sterke urinelucht bij vlasstrooisel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarabmae

sterke urinelucht bij vlasstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 09:38

Mijn paard staat nu 2mnd op vlas. Ik doe de stal dagelijks heel goed uit maar op èèn of andere manier
blijft de stal enorm naar urine ruiken. Ook mijn stalgenoten hebben dit probleem. De lucht is zo sterk dat het op m`n ogen
slaat als ik zijn box inloop. Waar kan dit aan liggen? De stal is goed ontlucht,betonnen vloeren en de stal is goed schoon.
De laatste 2 dagen is mijn paard er zelfs onwel van geweest. Ben er nu achter gekomen dat het van de lucht in de stal komt door hem
een nachtje buiten te laten en hij dan dus nergens meer last van heeft.
Heeft er iemand meer ervaring met urine stank in een vlasstal? Heb dit probleem nooit gehad met stro/zaagsel...

Groetjes maeyke

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:44

Haal je de natte plekken er wel eens uit? Of gooi je er alleen maar nieuw vlas bij?
Ik heb m'n pony ook op vlas staan, maar heb dit probleem echt nooit.
Ik schep elke dag de drollen er uit en 1x per week alle natte plekken en doe er dan weer een nieuw pak bij.
Misschien is dat voor jou ( mocht je dat nog niet doen.) ook wel een oplossing.

Imker

Re: sterke urinelucht bij vlasstrooisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:50

Ik ga met het hierbovenstaande mee: haal je de natte plek(ken) wel goed weg?
Het is bekend dat je met vlas een penetrante amoniakgeur krijgt in je stal. Het enige wat daartegen helpt, is het góed bijhouden van de natte plek. Je zou ook kunnen kiezen voor een bodembedekker eronder die dat probleem niet geeft óf een complete overstap naar een ander strooisel (en daarmee doel ik op strokorrels).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:20

Misschien woel je juist veel te veel in de bodem om!

Vlas doe je in 1 keer een flinke laag in en dan moet zich een stevige bodem vormen. elke dag haal je voorzichtig de drollen er uit en hark je de bovenlaag weer voorzichtig vlak zonder aan de onderlaag te zitten. Pas wanneer de onderlaag erg nat is en door de bovenlaag zichtbaar wordt hark je het droge aan de kant, schep je al het rode natte vlas er uit en dan vul je het gat weer met het nog droge vlas van de buitenranden. Eventueel beetje plat stampen, de rest weer vlak harken en eventueel bij de randen weer aanvullen met schoon vlas uit een nieuw pak als er niet genoeg meer ligt.

Als je te weinig vlas in de stal hebt kan het natte niet voldoende diep naar beneden zakken zodat de bovenlaag droog blijft. Je moet toch wel minimaal een 10cm dikke laag hebben schat ik zo in.
Als je paard erg onrustig is en veel loopt of schraapt of sleept met zijn voeten wordt de natte onderlaag naar boven gehaald en daardoor gaat het stinken, vervolgens vermengt de natte onderlaag zich met het nog schone vlas waardoor alles vies wordt. Datzelfde effect bereik je in iets mindere mate als je zelf elke dag alles om harkt en los schept.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:43

Misschien krijgt jouw paard nu ook net nieuw hooi/ kuil of voordroog?
Mij is het niet bekend dat vlas extra naar amoniak ruikt, wel dat ze extra kunnen ruiken door een hoog eiwitgehalte in het ( nieuwe) ruwvoer.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:47

joyce B schreef:
Misschien woel je juist veel te veel in de bodem om!

Vlas doe je in 1 keer een flinke laag in en dan moet zich een stevige bodem vormen. elke dag haal je voorzichtig de drollen er uit en hark je de bovenlaag weer voorzichtig vlak zonder aan de onderlaag te zitten. Pas wanneer de onderlaag erg nat is en door de bovenlaag zichtbaar wordt hark je het droge aan de kant, schep je al het rode natte vlas er uit en dan vul je het gat weer met het nog droge vlas van de buitenranden. Eventueel beetje plat stampen, de rest weer vlak harken en eventueel bij de randen weer aanvullen met schoon vlas uit een nieuw pak als er niet genoeg meer ligt.

Als je te weinig vlas in de stal hebt kan het natte niet voldoende diep naar beneden zakken zodat de bovenlaag droog blijft. Je moet toch wel minimaal een 10cm dikke laag hebben schat ik zo in.
Als je paard erg onrustig is en veel loopt of schraapt of sleept met zijn voeten wordt de natte onderlaag naar boven gehaald en daardoor gaat het stinken, vervolgens vermengt de natte onderlaag zich met het nog schone vlas waardoor alles vies wordt. Datzelfde effect bereik je in iets mindere mate als je zelf elke dag alles om harkt en los schept.

Hier ga ik helemaal in mee :j

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 19:48

Al onze paarden (4) staan al jaren op vlas, maar we hebben nog nooit last van ammoniakgeur gehad.

DaisyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:56

Vaak de natte plekken weghalen is de boodschap, verder heb ik hier nog geen problemen mee gehad