Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renske_W schreef:Mijn wedstrijdpaard loopt in de zomer altijd vierkant op ijzers, maar dan heeft hij ook altijd springschoenen aan
Bij hem was het ook altijd ijzers rapen...
Dus op de wei, in de stapmolen, met longeren, met rijden, altijd springschoenen om
En dat scheelde een hoop!
Ik zou even met je hoefsmid overleggen, over hoe en wat
Renske_W schreef:Mijn paard loopt nogal ruim, en die tikte ze er zelf vanaf.
Hier is ook echt wel overleg over geweest met mijn smid, hij stond ook alleen 's zomers op ijzers vanwege de schroeven, en in de winter gingen/gaan ze er altijd onderuit.
Mijn andere wedstrijdpaard stond het hele jaar door voor op ijzers, en met haar zijn er nooit problemen geweest met ijzers aftrappen. En dit werd door dezelfde smid gedaan.
Darkness85 schreef:Mijn paard heeft onlangs ook voor het eerst in 1 dag beide voorijzers verloren. Maar dat komt omdat mijn paard sinds kort op een andere stal staat. En daar hebben ze veengrond wat zeiknat is. Dus door het rennen door de bagger raakt hij door de zuiging z'n ijzers kwijt. Dat heeft echt niks met de smid te maken. Maar puur door de veengrond.
joyce B schreef:het ene paard is het andere niet en de ene voet is de andere niet...
Mijn merrie trapte ook elke keer haar ijzers krom of er af. Smid was goede smid van kliniek. Lichter ijzer, minder ruim ijzer, takken inkorten en naar binnen buigen iets meer opzet voor sneller vertrekken voor...
Maar zoals zij kon springen en te keer gaan buiten...
Ze moest continue springschoenen om en daar kreeg ze in het najaar blaren van op haar hoefballen
Ik heb ze er toen maar af laten halen en alleen nog af en toe een periode tijdelijk als het om een bepaalde reden echt nodig was.
joyce B schreef:nee, ze loopt dus zonder ijzers (die zijn er af gegaan omdat zonder springschoenen dus niet kon omdat ze zodra ze af waren en ze 1x gek deed ze gelijk krom en/ of los zaten)) en als ze echt ijzers onder moet, zitten er ook springschoenen omheen. Maar 24/7 het hele jaar springschoenen kan dus niet, dus dan ook geen ijzers indien het niet echt noodzakelijk is.
colette_007 schreef:Heb je al eens gedacht om springschoenen om te doen? Als ze dan niet meer 'afvallen' dan ligt het aan je paard. Als ze het dan nog doen, misschien aan je smid.
Ken smid daar vallen ze echt binnen 8 weken eronderuit, maar bv bij mijn huidige smid, kunnen ze goed na 16 weken nog muurvast zitten (Dan zijn ze gewoon super dun van slijtage en moet hij wel naar de smid vanwege lange hoeven).
colette_007 schreef:Uh ik snap echt niet wat je bedoeld
colette_007 schreef:Ken smid daar vallen ze echt binnen 8 weken eronderuit, maar bv bij mijn huidige smid, kunnen ze goed na 16 weken nog muurvast zitten (Dan zijn ze gewoon super dun van slijtage en moet hij wel naar de smid vanwege lange hoeven).