Nieuw paard, geen gras gewend.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rambooo

Nieuw paard, geen gras gewend.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:11

Hallo,
We hebben net en weekje een nieuw paard gekocht. Waar wij hem gekocht hebben, heeft hij alleen nog nooit echt op een weiland gestaan om gras te eten. Het pension waar hij nu staat, staan ze bijna de hele dag op gras. Ikzelf dacht dat het het beste was om hem zeker de eerste dagen niet meteen een hele dag p gras te zetten, maar zo maar een uurtje om hem eraan te laten wennen. Ik kreeg allen van andere mensen te horen dat het niet zo veel uitmaakt en dat ze gewoon meteen heel de dag op gras mogen..

Nu is mijn vraag, kan hij inderdaad al de hele dag op gras, of moet hij toch langzaam wennen? De laatste paar dagen heeft hij op een mini weitje gestaan met erg weinig gras. Is dit goed gedaan?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:12

Langzaam wennen idd.
Eerst eens een uurtje paar dagen achter elkaar.
Gewoon langzaam opbouwen.
Trek er twee weken voor uit en hij is er aan toe.
Ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan hoe het gras er bij staat in de mate van welk tijdsbestek er overheen gaat
voor het wennen.

Direct volledig overzetten is vragen naar problemen.

paars

Re: Nieuw paard, geen gras gewend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:16

Er zijn paarden die er inderdaad geen last van hebben als ze meteen de hele dag de wei ingaan. Er zijn er ook die daar absoluut niet tegen kunnen. Die kunnen er bijvoorbeeld hoefbevangen van raken. Helaas kan je dat van te voren aan de buitenkant niet zien. Je kent de historie van je paard niet, zou dus het zekere voor het onzekere nemen en het rustig opbouwen. Better safe than sorry.
Veel plezier met je aanwinst!

Rambooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 16:17

Klopt, heb je gelijk in. Ik weet alleen dat hij bij de vorige eigenaars geen gras heeft gegeten, dus dan het zekere voor het onzekere nemen.

Bedankt voor de snelle reacties, zo snel had ik het niet verwacht :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:19

In het najaar wordt het gras weer rijker om de paarden helpen op te laden voor de winter. Dus ik zou zeker niet in deze periode zomaar je paard een hele dag op de wei zetten. Met een uurtje per dag uitbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:20

Pff .. een paard dat geen gras kent .. moet niet gekker worden 8)7 |o :( -:(- :roll:
Maar idd je moet hem rustiig laten wennen. Er komen veel gassen vrij in de darmen en ik zou hem ook sávonds goed beweging geven. Maar wel gefeliciteerrd met je aanwinst :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 16:20

Inderdaad rustig laten wennen, ideaal om rustig te laten wennen vind ik ook een graasmasker (greenguard heeft dan de voorkeur). Eerst een weekje hele dag om, dan iets afbouwen om hem op het eind gewoon zonder te laten staan de hele dag. Dat is vaak wat prettiger dan je paard van het gras af te moeten houden, aangezien dat vaak betekent dat ze alleen staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:45

Ik zeg ook rustig laten wennen. Begin met een uurtje, en bouw dat met een uur per 2 dagen op tot de tijdsduur dat je paard op de wei gaat komen. Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen. Paarden die al lang geen gras op hebben, en ineens veel binnen krijgen, kunnen diarree krijgen. Probeer om het vele eten af te remmen ook voldoende hooi/kuil te voeren voordat je paard de wei op gaat.

missLJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:54

ik zou ook opbouwen, maar op een 'miniweitje met weinig gras' klinkt wel goed iig
als je de mogelijkheid hebt, zou ik m daar laten wennen en dan de tijd uitbouwen dat hij er staat
veel plezier met elkaar ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:05

Voordat je hem die paar uurtjes op de weide zet kun je hem het best al wat hooi laten eten. Dan heeft hij al wat buikvulling en kunnen zijn darmen het gras beter verwerken. Veel plezier mat je nieuwe aanwinst trouwens. :D

kianzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:24

Opbouwen is erg belangrijk. Door voerverandering is mijn paard heel haar vacht kwijtgeraakt (was echt een chinees naaktpaard om te zien) en is ze maanden aan de schijt geweest. Dat moet je echt niet willen! Dierenarts erbij geweest alles! Maarja goed zo erg is het natuurlijk niet bij alle paarden. Mijn paard was ook verwaarloosd en krijg ineens iets teveel grassprietjes binnen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:30

fargo schreef:
In het najaar wordt het gras weer rijker om de paarden helpen op te laden voor de winter. .

Dat is dan zeker sinds kort ;) Najaarsgras bevat heeeeeeeeeeeeel weinig voedingsstoffen.

Pearlgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:17

Laat hem maar langzaam wennen hieraan anders kan hij wel eens ziek worden als hij teveel gras eet in het beginn xx

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 12:18

hoogendroog schreef:
Najaarsgras bevat heeeeeeeeeeeeel weinig voedingsstoffen.
Najaarsgras kan veel fructaan bevatten, en dát is het gevaarlijke eraan.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:57

idd langzaamaan wennen maarre...een paard wat nog nooit gras heeft gezien dat vind ik echt heel erg