Stukje weide bijhuren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stukje weide bijhuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:42

Pony staat sinds september op een nieuwe pensionstal, bevalt ons beide heel erg goed.
Hij heeft daar een eigen stukje weide (wel paarden rond) en lijkt volledig tot rust gekomen, hij laat zelfs z'n voordroog liggen om later op te eten, nog nooit meegemaakt }:0 Maar stiekem hoopte ik hierop dus ik ben alleen maar gelukkig ;) Pony is te dik (maar daar wordt vanaf nu dus actief aan gewerkt) en heeft last van zomereczeem.

Mijn idee was om hem dat stukje weide te geven en dan indien nodig bij te voeren met voordroog (heel droog voordroog). Eventueel zelfs nog in de zomer, het gras dan beperken zeg maar. Maar nu zit ik toch te twijfelen ... Ik wilde hem eerst voor de winter een soort paddockje geven, waar hij dan in kon rondscharrelen en dan had de rest van de weide volledig rust. Maar na een paar dagen was hij me zo chagrijnig }:0 dus dat idee heb ik maar weer afgevoerd :+ Dacht eerst nog dat de verhuis misschien toch niet zo goed was, maar toen hij weer zijn volledige weide had was hij weer de rust zelve, dus dan lag het toch daaraan. Allemaal goed en wel, van mij mag hij best dat hele stuk hebben als hij daar gelukkig van wordt, alleen is dit nu al bijna een zandpiste .. en ik heb dus schrik dat ik héél veel moeite ga hebben om daar in het voorjaar weer gras op te krijgen. En dan nog zou ik hem dan moeten op een kleiner stuk zetten, en ik zie hem liever niet chagrijnig :+

Nu ligt het stukje langs dat van hem nog vrij en dit zou ik kunnen bijhuren. Dan heeft hij zeg maar 1 groot stuk maar het is wel afgezet, dus ik kan het als 2 aparte weides gebruiken. Hier ben ik nu serieus over aan het nadenken. Het is dan uiteraard wel het dubbele van het huurgeld (dat is het mindere eraan :+ ) maar je hebt ook wel dubbele weide. Ik dacht dan het stuk wat hij nu had als rondscharrelplaats te gebruiken en het andere stuk dan echt als weide zeg maar. Dit stuk kan dan in de winter gewoon rust krijgen en in het voorjaar kan hij dan ook nog een volledig stuk gebruiken terwijl ik aan het andere werk. Afhankelijk van hoe het allemaal loopt wilde ik hem dan bv. overdag op dat weidestuk zetten (eventueel met stripbegrazing) en dan 's avonds terug naar het andere stuk halen en hem daar dan voordroog geven. Dat kan dan allemaal heel makkelijk.

Zou dit de moeite waard zijn? Dat ik een stukje heb waar ik echt een weide van maak (liefst met zo weinig mogelijk meststoffen, dus dan is het handiger als ik wat meer heb zodat het tijd heeft om te groeien), en een stukje waar hij de rest van de tijd op kan. Of heeft hij echt beter niet teveel qua gras en zou ik het net zo goed kunnen met het stukje dat ik nu heb? Uiteraard met dan bijvoeren van voordroog.

Geen idee of er nog voordelen/nadelen zijn waar ik zo niet meteen aan denk?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:47

Hoe groot is het stuk wat je nu hebt?Wellicht is het een goed idee om een track om het gras te maken,zo kan hij lekker rondrennen en kun jij het gras rust geven.Beetje paddockparadise idee zeg maar,ook dan kun je strookbegrazing toepassen.Mocht dit niet voldoende zijn,kun je altijd nog bijhuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:48

Hmmja, die track heeft hij ondertussen zelf al gemaakt :+ :))
Maar om er echt iets PP van te maken is er te weinig ruimte denk ik, ik zie het in ieder geval toch niet. Stukje is echt niet groot (15x60) maar omdat ik niet de intentie had hem volledig op gras te hebben leek me dit voldoende. Als ik het stuk zou bijhuren zou ik dan 30x60 hebben (en dus in 2 gedeeld en kan het zelf nog opdelen).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:51

Wij doen het ook zo Sabine :j Voorste stuk kunnen ze het hele jaar op, en daar zijn ook de voerplaatsen. Achterste stuk is gras, daar mogen ze in de zomer 's nachts op en elke avond krijgen ze dan een stuk gras erbij. Werkt erg goed, mijn dikkiedik is ook half september verhuisd en hij is al afgevallen! Vooral door de extra beweging die hij nu krijgt.

