Mok in de sokken, niet scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Mok in de sokken, niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 10:00

Ik ben een van de vele die gek is op rassen zoals de Tinker, de Shire, de Ardenner, de Belg, de Fries en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu heb ik een lange tijd een Friese merrie behandeld voor mok, jammer genoeg wist de vrouw waarvan zij was niks over de aandoening en dacht de beste zorg voor 't beestje te dragen. Echter bleek de mok al in zo een ver stadium dat de merrie bokkenpoten begon te ontwikkelen om haar koten te ontlasten van de mok die aan haar huid trok.

Na lang wikken en wegen en na wat lokken van haar mooie dikke sokken te hebben afgeknipt schrok ik ontiegelijk wat daaronder uit kwam, wat een vreselijk gezicht. De mok was afschuwelijk! In een heel ver stadium, de keuze wat binnen enkele seconde gemaakt, het scheerapparaat erin!

Nadat ik de sokken had afgeschoren kon ik de mok zo goed behandelen dat 't op tijd van 7 weken compleet verdwenen was.

Nu heb ik om mij heen meer mensen die paarden hebben met sokken en dus ook regelmatig last hebben van mok. Maar veel van deze mensen die ik adviseer of vertel over mijn ervaringen van 't scheren van de sokken kijken mij scheef aan en verklaren mij voor gek! Ze moeten er niet aan denken, de hele uitstraling van 't paard naar de haaien!

Dan denk ik bij mijzelf, ben ik dan nu werkelijk de enige die er zo over denkt? Die niet eens hoefde te twijfelen over 't scheren van de sokken? Het welzijn van 't paard staat bij mij voorop, lijkt mij? Wat vinden jullie?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:06

Fijn dat jij het op hebt kunnen lossen met het scheren van de sokken. Ik heb ook andere ervaringen waarbij het niet altijd gewerkt heeft.

Gezondheid gaat bij de meeste wel voor de uitstraling denk ik, maar ik denk dat het grootste probleem is dat mok nog weleens onderschat wordt als "ziekte". Vele denken dat het komt door de natte weides en gaan ervan uit als het wat droger wordt het vanzelf opgelost is. En dat ze het daarom zonde vinden om te scheren...

Bij mijn tinker werkt scheren ook niet, kort knippen weer wel. Als het geschoren is, gaat het irriteren en krijgt hij er ontstekingen bovenop. Ik heb ook totaal geen problemen met scheren/kort knippen. Zolang hij maar mok vrij blijft. Gelukkig heb ik nu een goede oplossing kunnen vinden zodat dat ook blijft, en hij niet al zijn sokken kwijt is.

Caira

Re: Mok in de sokken, niet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:34

9 van de 10 keer is mok bij koudbloeden OF een mijtinfectie OF een voedingsprobleem beiden vragen een andere behandelmethode maar scheren is pas in het ergste geval nodig. Ik heb al tientallen paarden met 'mok' behandeld of de eigenaren geadviseerd en er hoefde zelden geschoren te worden. Prima dat jij dat paard geholpen hebt, maar er zijn meer 'experts' met andere methoden die ook werken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 10:56

@Caira, zo was mijn verhaal helemaal niet bedoeld in de verste verte niet eens. Ik zelf heb ook paarden gehad met mok, dit was met een antibioticasopje 2x per dag prima te verhelpen, daarna heb ik dat preventief kunnen behandelen. ;)

Het gaat mij om het stadium waarin de mok zover is dat eigenlijk geen andere optie meer mogelijk is dan scheren of zoals Suusje zegt, kort knippen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:24

Dan zou ik je eigen stukje overlezen want ik vind het belerend overkomen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:48

Caira, ik kan 't niet met je eens zijn. Sorry, maar goed ieder zijn mening.

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:06

KBTP:

Heel goed van jou dat je het scheerapp. gepakt hebt!
Het gaat om het welzijn van het paard!!

Natuurlijk moet men prob. om het niet zo ver te laten komen.
Is dit toch het geval, moet men vind ik, kiezen voor een behandelmethode
met zo snel mogelijk resultaat! Ook al is deze misschien drastisch.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:17

Caira schreef:
Dan zou ik je eigen stukje overlezen want ik vind het belerend overkomen.

Eerlijk gezegd vind ik jou reacties belerend overkomen en niet die van TS.

