen deken? wat doen jullie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liefmeisje21

deken of geen deken? wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 14:04

Ik heb een fjord die al een lekkere wintervacht heeft en het is de eerste winter dat hij bij mij is. Nu heb ik besloten
om geen deken om te doen en hem een lekker beertje te laten worden. We rijden nog niet intensief met hem omdat hij pas
3.5 jaar is maar gaan soms even een rondje door het park en longeren. Nu ben ik een beetje gaan rondlezen en wil graag jullie
meningen hierover horen. Zo las ik dus dat je een bezweet paard dat goed afgekoeld is gewoon buiten kan neerzetten en een
zweetdeken dus overbodig is want de huid is niet nat maar alleen de haren. Nu zijn de meningen daar heel erg verschillend over.
Nu las ik ook dat als je dekens op gaat leggen dat de haren dan plat gedrukt worden en dat ze het dan juist wel koud kunnen krijgen.
scheren daar ben ik trouwens geen voorstander van. Maar wat als je een afgekoeld bezweet paard op stal zet? Kunnen ze daar dan ziek van worden of heeft dat gewoon hetzelfde effect als ze buiten staan?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:23

Als mijn paard na het uitstappen nog nat is dan wrijf ik hem droog met stro voor het wegzetten. :)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:27

Op je laatste vraag denk ik dat ze het wel sneller koel kunnen lrijgen. Buiten lopen ze, bewegenze en worden ze weer warm. Binnen in een stal staan ze stil, en worden ze koud.

Ik ga dit jaar ook voor het eerst zonder deken, heb ook een fjord. Voorheen altijd geschoren. Was de dekens zat, pony ook, en gaan nu lekker teddy! De keren dat we gereden heben afgelopen winter zijn op 1 hand te tellen, dus dat kan ze met vacht wel aan.

Het is idd zo dat een paard van binnen naar buiten toe zweet. Dus als je goed uitstapt, je paard op temp. en adem is, kan ie gewoon met een '' natte ''vacht naar buiten, want de huid droogt eert op, dan de haren.

Vwb dekens, je legt een deken op, daarmee kan je paard zijn eigen temp niet meer regelen, omdat ie zijn haren niet op kan zetten. Dmv haren opzetten houden ze lucht ertussen vast, en dat isloeert. Dit kanie dus niet doen als er een dek op ligt. dus zal je in de winter ook een dikkere deken moeten gebruiken, omdat ie het anders koud krijgt, omdat jij(niet jij persoonlijk :D ) voor hem bepaald dat er een deken op moet.

Amiigo

Re: deken of geen deken? wat doen jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:03

Je kunt wel een wolle dekentje kopen, die neemt het zweet op en dan gewoon in de wei zetten :)

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:17

Ik zou met deken doen.
Scheelt veel wachten op je paard die zeiknat is, en die moet drogen.
Bij mij hebben ze allemaal een deken op.
Laatst bijgewerkt door Marengogirl op 09-10-11 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:46

Quido456 schreef:
Schilt veel wachten op je paard die zeiknat is, en die moet drogen.
.

schilt of scheelt :D

Maar wachten, op zich valt dat mee denk ik. je zal wat langer moeten itstappen, maar als je paard op adem en afgekoeld is, hoeft ie dus niet droog te zijn..

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:52

Haha beetje blind.
Maar het schijnt ook niet goed te zijn op lange termijn had k ergens gelezen, omdat hij zijn warmte niet goed kwijt kan.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:13

je kan je pony makkelijk zonder deken laten staan als hij nu al een dikkere vacht heeft. je kan wel als hij na het rijden nat is een wollen deken opdoen zodat het wol het zweet absorbeert en nat weer buiten zetten zal ik ook niet doen want dan heb je kans dat hij kou vat.

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:21

als je gewoon een zweetdeken op doet en dan wachten tot hij droog is, en dan een borsteltje eroverheen en dan kan je hem gewoon buiten zetten hoor.

Jennifeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:15

ik heb op paardnatuurlijk.nl een x gelezen dat als een paard gewoon goed afgekoeld is je hem gewoon zo in de wei kunt zetten.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:58

Ik wist niet dat paarden van binnen naar buiten zweette. Maar alsnog, ik zou mijn paard niet nat naar buiten gooien, veel te bang dat ie kou vat!