af en toe op stal of regelmaat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Regelmatig op stal of alleen bij slecht weer? (alleen herfst/winter)

Voor paard regelmaat, dus dagelijks snachts op stal
30 (66%)
Enkel bij slecht weer snachts op stal
15 (33%)

Totaal aantal stemmen: 45

intel_1x

af en toe op stal of regelmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:51

Wat vinden jullie beter, paarden alleen op stal met slecht weer (langdurige regen en veel wind en alleen snachts) of regelmaat voor ze?. Dus iedere nacht op stal in herfst en wintermaanden ?

Niet op stal kan natuurlijk ook (of inloopstal wat natuurlijk mooiste is), maar daar heb ik geen nieuwe grote stal voor laten plaatsen :+ dus ik ben wel van plan de stal te gebruiken. De paddock is op regenachtige dagen vrij nat met veel plassen.

Overdag staan ze in het weiland of in de paddock. Ze staan overigens samen in de stal van 3 bij 6 met openslaande luiken naar buiten.
En ze zouden op stal gaan van 22.00 tot 7 uur.

Ik ben benieuwd naar jullie mening ;-)
Bij onregelmaat merk ik dat paarden beetje onrustiger zijn en niet echt aan de stal kunnen wennen. Maar andere kant wil ik ze ook zoveel mogelijk vrijheid gunnen.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 07-10-11 20:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Caira

Re: af en toe op stal of regelmaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:54

Eerlijk? Ik zeg toch zelf laten kiezen, beweging is gezond, stilstaan niet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:56

Licht aan of ik veel huiswerk krijg op mijn nieuwe school. Als ik weinig/geen HW krijg op stal,met veel HW op weide. Ik wil dat ze liever op stal staan, dan maken ze daar tenminste gebruik van :o

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:57

Bij ons gaan ze 's nachts op stal.
Altijd al zo gedaan en Tom brult soms gewoon dat ie naar binnen wil. Zeker als het zo nat is.
Regelmaat dus, ook paarden houden daar van. :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:58

Ik zeg nee, niet op stal zetten. Een paard is niet van suiker. :)

Sjors, wat is dat nou weer voor rare gedachte..?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:58

Lekker zo veel mogelijk buiten. Ik geloof niet zo in die regelmaat. Dus pas in de stal als het echt te koud- slecht weer is. Bij ons gaan de paarden vanavond naar binnen voor de regen en in de winter voor de kou. Als we schuilstallen hadden, hoefden ze nooit naar binnen wat mij betreft.

Ik kan me niet voorstellen dat een paard in een gemiddelde box fatsoendelijk kan slapen...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:00

mijn paarden zijn vanavond voor het eerst binnen liepen vanaf april dag en nacht buiten.
merk dat ze vanavond nog wat onrustig waren maar als het weer een paar dagen verder is dan zijn ze weer rustig.
dus ik heb ze herfst en winter gewoon elke nacht binnen vind het meer waard dat ze dan gewoon lekker op hun gemak staat en staan dat bij het hek te wachten als het schemerig word als dat ze bij het hek staan en niet gehaald worden of andersom
dus voor mij gewoon regelmaat en ja mijn paarden zijn van suikergoed heb wel eens geproeft :Y)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:00

Sodeletuut schreef:

wat is daar raar aan? Ik kan er toch niks aan doen als ik bergen met HW krijg ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:03

Sjors493 schreef:
Sodeletuut schreef:

wat is daar raar aan? Ik kan er toch niks aan doen als ik bergen met HW krijg ;)

Waarom wil je als je weinig huiswerk hebt je paard op stal hebben, dat vind ik raar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:06

Zelh heb ik ze ook met een uitloop staan, ze mogen zelf lekker kiezen, dat vinden ze het prettigst, de één wil graag binnen staan soms en slaapt altijd in de stal( jamiroquai, ja het kan!), de ander scharreld vaker buiten en ligt liever in de natte modder, zo kunnen ze lekker doen wat ze willen.
Ideaal!
Hoe doe je dat dan overdag met slecht weer, wat is het verschil met s'nachts, behalve dat je niks ziet? :P
Opzich is er niks mis met s'nachts op stal, (2e keus dan) als je ze veel traint vind ik het prettiger, altijd buiten ook met slecht weer kost wel veel energie.
En paarden kunnen heel onrustig worden als ze iets niet gewend zijn, ook op de wei, dus regelmaat is zeker fijn, het zijn echt gewoontedieren.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:12

@ Soletuut
ls ik veel HW heb dan heb ik weinig tijd over, en als ik weinig HW heb dan kan ik stallen mesten ect. Als ik weinig HW heb dan kan ik nog net even wat rusten en dan HW maken, en dan nog even een half uurtje naar de paarden en dan naar bed. En met een half uur heb ik niet genoeg tijd om 4 stallen te mesten. Maarja dat moeten we nog zien, ik heb waarschijnlijk weinig HW dus ze gaan op stal
laten we nu maar weer on-topic gaan, rest kan via PB ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:13

Sjors493 schreef:
@ Soletuut
ls ik veel HW heb dan heb ik weinig tijd over, en als ik weinig HW heb dan kan ik stallen mesten ect. Als ik weinig HW heb dan kan ik nog net even wat rusten en dan HW maken, en dan nog even een half uurtje naar de paarden en dan naar bed. En met een half uur heb ik niet genoeg tijd om 4 stallen te mesten. Maarja dat moeten we nog zien, ik heb waarschijnlijk weinig HW dus ze gaan op stal
laten we nu maar weer on-topic gaan, rest kan via PB ;)

Nou nog even een laatste reactie dan. Dit is ook een toevoeging aan het topic, dat ik het onzin vind om een paard op stal te zetten. Want zoals jij het beschrijft is het alsof een paard liever op stal wil staan ofzo..

