Welke vragen bij nieuwe stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rohol

Welke vragen bij nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:13

Hoi allemaal,

Vanmiddag wil ik naar een nieuwe stal gaan kijken. Ik heb er al eerder gekeken, maar heb toen niet veel vragen gesteld. Enkel wat de prijs was en of het voer daarbij in begrepen zat.
Nu wil ik er dit keer wel meer op ingaan. Zelf heb ik bedacht om te vragen hoevaak en hoeveel er gevoerd wordt, hoe het zit met de weidegang, wat de regels zijn ivm het gebruik van de rijbaan en paddocks.

Hebben jullie nog vragen die ik zou kunnen stellen?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:16

Wordt het enten, ontwormen en naar de tandarts gaan centraal geregeld? Zo ja, hoe en hoe vaak.
Op welke wijze worden de paarden van en naar de wei/paddock gebracht (begeleid per paard of stallen open en gaan)
Bodembedekking stal?
Of er een instructeur van buitenaf les mag geven en of dat extra geld kost.
Welk merkt voer gevoerd wordt en of er keuze is in brok, granenmix, muesli e.d., hooi of voordroog.

Edit: Ik heb ook wel eens op een stal gestaan waar er niemand anders op je paard mocht rijden of het moest betaald worden, misschien ook handig om even na te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:18

Bijvoorbeeld:
Of er lessen/evenementen zijn waardoor de bak bezet is, en hoe vaak dat voorkomt.
Of je je eigen instructie mag laten lesgeven bij hen in de bak.
Bij de weidegang ook expliciet vragen naar hoe het in de winter gaat (vaak wordt alleen over de zomer verteld...)
Hoe zit het met de tandarts/hoefsmid/ontwormen etc, moet je dat zelf regelen of gaat het centraal? En stel je vind hun hoefsmid/tandarts niet prettig, mag je een ander laten komen?
Wat zijn de openingstijden (er zijn nog steeds stallen die op zondag dicht zijn, of in het weekend maar halve dagen open, denk ook aan feestdagen)

Miepie77

Re: Welke vragen bij nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:26

of je de hele dag mag komen rijden, lessen, van de week hoorde ik van een stal waar je overdag niet mag lessen, pas na 4-en, vond dit echt bizar
watvoor voer er gevoerd word en of hier een maximum op staat of gewoon wat je paard nodig heeft, sommige stallen geven nl max 1 kg biks per voerbeurt ookal heb je een paard van 1.85m
Of je zelf mag uitmesten bij dingen als bv hoefzweer, sommige all-inclusive stallen doen hier nogal moeilijk over.
Of ze ook medicijnen voeren als je paard ziek is?
verder de vragen hierboven

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:40

Wat dingen die snel in me opkomen:
Staat er drinkwater in de wei en word dit regelmatig gecontroleerd.
Of er op vaste tijden gevoerd word of dat het gewoon ergens in de ochtend/middag/avond gedaan word (buiten dat vaste tijden beter zijn is het misschien ook iets om rekening mee te kunnen houden met rijden etc.)
Als je niet tevreden zou zijn met de voerkeuze, mag je dan ook je eigen voer klaarzetten?
Of als je paard medicatie nodig heeft de staleigenaar dit geeft of dat jij hiervoor moet zorgen.
Als er een hoefsmid vanuit stal geregeld is, of het een probleem is als je je eigen smid laat komen.
Kijk ook naar de bodem kwaliteit van de bak(ken), als er een buitenbak is; is die snel bevroren in de winter en word hier iets aan gedaan, is de bak snel nat als het geregend heeft (plassen), word de bodem glad al het nat is.
Zijn er zadelkastjes, moet je zelf voor de sloten zorgen, is de zadelkamer degelijk?
Is er een spuitplaats met warm water of alleen koud?

