moet ik mij schuldig voelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

moet ik mij schuldig voelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 11:53

Omdat ik geen werk meer had was ik genoodzaakt om mijn pony te verhuizen van :
Luxe pension stal van 215 p/m - 24/7 op de weide in grote groep (voornamelijk KWPNers ) van 18 paarden met gebruik van buitenbak die ik overigens niet gebruik omdat ik aangespannen rijd. Eind van de maand zouden de paarden weer op stal gaan voor grootste deel van de dag en komen ze alleen van 9 tot 13 naar buiten.

Nu sta ik bij een ex boer ( 75p/m met brok en hooi ) en staat hij het grootste deel van de dag op zand en mag hij sávonds paar uurtjes met andere pony's op de wei met gras. Er is een (koeien ) inloop stal waar hij kan schuilen en waar de pony's paar x per dag worden gevoerd met hooi/kuil. Hij kan dus zelf bepalen binnen of buiten.
Boer is trouwens een hele aardige man dus daar ligt het niet aan. Maar omdat het hier nogal een rommelig is en omdat hij op zand staat heb ik het idee dat ik hem te kort doe. ik kan hier echt wakker van liggen
Verder maak ik me ook zorgen over het krijgen van zandkoliek omdat hij zand niet gewend is.

Wie heeft er nog meer zijn paard/pony op zand staan en geef je ze dan regelmatig zandweg ofzo ?

kinel

Re: moet ik mij schuldig voelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:59

mijn wei heeft helemaal geen gras en daar staan ze 24/7 doe verder buiten voeren en de mest eruithalen weinig. doe geen preventieve dingen buiten een wormkuur. hou ze wel in de gaten. dan kan ik nog altijd ingrijpen.

deniess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:02

hoi,

Mijn pony stond eerst alleen in een paddock en stal, dit is al die tijd goed gegaan, maar we wilde hem wat meer ruimte geven.
Wij zijn toen verhuist naar een groot weiland, waar hij dag en nacht op kon staan. We zijn voorzichtig begonnen met het weiden, omdat hij geen gras gewend was en we ook bang waren voor koliek. Het is het hele voorjaar/zomer goed gegaan, tot hij in de herfst door het natte blubberige gras zandkoliek kreeg. Hij kon op dat moment de polletjes makkelijk lostrekken en deze at hij gewoon op. Toen is hij heel erg ziek geweest, gelukkig er weer helemaal bovenop gekomen. Nu staat hij 's nachts op het zand en overdag op het weiland, dit gaat super. Zolang je paard voldoende voer krijgt, zou ik niet zo snel bang zijn voor zandkoliek. Mijn paard heeft het gekregen van op het gras staan en niet van op het zand staan. Ik denk dat je wel een goede keus hebt gemaakt voor je paard. Als hij wil kan hij naar binnen en anders kan hij lekker buiten genieten!=)

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt;)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:17

Mijn paard en shet staan s'middags op de wei en de rest van de dag op zand, in de paddock. Zandkoliek ben ik ook niet zo bang voor, ze krijgen hun hooi in een bak met onderin tegels.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:26

Ik denk dat ik er zelf meer problemen mee heb dan mijn pony. Hij kan zelf bepalen binnen of buiten hij heeft eten en soortgenootjes. Ten slotte schijnt het voor een Haflinger niet eens zo slecht te zijn om op zand te staan, maar mijn hart zegt dat een paard de hele dag moet kunnen grazen want dat is natuurlijk.
Nobel is mijn eerste paardje en ik vind het allemaal nog erg spannend. Als kind wilde ik ook al graag een pony maar mijn vader vond het te veel verantwoording en risico, dat zo'n beestje ziek word en je failliet gaat aan dierenartsen. Nu snap ik mijn vader wel een beetje

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:31

Persoonlijk denk ik dat je je paardje er een groter plezier mee doet dat hij nu echt vrij binnen en buiten kan staan. Okee, het is op zand ipv gras, maar bij die andere stal zou hij binnenkort ook alleen 4 uurtjes gras en beweging krijgen? Dan lijkt me 2 uurtjes gras 's avonds en verder de hele dag vrij toch echt fijner.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:34

Ik denk dat je er heel goed aan gedaan hebt om hem naar de nieuwe stal te doen. Volgens mij heeft je paard het hier veel beter naar zijn zin. Als je een vitamine/likblok neerlegt en hij voldoende hooi/kuil tot zijn beschikking heeft hoef je niet bang te zijn voor zandkoliek. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:17

