Hoe duur is een paard in onderhoud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juulttje

Hoe duur is een paard in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 21:45

Hallo allemaal, ik ben een meisje van 15 jaar en wil al mijn hele leven een eigen paard. ik rijd al paard sinds mijn 7e en op gebied verzorgen ben ik ook best wel ervaren. maar van mijn ouders mag ik geen eigen pony, omdat ze dit te duur vinden. dus ik vroeg me af; heb je zelf een paard/pony, hoe duur is dit ongeveer per maand, alles bij elkaar?
zelf zou ik dan een highlander willen, en hem dan in een pensionstal stallen. ik ben niet van plan om wedstrijden te gaan doen, maar eerder om buitenritten enz te maken.
dus iemand enig idee over hoeveel geld we het dan hebben? heel erg bedankt alvast!

Thats_Me

Re: Hoe duur is een paard in onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:49

Reken tussen de 400-500 euro per maand. Uiteraard kan het goedkoper en duurder maar dat ligt er ook maar net aan hoe je er mee om gaat en hoe gezond je pony is/blijft.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:50

Ik zou denken, als je het zelf moet betalen, wacht dan nog een aantal jaren tot je zelf een baan hebt. Een paard kan je wel tot 11.000 Euro per jaar kosten. En dan heb ik het niet alleen over de stalling maar ook over de onvoorziene medische kosten, hoefsmid, voer, tandarts, inentingen, harnachement, kleding, verzorging. Een paard kopen is niet duur, een paard houden wel.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:51

Waar woon je? Welke faciliteiten wil je op de stalling? Is het paard er eentje die veel medische zorh nodig heeft of maar eens per jaar de DA ziet met entingen/gebit? Etc etc

Er is geen vast bedrag dat je kwijt bent aan een eigen paard. Stalgeld kan varieren van 100 to 400 euro, is maar net wat je wilt en waar je woont. Tuig en ander spul voor je paard is niet goedkoop, ga niet bezuinigen op een goed zadel bijvoorbeeld. Een goed tweedehands zadel kost al gauw 750 euro.

Er zijn vele topics over dit onderwerp geopend, verder zul je via google ook veel informatie kunnen vinden. Maar als je ouders een pony te duur vinden moet je dat ook accepteren. Een eigen pony/paard is ook duur in deze tijd. Ga zelf sparen voor een pony en laat zien dat je er veel voor over hebt en zoek zolang een verzorgpony. Veel succes!

juulttje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 21:55

xxappiexx schreef:
Waar woon je? Welke faciliteiten wil je op de stalling? Is het paard er eentje die veel medische zorh nodig heeft of maar eens per jaar de DA ziet met entingen/gebit? Etc etc

Er is geen vast bedrag dat je kwijt bent aan een eigen paard. Stalgeld kan varieren van 100 to 400 euro, is maar net wat je wilt en waar je woont. Tuig en ander spul voor je paard is niet goedkoop, ga niet bezuinigen op een goed zadel bijvoorbeeld. Een goed tweedehands zadel kost al gauw 750 euro.

Er zijn vele topics over dit onderwerp geopend, verder zul je via google ook veel informatie kunnen vinden. Maar als je ouders een pony te duur vinden moet je dat ook accepteren. Een eigen pony/paard is ook duur in deze tijd. Ga zelf sparen voor een pony en laat zien dat je er veel voor over hebt en zoek zolang een verzorgpony. Veel succes!

ik woon in utrecht, maar gelukkkig zijner best veel stallingen bij mij in de buurt. een paar zijn ook niet heel duur maar wel gezellig! ik zit ook te denken aan een shetlander, daar benik gewoon helemaal fan van en die zijn al helemaal niet zo duur, misschien kan dat wel. maarja iig ga ik oooiit een eigen paard kopen! dankje!

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:56

Zeker in de regio Utrecht zit je al snel rond de 200-300 euro per maand!
En dan moeten ze niet ziek worden want dan komen er nog een hoop extra kosten bij!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:59

Voor een DA en hoefsmid maakt het qua kosten niet uit of je een shet of een groot paard hebt.
Vaak kun je een shetje wel goedkoper plaatsen bij een bier in het land.
Maar dan zit je alsnog snel op 100E totaal per maand (zonder DA kosten).

miszymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:29

Wil niet negatief klinken, maar ik wilde ook een paard vanaf jonge leeftijd, ga lekker n tijd op n goeie manege rijden, zoek een verzorg/leasepony, wacht idd tot je een baan heb en verkijk je er niet op.