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:22

Als een paard kan ziezen, is dat natuurlijk toppie!!!! +:)+

Bij ons gaan de paarden in de herfst en winter op stal voor de nacht. :brr: In principe is het wel: als ze voor de nacht eenmaal maar binnen gaan, blijvn ze ook tot het voorjaar s'nachts binnen.

In de zomer komen ze nooit binnen, alleen bij heftig onweer, of als het overdag ver boven de dertig graden is. We hebben geen beschutting. Maar dan gaan ze wel weer in de avond naar buiten....

(paard van suiker: die krgen we altijd op Pakjesavond, zo'n smerig zoet suikerbeest :r . Als je ervan at, kreeg je pijn aan je tanden.... %)

_O-

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 22:21

Inloopstal wordt 'm de komende jaren niet helaas. 1 van mijn paarden lag overigens gisternacht gewoon lekker in de stal te slapen hoor, dat doen ze juist niet als de zandpaddock zo nat is.
Ik ben bang dat ze bij onregelmaat nooit echt gaan wennen, maar ik kan het mis hebben hoor. Ze eten eerst rustig, maar in de nacht hoor ik ze toch herrie maken tegen stalwanden ed. Ze zijn dan gewoon onrustig, negeer ik dat, dan zijn ze enkele uren later weer rustig, maar ik word en blijf er wel wakker van.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:29

Devon staat 24/7 zonder deken buiten, alleen in de winter ( als het echt koud en guur is) zet ik hem na de les een nacht op stal, puur omdat hij dan nog niet droog/afgekoeld genoeg is om de wei op te gaan.
en het me te laat is om hem voor een paar uurtjes op stal te zetten om verder op te drogen / af te koelen.
Alleen de allereerste keer in het seizoen als ik hem dan op stal laat staan dan heeft ie zoiets van Hallo..........vergeet je niet iets voordat je naar huis gaat? hallo.............ik sta hier ook nog!
en als ie dan eenmaal weet dat ie op stal blijft dan is het ook prima, gaat ie lekker aan z'n hooi knabbelen.
Dus hier is het onregelmatig wanneer ik denk dat het nodig is en Devon vindt het allemaal wel best

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:27

Paardjes blijven lekker buiten, paard eventueel nog een deken op, maar heeft net als de shet een dikke vacht.En ze hebben een schuilhokje. Vorige winter lag er echter een halve meter sneeuw in de paddock, dus toen had ik ze wel op stal.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 23:36

Alleen maar buiten. Ook als het stormt, hagelt, bliksemt en de regen met bakken uit de lucht stort, of als er 20 cm sneeuw ligt. Paarden ontwikkelen een prima wintervacht als je ze de kans geeft én een weerstand van hier tot tokio, zonder zogenaamde vitaminelikjes (welke gewoon suikershots zijn, erg slecht voor je paard) en dittes en dattes.
Mijn dier staat 24/7 buiten in kuddeverband en krijgt in de winter alleen hooi en elke dag een vitaminekoek,
hartstikke gezond is meneer.
En áls je een paard op stal wilt, vind ik het het ideaalst als viervoeterlief zelf kan kiezen. :)

-ik ga nu wel uit van een gezond, aan buitenleven gewend paard, als je nu een stalpaard die normaal met een dikke deken opstaat in zn nakie op de weide gooit, tja, daar heb ik het natuurlijk niet over-

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 23:45

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Mijn tinker vindt stal helemaal niets, mijn welsh kan het wel waarderen. Ik vind het jammer om ze uit elkaar te halen. Ze hadden voorheen een inloopstal wat in deze situatie ideaal was. Tinker stond altijd buiten en Welsh lag snachts te slapen in inloopstal met bodembedekking :-)

Om aan Gemeente eisen te voldoen is een inloopstal voorlopig geen optie, dus dan maar een stal er naast als de nood aan de man is. Idd met ijzel, zeer slecht weer, onweer etc. Misschien moet het echt veeeel slechter weer worden voor ze de stal zullen waarderen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:14

Zo min mogelijk op stal , dus optie 2' en als je ze regelmatig ,onregelmatig op stal hebt , wennen ze daar ook wel aan , een paard legt zich erbij neer omdat het niet anders kan , is beter gezegd dan wennen denk ik .

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:25

Het ligt er maar net aan wat je het paard kan bieden. Bij ons is het geen optie om de paarden 's nachts buiten te houden. Hier zitten wij met kleigrond en dat is op het moment echt door en door nat. Verder is er ook geen beschutting, dus kunnen ze niet schuilen.

xPaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:27

dag en nacht op stal en soms de wei op

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:33

Liefst zoveel mogelijk naar buiten natuurlijk, maar het moet ook maar net kunnen op de stalling waar je staat. Ik heb mijn paard nu 's enkel nachts op stal staan, maar daar zitten ook meerdere redenen achter.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:35

Mijn pony staat van 8 tot 4 buiten en de rest binnen. :) Komt ideaal uit met school/les etc. En ze staat toch nog lekker lang buiten

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:49

Mijn paarden hebben een grote paddock [zand en beton] en een ruime overkapping. Als het ineens keihard begint te regenen lopen ze allemaal naar de overkapping. Maar ik tref ze ook regelmatig helemaal doorweekt aan, dus blijkbaar is die regen niet altijd vervelend :p. Ik vind het fijn dat ze zelf kunnen kiezen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:51

Gewoon lekker buiten.
Een paard kan veel meer aan dan mensen, als ze een stalletje hebben om te schuilen helemaal ideaal, ze zijn niet van suiker.
De meeste lijken regen helemaal niet erg te vinden :n