zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:25

Naar aanleiding van het vorige topic open ik deze omdat het vorige topic teveel off topic ging en er teveel verwijderd moest worden om het weer open te laten gaan.

Bij deze de link naar het vorige topic
[VN] Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Ik verzoek wel iedereen met respect te behandelen en ook de discussie netjes te houden en dus niet op de man in te spelen.

Om verder te gaan waar het topic voor bedoeld is

Zijn de prijzen die deze dagen gevraagd worden voor het hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Ik persoonlijk kan enkel oordelen over het hooi/ voordroog gezien wij dit zelf produceren en ben van mening dat deze prijzen hier in de regio niet redelijk zijn.

Laat ik mijzelf direct duidelijk maken dat ik praat over de Nederlandse prijzen in de regio Drenthe/ Emmen

janflicka

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:59

Geen idee wat redelijk is..weet alleen dat ik hier in regio zuidholland 7,50 betaal voor baal vlas of baal hooi,en 6 euro voor stro...vlas is een baaltje van ongeveer 20 kilo,hooi en stro de gewone kleine balen.
Ik sta op een prive stal en mijn gemiddelde van bestelling eens in de twee weken is rond de 50 of als ik wat meer nodig heb 70 tot 80 euro.(twee mini`s).
De andere van stal bestellen ook,dus volgens mij moet het goedkoper kunnen als je per pallet besteld?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 00:03

Uit het vorige topic is wel duidelijk geworden dat het heel regionaal gebonden is wat de prijzen zijn van bepaalde spullen. Toch is vlas uit het hele land te bestellen en kan je zo de goedkoopste uitzoeken. met hooi en stro zit je toch al gauw tegen de hoge verzendkosten aan te hikken.

Janflicka je bericht is erg onduidelijk te lezen. Bestel je per pallet of haal je per baaltje of?
als ik het goed begrijp betaal je voor zowel vlas als hooi €7,50 zijn dat kleine balen hooi of de wat zwaardere?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 01:46

Hier was het stro (zelf van het land halen) kleine balen, 1,60/1,80 per stuk.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:30

Brainless schreef:
Hier was het stro (zelf van het land halen) kleine balen, 1,60/1,80 per stuk.

leuke prijs maar hier zelfs niet te krijgen. Wij gaan dus over op een andere stalbedekking komende winter.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:34

Wij betalen voor hooi 3 euro, en voor stro 3 euro. Baal zaagsel 6,75...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 06:35

het is allemaal al heel duur geworden en het gaat alleenmaar duurder worden !
ik ben van het vlas over gegaaan op zaagsel maar ook dat stijgt enorm in prijzen .

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:03

eigenlijk kan het niet anders dan dat bepaalde strooisels in prijs stijgen :
1. vlas areaal daalt sinds jaren, en het vlasstro wordt ook gebruikt voor spaanplaten, aldus de vraag is vast en aanbod kleiner, dus...
2. door opkomst groene energie op basis van biomassa worden houtkrullen, zaagsel enz. omgewerkt tot energiepellets, welke zo gesubsidieerd worden dat de prijs die zij betalen voor de grondstoffen onredelijk hoog is
3. schors en turf dat vaak gebruikt wordt in scandinavie wordt ook verbrand en /of ingezet als tuinstrooisel
4. alle strooisels worden berekend op basis van energetische inhoud, en zo zal de prijs bepaald worden in de toekomst

Een oplossing zou kunnen zijn de gevormde mest energetisch te valoriseren. in Duitsland wordt al mest op basis strokorrels weer omgezet tot energiepellets

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:04

granu schreef:
Een oplossing zou kunnen zijn de gevormde mest energetisch te valoriseren. in Duitsland wordt al mest op basis strokorrels weer omgezet tot energiepellets

Waarom wordt zoiets in NL nog niet toegepast?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:32

in theorie zouden de prijzen van hooi weer moeten dalen, want door deze nazomer hebben de boeren toch zeker wel een tweede en soms nog een derde snee eraf kunnen halen. De verwachte schaarste wat hooi betreft valt nu wel mee.
De prijzen voor het stro zijn begrijpelijk. Voor stro is het wel een slechte zomer geweest en stro uit duitsland is minder omdat daar meer percelen gebruikt zijn voor mais etc ivm. biobrandstof.
er is een site waar je de adviesprijzen voor boeren kunt zien, deze wordt steeds bijgewerkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:43

Hooi was wat moeilijker om dit jaar te maken, maar kuil is er genoeg.
Hier tegenover is afgelopen weekend de 5de snede ervan afgekomen.
(1x hooi en 4x kuil).

uryanne

Pashon schreef:
Naar aanleiding van het vorige topic open ik deze omdat het vorige topic teveel off topic ging en er teveel verwijderd moest worden om het weer open te laten gaan.

