Gevoelige luchtwegen en stalbedekking.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Gevoelige luchtwegen en stalbedekking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:03

Mijn jongste paard heeft ietswat gevoelige luchtwegen, en ondanks hij een groot buitenluik heeft, onze stal 10 meter hoog en "kaal" is, en de stal goed geventileerd is (aldus de professor die dat geconstateerd heeft), is mij toch aangeraden om hem van het stro af te halen. Dat heb ik sinds een paar weken al gedaan (de paarden staan op zaagsel en stro), en de jongste staat dus nu al een aantal weken op alleen zaagsel. Dat gaat goed, maar ik vind het een smerige boel worden, het ziet er zo smerig uit. Het neemt goed op, maar ik vind ook dat het gaat stinken in tegenstelling tot de andere boxen.

Nu heb ik laatst 1 pak vlas door het zaagsel gegooit, en nu ziet zijn stal er helemaal niet meer uit. Nu bestellen we voor a.s. Vrijdag een aantal vlasbalen, en willen we dit proberen, maar eigenlijk staan we daar ook weer een beetje sceptisch tegenover, want we willen gewoon niet dat het een smerige stinkende stal word. Dus we willen dus ook liever NIET oppotten, dat vinden we vies.

Zijn er nog meer alternatieven voor paarden met gevoelige luchtwegen? Ik vind overigens ook het grootste nadeel dat de paarden niks meer te knabbelen hebben, en ik wil hem dan ook geen stro geven, omdat dat gewoon een dooddoener is kwa stof! Nu is er in de buurt stofvrij stro te krijgen, dus daar kan ik een aantal pakjes van kopen zodat hij iets te knabbelen heeft...

Ik heb de volgende alternatieven gevonden:

Zaagsel
Hennep (??)
Kokosvezel
Vlas

Ik hoor graag persoonlijke ervaringen!

Natasjaa

Re: Gevoelige luchtwegen en stalbedekking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:07

Ik heb persoonlijk ervaring met zaagsel, en ik zeg niet doen... Paard had de ene na de andere hoefzweer, terug op stro gezet, probleem opgelost. Smid bevestigt overigens dat de zweren zeker in de hand gewerkt waren door het staan op zaagsel, dus dat zou ik niet weer doen.

Verder nog ervaring met gehakseld stro, en dat zou ik helemaal afraden! Wat een stoftroep is dat zeg!

Succes met het vinden van een goede bodembedekker... Met de rest heb ik helaas geen ervaring :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:08

Vlas hoef je niet te proberen als je niet wilt oppotten, want dat is juist het systeem. Vlas is ook wat heel anders dan zaagsel....

Ik sta zelf op vlas, een paard met zeer gevoelig luchtwegen en heeft al een tijd niet meer gehoest. Heeft wel net 5 maanden op het land gestaan, dat heeft ook geholpen.

Pisplekken moet je dus laten zitten, poep er elke dag uithalen. Zelf haal ik de pisplekken eruit als het rood word, dan is het echt aan zijn limiet.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:13

Zaagsel hebben we altijd al gehad onder het stro, daar hebben we op zich wel goede ervaringen mee... maar er zit toch nog steeds wel wat stof in.

Paard hoest in stal niet... Alleen bij de eerste 4 drafpassen, dus hij zit in een heel mild stadium, en heeft ook een test traject doorgelopen bij De Bosdreef in Belgie.

We zijn nu van normaal hooi overgestapt naar voordrooghooi (stofvrij), en hij staat al een aantal maanden op zaagsel.

Waarom zou je vlas niet kunnen gebruiken als je het niet oppot? Van het woord oppotten word ik gewoon eng, het klinkt vies, is het ook, en gaat ook stinken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:15

Ga voor vlas. Dat is heel gemakkelijk schoon te houden, en echt heel erg stofvrij. Daarnaast is het op veel plaatsen te koop. Vriendin van me heeft al haar paarden erop staan, en het werkt echt heel fijn. Ze haalt dagelijks de natte plekken en de drollen eruit, en de stallen zijn echt altijd super netjes en fris. Kost wel iets meer vlas, maar werkt wel goed.

