Van gewone stallen uitloopstallen maken, dom of verstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Van gewone stallen uitloopstallen maken, dom of verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 13:48

Ik ben op zoek naar een oplossing om mijn paarden deze winter toch veel buiten te hebben. Een schuilhok in de weides heb ik niet. Nu haal ik s'ochtend mijn drie merrie's en veulen één voor één uit de stal en dan staan ze samen gans de dag buiten en voor het donker wordt haal ik ze terug binnen. Voor deze winter wil ik, ook voor mijn gemak, van mijn stallen uitloopstallen maken. De drie boxen staan naast elkaar, als ik de staldeuren open schuif komen de paarden eerst op een stukje grind en dan kunnen ze het hoekje om, over een stukje beton van 3 meter breed en 10 meter lang (zadel- en poetsplaats) en dan komen ze in een kleine weide van waaruit ze ook in een grotere weide kunnen. Ik zou het zo afspannen dat ze niet anders kunnen dan het "weggetje" te volgen en hoekje om te gaan en zo automatisch de weide in te lopen. Zo moet ik s'ochtends alleen maar hun stallen open zetten en ze hebben keuze tussen buiten en binnen. Deze paarden zijn dit wel niet gewend. Wat denken jullie van mijn idee, stom of verstandig?

Deaglán

Re: Van gewone stallen uitloopstallen maken, dom of verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:19

Ik zou het niet echt aanraden met 3 kleinere stallen.
Op zich zou het geen slecht plan als het 1 grote open stal zou zijn. Zoals het nu is moet het nl wel zo zijn dat alle dames heel goed met elkaar overweg moeten kunnen zodat er geen schermutselingen kunnen ontstaan als er bv. 2 dames de voorkeur hebben voor 1 stal. Ook kan het veulen op deze manier beschadigd raken als ze al in een stal staat te neuzen en 1 van de andere dames besluit dat de kleine voor haar moet vertrekken (het veulen kan dan nl niet snel genoeg weg en kan makkelijk in een hoek getrapt worden). Als je de mogelijkheid hebt om de tussenwanden te verwijderen zou de pad die ze moeten bewandelen op naar de wei te komen geen problemen op moeten leveren (als deze breed genoeg en zonder hoeken gemaakt kan worden)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:50

Ik denk ook dat de paarden enorm goed met elkaar moeten kunnen opschieten. Bij mij zou het dus niet kunnen omdat de ene ruin als de dood is voor de merrie. Als hij dan in 1 van de boxen zou staan en de merrie gaat erbij in, dan wil hij het liefst door het voerluikje eruit kruipen.
Daar komt nog bij dat mijn paarden dan speciaal even binnenkomen op te plassen en te poepen.
Ik heb het voor de nachten opgelost. Ik heb voor de stallen 'het pleintje'. 's Avonds span ik stroomdraadjes van de stal over het pleintje zodat alle paarden hun eigen box hebben met daarvoor een bestraat stukje van 3 x 8 meter.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:54

Ik vind het zelf een goede oplossing. De paarden vinden hun weg wel naar een stalletje. Het is al een kudde, dus de rangorde staat normaal gesproken helemaal vast. Geen gevecht dan om wie in welk stalletje staan, degene die de baas heeft heeft normaal gesproken al het gezag, misschien gaan ze wel met meer in 1 stal staan :)

Alleen je hoeft dan in principe toch geen deuren meer open te zetten? Je kan de deuren open laten :) (of wil je dat voor de nacht niet?)

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 16:03

Poeh, dit is een twijfelgeval. Het zijn drie merrie's en één veulen, mijn merrie (de moeder van het veulen) is de baas. De rangorde is uitgemaakt, maar het kàn natuurlijk altijd dat mijn veulen nieuwsgierig is en een andere stal inglipt... Ik weet het niet, dit is een moeilijke. Maar jullie bedenkingen zijn wel interessant, onder andere het plas- en poepprobleem... Ik kan het natuurlijk altijd proberen, maar als er iets gebeurt is het vijgen na pasen en als ik het niet probeer zal ik het nooit weten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:30

Even vragen ;) Waarom zou de mest een probleem zijn? Die van mij doen ook het liefst alles binnen dan in de prachtige ruimte die er voor hun stal ligt. Wel handiger is als ze het buiten doen, ruimt een stuk sneller op.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:34

Het kan een probleem zijn als er de hoogste in rangorde dusdanig op stal gaat staan dat de anderen er niet langs durven om bij de andere stallen te komen. Onze ruin ging bijvoorbeeld graag in stal 1 staan, en mijn merrie ging er dan niet langs om in stal 2 te gaan staan, maar bleef liever buiten onder een boom, ook bij vies weer.
Terwijl als ze eenmaal binnen stonden en het regenden dan bleven ze wel binnen staan.
Maar het is een kwestie van uitproberen. Meestal gaat het wel goed.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:35

Het proberen waard toch?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:46

Colway schreef:
Het proberen waard toch?