Wat het scheren betreft, zelf heb ik gelukkig geen paard met mok, ook niet met behang, maar van vroegere stalgenoten met paarden met veel behang heb ik ook gezien dat het behang belangrijker was dan het goed behandelen van mok of mijt. Er werd dus echt niet geschoren en ze bleven met problemen aan de benen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:32

Ach ja, ik heb al in zoveel topics over mijt en sokken geadviseerd om de sokken eraf te halen. Op de achterste benen staat iedereen dan... De meesten gaan pas scheren als het echt te laat is en benen al aangetast zijn door ernstige CPL. Terwijl ik veel goede voorbeelden om me heen zie van mensen die 1 keer per jaar scheren en zo alles goed kunnen onderhouden.
Hoe ging dat spreekwoord ook alweer? Als het kalf verdronken is...
Jammer, maar ik heb het hier op bokt opgegeven. Het uiterlijk van het paard is kennelijk belangrijker dan een gezond been. Helaas duiken er telkens weer dergelijke topics op...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:39

ik scheer de achterbenen van mijn oudste merrie ook preventief (ze wordt iedere winter volledig geschoren, enkel de voorbenen laat ik met sokken, want daar heeft ze geen last van cpl)
echter scheer ik het pijpbeen volledig kort, maar laat vanaf de vetlok de sok wel staan, simpelweg omdat ik daar niet mag scheren van mevrouw, en dat het iets mooier toont. Cpl is sindsdien goed onder controle.
de tweejarige wordt nu niet geschoren, maar preventief behandeld, maar als het nodig blijkt gaat alles er gerust af :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:42

Ik zou er geen twee keer over moeten nadenken hoor, hup de schaar of het scheermes erin.
Wat kan mij die "uitstraling" van een paard nou schelen als het dier pijn heeft? Zo snel mogelijk verlichting brengen, dat haar groeit wel weer aan.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:48

Vind het een prima idee!
Eigenlijk zou het als preventief middel helemaal niet zo gek zijn, om gewoon de herfst/winter periode, te zorgen dat een paard geen sokken meer heeft. Het duurt namelijk erg lang, voordat deze weer droog zijn, na een natte periode. Ook gaat er veel modder en rotzooi in zitten en dat kan natuurlijk nooit goed zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:49

Ik scheer ook liever niet, als het niet nodig is.
Ik zie bij mijn tinker heel duidelijk dat de sokken echt vuil- en waterafstotend werken. Zijn witte sokken zijn van buiten geel-bruin van het vuil, maar als ik tussen de haren kijk dan zijn ze tot op de huid nog spierwit terwijl ik bijna nooit doe wassen.. Het vuil en de urine komt dus nooit tot op de huid, dus bij kleine wondjes zal daar ook geen vuil bij komen :) Ga je scheren, dan heb je juist kans dat er vuil in komt, en kunnen vliegen er makkelijker bij. En niet te vergeten; ammoniak uit de urine en mest, dat houdt zo'n wondjes ook langer open.
En zoals in het topic al eerder gezegd werd; bij koudbloeden komen die wondjes erg vaak door schurftmijt of verkeerd voer (teveel suikers), en dat kun je prima behandelen zonder te scheren :)
Dat het er een tijdje niet uitzien is het minst grote probleem. Ook dierenartsen raden vaak aan om niet te scheren als het niet echt nodig is :)

In de ergste gevallen, en het soort mok waarbij er echt dikke korsten op zitten, zou ik inderdaad knippen, zodat je in ieder geval geen stoppels hebt wat weer kan gaan jeuken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:02

Johanna59 schreef:
Vind het een prima idee!
Eigenlijk zou het als preventief middel helemaal niet zo gek zijn, om gewoon de herfst/winter periode, te zorgen dat een paard geen sokken meer heeft. Het duurt namelijk erg lang, voordat deze weer droog zijn, na een natte periode. Ook gaat er veel modder en rotzooi in zitten en dat kan natuurlijk nooit goed zijn.

