Zweetdeken aanlaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Zweetdeken aanlaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:11

Hoii,, omdat het binnenkort wat kouder weer zal worden ben ik van plan een zweet/fleecedeken te kopen voor Nabor want hij is vrij bezweet na het rijden. Maar kan ik zo'n deken snachts aanlaten want in de winter is het rap donker en dan moet ik terug naar de stal crossen om zijn deken er af te halen in den donker. Dus mag ik dat aanlatenof niet? /3

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:14

Nee het is niet verstandig. De haren van de paarden staan 'rechtop', en als jij een deken op legt dan gaan ze 'plat' liggen en dan hebben ze het juist koud :)
Dus eventjes deken op en dan eraf. Kort kan geen kwaad ;)
En aanlaten moet zijn omlaten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:22

Nee dat is niet verstandig omdat het de werking van de vacht gaat verstoren. Om je paard even droog te krijgen, is het prima. Maar als je paard goed op adem en afgekoeld is, is een zweetdeken eigenlijk overbodig. Mijn paard krijgt er eigenlijk nooit een op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:24

Zweetdeken transporteert het vocht naar de droge kant van de deken. Dat proces duurt ong. 30min., dan is deken verzadigd en moet je als paard nog nat is de deken wisselen voor een droge. Omdat de deken vocht van de natte naar de droge kant transporteert moet je hem niet te lang op laten (die 30min. ong.) anders gaat het proces vrolijk de andere kant op (vacht paard is dan droog, bovenkant deken nat en deken transporteert vocht van natte naar droge kant) met een nat paard als resultaat.

Annemarlien1

Re: Zweetdeken aanlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:26

Ik zou hem inderdaad 's nachts niet oplaten, dan kun je beter een dun dekentje opdoen :)

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:28

Het is ook zo dat het vocht dat je zweetdeken opneemt, terug op je paard slaat als je de deken er te lang op laat zitten. Het opgenomen vocht gaat dan weer net zo hard op je paard zitten...(ben m wel es vergeten en speciaal daarvoor terug gereden...) Je moet echt de deken er even op laten liggen en dan eraf halen!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:23

Mijn paard staat wel met een zweetdeken (fleece) op op stal :j Maar die krijgt hij alleen om als 'ie droog is, om bovenstaande redenen. Is ook echt een 'deken' met buik - en bilsingels.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:28

ik heb op stal een keer een pony moeten wassen in de winter in de vrieskou en deze hebben wij een dikke wollen deken omgedaan en deze opgehouden s`nachts
het vocht gaat op de deken liggen en je paardje blijft mooi droog en warm

een wollen deken blijven ze droog onder.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:35

ja kan beter je pony niet heel de nacht met een fleece deken ophouden omdat als je de deken er te lang op het zitten je paard weer nat wordt en hij dan kou kan vatten ik zou echt de dekens wisselen.

missliessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:24

een zweetdeken moet je niet te lang ophouden, dus ik zou em niet heel de nacht omlaten.

Myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:35

Een zweetdeken moet je idd niet te lang oplaten, de haren gaan plat staan en ze kunnen zo de warmte niet vasthouden. Maximaal een uurtje met zweetdeken daar hou ik me altijd aan:P

xx