Ribben zichtbaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Ribben zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:02

Er wordt altijd gezegd dat de ribben voelbaar maar niet zichtbaar moeten zijn.

Nu vraag ik me al een tijdje af of er niet een type paarden is waarbij dat niet opgaat?
Als ik een vergelijking trek naar mensen, bv mijn vriendje, bij hem zie je zijn rugwervel en zijn ribben. Hij heeft ondergewicht (58kg bij 1.75m).
Verder is hij kerngezond, nooit ziek, werkt fulltime een beste job, krijgt zeer gezond te eten. Hij probeert te verzwaren maar dat lukt niet.

Zal het bij sommige paarden niet ook zo gelden dat ze schraal kunnen zijn maar toch gezond?

MxP

Re: Ribben zichtbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:06

Ik denk dat je ook naar de bouw van een persoon moet kijken, niet iedereen is breed of slank gebouwd.
Zware botten kan niet, dat maakt hoogstens 2 kilo verschil uit.

Maar zo kan iemand die 50 weegt bijv. er gewoon goed/mooi uitzien en kan een ander op dat gewicht weer heel mager lijken.

Ik denk dat het ook vooral met de bouw te maken heeft en dat het heus geen ramp is als je wat ribben ziet maar het moet natuurlijk niet te gek worden, maar denk dat iedereen dat wel ziet. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:08

Nuja mijn vriendje ziet er wel mager uit, mja verder kerngezond.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:15

In mijn schoolboeken staat dat het goed is als de ribben licht zichtbaar zijn.

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:39

Sommige paarden worden inderdaad niet snel dik, terwijl ze wel gezond zijn. Een paard kan qua gezondheid sowieso beter iets te mager zijn dan te dik.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:49

Ik vind de richtlijn als je paard naar links kijkt moet je langs de rechter kant de ribben lichtjes zien bewegen onder de vacht een goede.
Maar idd elk paard is anders. Een rondgeribd paard kan wanneer je de ribben net niet meer ziet, maar nog heel duidelijk kan voelen met je hand, al veel te dik ogen. Terwijl sommige paarden al in topconditie zijn wanneer je nog een 6--tal ribben van op afstand kan tellen...
Bij mijn paard zal je bijna altijd de ribben kunnen zien van op afstand, als dit niet meer het geval is, is ze te dik voor haar bouw, bespiering etc. De kans dat dit gebeurd is ook eerder klein, moet al serieus voeren om haar mooi op gewicht te houden. En meer krachtvoer betekent maagproblemen en bijgevolg een doffe vacht om van de gewrichtproblemen door het extra gewicht nog te zwijgen, dat is het me niet waard om er een 10-tal kilo's bij op te hebben.

Vergeet niet dat het gemiddelde paard in BE en NL aan de obese kant zijn en teveel krachtvoer krijgen

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:27

Ja hoor, sommige paarden zijn gewoon wat schraler en ook gezond, net als jouw vriendje. :)

noortiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:47

bij mijn pony kan je z'n ribben zien, hij is niet te dun ofzo hoor, maar ik kan het wel meer voeren of langer in de wei zetten maar dan krijgt hij het ode verkeerde plaat hihi, zo'n hangbuik. dus ik denk dat het gewoon aan zijn bouw ligt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:16

F_Orumster schreef:
Er wordt altijd gezegd dat de ribben voelbaar maar niet zichtbaar moeten zijn.

Nu vraag ik me al een tijdje af of er niet een type paarden is waarbij dat niet opgaat?
Als ik een vergelijking trek naar mensen, bv mijn vriendje, bij hem zie je zijn rugwervel en zijn ribben. Hij heeft ondergewicht (58kg bij 1.75m).
Verder is hij kerngezond, nooit ziek, werkt fulltime een beste job, krijgt zeer gezond te eten. Hij probeert te verzwaren maar dat lukt niet.

Zal het bij sommige paarden niet ook zo gelden dat ze schraal kunnen zijn maar toch gezond?

Dat zou heel goed kunnen, maar dan zie ik mijn paarden liever iets dikker.

Zies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:55

Wat misshien leuk is om te weten is dat bij ieder mens maar ook paard de bouw anders is, het gewicht, maar ook de stofwisseling. Een paard met een snelle stofwisseling zal het sneller verteren dan iemand met een langszame stofwisseleling. bij een langzame stofwisseling neemt het lichaam meet vetten koolhydraten enz op waardoor het dikker lijkt.

zo kun je een vergelijk maken met de bouw van een arabier en een fjord.
De meeste arabieren zijn slank qua bouw, terweil een fjord forser is. Een Fjord zal dus sneller aangezien worden als Dik, terweil dat dit niet zo hoeft te zijn!

Meer info kun je altijd vragen, schrijf dan ff een PB

Groetjes!

djk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:00

bij mijn pony kon je ook de ribben zien en toen was hij ondervoed maar een beetje ribben is ook niet erg als hij gewoon goed en normaal eet en verder goed funcioneert

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:28

Ik zal je niet te veel zorgen maken.
Alleen misschien een klein beetje meer voer geven.
Mijn pard heeft het ook wel iets hoewel het na wat extra eten geven wel is opgeknapt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 11:17

Bedankt voor de reacties :)

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 05:36

Ik heb dan wel 2 jaarlingen maar bij de ene zie je net wel de ribben en bij de andere niet.
Toch krijgen ze beide véél te eten, denk dus idd dat dit ook paard gebonden is.