vraag over voordroog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lianne74

vraag over voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 16:06

Ik zit te dubben of ik hooi of voordroog ga bestellen voor komende winter. Nu vroeg ik me af of wanneer ik een pak voordroog helemaal uitschud (binnen) en regelmatig omgooi, ik dat goed kan houden? droogt dat of gaat het alsnog schimmelen?

DubbelFun

Re: vraag over voordroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:08

Ligt er aan hoeveel vocht er in zit :)
Als je het idd heel goed dagelijks keert én het is niet te vochtig dan zou het goed kunnen blijven, maar als je een te dikke laag laat liggen/niet dagelijks keert c.q. het is te vochtig dan heb je zo schimmel er in.
Verkijk je ook niet wat voor oppervlak je nodig hebt om een heel pak los te maken en uit te spreiden.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:19

Ik heb voordroog dat geperst zit in pakken. Het is niet gewikkeld, maar echt geperst in plastic verpakking.
Soms doe ik een heel pak open en schud dat goed uit en regelmatig terug opschudden en dan blijft het goed.
Maar ik denk dat het inderdaad heel hard af hangt van hoe vochtig het hooi nog is.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:45

Het kan idd, zo deden wij het vroeger ook. Maar voor een baal van 3-400 kg hadden we wel een container van 12 m lang nodig om het in te leggen (op pallets).

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:08

Het ligt erg aan het vocht dat nog in het voordroog zit.
Als het redelijk droog voordroog is moet het inderdaad wel te doen zijn met regelmatig uitschudden!

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:33

Nickytje schreef:
Ik heb voordroog dat geperst zit in pakken. Het is niet gewikkeld, maar echt geperst in plastic verpakking.
Soms doe ik een heel pak open en schud dat goed uit en regelmatig terug opschudden en dan blijft het goed.
Maar ik denk dat het inderdaad heel hard af hangt van hoe vochtig het hooi nog is.

Mijn pakjes zijn overigens iets van een 20-25kg :) Met zo'n grote balen lijkt het me inderdaad moeilijker qua ruimte he :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:37

kijk voor goede voordroog,de natte rotzooi is gemaakt voor koeien en niet voor paarden.ik voer ook voordroog het is bijna zo droog als hooi grof en lang gestengeld.ik zet zo'n pak gewoon in de wei en binnen een week is het op.200/250kg balen.ik weet niet wat voor een baal je wilt kopen en hoe lang je jou paard er van voerd. maar 1week houd het zich makkelijk(maar dit is dan ook bijna zo droog als hooi).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:50

er is verschil tussen voordroog en kuil!
Kuil is voor koeien, sommige kuil kun je voor paarden gebruiken. Maar goed voordroog kun je best een tijd bewaren.Ik voer het in de winter met vorst, dan blijft het het langst goed. Schud het niet uit en sluit het pak goed.
Heb 2 paarden maar het blijft ruim een maand goed hoor.