Ik weet het niet zo... Als ze in een kleine ruimte ruzie met elkaar krijgen, dan zijn de verwondingen veel erger dan in een grote stal of op de wei. Een stal van 3x3 is niet geschikt voor meer dan 1 paard. Wanneer er iets lekkers of interessants is in een van de stallen zal de leidster daar naar binnen willen. Als er dan al een ander paard in staat kan die nergens heen. Zo kunnen er echt rake klappen vallen. Als het mijn paarden waren zou ik het niet durven.

Als je het echt zo lastig vindt om met elk paard apart naar de wei te wandelen, maak dan gewoon dat draadje en zet 's morgens de stallen open zodat ze zelf naar de wei kunnen gaan. Daarna doe je de staldeuren gewoon dicht.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:47

Ik heb sinds kort het ook zo gemaakt, dat ik ze zo uit de stal kan laten en dat ze dan op hun voerplaats lopen en van daaruit de paddock en wei in kunnen. Ik heb wel bewust de stallen dicht overdag en 's avonds gewoon ieder in eigen stal. ik weet dat ze mekaar niet de rust zullen geven om te kunnen gaan liggen. Als mijn grote paard (de leider) gaat liggen denkt de ander, dat hij het voor het zeggen heeft en gaat er zelfs bovenop staan. Moet er ook niet aan denken, dat ze samen in 1 stal staan..Ze hebben echt de ruimte nodig..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:49

Op de manege waar ik vroeger reed, had ieder paard zijn eigen box.
De paarden stonden achter de manege op het land.
Als ze naar binnen moesten, ging het hek open en wandelden ze een voor een rustig aan de stal in.
Soms stond er een paard in een verkeerde box te eten, maar dat was snel genoeg weer geregeld.
Maar dit was aan het eind van een dag in een paddock, en er lag voer in de bak.
Hoe de reactie van de paarden gaat zijn als je ze de hele dag de kans geeft om de stal in en uit te lopen zul je zelf moeten bepalen.
Ze maken alleen wel een potje van hun stal zo. Als je dat er voor over hebt....

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:00

Citaat:
Ik weet het niet zo... Als ze in een kleine ruimte ruzie met elkaar krijgen, dan zijn de verwondingen veel erger dan in een grote stal of op de wei. Een stal van 3x3 is niet geschikt voor meer dan 1 paard. Wanneer er iets lekkers of interessants is in een van de stallen zal de leidster daar naar binnen willen. Als er dan al een ander paard in staat kan die nergens heen. Zo kunnen er echt rake klappen vallen. Als het mijn paarden waren zou ik het niet durven.

Als je het echt zo lastig vindt om met elk paard apart naar de wei te wandelen, maak dan gewoon dat draadje en zet 's morgens de stallen open zodat ze zelf naar de wei kunnen gaan. Daarna doe je de staldeuren gewoon dicht.

Het is inderdaad misschien een goed idee om de stallen terug dicht te doen, maar gezien ik geen schuilhok heb is het probleem van het schuilen dan weer niet opgelost.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:01

Hebben ze geen muur waar ze achter kunnen staan om uit de wind te blijven? Meer is doorgaans niet nodig...

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:01

Cassidy schreef:
Op de manege waar ik vroeger reed, had ieder paard zijn eigen box.
De paarden stonden achter de manege op het land.
Als ze naar binnen moesten, ging het hek open en wandelden ze een voor een rustig aan de stal in.
Soms stond er een paard in een verkeerde box te eten, maar dat was snel genoeg weer geregeld.
Maar dit was aan het eind van een dag in een paddock, en er lag voer in de bak.
Hoe de reactie van de paarden gaat zijn als je ze de hele dag de kans geeft om de stal in en uit te lopen zul je zelf moeten bepalen.
Ze maken alleen wel een potje van hun stal zo. Als je dat er voor over hebt....

Ja, de stal zal er misschien viezer bij liggen, maar als ze daardoor meer uurtjes buiten kunnen spenderen heb ik dat er voor over.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 17:03

Cassidy schreef:
Hebben ze geen muur waar ze achter kunnen staan om uit de wind te blijven? Meer is doorgaans niet nodig...

Nee, dat is het probleem, er is eigenlijk niets van beschutting. Het is een grote open vlakte. Dan is het alternatief een ganse dag binnen en dat wil ik ze ook niet aandoen.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:06

sofieenuniek schreef:
Het is inderdaad misschien een goed idee om de stallen terug dicht te doen, maar gezien ik geen schuilhok heb is het probleem van het schuilen dan weer niet opgelost.