Bij deze de link naar het vorige topic
[VN] Prijzen voor hooi en stro nog steeds razendsnel omhoog

Ik verzoek wel iedereen met respect te behandelen en ook de discussie netjes te houden en dus niet op de man in te spelen.

Om verder te gaan waar het topic voor bedoeld is

Zijn de prijzen die deze dagen gevraagd worden voor het hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Ik persoonlijk kan enkel oordelen over het hooi/ voordroog gezien wij dit zelf produceren en ben van mening dat deze prijzen hier in de regio niet redelijk zijn.

Laat ik mijzelf direct duidelijk maken dat ik praat over de Nederlandse prijzen in de regio Drenthe/ Emmen

Ik heb ook een aantal posts gedaan in het vorige topic wat gesloten is. Wat is nu je doel met dit topic?
Zoals je al zegt varieren de prijzen erg per regio en van dag tot dag.
Ben je niet bang dat dezelfde situatie ontstaat als in het gesloten topic; de een zegt; ''ik betaal voor een baaltje hooi €6,-'' en een ander zegt dat ze dan is opgelicht omdat er helemaal geen schaarste is?

Linnie050

Het is allemaal duurder geworden en ook al hebben we volgend jaar een goede zomer ze doen die prijzen echt niet meer omlaag.
net zoals boodschappen doen en de benzine.
Ik denk iedereen moet maar wennen aan deze prijzen helaas :(

En de 1 heeft het misschien goedkoper maar wat is de kwaliteit van dat hooi?

Als er schaarste komt dan moet je je paard helaas minder kwaliteit gaan geven (voor de mensen die nu goede kwaliteit hebben)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 08:51

uryanne, ondanks dat het andere topic uit de hand liep kan er naar mijn mening nog best goed gediscussierd worden zolang men maar netjes naar elkaar blijft en daar ontbrak het aan in het vorige topic.

Tuurlijk is het regio gebonden maar je kan wel proberen uit te leggen dat sommigen willes en wetens toch teveel blijven betalen.

linnie050 en dat is nou net een punt wat ik probeerde duidelijk te maken, de hoge prijzen zijn in principe niet nodig daar er genoeg van het land gehaald is maar men toch kunstmatig de prijzen hoog houd.
Laat ik duidelijk zijn dat ik niet alle boeren/ loonwerkers over 1 kam wil scheren en de prijzen dus best her en der kunnen verschillen.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:06

ik betaal tegenwoordig voor mijn houtmot 8,25.. stro 4,70 en hooi 3,50

Dus best grappig aangezien hooi overal erg de lucht in is gestegen en ik nog steeds een mooi bedrag ervoor betaal.
Vind houtmot en stro daarentegen wel erg duur geworden

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:07

Hietr schiedam betaal ik 6.75 voor een baaltje stro(kleine) wat amper opstrooit.
Zaagsel volgens mij 8.50