Mijn eigen chronische hoester heb ik trouwens hoestvrij (nu al bijna een jaar) gekregen door het geven van kruidenmuesli, een kruidenhoestdrank (nog altijd dagelijks, in overleg met DA kan het geen kwaad) in combinatie met foenegriek. Hij stond zelfs met 24/7 buiten en schuilstal nog te hoesten, echt iedere stofje was hem teveel. Nu voer ik hem ook weer gewoon stro bij, en zelfs dat gaat goed. Soms kan een supplement dus wel de oplossing zijn.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:38

Ja, maar het probleem is het niet het hoesten, hij heeft een zogezegde onsteking aan zijn diepere luchtwegen, hij is er ook al voor behandeld, maar hij zal er gevoelig voor blijven. Je hoort hem nooit hoesten, 2 kuchjes als hij aandraaft, en dan is het al over. Op stal zelf of op de wei hoest hij niet...!

Maar misschien kun je me wel pben wat je geeft? Voorkomen is nog altijd beter dan genezen!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:43

Mijn haf staat ook op vlas ivm gevoelige luchtwegen ,ik pot mijn stal niet op maar haal dagelijks drollen en natten plekken eruit ,en ik gebruik 2 pakken vlas per week
Hij krijg van mij ook kuilgras ,maar als dit te droog is <word>maak ik dit nat
Nu staat hij wel een groot deel van de dag in de wei

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:56

ik heb ook vlas. Rapsodie en ik pot ook niet.
Haal dagelijks drollen weg en 1x per week natte plekken. Af en toe bij strooien.
en kuilvoer ipv hooi ??? of voordroog...dat scheelt ook.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 12:00

Hebben jullie ook enige idee hoeveel pakken ik in een 4 x 4 stal moet doen de eerste keer?
En dan wel lekker vol, geen dun laagje?

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:06

mijn bronchitisgevalletje staat op zaagsel. Er gaan bij mij 2 balen zaasel in (stal 3,5x3,5), dagelijks de drollen eruit. Na 1 week natte plekken eruit en een halve baal erbij. Dan weer dagelijks de drollen eruit en na weer een week gaat de hele stal leeg en gaan er opnieuw 2 balen zaagsel in.

Ik heb oppotten geprobeerd maar mijn paard is echt een smeerkous en na een week was het echt smerig. Daarnaast zijn de amoniakdampen die er vrijkomen ook absoluut niet bevorderlijk voor paarden met gevoelige luchtwegen (eigenlijk voor geen enkel paard!) Dagelijks natte plekke eruit resulteerde in 7/8 balen zaagsel per maand ipv 5. Dit werkt voor mij en mijn paard het beste. Het is een kwestie van uitproberen.

Ik zou juist absoluut geen kuil of voordroog geven aan een paard met gevoelige luchtwegen (wederom eigenlijk aan geen enkel paard!) Dit is dan wel "stofvrij" maar de schimmels die hier inzitten zijn misschien nog wel schadelijker dan het stof. Ik zorg voor goede kwaliteit hooi en week dit kort (nat=nat) voor mijn paard. Hier doet ze het goed op.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:07

Vienna2007 schreef:
Hebben jullie ook enige idee hoeveel pakken ik in een 4 x 4 stal moet doen de eerste keer?
En dan wel lekker vol, geen dun laagje?

Ik ben sins begin september op vlas over gegaan. Pot wel op maar gooi er de eerste keer 6 balen in en dan iedere 8 weken leeg halen en weer 5 pakken opnieuw in. Als je niet wil op potten zou ik er geen te dikke laag in doen. Want die vieze lucht krijg je alleen als je de boel omschept en dan verpruts je je bodem en kan je hem beter leeg halen

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:37

Ik ben zelf de chronische hoester met gevoelige luchtwegen :P
Ik vind hennep fijn spul, het neemt veel meer op dan zaagsel ed en is minder stoffig. Het werkt beter als je er een beetje water overheen sproeit/ nevelt, dan is meteen veel stof weer uit de lucht. Ook komt er minder ammoniak in de lucht heb ik het idee wat ook wel fijn is voor gevoelige longen :)
Met vlas heb ik geen ervaring.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:06

Ik heb die van mij op rubber stalmatten staan en een halve stal met zaagsel waar gemest / geplast kan worden.
Overweeg nu strokorrels, dat lijkt me fijn spul in het onderhoud.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:11

anuschkaatje schreef:
Ik zou juist absoluut geen kuil of voordroog geven aan een paard met gevoelige luchtwegen (wederom eigenlijk aan geen enkel paard!) Dit is dan wel "stofvrij" maar de schimmels die hier inzitten zijn misschien nog wel schadelijker dan het stof. Ik zorg voor goede kwaliteit hooi en week dit kort (nat=nat) voor mijn paard. Hier doet ze het goed op.

