Ijzers vallen af

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Ijzers vallen af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 16:32

Mijn paard heeft voor ijzers, deze vielen er beide in 2 weken af. De hoefsmid heeft ze er weer onder gezet en nu een week later ligt er weer een af. Ik vroeg me af hoe dit komt. Ik zie mn paard geen gekke sprongen etc. maken in de wei. Ligt het toch aan mijn paard of ligt dit aan de smid (waar ik ook niks verkeerds aan zie)? Ik zag dus vanmorgen dat er 1 ijzer af is en heb vanavond wedstrijd, maakt dit uit? Bedankt :)

SuzanH

Re: Ijzers vallen af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:25

Hier het zelfde probleem.. Ik heb het gezegd tegen de smid toen en sinds dien nooit meer last van gehad :+

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:12

Doordat paarden in de wei lopen willen hoefijzers wel sneller erafvallen (grond etc ertussen blijven haken etc.) Maar misschien dat de hoefijzers te groot of te klein zijn voor je paard? Mijn paard had eerst iets te kleine hoefijzers en die bleven goed zitten. Daarna heeft de hoefsmid te grote hoefijzers eronder gezet en die lager er binnen no time af.

BullyCotton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:42

Hier nog iemand die daar last van HAD.. Mijn paard stond lekker schattig met zijn hoefjes bij elkaar, zodat hij met het ene voetje, op het andere ruste, been omhoog, en ijzer er af. Dat is de meest voorkomende reden dat die er af gaat hoorde ik, dat ze gewoon oop zijn eigen ijzer gaan staan. Nu is DE oplossing om even springschoentjes te kopen :) die gewoon om doen in de wei, en de kans dat hij o zijn eigen hoef staat is klein, ook eventjes met de hoefsmid praten, want hij heeft ze er uiteindelijk ook op een andere manier onder gezet volgensmij, wat ook heel veel helpt natuurlijk, succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 21:53

Je zou ook gewoon een goede smid kunnen nemen. Afvallende ijzers duidt in 100% van de gevallen op niet correct aangebrachte ijzers! Natuurlijk kan een smid een inschattingsfout maken, maar goed gelegde ijzers moeten technisch gewoon 8-10 weken blijven zitten! Heeft niks met grond of lopen in de wei te maken!

Ik kreeg een paard op de wei met ijzers van een week. Na drie weken lag de hele bende los. Ik liet nieuwe ijzers leggen; die moesten na 9 weken met enig gepast geweld worden verwijderd!

noortiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:57

je kan er wel kleinere hoefijzers onder laten zetten, maar dat is ook niet goed. miss een andere hoefsmid, of het hem vertellen of in de weide springschoenen omdoen. (zeker als ze er net op zitten!)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:39

Mijn wedstrijdpaard loopt in de zomer altijd vierkant op ijzers, maar dan heeft hij ook altijd springschoenen aan :j
Bij hem was het ook altijd ijzers rapen...
Dus op de wei, in de stapmolen, met longeren, met rijden, altijd springschoenen om :j
En dat scheelde een hoop!
Ik zou even met je hoefsmid overleggen, over hoe en wat :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:56

Renske_W schreef:
Mijn wedstrijdpaard loopt in de zomer altijd vierkant op ijzers, maar dan heeft hij ook altijd springschoenen aan :j
Bij hem was het ook altijd ijzers rapen...
Dus op de wei, in de stapmolen, met longeren, met rijden, altijd springschoenen om :j
En dat scheelde een hoop!
Ik zou even met je hoefsmid overleggen, over hoe en wat :j

Wellicht is het zinvol om je eigen raad ook zelf eens op te volgen?