Je moet eigenlijk altijd wel wat geld achter de hand hebben, voor als er iets ongelukkigs gebeurd bijvoorbeeld...

liekevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:42

Ik ben 19 jaar en heb een eigen paard.
(Ik heb mijn paard gekocht toen ik nog mijn voormalige vriend had, en daar kon ik mijn paard stallen dus het koste geen geld, of ja alleen de aanschaf van het paard/zadel/hoofdstel/dekens en dergelijke)
(aanschaf is ook al zo'n 2000 a 3000 euro minimaal voor dat alles) gelukkig had ik gespaard!!!
Inmiddels is deze relatie over en heb ik mijn paard op een pensionstalling staan.

Ik moet ook mijn paard en alle kosten zelf betalen.
(Wel wil mijn moeder mij helpen in de kosten als er bijvoorbeeld onverwachtse dierenarts kosten zijn,
want ik vind dat als een paard medische hulp nodig heeft hij die altijd dient te krijgen)
Ik krijg studiefinanciering en werk op vrijdag avond in de horeca.
en hiermee kan ik precies mijn paard betalen.
Maar geld om uit te gaan en dergelijke is er eigenlijk amper over...

Ik ben zo'n 250 euro per maand kwijt.
200 euro aan stalkosten
40 euro per maand aan prive les kosten
en 50 euro aan hoefsmid kosten en dergelijke

Ik rijd ook geen wedstrijden dus het blijft voor de rest bij deze kosten.

Maar ik wil je dit zeggen:
Als ik het nu opnieuw zou moeten doen, startend bij een pensionstalling (dus niet bij me ex vriend)
dan zou ik het realistisch gezien niet meer doen.
Een paard hebben en onderhouden is echt duur..

Maar inmiddels heb ik mijn paard al 1,5 jaar dus haar weg doen is echt GEEN optie meer.
En ik heb ervoor gekozen om dan maar zelf wat minder luxe te leven maar wel een paard te hebben..
Laatst bijgewerkt door liekevb op 03-10-11 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:44

Als je niet 500 euro in de maand zonder problemen over hebt, zou ik er niet aan beginnen. Er zijn vast maanden dat je dat bedrag niet nodig hebt, maar ook genoeg maanden die meer kosten.

Het is misschien anders als je niet in de randstad woont, of je paard aan huis hebt. Maar een paard in de randstad in een pensionstalling is gewoon duur. En dan komt er nog vanalles bij; veearts, lessen, hoefsmid enz. enz. enz.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:52

bij ons staan de paarden dan aan huis, dus geen stallingskosten..

maar verder kosten ze ook niks trouwens.......

wormenkuur e.d. is maar eens in de zoveel tijd, DA hoeven ze amper heen, hoefmid komt 1 keer in de 3 maanden.. die is 30 per paard, enkel bekappen hoor, geen ijzers.

dus wat kosten deze dan per maand? ja het voer alleen.. maar ze krijgen maar 1 kilo per dag, dus iig als je niet een al te luxe pension hebt, (je hebt ze ook gewoon voor 150 namelijk) dan kost het absoluut geen 500 per maand.. tenzij je elke 4 weken naar de hoefmid gaat, of je paard elke maand naar de DA moet.... want ik snap niet hoe de mensen bij 500 komen?! :P

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:54

Bedenk eens het verschil tussen wonen in Nijkerk en wonen in de Randstad... 8)7

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:57

ik betaald 180 euro aan stalling daarbij zit hooi en musli al in.

en verders de hoefsmit 60/100 euro ligt eraan of ik ijzer neem of niet.
en dierenarts elk jaar optijd zn entingen en wormenkuren rond de 100 euro
en dan nog spulletjes zoals dekens,halsters enz. dat is ook wel 200/300 per maand.

verdere dierenarts kosten heb ik niet vaak.
daarvoor hebben wij een goed gevulde rekening dan hebben wij daar geen zorgen over.

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:59

dit is handig om door te lezen! mijn vader begon namelijk tijdens het eten ook allemaal vragen te stellen hoeveel de eigenaren van mijn verzorgpaard kwijt zijn per maand..