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:11

Ik heb het andere topic heel snel doorgelezen en me er echt over verbaasd dat zoveel mensen zich onrecht aangedaan voelen door de hoge prijzen. Het is natuurlijk gewoon marktwerking, als jij hooi verkoopt en mensen zijn bereid daar veel voor te betalen zou je wel gek zijn om je baaltjes alsnog voor 3 euro aan te bieden. Zeker als er, zoals nu, gewoon heel weinig is. Daar wordt het niet duurder van om hooi te maken, maar als er meer vraag is dan aanbod stijgen de prijzen nou eenmaal, dat lijkt me heel redelijk. Wij halen meestal hooi van eigen land, maar dat is dit jaar niet gelukt. In het voorjaar was het prachtig, maar toen was er nog niet genoeg gras, van de zomer is er bij ons geen moment geweest dat zowel het weer als het gras goed was. Vorige week was het wel mooi, en hebben we ook gemaaid, maar dat ingekuild omdat het gewoon nauwelijks nog droog wordt in deze tijd van het jaar. Het gras is tot 12 uur nat van de dauw en wordt vroeg in de avond alweer vochtig. Ik heb ook mijn twijfels bij de kwaliteit van het hooi van vorige week, ik ben heel benieuwd of daar geen broei/schimmel/stof inkomt.
Ik twijfel er dan ook niet aan dat er gewoon wel schaarste is. Ik ben zelf het voorbeeld; we hebben hier niet kunnen hooien, dus moest ik het aankopen en als er meer mensen zoals ik zijn is er dus meer vraag. Het is toch heel simpel; de hele zomer is het geen week lang droog en boven de 25 graden geweest, dat betekent dat er ook weinig gehooid heeft kunnen worden. Bij mijn vaste hooiadres, een familielid, was het hooi begin september al helemaal verkocht, terwijl hij normaal tot het einde van het jaar hooi heeft. Ik ben ook wel benieuwd waar degenen die zeggen dat er geen schaarste is dat op baseren. En los daarvan blijf ik van mening dat er sowieso geen sprake van oplichting is. Er is veel vraag in vergelijking tot het aanbod, mensen zijn bereid hoge prijzen te betalen en als jij hooi verkoopt ga je geen dief van je eigen portemonnee zijn. Als iemand meer voor mijn auto wil betalen dan hij waard is ga ik dat toch ook niet tegen houden? Natuurlijk is het balen dat het zo duur is, dat vind ik ook, maar dat maakt het niet onredelijk.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:14

De kleine pakjes schaartste heeft ook niemand ontekend dat is zelfs tig keer uitgelegd waarom dat is.

Wij hebben dit jaar 5 sneden eraf gehaald en hebben 30 grote balen (600 kilo) meer als vorig jaar. en de balen van vorig jaar hebben we nog niet op.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:15

@swatch
Er is bijna geen extra hooi van het land gehaald deze nazomer.
Wel extra voordroog. Dus de hooiprijs zal daarop niet dalen.
En daar verkijken veel mensen zich op.

Stro kon hier in de buurt voor 1.50 van het land geladen worden.
Maar dan moet je alles zelf doen en heel vaak krijg ik het gevoel dat veel mensen dat teveel moeite vinden. En het liever aan huis gebracht zien

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:42

@Schrikdraad
Dat de opbrengst van hooi minder is, is wel te begrijpen (en dat de prijs dus ook hoger is).
Maar voordroog is er genoeg, vandaar mijn verbazing over sommige prijzen hiervan.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:43

inderdaad en hooi en voordroog zit weinig verschil qua waarder het voordeel van voordroog is dat je het ook zonder opslag schuur groot kan inslaan.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:47

ik neem aan dat de vraag daar naar gestegen is doordat er minder hooi is.
Meer vraag hogere prijs.
Al zie ik dat hier in de buurt niet eens.
Een keer rondvragen geeft ook prijsverschillen.
En dan ben je gek veel te betalen.
Al lijken sommige personen echt niet verder te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:52

Nee, de prijzen van hooi, stro, vlas e.d. zijn niet redelijk en zijn ook al langere tijd kunstmatig hoog gehouden. Dat lukt doordat het steeds minder boerenhandel is en het op een markt verhandeld wordt waar wel makkelijk geld te halen is. Bij paardenhouders is altijd wat te halen en dat lukt dus ook nog steeds heel makkelijk.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:47

Vorige week pakken zaagsel gehaald voor €9,50. Was dus alweer flink gestegen. Ben nu dan ook aan het rondkijken voor strokorrels.
Verder vertelde onze fourage handelaar dat hij €180,- voor een ton stro moest betalen..
Wat hooi betreft zal het dit jaar wel meevallen denk ik, wij hebben zo'n 2000 baaltjes hooi binnen gehaald dit jaar en afgelopen weekend voor de laatste keer nog kunnen hooien.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:50

Brainless schreef:
@Schrikdraad
Dat de opbrengst van hooi minder is, is wel te begrijpen (en dat de prijs dus ook hoger is).
Maar voordroog is er genoeg, vandaar mijn verbazing over sommige prijzen hiervan.

