dikke buik, toch ribben zien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

dikke buik, toch ribben zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:35

Mijn vierjarige ruin is sinds half juni onder het zadel en wordt 3x per week licht gereden.

Op de vorige stal waar hij 7 weken gestaan heeft is hij behoorlijk afgevallen door (te) weinig voer in combinatie met aangereden worden.

Momenteel staat hij weer op de stal waar ik altijd mijn paarden gehouden heb. Hier worden de paarden goed gevoerd en begint het paard goed op te knappen en weer mooi op gewicht te raken.
Zijn buik groeit mooi gestaag enkel blijf je zijn ribben zien.

Nu werd me aangeraden Suli Omega 369 mix te gaan voeren.

http://subli.nl/Supplementen/nl/114/Omega-369-Mix.html

Paard wordt keurig ontwormd.

Zou het in combinatie met training vanzelf optrekken en spek op de ribben komen?

Op zich is het geen ramp en onder het zadel niet zichtbaar. Maar het ziet en voelt banketstaaf aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-10-11 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:50

aankomen duurt lang........volgens mijn dierenarts kan het maanden duren voordat een dier wat erg afgevallen is weer terug op gewicht is. Ik zou het dus gewoon lekker voeren en de tijd geven. Wat je ook kan geven is de seniores priores van Subli; dat is een mengsel van allerlei granen, zemelen ed wat je in de week zet en dan voert; Is voor oudere paarden, maar ook voor paarden die wat slechter in conditie zijn. En ze vinden het erg lekker. Ik neem aan dat je hem goed ontwormd? wellicht overbodig maar toch ;).

Anoniem

Re: dikke buik, toch ribben zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:53

Ik heb het ontwormen er even bijgezet :)

In principe hoeft hij niet dikker, maar zijn buik moet meer omhoog zeg maar. Nu zit het dikke zeg maar onderaan zijn buik en dat moet meer omhoog richting de ribben

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:01

Dat kan heel lang duren; goed voer en een rustige training en geduld zal helpen. Is hij nog aan het groeien ook? Of is dat klaar? want dat kan natuurlijk ook meespelen. Raar eigenlijk dat paarden moeilijk aankomen soms; bij mensen gaat dat veel sneller :j , en dan ongewild. Nee even zonder gekheid; grote kans dat hij er over een paar maanden heel anders uitziet. Ik zou niet gaan vogelen met allerlei suplementen ed, laat de natuur lekker zijn gang gaan en houdt dat geld in je zak; voor je het weet voer je ik weet niet wat en de enige die er blij van wordt en dikker ( in zijn portomonee) is de fabrikant.......Maar ik snap dat je het akelig vind om te voelen.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:02

mijn paard zag er zo uit na dat het veulen gespeent was en ze weer aan begon te komen, ik heb toen echt buikspieren getraint na een paar weekjes zag ze er weer normaal uit.

als je zeker weet dat het dier niks onder de leden heeft zou ik ook gewoon buikspieren trainen, wel heel rustig aan want het is een jong dier wat nog wat groeit en nog nooit veel gedaan heeft kwa training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:08

het dier is nog in de groei, zal geen centimeters meer zijn maar vast wel wat.

Buikspieren trainen, wat voor oefeningen rijd je dan? overgangen?

Dat het 'lang' gaat duren ben ik me bewust.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:16

Toevallig heb ik dit nu ook bij de hand, mest laten onderzoeken en ze zou wormvrij zijn, vertrouwde het niet omdat de buik zo'n rare bolle puntbuik bleef houden, bloedonderzoek gedaan en mevr heeft dus een ernstige wormbesmetting, daardoor een absurd hoog eiwit gehalte + ontstekingscellen in het bloed. ;) Voordat half bokt begint te steigeren, deze merrie heb ik 3 maand geleden zwaar verwaarloosd bij een handelaar weg gehaald!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:21

Om het even duidelijk te houden. Het gaat hier niet om een verwaarloosd paard oid!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:23

Nee dat weet ik ook, het gaat om de rare hangende bolle puntbuik, zet het erbij voordat iedereen weer begint te steigeren!

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:30

door voorwaarts-neerwaarts te rijden train je de buikspieren van je paard. Maar waarschijnlijk ben je daar al mee bezig als je hem al ff onder het zadel hebt. En veel overgangen rijden is altijd goed natuurlijk.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:32

Mijn paard had precies hetzelfde op die leeftijd, net zadelmak gemaakt en eigenlijk een beetje ondervoed.
Je kunt het altijd proberen met zo'n supplement, baat het niet dan schaad het niet toch!
Die van mij is pas na een jaar echt bijgetrokken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:36

Ik heb ong een zelfde probleem, mijn merrie is door ernstige verwonding en rust met weidegang daarna heel erg afgevallen en heel veel bespiering kwijt geraakt...

Ik ben nu 2 maanden heel voorzichtig het voer aan het opbouwen, ik geef ook sinds een maand de Subli omega 369, ik ben begonnen met een half bekertje, heb nu opgebouwd naar 1,5 en ga nu door naar 2 per dag...
Ik zie al wel iets verbetering bij haar, maar het gaat ook erg langzaam, haar bovenlijn is ook het lastigst om weer vol te krijgen en ik denk dat een deel ook door werk met bespiering weer voller moet worden.
Wel heeft zij inderdaad ook al weer veel meer buik gekregen, haar buik was echt opgetrokken...

Verder geef ik 1,5 schep lucerne per dag bij en een halve schep Subli Senioren Priores.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:48

voorwaarts, neerwaarts en veel overgangen rijden dat zijn al hele goede oefeningen,
tevesn longeerde ik haar met een bandage achter haar billen langs vastgemaakt aan de longeersingel en dan gewoon een slofje eraan wat niet te strak zit van voren, en dan ook veel overgangen laten rijden.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 18:11

Hier precies hetzelfde probleem, mijn paard staat nu op een stalling waar hij beleerd word en ook hij is enorm afgevallen.. echt dik de ribben te zien..
Hij is nog in de groei en het beleren nemen toch zijn tol..

Als hij weer thuis komt ga ik hem op merriebrok zetten. Geen energie, wel voeding. Heb ook van maispulp wel gehoord, dat is ook te verkrijgen in brokken nu en dacht zelf aan een combi van beide. Dan week ik het wel van te voren.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:06

Mijn paardje Calipso heeft een opgezwolle schildklier.
Waardoor je zijn ribben kan zien en zijn heupen een beetje uitsteken.
maar zijn buikje is super dik en verder is hij rond en gezond,,
Misschien kan het bij jou paardje een beetje aan de schildklier liggen?
Want Calipso heeft het pas gekregen toen hij 4 of 5 jaar was (Hij is nu 10)
Dus misschien ligt het daar een beetje aan? Het is maar een gedacht.
Maar als je eens voelt waar jou paardje zijn schildklier zit kunje het normaal voelen.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:26

mijn 3 jarige avs hengst werd ook heel moielijk dikker , maar ik heb op advies omega 3 voer van subli
en dat gaat super! goede vetten en verder geen belastend krachtvoer

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:43

ik zou voor zekerheid gewoons eens bloed laten trekken dan heb je zekerheid:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:50

Mijn 4 jarige merrie had het ook. Ben haar cornmeusli van marstall gaan voeren. het is ook zeer geschikt voor paarden die in training zijn, spieropbouw, kracht en rust. plus ze gaan er lekker van glimmen. Mijn paard is er enorm van opgeknapt. Voor het rijden; veel voorwaards neerwaards en andere oefeningen die goed zijn voor de buikspiertjes!

Mijn paard voor (hier had ik haar 1 dag)
http://94.100.121.41/1314650001-1314700 ... _zxDo.jpeg
mijn paard na(na anderhalve maand ong).
http://94.100.123.136/1311550001-131160 ... _IkrW.jpeg