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:05

nou nijkerk is ook best BIJNA randstad :P midden nederland, ik vind dat wij er bij horen :P hihi.
maar ik geef toe, t is een boeren gat (stad!) met veel wei etc. en gebied waar goedkopere stallen beschikbaar zijn. in de polder is een kale stal bijv. 80 euro, en daar komt dan bij wat je zelf gebruikt perfect.

spulletjes zoals dekens halsters enz. is 200/300 per maand????? je hoeft dat toch niet allemaal elke maand te kopen? :P dennisje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:09

Afhankelijk waar je staat, kun je rond de 100 euro kwijt zijn. Of 500 ;) Mijn paard die ik nu niet meer rijd, stond voor ong. 400 euro in de maand in pension. (alles bij elkaar stallings geld, wormkuren hoefsmid enz.)

Nu issie met pensioen en zal hij me wss. 80 in de maand gaan kosten. 65 stalling (weide gang alleen en hooi) en de hoefsmid er bij

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:32

Hierover stond een mooi artikel in het Brabants Dagblad vorige week.
Hebben en houden van een eigen paard kent een kostenpost varierend van 3.677 EUR per jaar tot 11.082 EUR per jaar. Voor een gemiddeld recreatiepaard geldt de 3.677 EUR, voor een exclusiever sport-dressuurpaard is dat hoger. Hierbij zijn kleding en aankleding paard niet inbegrepen, wel meegeteld zijn kosten voor ontworming, hoefsmid, inentingen, stallingskosten, voer en het volgen van les.

Succes met je besluit.

Be_stronger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:52

mijn god 200 a 300 per maand aan dekens en halsters??? kan nooit kloppen

dekens gaan er als het goed is alleen de winter op en een halster is rond de 30 euro als je een dure hebt, eerder 200 a 300 per jaar dus.....

ik betaald aan stalling 40 euro en moet zelf hooi kopen en stro, brok krijgt ze niet alleen slobber, brokken kan ze niet meer kauwen. weiland betaal ik 150 euro per jaar voor voor iets meer dan 3 kwart hectare.
wormenkuur en hoefsmid 100 euro per jaar, enting 15 euro per jaar, spulletjes 100 per jaar ligt eraan wat ik nodig heb.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:09

er is geen standaard bedrag te noemen, heb je een kerngezond shetje op eigen erf, of een exceempaard in volpensioen.. alleen al dat is een mega verschil!

ik betaal met mijn pony (met zomerexceem) €220,- p maand (paard is €275,-)
hiernaast nog zo'n €100,- p.m. aan 'medicatie' en speciaal voer.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:40

Ik ben rond de 210 per maand kwijt aan alles

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:43

Wij zijn per maand tussen de 300 en 400 euro kwijt.

Dat is stalling, voer, smid, verzekering, entingen e.d. Dus nog geen spullen die je moet kopen.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:49

Het ligt eraan de ene maand ben je meer kwijt dan de ander. De hoefsmit komt 1 keer in de 10 weken, zomers op ijzers en swinters niet dus dat is ook al verschillend.

juulttje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 19:27

laura_power schreef:
bij ons staan de paarden dan aan huis, dus geen stallingskosten..

maar verder kosten ze ook niks trouwens.......

wormenkuur e.d. is maar eens in de zoveel tijd, DA hoeven ze amper heen, hoefmid komt 1 keer in de 3 maanden.. die is 30 per paard, enkel bekappen hoor, geen ijzers.

dus wat kosten deze dan per maand? ja het voer alleen.. maar ze krijgen maar 1 kilo per dag, dus iig als je niet een al te luxe pension hebt, (je hebt ze ook gewoon voor 150 namelijk) dan kost het absoluut geen 500 per maand.. tenzij je elke 4 weken naar de hoefmid gaat, of je paard elke maand naar de DA moet.... want ik snap niet hoe de mensen bij 500 komen?! :P

heel veel mensen hebben hun paard in een pensionstal, en ja dat is gewoon heel erg duur! als ik mijn paard thuis kon stallen had ik er ook allaaaang een gemocht. maar in de stad is het gewoon veel duurder... jammer genoeg!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:33

als je paard ziek word.. kan de rekkening heel snel oplopen.. van enkele 100 en euros tot duizenden..

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:48

Voor mijn stalling ben ik €300 in de maand kwijt maar afgelopen maand is de dierenarts 3x langs geweest voor koliek, mijn paard is beperkt verzekerd dus de DA kosten betaal ik zelf. Nu kan ik de aankomende maand niet stappen, leuke dingen doen enzo omdat ik er simpelweg nu geen geld voor heb, natuurlijk heb ik het voor haar over maar ik zou er wel goed over nadenken als ik jou was!