paard scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

iertje2valen

paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 10:09

Ik zit op dit moment in enorme twijfel.
Mijn paard heb ik nu nog zonder deken staan, omdat ze het nog niet koud heeft.
Maar ze heeft op dit moment zo een dikke vacht dat ze binnen 10 minuten al drijfnat is en na 20 min uitstappen en 2 zweetdekens later nog niet droog is. Ik zet me paard 4 tot 5 keer in de week in beweging weer of geen weer.
Ik zit nu echt te twijfelen om mijn paard te gaan scheren en er dekens op te gooien of het gewoon te laten zoals het nu is.
Wat zouden jullie doen?

Iris82

Re: paard scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:11

Staat ze op stal of buiten? Hoeveel komt ze buiten? En in de winter?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:17

Persoonlijk? Zo laten, en niet al te bang zijn voor een kou'tje. Mijn friesje maakt nu ook een veel dikkere vacht aan en loopt zich bijna dagelijks écht in het zweet, droog hem af en zet hem weer terug op de wei. Hij staat momenteel onder een 0-grams, en daar blijft hij dit jaar ook onder staan. Vond het in het begin even risky omdat hij het niet gewend was, maar hij heeft er helemaal niets van om zo weggezet te worden. Maargoed misschien vind jij zelf een geschoren vachtje fijner?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:17

Scheren. Als je paard al zo snel echt nat is, dan is dat niet prettig voor je paard. Zweet betekend ook dat je paard het warm heeft (anders gaat het niet zweten), dat is prima, wij zweten ook tijdens het sporten. Als dat al zo snel is, dan vind ik het niet eerlijk om van je paard echte arbeid te vragen. Je gaat met dit weer zelf ook niet sporten met je winterjas nog aan. Bedenk van tevoren wel of je aan het hele dekenleed wilt beginnen, want daar kun je na het scheren niet meer onderuit.

Op zich kan je paard prima zonder zweetdeken "uitzweten". Als de huid maar droog is, gaat je paard daar niet ziek van worden. Om het nat zijn van het zweet kun je het prima zo houden. Het zou voor mij persoonlijk alleen de vraag zijn of je paard de gevraagde arbeid wel aan kan met de huidige vacht.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 10:17

overdag staan de paarden buiten en 's avonds binnen in de winter gaan ze 5 tot 6 uur naar buiten en voor de rest binnen

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 10:20

Angela schreef:
Scheren. Als je paard al zo snel echt nat is, dan is dat niet prettig voor je paard. Zweet betekend ook dat je paard het warm heeft (anders gaat het niet zweten), dat is prima, wij zweten ook tijdens het sporten. Als dat al zo snel is, dan vind ik het niet eerlijk om van je paard echte arbeid te vragen. Je gaat met dit weer zelf ook niet sporten met je winterjas nog aan. Bedenk van tevoren wel of je aan het hele dekenleed wilt beginnen, want daar kun je na het scheren niet meer onderuit.

Op zich kan je paard prima zonder zweetdeken "uitzweten". Als de huid maar droog is, gaat je paard daar niet ziek van worden. Om het nat zijn van het zweet kun je het prima zo houden. Het zou voor mij persoonlijk alleen de vraag zijn of je paard de gevraagde arbeid wel aan kan met de huidige vacht.

Wat betreft het zweten, ze is heel erg nat wit schuim na 3 kwartier rijden dus durf haar echt niet zonder zweetdeken op stal te zetten.. Als de eerste doorweekt is verwissel ik hem voor de tweede. maar zelfs daarna is ze nog nattig en dan ben je 3 kwartier verder

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:21

Je zou nog even kunnen kijken hoe het gaat nu de temperatuur weer aan het zakken is, maar persoonlijk zou ik voor scheren kiezen in jou geval.

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:04

ik zou denk ik kiezen om te scheren..

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:59

Ik had een deken met een fleece binnenzijde en wel waterdicht, ideaal want ik kon mijn paard met wintervacht daardoor wel op stal zetten en hoefde niet terug om dekens te wisselen. De deken had hij niet om vanwege de kou, maar omdat hij nogal graag in de modder lag en dat er niet af te krijgen was en tegen de regen.
Dus met een goede deken, die niet eens dik hoeft te zijn, hoef je je paard niet persé te scheren.
Ook heb ik mijn paard een aantal jaar gedeeltelijk geschoren, alsof hij alleen een uitrijdeken op had, hierdoor werd hij al minder nat. Mocht je op zoek zijn naar een scheerapparaat, zie onderschrift.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:04

ik zou scheren, voor het paard wel zo fijn dat ie wat beter ze warmte kwijt kan.
en voor jezelf dat je niet 10x de deken hoeft te wisselen elke dag

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:13

Je kunt het paard wel scheren, heb ik ook gedaan. Echt fijner dat hij nu zijn zweet kwijt kan.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:24

NIET scheren. ook ik had een toppic geopend om dat mijn paard al 5 a 6 cm vacht heeft, ja echt abseurd dikke vacht. Maar niet scheren. Nu ben je zoiezo al vrij te laat ben scheren. Binnen nu en een aantal weken gaat het heel koud worden en vriezen. Als je hem nu scheerd, dan haal je z'n warme jas'' van hem af. Net als wij een sjaal dragen.. Haal je bij je paard dan ook z'n ''sjaal'' weg. Met het idee dat het paard het ZELF aan maakt, Vind hij het dus wel koud. Als een paard het niet koud heeft en niet de behoefde heeft aan zo'n dikke vacht, maken ze het ook niet aan.
Hij maakt nu zo'n dikke vacht aan, en scheer je het er van af en t gaat dalijk vriezen... dan heb je zijn ''jas en sjaal'' afgepakt.
Vind je het vervelend dat hij zo zweet, moet je vaker tussendoor stappen, en na het rijden of afspuiten en warme zweet deken op, of na het rijden gelijk zweetdeken op en dan maar uitstappen. Tijdens het rijden minder zwaar werk van hem vragen.. Je zal zien als t dalijk vriest, heeft jou paard t niet koud buiten, en hoef je tenslotten niet met dekens te werken.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:29

voor scheren ben je bij lange na nog niet te laat.
en ja ze pakt ze jas af, vandaar dat je hem dan ook een jas terug moet geven een fijne goed passende deken

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 17:10

Scheren zou ik ook doen :j
Gewoon dik inpakken ;)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:36

om die reden heb ik mijn pony ook geschoren.
Hij had het gewoon warm,, merk het direcht in het rijden
stuk fitter.

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:15

Scheren

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:39

ik zou scheren, dan gooi je er toch een dikkere deken op