Edit: een track maakt nog geen PP ;) Juist de activiteitscellen waarvoor ze moeten lopen maakt het concept.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:56

15x60 is wel erg klein stukje om daar permanent een paard te hebben lopen,zelfs voor kleine pony is het krapjes.Zou idd kijken of je het kunt behappen om het andere stukje erbij te huren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:00

Het is inderdaad niet groot :j Maar heb dit eigenlijk express gedaan, omdat hij dus echt niet veel kan hebben, en ik denk dat het beter is voor hem als ik zijn behoeften opvang met voordroog (en hij krijgt ook wat andere extras) dan met gras zeg maar. Het gras wilde ik als extraatje houden of hoe moet ik dat zeggen :+ Zie het als een grote uitloop met toch wat grasjes op, dat idee. Maar langs de andere kant lijkt een stukje extra weide erbij (echt weide dan) mij ook niet slecht. Maarja, kost wel het dubbele per maand natuurlijk :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:04

Je staat er nu al maar... is het een optie om hem, met andere paarden, op een groter stuk te zetten? Want juist bewegen is belangrijk.

Even als voorbeeld:
tot half september: dikkie krijgt onbeperkt voer, staat op paddock te niksen of op de wei te vreten en wordt elke week dikker.
vanaf half september: dikkie moet lopen naar z'n gras/water/hooi/eikels, iedere keer weer dat pad af, zucht... beetje met andere paarden stoeien... krijgt nog steeds onbeperkt... en valt af. Doordat hij beweegt.

Aan alleen het voer reguleren heb je denk ik niet zo veel, behalve dan dat je het risico loopt op een maagzweer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:06

Neen, daar heb ik hem net express van weggehaald (dat en andere redenen) maar daar wil ik wel via pb meer info over geven, omdat het anders teveel offtopic wordt naar mijn idee ;) Meer beweging krijgt hij sowieso, ook daarom ben ik verhuist. Dus dat zit wel goed :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:07

Hoeft ook geen gras te zijn...maar begrijp dat de hogere kosten niet in voordeel werken.Je moet het toch elke maand ophoesten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:12

Vandaar ook de twijfel :j
Niet dat ik het niet zou kunnen betalen (anders zat ik met een probleem :+ ) maar is het wel echt nodig? Is het wel echt beter voor hem? Of kan ik dat geld beter uitsparen en in voordroog steken bijvoorbeeld? Dat is mijn vraag op dit moment :)

Het trekt me ergens wel hoor, nog zo'n stukje erbij. En dan kan ik me op de ene zijde concentreren op het gras, en op de andere zijde er een leuke paddock van maken zeg maar. Maar het kost ook weer wat :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:14

Ngggggggggg :x Ja ik weet dat ik een zeikerd ben... maar investeer dan in hóói. Voordroog moet je niet willen voeren. Echt niet...

Anoniem

Re: Stukje weide bijhuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:16

Dat is ook weer een hele andere discussie ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:19

O ja :o

Denk dat ik in jouw geval zou kiezen voor het stukje dat je nu hebt, en dan als paddock, en dan lekker bijvoeren (wat is de prijs van de huur van zo'n weitje en wat betaal je aan voordroog?) En dan eventueel in de zomer een tweede weitje zodat je 'm wat gras kunt geven :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:22

Persoonlijk vind ik ruimte erg belangrijk,ze moeten zo nu en dan de beentjes kunnen strekken en de billen omhoog kunnen gooien.Dat hoeft natuurlijk niet op gras,vandaar dat ik de track voorstelde.Als ze daar overheen rennen blijft er weinig gras staan... :+

Wat ik begrepen heb staat een uur grazen ongeveer gelijk aan een kg hooi,hoeveel ze moeten eten hangt natuurlijk van de samenstelling af van gras/hooi/voordroog.
Of jij je paard volledig op voordroog wil zetten het hele jaar door is een persoonlijke keuze (en daarmee schiet jij dus niets op :P ),ik vind het zelf fijn als ze in het seizoen lekker een knabbeltje gras hebben.Merk dat mijn jongens dat wel erg fijn vinden en ze staan dan ook altijd ongeduldig voor het draad te wachten als ik de paaltjes verschuif. :D

Of je voldoende gras hebt voor een heel seizoen met dat andere stuk erbij...nee,zelfs met strookbegrazing zal het gras gestressed raken en veel suikers gaan produceren door overbegrazing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:29

@ hestejente : ik betaal € 110 per weide en € 10 per baal voordroog (ongeveer 25 kg). Hoeveel ik aan voordroog kwijt ga zijn is nog een beetje zoeken, momenteel krijgt hij het bv. alleen maar 's avonds (heeft even 's morgens en 's avonds gehad maar dan bleef er héél veel liggen, nu raakt het zo goed als op :) ) maar dit gaat binnenkort natuurlijk weer veranderen. Omdat ik er pas sta ben ik nog zoekende, dus kan er nog geen echte prijs op plakken.

