Wie zijn paard ook op stalrust?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Wie zijn paard ook op stalrust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:08

Hallo :wave:

Ik ben weleens benieuwd wie zijn paard er ook ivm blessure op boxrust staat.
Die van mij staat nu zo'n 4 weken op rust, eigenlijk mocht hij alleen boxrust maar ik heb met de dierenarts overlegd dat hij ook een stukje buiten mag. Mijn paard heeft een inloopstal (die ook gewoon geheel dicht kan als het moet) en ik heb een stukje voor hem dat hij zijn stal uitloopt en dan op een vierkantje van 2 bij 2 staat. Hij kan dus niet draven maar wel voldoende stappen, en lekker buiten kijken. Ik merk dat mijn paard dat meer accepteerd dan een hele dag op stal.

Wat doen jullie tegen de verveling?
Ik merk namelijk dat mijn paard zich wel verveelt zo alleen. Hij staat op een zandstukje en krijgt nu per dag onbeperkt hooi dus hij heeft wel altijd wat te knabbelen als hij wilt. Ik ga wel (bijna) iedere dag even grazen met hem zodat hij ook wat gras binnenkrijgt en even uit dat kleine stuk is.

Waarom staat jullie paard op boxrust?
Die van mij omdat sowieso zijn kniebanden verrekt zijn, er kan nog wat met de miniscus aan de hand zijn maar daar doet mijn DA op dit moment nog geen uitspraak over omdat dat heel slecht te zien is op een echo.

Hoelang moet die van jullie minimaal rust hebben?
Die van mij 6 weken waarvan we er nu 4 op hebben zitten. :) Over 2 weken komt de dierenarts weer een echo maken en dan moeten we maar afwachten wat de vervolgstappen zijn..

Edit: Mocht dit verkeerd staan, mijn excuses! Ik wist niet waar ik het anders moest zetten, bij Medisch of hier. :P

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 09:38

Die van ons heeft 3 weken stalrust erop zitten, na een ongeluk tijdens een buitenrit. Ze had een winkelhaak op haar schenkel, linksachter van 15 bij 15 cm. Het geneest heel erg goed, ondanks dat na 1 week de wond opensprong... Vanmiddag mag ze naar buiten, dat wordt een echte rodeo, we gaan het opnemen!
Wij hebben nog 4 paarden op stal, en die hadden om de beurt "staldienst" zodat ze nooit alleen stond! We hebben haar wel verplaatst naar een andere stal, omdat ze tegen de zijkanten ging aantrappen, uit verveling?

Gr.!

Somebitch

Re: Wie zijn paard ook op stalrust?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 09:55

Die van mij staat wel apart omdat ze anders gaan spelen of ruzie zoeken en het is gewoon te klein voor 2. :P Maar er staat wel een shet aan de andere kant van het draadje, en de 2 die op de wei staan kunnen als ze willen ook naar mijn pony toe en even over het stroomdraad neuzen. Dus zien en contact maken kan hij wel gelukkig. :)

Pff niet niets zeg wat je paardje heeft gehad. :(:) Wanneer mag je weer beginnen met oppakken? En hoe ga je het doen ineens de wei op? Daar zit ik ook wel aan te twijfelen want die gaat natuurlijk helemaal aan de kletter en lijkt me ook niet zo goed voor zijn kniebanden. Of ben ik nu te voorzichtig?
Die van jou mag dus gelijk de wei op? :)
Ik zat te denken dat ik eerst het stukje van 2 bij 2 open doe zodat hij de paddock heeft en dan na een paar dagen pas op de wei.. Maar misschien kan ik dat het beste even overleggen met de DA.

Veel succes dan vanmiddag he! Fijn dat ze weer lekker de wei op mag. :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:15

Mijn paard heeft 3 maanden boxrust gehad, had in beide voorbenen een bandje gescheurd. Ze is toen behandeld met IRAP en heeft ook een paar dagen in de kliniek gestaan, daarna thuis moest ze ook op de box blijven. Ik heb haar toen ook onbeperkt hooi gegeven en een paar keer per dag aan de hand laten grazen. Verder had ik mijn shetlander in de stal tegenover haar gezet zodat ze iig niet helemaal alleen stond. Nu ben ik inmiddels een jaar verder en is ze weer in orde maar ze mag niet meer los op de wei omdat de kans op opnieuw blesseren dan te groot is. Ik heb voor haar landjes op de wei gemaakt van boxgrootte. Kan ze toch even lekker grazen en heeft ze even het idee dat ze buiten staat. Ik laat haar wel alleen onder toezicht buiten, zodra ze druk doet gaat ze terug naar stal.

En over het weer terug op de wei zetten, ik zou haar de eerste keer sederen zodat ze rustig blijft. En dan weidegang geleidelijk opbouwen en de sedatie geleidelijk afbouwen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 12:43

Dat sederen is inderdaad een goede! Bedankt voor de tip. :)

Maar wat balen dat je paard niet meer los op de wei kan.. Kan je er dan nog wel mee rijden? Wat voor banden had zij gescheurd?

wendytje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 12:52

Mijn paardje staat nu zo'n ander halve maand al op rust en heeft nog zo'n 5 weken te gaan. Heeft een breuk in zn schouder die gelukkig mooi kan genezen. Staat wel dag en nacht een pony voor zn stal en hij krijgt ook onbeperkt hooi. Merk nu wel dat hij het zat aan t worden is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 12:54

Nou dat kan ik me voorstellen, anderhalve maand is behoorlijk lang zeg!
Maar een breuk in de schouder is ook niet niets.. Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen?
Nog vijf weken, pff lang he!

Wel leuk om te lezen dat veel paarden die op boxrust staan onbeperkt hooi krijgen. :)

wendytje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:07

Tja dat is een goede vraag. Het is de wei gebeurd. Waarschijnlijk uitgegeleden of een trap gehad van een ander paard. Maar hij knapt wel goed op. Niet zoveel pijn meer en hij is weer een stuk vrolijker!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:08

Vervelend zeg, ik weet ook niet hoe mijn pony aan de verrekte kniebanden komt.. :\

Gelukkig dat het goed geneest. :)

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:15

Mijn paard heeft een verstuiking aan z'n linker voorbeen. Hij moest 3 weken op boxrust. Wij hebben net als jou ook stukje land afgezet. Onder tussen zijn de 3 weken voorbij. En voor zo ver ik het kan zien loopt hij weer helemaal goed. We laten hem deze week nog wel de paddock staan. Veder proberen elke dag even een halfuurtje te gaan wandelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:16

Fijn dat hij weer goed lijkt te lopen. :) Hoop voor je dat het daadwerkelijk over is. :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:13

Somebitch schreef:
Dat sederen is inderdaad een goede! Bedankt voor de tip. :)

Maar wat balen dat je paard niet meer los op de wei kan.. Kan je er dan nog wel mee rijden? Wat voor banden had zij gescheurd?

Ze had in beide voorbenen haar Collaterale hoefbandje gescheurd. Ik kan gelukkig wel weer volop met haar rijden, alleen als ze op de wei echt heel gek doet is het risico op blesseren te groot. Vandaar dat ze niet meer los kan. Vind het zelf wel een heel vervelend idee, maar mijn paard is er inmiddels helemaal aan gewend en lijkt er geen problemen mee te hebben gelukkig. :)

Sellina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:05

Helaas ons paardje ook! Net voor dat we naar een nieuwe stal gingen verhuizen (Waar hij dagelijks lekker buiten wordt gezet) heeft hij een tussenpees blessure opgelopen, rechts achter..
Nu boxrust, 2 x per dag 15 min stappen en koelen.. en dan over 4 weken weer terug naar de DA.. :n

kianzzz1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:00

tja als boxrust door de da wordt aangeraden, moet het helaas wel. Ik vind het altijd zo zielig maarja schijnt toch het beste te zijn, zeker als ze een blessure hebben of hoesten o.i.d.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:43

Boxrust vanwege hoesten? Die heb ik nog nooit gehoord, lijkt me ook behoorlijk averechts werken..