Sorry hoor, maar paarden die ijzers strooien alsof het pepernoten zijn, die staan domweg verkeerd op hun ijzers!!
Voor noodgevallen prima om de symptomen te bestrijden, maar als dat de "oplossing" is, zou ik toch eens achter mijn oor krabben waar ik mee bezig ben.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:08

Mijn paard loopt nogal ruim, en die tikte ze er zelf vanaf.
Hier is ook echt wel overleg over geweest met mijn smid, hij stond ook alleen 's zomers op ijzers vanwege de schroeven, en in de winter gingen/gaan ze er altijd onderuit. :)
Mijn andere wedstrijdpaard stond het hele jaar door voor op ijzers, en met haar zijn er nooit problemen geweest met ijzers aftrappen. En dit werd door dezelfde smid gedaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:19

Renske_W schreef:
Mijn paard loopt nogal ruim, en die tikte ze er zelf vanaf.
Hier is ook echt wel overleg over geweest met mijn smid, hij stond ook alleen 's zomers op ijzers vanwege de schroeven, en in de winter gingen/gaan ze er altijd onderuit. :)
Mijn andere wedstrijdpaard stond het hele jaar door voor op ijzers, en met haar zijn er nooit problemen geweest met ijzers aftrappen. En dit werd door dezelfde smid gedaan.

Als een paard zelf z'n ijzers eraf tikt, liggen ze te lang. In combinatie met een te laat wegzijnd voorbeen heb je dus een probleem.
Kortom: nogmaals met je smid om tafel en mogelijk je instructeur eens kritisch naar het lopen laten kijken? Sneller voorbeen zou het probleem in ieder geval deels oplossen......

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:26

Mijn paard heeft onlangs ook voor het eerst in 1 dag beide voorijzers verloren. Maar dat komt omdat mijn paard sinds kort op een andere stal staat. En daar hebben ze veengrond wat zeiknat is. Dus door het rennen door de bagger raakt hij door de zuiging z'n ijzers kwijt. Dat heeft echt niks met de smid te maken. Maar puur door de veengrond.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:28

Darkness85 schreef:
Mijn paard heeft onlangs ook voor het eerst in 1 dag beide voorijzers verloren. Maar dat komt omdat mijn paard sinds kort op een andere stal staat. En daar hebben ze veengrond wat zeiknat is. Dus door het rennen door de bagger raakt hij door de zuiging z'n ijzers kwijt. Dat heeft echt niks met de smid te maken. Maar puur door de veengrond.

Toch apart dan dat ik jaren een paad op veen heb gehouden en daar nooit een ijzer op ben verloren.......
Toch eens overleggen, wellicht...?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:43

het ene paard is het andere niet en de ene voet is de andere niet...
Mijn merrie trapte ook elke keer haar ijzers krom of er af. Smid was goede smid van kliniek. Lichter ijzer, minder ruim ijzer, takken inkorten en naar binnen buigen iets meer opzet voor sneller vertrekken voor...

Maar zoals zij kon springen en te keer gaan buiten...
Ze moest continue springschoenen om en daar kreeg ze in het najaar blaren van op haar hoefballen
Ik heb ze er toen maar af laten halen en alleen nog af en toe een periode tijdelijk als het om een bepaalde reden echt nodig was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:06

joyce B schreef:
het ene paard is het andere niet en de ene voet is de andere niet...
Mijn merrie trapte ook elke keer haar ijzers krom of er af. Smid was goede smid van kliniek. Lichter ijzer, minder ruim ijzer, takken inkorten en naar binnen buigen iets meer opzet voor sneller vertrekken voor...

Maar zoals zij kon springen en te keer gaan buiten...
Ze moest continue springschoenen om en daar kreeg ze in het najaar blaren van op haar hoefballen
Ik heb ze er toen maar af laten halen en alleen nog af en toe een periode tijdelijk als het om een bepaalde reden echt nodig was.

En nu blijven die ijzers zonder springschoenen opeens wel zitten??? Mag ik dat een beetje apart vinden?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:30

nee, ze loopt dus zonder ijzers (die zijn er af gegaan omdat zonder springschoenen dus niet kon omdat ze zodra ze af waren en ze 1x gek deed ze gelijk krom en/ of los zaten)) en als ze echt ijzers onder moet, zitten er ook springschoenen omheen. Maar 24/7 het hele jaar springschoenen kan dus niet, dus dan ook geen ijzers indien het niet echt noodzakelijk is.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-10-11 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:33

Heb je al eens gedacht om springschoenen om te doen? Als ze dan niet meer 'afvallen' dan ligt het aan je paard. Als ze het dan nog doen, misschien aan je smid ;).
Ken smid daar vallen ze echt binnen 8 weken eronderuit, maar bv bij mijn huidige smid, kunnen ze goed na 16 weken nog muurvast zitten (Dan zijn ze gewoon super dun van slijtage en moet hij wel naar de smid vanwege lange hoeven).

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:38

Het heeft idd ook met de grondsoort te maken.. Paarden hier staan ook op veengrond en met dit weer word het echt heel drassig en zuigen de ijzers gewoon los. Maar ook een goede smid heeft hier mee te maken. Mijn paard trapte ook heel regelmatig zijn ijzers af, omdat hij achter ook een pas overzet over zijn voorbenen. Dus moet je zorgen dat hij voor sneller 'weg' is d.m.v. een opzet. Sinds ik mijn huidige smid heb, trapt hij bijna nooit een ijzer af, alleen in de drassige wei is het nu wel gebeurd. Hij staat voor op break-over beslag en kan nu zeer goed afrollen op de manier die hij wil. Paard loopt veel ruimer en word niet belemmerd in zijn bewegingen, dit is ook een reden dat de ijzers niet afgetrapt worden. Een te ruim, te krap of verkeerd ijzer zijn een belemmering voor een paard en omdat zij de bewingen niet af kunnen maken, zullen ook hierdoor de ijzers makkelijk afgetrapt worden. ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:00

joyce B schreef:
nee, ze loopt dus zonder ijzers (die zijn er af gegaan omdat zonder springschoenen dus niet kon omdat ze zodra ze af waren en ze 1x gek deed ze gelijk krom en/ of los zaten)) en als ze echt ijzers onder moet, zitten er ook springschoenen omheen. Maar 24/7 het hele jaar springschoenen kan dus niet, dus dan ook geen ijzers indien het niet echt noodzakelijk is.

Duidelijk!

colette_007 schreef:
Heb je al eens gedacht om springschoenen om te doen? Als ze dan niet meer 'afvallen' dan ligt het aan je paard. Als ze het dan nog doen, misschien aan je smid ;).
Ken smid daar vallen ze echt binnen 8 weken eronderuit, maar bv bij mijn huidige smid, kunnen ze goed na 16 weken nog muurvast zitten (Dan zijn ze gewoon super dun van slijtage en moet hij wel naar de smid vanwege lange hoeven).

Kortom, springschoenen is symptoombestrijding! Je zegt het zelf!!

Smid zoeken waarbij het niet nodig is om aan symptoombestrijding te doen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:01

Dat zeg ik niet ;) Ik zeg juist, als hij met springschoenen er nog af gaan, ligt het aan de smid... Als ze er NIET af gaan ligt het dus aan je paard en niet aan de smid.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:02

Mijn hoefsmid buigt de takken iets naar boven en rond de voorkant af. Ik heb hier een paard in pension staan waarbij het voorbeen ook niet snel genoeg weg is.
Nu met de takken iets omhoog gaat het beter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:08

colette_007 schreef:
Dat zeg ik niet ;) Ik zeg juist, als hij met springschoenen er nog af gaan, ligt het aan de smid... Als ze er NIET af gaan ligt het dus aan je paard en niet aan de smid.

Lees je eigen tweede regel eens. Daarmee zeg je zelf al dat die eerste regel gewoon onzin is........

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:12

Uh ik snap echt niet wat je bedoeld :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:20

colette_007 schreef:
Uh ik snap echt niet wat je bedoeld :=

Deze passage uit een eerder bericht hierboven:
colette_007 schreef:

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:21

Ja... Maar ik snap niet wat daar onzin aan is ofzo? *Ben ik nu zo blond :o*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:23

colette_007 schreef:
Ja... Maar ik snap niet wat daar onzin aan is ofzo? *Ben ik nu zo blond :o*

Ijzers die onder een paard uitvallen zijn ALTIJD terug te voeren op slecht timmerwerk van de smid! De rest is dus onzin of op z'n best symptoombestrijding.