Als ik het weitje zou bijhuren zou ik dit graag meteen gaan doen (steekt nu niet op een maand, maar niet wachten tot het voorjaar ofzo) omdat ik het dan graag zelf onder handen wil hebben & houden, en ook ben ik dan zeker dat ik het heb, want als er nieuwe klanten zouden komen heb ik pech ;) Nu zijn er nog wel een paar weiden vrij en in principe zullen ze die dan eerder geven moesten er nieuwe mensen komen, maar dit zijn er nu maar 2 dacht is (naast die van mij) dus het kan snel weg zijn ;) Vandaar dat ik die beslissing toch 'nu' wil maken zeg maar :)

@ Tinky : ik zie hem ook liever wat grasjes knabbelen :j Beperkt wel :+ maar het mag van mij wel.
Het is ook niet mijn bedoeling om hem constant op gras te hebben, ook niet als ik dat andere stuk zou bijhuren. Als ik dat andere stuk zou hebben zou ik hem bv. overdag (dus zeg van een uur of 10) tot 's avonds (17u ofzo) op dat stuk willen zetten en dan 's avonds in zijn 'paddock' en daar dan bijvoeren voor de nacht. Zo heb ik het momenteel in mijn hoofd .. maar is dus maar een hersenspinsel ;) Als ik dat stuk zou bij hebben zou ik in ieder geval wel wat meer speelruimte hebben qua gras en de kans om het gras te laten groeien (dan stuk kan ik gewoon afsluiten dus kan hem daar altijd even volledig vanaf houden bijvoorbeeld en dan blijft hij wel z'n speelruimte hebben op het andere stuk).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:18

Als jij je paardje van 10-17 op het gras wil hebben dan vrees ik dat je er binnen een dag of 4/5 doorheen bent :+ Zijn vreetmachines he :Y) :D
Wil je zuinig zijn met je plukje gras dan kun je beter een paar uurtjes p/d doen en dan bedoel ik 2/3 uur p/d in strook begrazing.Zo kun je je stukje optimaal benutten en overbegrazing zoveel mogelijk inperken.

De rest met hooi/voordroog op de paddock :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:30

Misschien alleen in het weekend? Hahaha :+
Neen, hoe precies kijk ik dan wel, het gaat om het idee in het algemeen. Is het een aanwinst of kan ik dat geld beter in ruwvoer steken, die vraag zeg maar. Want 1x weidegeld is wel op dit moment 10 balen, ook in de zomer, daar kom je toch een eind mee..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:47

Als je gaat rekenen dan kom je met dit stuk gras niet aan zoveel balen hooi,dat is een simpel rekensommetje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:30

Een stuk van 15 x 60 is wel klein inderdaad... hoe staat hij er verder bij nu dan ?

Staat er een stal op dat stukje , is er zand ?

Of heb je nog een losse stal en moet je hem zelf in het weitje zetten ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:06

Hoe bedoel je? Of hij nog te dik is? Of hoe hij mentaal erbij staat zeg maar?

Er staat nog een stal van 3x3 op, een schuilstal. Zand is hij nu zelf aan het maken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:47

Okee , dus hij leeft echt op dat stukje zeg maar :)

Hoe moet dat van de winter gaan dan , zit je op zandgrond , dat het wel beloopbaar blijft daar als het erg nat is ? En is het goed gras , groeit het goed , wordt het bijgehouden ?

Dat lijkt me wel belangrijk bij de keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:58

Ik moet het nog gaan uitvinden :+
Ik kan me niet voorstellen dat alles de hele winter beloopbaar zou blijven (al zouden er buiten z'n stal toch nog andere droge stukken moeten zijn, en sowieso wil ik het voor & naast zijn stal een stukje verharden, maar moet die dingen even tot daar krijgen := ) maar ze zeggen wel dat als je het in het voorjaar afzet dat het gras dan goed genoeg groeit. Ik wilde het eerst de hele winter rust geven, maar dat zou helemaal niet nodig zijn volgens hun bijvoorbeeld. Wat bedoel je met bijgehouden? Qua onderhoud/bemesten/... moet ik alles zelf doen, heb dus alles zelf in de hand :)