Wat vind jij een redelijke verkoopprijs dan?

Ik kijk even naar de productieprijzen, en dan vind ik de prijzen voor hooi te hoog, want aan productiekosten (loonwerker voor persen of eigen pers, zelf handmatig kunnen rapen) zit je op €0,50tot €1,- per pakje en wordt voor 5, 6 of meer x de productieprijs verkocht (dat tikt flink aan, en daar haal je ruimschoots je tijd en materiaal en brandstofkosten wel uit met winst) (prijzen af land waren hier in het noorden al snel €2,50 a €3,50 per pakje en daarna vaak €4,- a €5,-

Als ik kijk naar voordroog balen, dan wordt daar in verhouding veel minder winst op gemaakt.
1: de kosten voor productie zijn veel hoger
(bij minder grote percelen betaal je meer per baal dan bij grotere percelen, vaak is er een prijs bij minder dan zoveel balen, en bij meer. Hoe meer, hoe goedkoper.

Ik betaal aan de loonwerker ongeveer €15,- per baal inclusief BTW voor wikkelen en persen van ronde balen van ongeveer 350 kg
(de rechthoekige balen tot zo'n 500 a 600kg zijn ongeveer even duur, maar voor ons niet te verplaatsen en in de zomer minder snel op te voeren.)
Maar dan moeten ze nog wel van het land en opgestapeld worden.

2: kosten voor het op de plaats zetten
Ik betaal per uur inclusief BTW ongeveer €72,50 om het op de plaats te krijgen.
Per baal komt dat neer op tussen de €7,50 en €5,- per baal, afhankelijk van hoe groot de snee is (hoe meer balen, hoe lager de kosten in verhouding)

Mijn kostprijs, zonder maaien, schudden, wiersen etc. is dus tussen de €20,- en €25,- per baal.

Ik zie deze balen te koop staan voor bedragen tussen de €30,- en €50,- per baal, waarbij €35,- a €40,- de meest gangbare prijs is.
Als de balen verkocht worden voor die €40 euro, gaan ze voor ongeveer het dubbele weg dan de kostprijs, per baal wordt er dan €20,- winst gemaakt.

3: grotere balen, dus minder grote aantallen, is in totaal minder winst

Even omrekenen naar mijn oogst van de 1e snee: 19 grote balen.
Daarin zitten meer dan 15 pakjes hooi, maar rekene voor het gemak even met die 15.

19 balen voordroog verkopen voor €40,- is 19x 20 euro is €380,- voor eigen kosten en winst.

19 balen x 15 is 285 pakjes hooi
neem kostprijs wikkelen €1,- (hier in 70 cent vaker voorkomend) en een verkoopprijs van €4,-
Zou je al die hooipakjes verkopen, dan heb je 285 x 3,- is €855,-!!!!! voor eigen kosten en winst.

In verhouding zijn de grote balen dus veel goedkoper en minder winstgevend dan de kleine pakjes...

De stroprijzen liggen hoger, daar betaal je voor grote balen gerust 75,- euro of meer op het moment. (145,- per ton exclusief BTW)
Maar er is echt veel stro verregend, en minder stro geoogst. Dat hoor ik ook van de mensen die zelf het stro van het land af persen en ophalen.

De prijzen van verpakt gehakseld strooisel vind ik in verhouding dan nog meevallen. (zo lang je het niet bij de Welkoop en per stuk haalt ;) ) Want dat wordt ontstoft, goed gedroogd en dan nog verpakt in plastic, dus veel meer productiekosten dan direct van het land persen en opladen naar de klant of opslag.
Al is het jammer dat de prijzen wel zo stijgen!

die enorme prijzen voor hooi is deels door schaarste en deels door prijsopdrijving... en als mensen het er voor betalen... waarom zouden ze het er dan niet voor vragen!

Het wordt tijd dat wij zelf kunnen schudden, dan moeten wij ook maar hooi maken in plaats van voordroog... Dan houden we er wat aan over!

Verder is het risico van mislukte oogst waar wel kosten voor gemaakt worden, ook iets wat mensen snel over het hoofd zien...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-10-11 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt