Paard wassen in deze tempratuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Paard wassen in deze tempratuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 09:03

Als je je paard zijn staart,manen,benen wast ( met een emmer water en borstel) in deze tempraturen zoals deze week, kan hij dan weer nat de wei op? Of even goed goed drogen met een handdoek en dan de wei op? En waarom? Wanneer maakt een paard eens kans erop om ziek te worden?
Of kan ik hem zowieso beter drogen ook in deze warmte omdat dat koeler is toch? Door het water wat gaat opwarmen in de vacht.
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 30-09-11 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: Paard wassen in deze tempratuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:04

Tocht is funest voor een paard en nat op de wei als er een veraderlijke wind staat is ook funest. Daar moet je gewoon rekening mee houden.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 09:05

_Sim_ schreef:
Tocht is funest voor een paard en nat op de wei als er een veraderlijke wind staat is ook funest. Daar moet je gewoon rekening mee houden.

En dit geld ook bij alleen zijn manen,staart, benen? Maar zoals deze week, zou jij hem deze week gewoon nat de wei op doen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:12

Je paard wordt met het wassen altijd op meer plekken nat dan dat je verwacht, met het wassen van de manen (je moet de shampoo tenslotte ook uitspoelen) wordt de hals, schouder en boeg ook nat.
Ik zou de manen, staart afdrogen met een handoek en de rest van het lijf wat nat wordt met een zweetmes afnemen, uitzondering van de benen, deze kan je nadoen met een handdoek zodat het ergste water er af is.

anoukie88

Ja hoor in het zonnetje droogt het heel snel. Vooral als je alleen de staart en benen doet. Daar kunnen ze wel tegen.

Sim

Weet niet hoe je de manen wast, maar de hals kan dan wel flink nat worden.Als er geen wind staat zou ik 'm gewoon op de wei zetten. Neem aan dattie niet zeiknat de wei op gaat maar dat je met een zweetmes/handdoek even het overtollige water er af haalt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:14

Was je het voor de leuk of moet ie schoon/mooi blijven voor op wedstrijd?
Goed met zweetmes nagaan en gooi m eerst even in de bak zodat ie zich kan drogen door te rollen.Ook blijft het zand dan aan te natte plekken plakken wat beschermt en zodra het droogt valt het er wel weer af.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 09:17

Nee ik was hem helaas niet voor de leuk, hij heeft zomerexzeem dus ik was zijn manen en staart met teershampoo.

F_Orumster schreef:
Was je het voor de leuk of moet ie schoon/mooi blijven voor op wedstrijd?
Goed met zweetmes nagaan en gooi m eerst even in de bak zodat ie zich kan drogen door te rollen.Ook blijft het zand dan aan te natte plekken plakken wat beschermt en zodra het droogt valt het er wel weer af.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:20

Ik ga na het wassen (ook een eczemer) altijd nog even een stukje met mijn paard wandelen om hem wat droog te stappen voordat hij op de wei gaat. Ergste water eraf met een zweetmes, manen en voorbenen even rossen met een handdoek (vind hij heerlijk) en dan een kwartiertje wandelen, is hij droog genoeg om in de wei te zetten. Dat doe ik al jaren, geen enkel probleem.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:21

Heb mijn veulentje net nog gewassen, zweetmes erover, en de ergste nattigheid afgedroogd. Hier moet het wel zonder deken, heb (nog) geen passend maatje voor haar. Haar mams is wel met deken de wei op gegaan, die wordt er vanmiddag afgehaald.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:22

Waarom zou wassen en nat worden anders zijn dan nat worden van de regen? Dan staan ze toch ook in het weiland en drogen weer op? Lekker laten rollen in de bak: heerlijk voor de vachtverzorging, ze schudden een keer na afloop en zijn droog genoeg voor op de wei!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:24

coulash schreef:
Waarom zou wassen en nat worden anders zijn dan nat worden van de regen? Dan staan ze toch ook in het weiland en drogen weer op? Lekker laten rollen in de bak: heerlijk voor de vachtverzorging, ze schudden een keer na afloop en zijn droog genoeg voor op de wei!

Omdat de regen bij een gezond paard via de bovenste haartjes er zo vanaf druppeld. Een paard dat jij wast is tot op de huid toe nat.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 09:25

En als jullie je paardjes gewoon als het warm is lekker verkoelen met water, dan ook even droogmaken met handdoek etc. en dan lekker de wei op? Heeft het dan wel geholpen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:28

Ja koelen met water heeft altijd zin, water droogt altijd sneller dan zweet en je trekt je paard toch even na met een zweetmes?
Eventueel nog even lekker laten rollen zoals hierboven meerdere keren wordt genoemd en je paard is er weer klaar voor om op de wei te staan grazen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:30

Met deze tempraturen? Vanzelf kan je gewoon wassen, het is 24 graden.. Mijn pony staat te springen om even onder de kraan te mogen.. Het is alsware 'zomer' op moment.. Ik stap wel altijd dat hij toch goed droog (vanzelf eerst met de zweetmes) is en dan land weer in (anders is het echt een vies monster en is wassenvoor niks geweest :+ )

Maar je kan gewoon wassen..

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:32