Ik lees net heel veel op bokt dat mensen zeggen dat je je paard helemaal droog moet stappen naar het wassen voordat hij de wei op kan, maar ik doe mijn exzemer ook vaker zijn manen en bovenkant van de staart wassen met teershampoo (niet helemaal dus) en doe hem dan toch nog een beetje nat terug op de wei? Ook als het erg warm is doe ik zijn manen en benen ook met water lekker afsponzen, ook dan gaat hij vochtig terug de wei op? Ik was wel pas bij een graad of 23 graden.
Is dit dan slecht?
doezel2
Geplaatst: 29-09-11 17:39
nee het is niet erg ze drorgen wel op in de wei . sommige vinden het juist lkkr die afkoeling:) he enoge nadel is als je hem in de wei doet dat je en modderig paardje er voor terug krijgt of je hebt geluk
ligt een beetje aan het weer. als ik heb gewassen voor een wedstrijd in de herfst bijv. dan leg ik er zo snel mogelijk een dikke teddyfleece zweetdeken op, stap daar heel kort een paar stevige rondjes mee en zet haar daarna op stal waar het lekker warm is. dat vind ze zelf ook fijner merk ik. als het warmer is dan loop ik een paar rondjes en dan is ze meestal al halfdroog gisteren heb ik haar afgesponst omdat ze erg had gezweten van de warmte met het rijden ( en omdat ze al bezig was een wintervacht te kweken en het toen ineens 24 graden werd ) toen heb ik zeker 20 min met haar gelopen tot de ondervacht droog was en ze op borst, rug en flanken helemaal droog was, de rest was nog vochtig. daarna mocht ze gewoon de wei op. als het nou echt heel heet is en ik was voor de afkoeling en niet om haar schoon te krijgen voor een wedstrijd ofzo, dan haal ik het overtollige water eraf en dan mag ze verder zeiknat lekker de wei op, dat is veel koeler, meestal gaat ze dan lekker rollen ook
dus het hangt voor mij van het weer af.
ANOUKIEE
Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-11 17:59
Oke dankjewel ! Want wat is het verschil of jij nou met je paardje wandelt en hem dus droogstapt, of dat hij lekker op de wei rondbaggert en opdroogt?
als ik hem droogstap dan is de ondervacht nog niet droog, oftewel dan kan de kou nog op de huid slaan, dan hou ik haar zelf in beweging door stevig te stappen. als de ondervacht droog is kan de kou niet meer op de huid slaan en hoeft alleen de bovenvacht nog te drogen, dat kan ze ook zelf wel door een beetje over het land te kuieren terwijl ze graast. als ik haar direct het land op zou gooien zou ze het ( in koud weer ) veel te koud kunnen krijgen omdat ze zelf maar een beetje rondgraast en af en toe een stapje neemt en de ondervacht dan nog nat is.
Nee is niet erg hoor. Ik gooi ook de paarden nat op het land. Ze stappen zich vanzelf wel droog en meestal gaan ze nog rollen. Als het regent worden ze ook nat dus dat is het zefde bijna.