Vroeger werden de wormenkuren altijd voor mij geregeld en gegeven aan de paarden. Nu ik me eigen stukje land heb moet ik dit zelf gaan doen. Ik ga ze om de 3 maanden ontwormen, of ook wel 4x per jaar. Het gaat om een D-pony van 1,43 ik denk dat hij nodig heeft voor 500 kilo, en om een A/B-pony van 2 met een hoogte van +- 1,10 ik denk dat hij voor 200 kilo nodig heeft? Of zit ik nu te hoog? Foto's staan in me profiel.
Welk merk raden jullie aan? En ik heb gehoord dat je elke keer een andere moet doen? Gebruiken jullie hier een roostertje voor? Bijvoorbeeld: Lente: - Zomer: - Herfst:- Winter:-
Februari Equest :indien geen moxidectine gebruikt is in november of indien er een gekende zware infectie met bloedwormen aanwezig is Ivermcectine: indien geen moxidectine nodig is, tegen meeste wormsoorten, waaronder eventueel nieuwe volwassen bloedwormen (gelijk welke pasta met ivermectine)
Maart
April
Mei Ivermectine: tegen meeste wormsoorten en belang voor volwassen bloedwormen (gelijk welk product met ivermectine) Praziquantel/Pyrantel: actieve periode van mosmijten die bron van besmeting zijn voor lintwormen SUGGESTIE: Equimax (combinatie van ivermectine en praziquantel)
Juni
Juli
Augustus Ivermectine: tegen meeste wormsoorten en belang voor volwassen bloedwormen (populatie volwassen bloedwormen verkleinen voor winterperiode) (gelijk welk product met ivermectine)
September
Oktober
November Praziquantel/Pyrantel: tweede actieve periode van mosmijten die zorgen voor besmetting met lintwormen Moxidectine: enige product dat actief is tegen ingekapselde larven van de bloedworm in de winter SUGGESTIE: Equest Pramox (combinatie van Moxidectine en Praziquantel)
December
LET OP: Moxidectine is niet geschikt voor veulens. Geen Equest Pramox of Equest toedienen voor de leeftijd van een jaar.
LET OP: Veulens zijn gevoelig voor spoelwormen. Deze zijn het beste gevoelig aan Fenbendazole (Panacur). Wegens grote resistentie van wormen voor fenbendazole, best niet toedienen aan volwassen paarden, gezien zij weinig problemen ondervinden van spoelwormen.
LET OP: wormeitellingen zijn nuttig om te weten welke infecties op je weiden aanwezig zijn. Als je een wormeicontrole wil doen, dan is augustus het beste moment om te controleren. Zo weet je of je wormschema effectief is. Hou er wel rekening mee dat 1) niet alle wormen kunnen worden aangetoond en 2) dat de wormeitelling soms maar positief tekent als je paard al vol zit met wormen.
Let wel, wormenkuren zijn alleen nog maar te verkrijgen bij de dierenarts. Deze bepaald welk schema je aan moet houden en of er niet eerst een mestonderzoek nodig is alvorens te ontwormen.
Ja, dat klopt. Maar heb hier een voorraadje kuren liggen. En laat nou net Equest Pramox er niet tussen zitten, maar heb wel die andere twee apart. Vandaar mijn vraag.
Op www.agradi.nl kan je gewoon nog je wormenkuren bestellen (recept krijg je dan via de site). Is heel gemakkelijk. Zou wel verschillende wormenkuren gebruiken anders worden ze voor bepaalde stoffen imuum.
Ik doe het nu via de dierenarts. Wel bedankt voor alle tips.
Phrono
Geplaatst: 12-10-11 19:32
Helaas is dat niet waar, agradi mag geen wormenkuren meer leveren helaas. Ik wilde ook de pramox geven deze maand, maar ben bij 2 verschillende praktijken geweest die ze allebei niet in 't assortiment hebben. Heb nu equimax gegeven.