Ik denk dat je paard er erg op vooruit gegaan is :j

Zandkoliek hoef je echt niet bang voor te zijn. Zorg dat het kuil/hooi in een ton of iets dergelijk gevoerd wordt, en niet op het zand, dan is er echt geen reden om je druk te maken.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:20

ik denk dat paarden het gelukkigst zijn als ze kunnen lopen- ruimte hebben en naar buiten kunnen- samen met vriendjes. Of dat nu op zand of gras is. Ik heb wel voldoende gras- maar mijn paarden zijn veel te dik. Dat is ook niet goed. Je kunt toch ook eens gaan wandelen met hem en hem her en der wat laten grazen?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:31

Ik vind niet dat jij je heel veel zorgen hoef te maken
je paard kan lekker schuilen en komt ook een paar uur op het gras
wacht het af hoe het gaat in de winter of hij voldoende binnen krijgt vooral in de winter als het kouder is is dat belangrijk.
zandweg af en toe geven kan nooit kwaad nu je kan ook lijnzaad koken is goedkoper. zandweg kost best wat. Ik zou voor het zand welw eer af en toe wat geven gewoon voor de zekerheid.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:33

Die van mij staat sinds een half jaar op een andere stal die vergelijkbaar is met die van jou. Ik heb zelf ook erg aan het idee moeten wennen, maar heb er wel bewust voor gekozen.
Op haar vorige stal stond ze het grootste deel van de dag in de wei. Daar groeide ze helemaal dicht en zat steeds tegen hoefbevangen aan (t'is een tinker).

Sinds april dit jaar staat zo dus op een andere stal. Hier staat ze 24/7 buiten in een kudde.
's Morgens gaan ze een paar uurtjes de wei op en daarna gaan ze in een grote paddock met schuilstal.
Die paddock is voor een deel bestraat en de rest is zand. Ze krijgen daar de hele dag door hooi te eten. Daar was ik eigenlijk het meest bang voor. Dat ze zich vol zou vreten met hooi.
Maar, dat doet ze dus niet. Ik heb haar nu 5 jaar en dit is het eerste jaar dat ze in het voorjaar en de zomer niet veel en veel te dik is geweest en ook geen problemen met haar hoeven heeft gehad.
Zandweg heb ik tot nu toe nog niet gegeven. Op advies van een da geef ik haar zo af en toe vrij natte zemelen en tot nu toe gaat
het goed.

Ik denk dus dat je haf er alleen maar op vooruit kan gaan. Dat zijn ook geen paarden die je een hele dag op de wei moet zetten. Die paar uur per dag die hij nu krijgt zijn waarschijnlijk meer dan zat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:33

De hele dag op het gras is voor de meeste paarden juist erg slecht. Omdat we in NL van dat vette/suiker rijke gras hebben, heel anders dan de gras/kruid mengels die de dieren in de natuur eten en dat leidt aardig vaak tot grote problemen met spieren/hoeven. Lijkt me dat als je paard niet mager wordt je het juist goed gedaan hebt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:34

Het is een misverstand dat alle paarden de hele dag moeten kunnen grazen.
In de natuur moeten ze wel omdat ze anders niet aan genoeg voeding komen, de voedingswaarde van wat ze eten in de natuur ligt bepaald lager dan dat van een weide. Ze moeten daarvoor kilometers afleggen, dat is heel wat anders dan grazen in een weiland(je).
In periodes hebben ze vaak gewoon honger en eten ze ook weer andere dingen dan alleen gras en teren ze in wat ze in het voorjaar aan vet hebben opgeslagen.
Paarden die de hele dag gras kunnen grazen worden dus vaak te dik en dit is niet gezond en echt niet natuurlijk. (Enfin dit wordt al meerdere malen herhaald)

Deels op zand staan is niet zielig maar meestal zelfs verstandig.
Paarden krijgen met grazen meer zand naar binnen (als ze zoals eerder beschreven gras met wortel en al eruit trekken) dan als ze op zand staan, want ze gaan niet zomaar zand eten.

Het klinkt als een heel goed tehuis waar hij nu en er is ook niks mis met de andere stal.

Je hoeft niet wakker te liggen van de situatie.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:53

Accuut stoppen met schuldgevoel, zo te lezen staat je haflinger perfect.
Of je paard zand in zijn darmen heeft kan je heel makkelijk controleren.
Je pakt een doorzichtig plastic zakje, je doet er een paar verse keutels in, water bij, even wachten, als er veel zand in de darmen zit zakt het zand naar onderen omdat het zwaarder is als de uiteengevallen poep, en zo kan je zien of er zand in de darmen zit.
Kijk naar je paard, luister naar de dierenarts en andere mensen die er verstand van hebben en niet naar de mensen die denken er verstand van te hebben ;)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:51