Dat klopt niet. In hooi zitten vele malen meer schimmels dan in (voordroog) kuil. Het stof is juist vaak niet datgene waar luchtwegprobleem-paarden last van hebben, maar juist de schimmels in stro en hooi.
Schimmelig kuil (kun je zien aan rotte plekken en witte uitslag) moet je op voorhand al niet voeren, omdat dat idd niet goed is.

Ik heb die van mij op rubber stalmatten staan en een halve stal met zaagsel waar gemest / geplast kan worden.
Overweeg nu strokorrels, dat lijkt me fijn spul in het onderhoud.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:25

anuschkaatje schreef:

Hier adviseerden 2 verschillende paardenklinieken toch echt voordroog in plaats van hooi.
En inderdaad geen stro in de stallen (ook niet van de andere stallen) en geen hooi of stro-opslag in dezelfde ruimte als de stallen. En zeker niet uitmesten,opstrooien, vegen of blazen als de paarden op stal staan!

In hooi zitten toch vaak wel dezelfde schimmels als eventueel in het voordroog? Wat maakt dan het verschil?
Alleen in hooi zie je het dan als "stof" Wat je nat maakt.

Ik zelf merk (heb vorm van Astma/Cara/overgevoelige luchtwegen met allergische reacties, normaal weinig last meer gelukkig) dat ik van hooi veel meer ga niezen en snotteren (en jeukende/tranende ogen) dan van voordroog. Hooi prikkelt mijn luchtwegen veel meer.
Datzelfde heb ik met stro, en dat is met hennepstrooisel, ontstoft gehakseld (koolzaad)stro, vlas of houtvezel veel minder.

Lijkt me dat dat voor een paard dan ook wel zo zal voelen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:35

mijn persoonlijke mening is dat vlas er nog sneller "vies" uitziet dan houtkrullen.
Ik heb beiden een tijdje gemengd omdat vlas meer vocht kan absorberen, maar ik zuiver vlas te glad vind in de stal. Of ik nu een mengsel gebruik of enkel houtkrullen ik haal als de plasplek aan het opp zichtbaar wordt die eruit en verder dagelijks de mestbollen.

ik strooi in de zomermaanden of box-ontsmet van Mijten of Zeoliet op de plasplek om de geur te verminderen. Dagelijks de natte plek uithalen kan ook, maar dan verbruikte ik meer dan 3 balen per week...
Nu strooi ik strokorrel op de plasplek en is 2x/week ruim voldoende terwijl op zuiver houtkrul ik minimaal 3x/week de natte plek moet verwijderen. Ik strooi 1 tot 2 pakken bij per week en start met 3-4 pakken voor een stal van 3.5x4.5

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:50

Aubiose op de vloer, drollen er elke dag uit, een keer in de drie maanden alles eruit. Stoft niet, ruikt niet, ideaal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:59

klopt bigone! En dat het er "vies" uitziet hoort juist! Schhon vlas eten ze op, en pas als het bruin is werkt het het beste. Ik haal de stal nooit leeg juist omdat het dan te glad is. Gewoon laagje erin laten.
Ik begin met 3 of 4 balen erin, eerste maand alleen drollen eruit en daarna om gaan scheppen en natte plekken weg.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 16:47

anuschkaatje schreef:

Dat is niet waar, dat ligt maar aan de kwaliteit. Wij krijgen nooit beschimmelde pakken bij open maken geleverd. Maar het is ook belangerijk dat de pakken ook echt luchtdicht blijven! Dus uitkijken met katten, muizen, omgang etc! Ze moeten echt beschermd opgeslagen worden, want 1 nageltje in het pak kan al voor genoeg lucht toevoer zorgen.