Ik heb het daarstraks eens staan bekijken, omdat in eerdere reacties het paddock paradise idee voorbij kwam. Ik vraag me af: kan dit op zo'n klein stukje? Zoals het er nu bijligt heeft hij dus zeg maar dat paddockje (al staat dat nu wel open, maar de paaltjes staan er nog) en dan heeft hij zelf al een paadje helemaal rondom gelopen. Aan de andere kant van de weide staat de drinkbak en daar is het schat ik een meter of 2 dat er geen gras meer is (waar hij dus ook rondbanjerd). Dus in theorie zou ik het kunnen afzetten waar hij gelopen heeft zeg maar, en dat je dan in het midden een stuk overhoudt ... Maar heeft dat zin? Heeft hij dan genoeg ruimte om rond te kunnen en z'n ei kwijt te kunnen? Ik denk dat het 'weitje' dan iets van 11/12m op 35m zal zijn ... als ik hem een pad van 1 à 2 meter geef (is dit wel breed genoeg?). En dat pad gaat dan waarschijnlijk wel een enorme modderboel worden (al kan ik niet zeggen dat hij dat niet gewend is :+ ), maarja, dan heeft de rest wel echt rust ... Maar ik heb er dus geen idee van of dat überhaupt wel een mogelijkheid is :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:06

ik zou er een stukje bijhuren als dat betaalbaar is. Is die 110 per maand of per jaar?
Want die 15 bij 60 is erg klein als je daar je pony/paard het hele jaar op moet laten leven. Dan zou je inderdaad af kunnen wisselen tussen grasweide en paddockweide. En de grasweide dan beperken tot 2 uurtjes per dag en liefst wisselbeweiding, bijvoorbeeld in stukjes van 15 bij 20 of 15 bij 30. Als je dan snel genoeg doorwisselt, heeft het gras minder te lijden dan van strookbegrazing en kun je er misschien met goed onderhoud een groot deel van het jaar plezier van hebben. Zelfs in de winter als het lang genoeg de winter in gaat en je het in het voorjaar op tijd rust geeft om weer te groeien. bemesten is ook voor eczemers wel aan te raden, maar liefst natuurlijke ruige mest.

edit:
als het de prijs per maand is vind ik het erg duur omdat je maar zo weinig grond hebt en zelf nog voer bij moet kopen.
alternatief zou dan zijn om met iemand samen te doen. Als je 2 pony's samen in de paddock zet, en de ander zijn wei als grasweide houdt, kun je binnen hetzelfde budget hetzelfde idee krijgen. Als diegene wil meedelen in de kosten, zouden jullie kunnen overwegen samen de andere weide er bij te huren. Dan vallen de extra kosten mee en hebben jullie 1 paddock weide en 2 grasweides en zul je een heel eind komen en de boel netter kunnen bijhouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:11

Per maand :) Als het per jaar was deed ik het meteen ;)
Zoiets zat ik ook te denken, in plaats van echt met stroken te werken het opdelen in 2 of 3 stukken en hem dan zo'n stuk geven, volgens mij ziet het gras er dan ook minder vanaf (want als ze een strook hebben eten ze het echt op, op, op, terwijl het anders meer verspreid is volgens mij).
Dat er bemest moet worden kan ik niet onderuit denk ik, maar ben nog op zoek naar iets meer natuurlijks om het zo te zeggen (die van voergezond lijkt me bv. wel wat), niet de standaard kunstmest. Maar daar ben ik me nog over aan het oriënteren :)

Edit, over je edit :+ Goh, duur ... Je moet ook naar de rest kijken hé. Ja, je moet alles zelf bijkopen & onderhouden, maar je hebt ook wel alle faciliteiten waar je voor betaalt hé ;) Een binnen poets/wasplaats (apart, met warm water), buiten kan je afspuiten, een zadelkast, een roundpen, een rijbak (met springmateriaal) die '365' dagen berijdbaar is en eigenlijk 2 pistes tegen elkaar zijn en je zit midden in het bos. Ze worden sowieso 1x per dag gevoerd (en als je zelf niet kan voeren ze ook meer) en ze worden van drinken voorzien. Dat is ook niet gratis natuurlijk ;)

Om het stuk samen met iemand bij te huren heb ik ookal gedacht en heb al met een paar mensen gesproken, maar ze trekken er niet allemaal erg hard aan. En natuurlijk moet je dan over dat stuk alles samen beslissen, en ik vind het juist leuk dat ik nu volledig mijn eigen ding kan doen :) Mijn pony standaard samen zetten met een andere (in de paddock om het zo te zeggen) zie ik ook niet meteen zitten (wil wel verdere uitleg via pb geven, anders gaan we teveel offtopic vrees ik ;) ).