Ik vind ook niet dat jij je schuldig hoeft te voelen hoor. Je paard heeft het zo hardstikke naar zijn zin, en voor jouw zijn de kosten zo te dragen!
En wanneer een paard genoeg hooi/kuil heeft te eten hoef je ook niet bang te zijn dat paarden veel zand binnen krijgen. Dit gebeurt bijvoorbeeld wel wanneer een paard op een zeer karige wei staat. Dan trekt hij de paar sprietjes gras uit de grond met veel zand. Of wanneer het hooi bijna op is, gaan ze ook de laatste sprietjes opeten met aardig wat zand.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:54

In plaats van Zandweg of sandclear zou ik linosan geven.... Werkt net zo goed maar is een stuk goedkoper :D
Ik gaf dat ook aan mijn vorige paard, en volgens DA was dat net zo goed.
Ik betaalde er 6,- per kilo voor :D

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:17

Die van mij komen ook in een uitloopstal met grote paddock te staan(soort longeercirkel).
ze komen ook maar een paar uur per dag in de wei, verder krijgen ze hooi.

Ik vond het eerst ook zielig, maar moet te doen zijn vind ik

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:22

Nee hoor, je staat super!
Veel mensen kunnen daarvan dromen ;) die hebben een kaal weilandje en een stal.
Paar uurtjes per dag is ook genoeg :j is alleen maar omdat je paard het lekker/leuk vind, voor de rest krijgt hij toch genoeg ruwvoer? :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:23

kijk voor jouw lijkt het veel minder mooi en luxe maar dat maakt dat paard echt niet uit hoar !
als ie genoeg te eten heeft en een stal en andere (paarden ) of dieren vindt ie het prima ! over dat zand weet ik niet echt denk gewoon genoeg voeren en in de gaten houden ! (waarom zouden er anders paddocks gemaakt zijn ??

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:32

En wat is linosan?

Nee je hoeft je niet schuldig te voelen, hele dag grazen is niet gezond als het gaat om koeiengras. Zelf doeik een grasmuilkorf om bij mijn arabier, nu staat hij op zand overdag en savonds op stal sinds kort omdat de wei te nat was en de sloten zowat dichtgroeien dat er paarden erinvallen, doordat ze geen verschil meer kunnen zien tussen het land en de sloot.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:37

Ik sta op de zelfde stal als Manex hier verder terug in het topic, de paarden staan dag en nacht buiten en hebben een gedeelte bestraat waar ook het hooi in fijnmazige netten en hooikooien gevoerd word, ik zou zelf persoonlijk niet in het zand voeren maar dan b.v in bakken of grote tractor banden , zodat ze niet te veel zand mee naar binnen krijgen .

Wat je in plaats van zandweg kan geven wat ook goedkoper is, is vlozaad , ze eten het zelfs ook nog beter dan zandweg, het word ook wel psyliumzaad genoemd en zit ook in zandweg, dus de werking is precies hetzelfde alleen de prijs is beter;-)
Zelf geef ik het ook geregeld aan een paar van mijn paarden , want er zijn er tussen die toch meer het zand vast houden in hun darmen.

Maar zou me zeker niet schuldig voelen, een paard hoort niet in een stal , maar moet gewoon lekker kunnen bewegen en kunnen eten als hij dat wil, door onbeperkt hooi te hebben staan krijgen ze ook hun natuurlijke eet gedrag terug en veel minder voernijd als ze in een kudde staan.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:40

Klinkt alsof je pony het juist hartstikke goed heeft :) . Maak je niet te druk, ik zou er alleen wel op letten dat je pony geen koeienkuil krijgt maar kuil juist geschikt voor paarden en pony's.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 04-10-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

De meeste pony's vallen om wanneer ze de gehele dag mogen grazen...
De enige 'must' wanneer je ze op zand hebt is dat ze wel ruwvoer kunnen eten, en dat het hooi niet vanuit het zand gevoerd wordt.... als in: van de grond af.

Paarden die de hele dag op zand staan en niets te vreten krijgen zijn niet alleen zielig, maar bevinden zich in een levensgevaarlijke situatie....

kinel

het enige nadeel van een zandwei is dat ze ontzettend smerig worden. hahahhahaa..... en stoffig.
heb ik helemaal geeeeeen last van. wel dus. }>

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:02

Ninx schreef:
De meeste pony's vallen om wanneer ze de gehele dag mogen grazen...
De enige 'must' wanneer je ze op zand hebt is dat ze wel ruwvoer kunnen eten, en dat het hooi niet vanuit het zand gevoerd wordt.... als in: van de grond af.

Paarden die de hele dag op zand staan en niets te vreten krijgen zijn niet alleen zielig, maar bevinden zich in een levensgevaarlijke situatie....

Leg eens uit waarom het levensgevaarlijk is? paarden gaan toch niet zand eten?