Bovendien is nat niet nat. Het is pas echt nat als je het ongeveer 12 uur weekt. De buitenkant kan nat zijn, maar de binnenkant zit nog vol met stof.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 16:49

Wie heeft er ervaring mee stro korrels, bevatten die geen stof dan?

Elcamino, hij eet geen vlas. Hij heeft nu ook vlas op zijn zaagsel (maar 1 pak) naar hij blijft er vanaf, omdat hij al gewend was dat hij zaagsel sowieso niet kon eten :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:53

strokorrels zijn korrels en vallenuti elkaar bij contact met vocht dus als je correct begint dan komt er niks stof vrij. Maar bij het uitstrooien stoft dit eigenlijk ook niet, zelfs het "poeder" dat tussen de korrels zit niet (ik heb de chopped versie, dus wel al redelijk fijn grut)

Nadeel: 't ziet er niet uit qua kleur en ingeval van wondjes rampzalig, want je paard staat op stromot zoals ze zeggen dus fijngemalen stro en dat plakt verschrikkelijk in wondjes en is moeilijk uit te wassen. Maar veronderstel dat niet elk paard er in slaagt zich te verwonden op een plaats die niet afgedekt of gebandageerd kan worden...
Verder heeft het alleen maar voordelen, er loopt hier een topic over het gebruik van strokorrel

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:27

Heb met mijn 'stro/schimmel-allergie-gevalletje' eerst op vlas gestaan. Was niet ideaal voor de hoeven.
Met 4-5 pakken vlas en 4 emmers water erover heb je een beste bodem om enkele weken vooruit te komen.

Sta nu een jaar op Rapsodie, gehakseld koolzaadstro. Bevalt prima! Kan ook minder kwaad als ze een hap nemen. 2-3 pakken in een nieuwe stal, bodem vormt snel. Het is geen potstal, eens per week of zo nodig de natte plekken eruit en dagelijks mesten.

Bij zowel vlas als rapsodie komt er vanzelf een bruine bodem, omdat het zijn werk doet: vocht opnemen. Als het oranje wordt, moet het eruit. Je moet wel een bodem hebben, anders is het veels te glad.
Paard krijgt voordroog, dat gaat prima. Voorheen geweekt hooi gegeven omdat er geen voordroog was.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:40

Hier het zelfde geval
Ik heb onze hengst op schavelingen staan (na astma aanval), stro gaat niet meer vanwege zijn luchtwegen.Ik doe 2tot3pakken zaterdags in stal en gewoon ieder dag drollen eruit en natte plekken en woendags 1pak erbij.
Hij krijgt ook vochtig gemaakt hooi omdat ik geen voordroog wil geven. En wat hem ook goed helpt is kruidenslobber en muesli.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:17

DoubleVv schreef:
Hier het zelfde geval
Ik heb onze hengst op schavelingen staan (na astma aanval), stro gaat niet meer vanwege zijn luchtwegen.Ik doe 2tot3pakken zaterdags in stal en gewoon ieder dag drollen eruit en natte plekken en woendags 1pak erbij.
Hij krijgt ook vochtig gemaakt hooi omdat ik geen voordroog wil geven. En wat hem ook goed helpt is kruidenslobber en muesli.

Dan ben je toch ontzettend veel kwijt per maand! :o

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:29

De mijne staat op Hippo Gold, dat is gehakseld stro wat ontstoft en thermisch gesteriliseerd is. Normaal gehakseld stro is juist nog veel slechter voor een hoester dus dat zeker niet doen!!
De Hippo Gold neemt heel veel vocht op, wordt niet zoals vlas vies rood en bruin. Ik betaal per pak 7 euro, begin met drie balen en dan de drollen er dagelijks uit en na een aantal dagen ontstaat een "natte" plek onderop. Die schep ik er dan uit steeds zodra ik merk dat er zo'n aangekoekte plek onderop ontstaat. Iedere zaterdag gaat er één nieuwe zak in. Geen vieze lucht van de ammoniak zoals ik met stro had (merrie is een viespeuk)
http://www.bellinco.nl/hippogold/index.php