Wat is je eigen algehele indruk als je kijkt naar de stal (netjes of stoffig en rommelig), naar de paaren (zien ze er gezond uit, hoe gedragen ze zich), zouden jij en je paard zich op hun plek voelen op deze stal?

Succes ermee verder!

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:50

Of het mesten erbij inbegrepen is, en of hn de paarden buiten- binnenzetten.

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:53

Vraag ook naar het mestbeleid. Hoe vaak wordt er gemest? Kun je je stalbodem zelf bepalen? Tot hoe laat mag je überhaupt op stal komen? Ik kan bijvoorbeeld vaak pas rond 19.30 uur op stal zijn en het is regelmatig later dan 22.00 uur voordat ik weer weg ben.

nien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:13

vraag ook eens hoe de dagelijkse routine eruit ziet voor de paarden?
bijv: hoe laat voeren, hoe laat buiten zetten, hoe laat binnen zetten,...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:47

Mijn eerste vraag zou zijn of ik het hooi mag zien, ruiken en voelen :j En verder of er wordt bijgevoerd wanneer ze op de paddock staan en hoe het geregeld is met binnen- en buitenzetten, uitmesten enz. Jammer dat het een tijdje droog is geweest, nu kun je niet zien of het er erg drassig wordt bij nat weer.

Maar je bent nu natuurlijk al geweest. Hoe was het? :)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:37

Vanmiddag werd ik eerder gevraagd om te komen werken, dus ben helaas niet geweest. Misschien maar goed ook want er staan weer aardig wat vragen tussen die ik zou kunnen stellen.
Zelf ben ik wel eens op stallen geweest waar er zo slecht en weinig gevoerd werd, dat is wel mijn prioriteit. "Gelukkig" heeft het hier alweer aardig geregend en zal dat het voorlopig ook blijven doen dus ik kan ook goed zien of er veel water blijft staan en of het er glad wordt!

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:46

vraag ook of je een eigen dierenarts mag laten komen want op de stal waar ik nu sta mag dat dus niet.

trust2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:05

Word er buiten gezet
word er binnen gezet
zo ja ook in het weekend?
word er gevoerd? moet je het zelf doen
Wat zit er bij de prijs?
Mag je in de bak longeren?
De openingstijden?
Zelf hoefsmid / dierenarts mee brengen?
Enten / ontwormings schema?
Word er uitgemest? Zo ja, hoe?
Wat is de bodembedekking?
Warm water gebruik?
Word er in de paddock hooi gevoerd? en hoe vaak?
ETc etc:P

trust2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:06

en let op de hooi kwaliteit!!! erg belangrijk dat het niet stoffig en muf is..

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:28

Even vragen wat eventueel je opzeg termijn is. Dit wordt door vele vergeten.
Loop er iig even binnen zonder dat je een afspraak hebt. Het kan dan heel anders zijn als alles netjes van te voren is gepland.

De rest is wel genoemd.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:54

-komt het paard dagelijks ruim voldoende, zomer én winter, in groepsverband buiten.
-wordt er voldoende ruwvoer verstrekt zoveel mogelijk verspreid over de dag, zodat het paard niet bijvoorbeeld een hele nacht zonder eten komt te staan.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:59

het is nooit verkeerd e.a. vast te leggen in een stallingscontract. Daarin heb je de afspraken zwart op wit staan en heb je ook iets om naar terug te verwijzen als de verzorging te wensen overlaat.
Er mag overigens ook niet zomaar een prijswijziging doorgevoerd worden als dat ook niet van te voren bij het aangaan van het contract is aangegeven. Als er alleen staat dat je 250 incl betaald, dan mogen ze niet verhogen omdat het stro zo duur is o.i.d. Je staat juridisch in je recht dan.
Er zal dan iets opgenomen moeten zijn in de trant van jaarlijkse inflatiecorrectie of naar ratio van stro/hooiprijzen, of een reeele verhoging nav stijgende kosten o.i.d.
voorbeelden zijn er wel te vinden op internet.