Mijn paardje staat sinds 7 maanden op rust, ze heeft in het begin gewoon overdag in de paddock gestaan, daarna een periode 24/7 op het land (maar dat was geen succes), toen 2 maanden boxrust+ stappen en nu weer in de middag een paar uur op een klein stuk paddock.

In de periode dat ze echt op boxrust stond ging ik ten minste een paar uur per dag met haar grazen aan de hand. Ik ga 's ochtends vroeg en 's avonds met haar stappen en grazen en 's middags staat ze dan buiten. Verder veel ruwvoer (net niet onbeperkt, dan groeit ze dicht).

Mijn paard heeft een blessure aan haar banden in de hoef (collateraalbanden) en een geirriteerde tussenpees.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:58

Mijn merrie van 22 jaar staat nu op rust i.v.m. een peesblessure. Ze mag deze week 2 x per dag 15 minuten stappen en voorlopig verder niks anders doen. Ze krijgt 'muisjes' van de DA zodat ze rustig blijft op stal. Verder krijgt ze de hele dag ruwvoer en binnenkort een aantal takken erbij om mee bezig te zijn. Ballen en speeltjes vindt ze verder niks aan helaas. Als we gaan stappen mag ze meestal wel even wat gras naar binnen werken.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:19

Onze ruin heeft een jaar boxrust net achter de rug i.v.m. een breuk links achter in het hoefbeen +doorgeschoten naar kroon en koot been. Hij had zichzelf met bokken in de wei geschopt. De DA dacht eerst een hoefzweer, maar bleek een breuk. Het zit inmiddels mooi aan elkaar.

We hebben hem een jaar niet uit de box gehad, zelfs niet met mesten. Door geen prikkels te geven werd het acceptatie proces makkelijker. Wel had hij een speel en snoepbal hangen (suikervrij) hier deed hij lang mee (een maand). Hij werd er wel erg kleverig van ;) . Met voor het eerst aan de hand stappen heb ik korreltjes onder het voer gegeven. We zijn hem nu heel rustig weer aan het belasten, hij heeft nog wel de speciale ronde ijzers met speciale lippen onder. De foto's waren goed en toonden geen afwijkingen. Wonder boven wonder was het kraakbeen nog heel en heeft alles op de plaats gehouden. Mega veel geluk dus.

Pebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:50

Mijn paardje komt eind van de maand (eindelijk!!) weer thuis na ruim een half jaar.
In januari werd een peesblessure l.a. vastgesteld, zwaar balen dus!
Ik heb het 2 weken volgehouden met boxrust en wandelen, maar mijn lieve rustige merrie werd een onhandelbaar monster! Geen oplossing voor ons dus.
Ze heeft dus van eind maart tot eind oktober dan dus zo bij Klavertje 4 gestaan. Zo stond dus de hele dag buiten en kon naar binnen wanneer ze wilde. Ze liep dus wel, maar geen rennen of gekkigheid. Zeker niet met nog meer oude paardjes om haar heen. Ze worden daar ook echt super verzorgd en in de gaten gehouden!
Tuurlijk hebben ze wel eens een plekkie doordat ze samen in een kudde staan, maar wel hun natuurlijk gedrag en ondertussen herstelde ze ook.
Ik heb haar vandaag laten scannen en de scan was goed!
Ook de dierenarts vond dit een hele goede herstelmethode, zeker voor oudere paarden. Ze zei ook dat het dan wel wat langer duurt dan de 'traditionele' manier, maar ook maar een maand of 2 a 3.
Ik kan dus ook gaan beginnen met opbouwen, rustig aan, maar dat is niet erg.

Voor mij zeker geen boxrust dus. Maar wat je kiest ligt wat mij betreft natuurlijk aan de blessure en je paard. En die ken je zelf het best.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:02

Vervelend zeg , beterschap :(:)

Wat ik me wel afvraag : is dat dan niet juist slecht , dat stukje van 2 bij 2 , dat is zo klein dat het beestje steeds een behoorlijke korte draai moet maken , kan dat geen kwaad voor het herstel dan ? :=