Grapjas :+ Een tinker/irish cob/fries/merens heeft JUIST sokken voor de herfst en winterperiode, het zijn natuurlijke drooghouders van de benen. Als je goed kijkt zie je dat het zorgt dat de huid niet nat kan worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:19

Afbeelding

Even snel de sokken van mijn tink opgetild:
Buitenom zijn de sokken wit. Daar komt het water aan (het regenwater en de plasjes die in de bak en op wei staan), en spoelt dus alle vuil uit het haar. Dat deel blijft dus redelijk schoon.
De laag daar binnen is wat viezer. Daar komt wel het stof en vuil bij, maar door het huidvet, de talg, die de huid aanmaakt, komt er weinig tot geen water bij.
En dan de binnenste laag, die is zo goed beschermd dat er helemaal niks door komt :) Geen vuil, geen modder, geen water.. Spierwitte haartjes. Met daar onder een heerlijk zacht, roze velletje :D

Die huid is dus ook weinig gewend omdat ie nergens mee in aanraking komt.. Ga je dat scheren, dan heb je juist kans dat die gevoelige huid geïrriteerd gaat raken.
Dus ik vind ook, liever eraf blijven als het niet nodig is :)

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:37

We hebben het over de dratische gevallen, waarbij de mok al vergevorderd is door wat voor reden dan ook.
Dat was de "vraag".
Dan is mijn persoonlijke advies: scheren, vóór verdere behandeling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:42

Ja, bij extreme gevallen wel, ik denk dat iedereen het daar ook wel over eens is, toch?
Maar preventief, zoals hierboven ergens wordt gezegd.. daar zie ik het nut niet zo van in :n

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:43

8nnemiek schreef:
Ja, bij extreme gevallen wel, ik denk dat iedereen het daar ook wel over eens is, toch?
Maar preventief, zoals hierboven ergens wordt gezegd.. daar zie ik het nut niet zo van in :n

Nee ik ook niet.
Heb je gelijk bij!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:45

Waarom zou je preventief moeten scheren als het paard nergens last van heeft?
Op het moment dat hij last krijgt, zou ik ingrijpen.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:48

Kan het zo zijn dat ze jeuk krijgen van mok of mijt? Ik haf die ik rij heeft wel is mok, en af en toe stampt ze heel hard met der achterbeen een aantal keer in de grond, zou dat van de jeuk kunnen zijn?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:07

dat zijn symptomen van mijten, behandelen met sarnacuran, of cydectin.
sokkenpaarden hebben ook lymfeproblemen (vaak), mijten en cpl werken elkaar in de hand (door te weinig drainage is de huid kwetsbaarder, geneest minder vlug, ideale voedingsbodem voor de mijten, wondjes veroorzaakt door mijten jeuken, paard schopt benen kapot, wondjes genezen niet goed, komt soort wildvlees in, en dan krijg je de befaamde richels in de benen, dus zorgen voor mijtbehandeling, en een goede wondverzorging!)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:11

Ja, die van mij stampt ook af en toe, vooral rond de rui, dan is de weerstand wat lager en hebben die mijten meer kans. Een behandeling met Sebacil werkt hier prima, dan is ie er helemaal van af. En wil je er echt 100% van af komen, dan doe je drie behandelingen na elkaar, met steeds 10 dagen er tussen (dat heeft te maken met het uitkomen van de eitjes en het nieuwe eitjes leggen), na die 10 dagen pak je ook de nieuwe larves aan namelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:16

8nnemiek :
zo zien de sokken van de tinkers bij ons op stal er ook uit.
gelukkig hebben we nog nooit last gehad van mok.

preventief scheren is niet zo nodig dacht ik,maar als er mok aanwezig is en al in een heel ver stadium dan is het misschien wel handig om de boel te scheren omdat je zo beter kunt behandelen.

ik vind trouwens wel dat mokgevoelige paarden op een zo droog mogelijk land moeten kunnen staan :j

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:14

Ik vind het ook heel lastig, die sokken zitten er natuurlijk niet voor niets..
Mijn trekpaard heeft toen 2 injecties gehad maar bleef last houden na een af-krabseltje was het dus mijt en kreeg ik sebacil om te wassen maar helpt niets. Dierenarts adviseerde wel om kort te knippen omdat ze natuurlijk niet van de "frisse wind" en licht houden maar wel rekening mee moest houden om ze er uit eindelijk mischien af te halen dus zit nu erg in dubio wat te doen. Want is het wel handig nu met de herfst/winter..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:17

Weet je wat werkt bij mijten, het klinkt idioot maar gewoon pipetjes Stronghold. Ik verdeel 3 pipetjes over 4 benen en het werkt echt!