Ze zijn niet van suiker. Als ze altijd 's nachts binnen staan krijgen ze niet de koudste temperaturen en kunnen ze ook opdrogen tussenin.
Als je 's ochtends zelf naar het weerbericht kijkt heb je al een heel goed idee wat je die dag mag verwachten. Het grootste deel van de winter kunnen ze gewoon buiten. Als ze dan toch eens extreem weer voorspellen (bv keihard bevroren en 10 cm sneeuw, of de hele dag lang ijsregen), kan je nog beslissen om ze binnen te houden, of om 1 deur open te doen en dat paard te laten rondwandelen en de rest gewoon binnen.

ryannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:09

Bij ons lopen ze 'savonds ook zelf hun eigen stal in als het hek van de wei wordt losgezet. Inderdaad, wat lekkers in de voerbak en (meestal :P) gaan ze allemaal netjes hun eigen stal in. Overdag kunnen ze er ook niet in, staan ze gewoon buiten. Aan de zijkant van de stallen waar de paddock is, is een overkapping waar ze kunnen schuilen. Is het voor jou niet mogelijk een overkapping te maken aan de buitenkant van de stallen? Dan kun je de staldeuren dicht houden maar kunnen ze wel onder de overkapping schuilen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:29

Ik zou het niet doen. Het heeft mij iig al eens een nieuw dak gekost omdat er eentje omhoog kwam toen die in het nauw kwam. En die kunnen ook heel best bij elkaar staan. Maar niet in een ruimte van 3x3 met maar één toegang.

Kun je aan de bestaande stallen geen overkapping/luifel maken waar ze onder kunnen staan??
Afhankelijk van de windrichting hoeft die niet dieper als 2 m' te zijn en met 9 m' breed is het ruim genoeg voor je paarden om onder te staan met zijn allen.

Everdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:08

Ik heb voor mijn twee paarden ook twee gewone boxen van 3 * 3 mtr die ik altijd open heb staan zodat ze zomer en winter in en uit kunnen lopen.
Maar ik heb als tussenwand ook een voorwand genomen waarvan ik de deur ook altijd open heb staan.
Als mijn merrie op stal staan en mijn ruin komt er bij in dan heeft ze altijd de mogelijkheid om weg te kunnen via de andere box.
Dit gebeurt bij ons dus ook en was ook echt noodzakelijk om verwondingen te voorkomen.

Als ik overdag op mijn werk zit weet ik gewoon dat mijn paarden met slecht weer naar binnen kunnen.
Niet dat ze dat veel doen overigens. In de zomerdag staan ze vaak binnen ivm de vliegen en soms als het regent, maar het grootste gedeelte van het jaar staan ze gewoon uit zichzelf buiten.

Ik sluit ze twee keer per dag op met het voeren van het krachtvoer en daarna schuif ik alle deuren weer open en gaan ze de wei weer in.

quarter84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:42

Wij hebben ook een stal van 3 boxen met een afdak. We laten 's ochtends de paarden buiten en doen dan de stallen dicht tot ze wer binnen komen.
Overdag hebben ze dan wel het afdak waar ze allemaal onder passen als ze willen schuilen en tot nu toe werkte dat perfect

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:23

Mijn pony heeft op een plek gestaan met 4 boxen (en drie andere paarden), die dag en nacht open bleven. Ging altijd goed. Soms stonden er drie paarden in een stal, wat wel eens voor een ongemakkelijke situatie kon zorgen, maar dat konden de paarden prima zelf oplossen.

Over slecht weer zou ik me echt geen zorgen maken, zeker niet als je ze 's nachts op stal zet. Gezonde paarden kunnen zich prima warm houden, óók bij tien graden vorst en sneeuw!

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:52

Ik heb besloten om de stallen open te zetten en daarna terug dicht te doen, de paarden kunnen idd niet goed genoeg met elkaar opschieten om dit te realiseren. Ook ga ik schuilhok plaatsen in de weide. Ik denk zo'n zelfbouw pakket van een carport te halen en in elkaar te zetten. Zo kunnen ze alsnog schuilen als er heel veel regen en wind staat...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:03

ik heb het gewoon geprobeerd, 2 boxen, 2 deuren open en vrije doorloop naar straatwerk, bak en weide.
Paarden gaan dus prima samen. Staan ok met 2 in 1 stal hooi te eten, met voeren wandelen ze allebei een stal in en vallen elkaar niet lastig. Ik heb het gegokt, en is goed gegaan.
Moet wel erbij zeggen, het zijn 2 ruinen, een van 23 en eentje van 6. Allebei erg lief.
Sinds zaterdag staat er een hengstveulen van 4 maanden bij wat afgespend wordt, deze mag wél bij de 6 jarige in de box en zelfs mee eten, de ruin van 23 stuurt hem gewoon de box uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 19:11

Mijn 3 pony's (2x shet en een welsh) delen samen 2 stallen van 3x3. Die staan altijd open en ik heb er een verhard stuk voor zodat ze ten alle tijden wat kunnen rondlopen. Toen mijn ene shet bevangen was had ik een bovendeur dicht zodat ze niet opgejaagd kon worden door de welsh die de baas is. Het gaat hier overigens altijd goed, laatst sliepen ze zelfs met zijn 3e in een stal, het was wel net een blik sardientjes. Met grote paarden lijkt het me wel wat enger, er blijft relatief nog minder ruimte over natuurlijk.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 13:25

En een loopstal maken van de stallen? Dan is er genoeg ruimte om weg te komen voor elkaar?