Minimale afmetingen van een weilandje voor 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Minimale afmetingen van een weilandje voor 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:18

Hallo,

Wij gaan misschien verhuizen naar een huis met meer dan 5000m² grond. Nu vraag ik me dus af wat de minimale afmetingen van een weiland voor twee pony's moet zijn. Is een weiland van bijv. 2000m² met schuilmogelijkheid voldoende als ze bijgevoerd worden met hooi? Of wat raden jullie aan?

tamary

Re: Minimale afmetingen van een weilandje voor 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:02

Wil je jaarrond gras hebben zit je aan 4/5000m2 voor 2 pony's mits je weidebeheer goed is. Strookbegrazing, optijd omweiden, goed bemesten, etc.

Hier 2 D's op 5500m2 en gras zat, maar die mogen van mij niet 24/7 het gras op ivm te dik en jeuk. Zij hebben 2 paddocks met pad ertussen die als een u-vorm om het achterste deel van de wei ligt (achterop ivm veel mensen die voor langs komen). Water aan het ene eind en hooi aan het andere eind, zo blijven ze bewegen. Zie voor meer info :
[HK] Weiland veranderen in Paddock Paradise *Deel 2*

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:17

Ik zelf heb 2 weilanden, samen 2100m2.
S'nachts in de zomer staan ze op een paddock van 10 bij 25 of in de rijbak van 17.5 bij 38 meter
Het is voor een fjord en shet en sinds kort nog een jaarling fjord. ( deze laatste gaat elke winter naar de opfok)
Ik doe ook aan strookbegrazing in de zomer (24/7 op de wei) en in de winter mogen ze 2 tot 6 uurtjes per dag op de wei de rest in de paddock of bak met hooi.

elize2310

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:21

2000m2 is wel genoeg als ze overdag buiten staan. maar overdag en snachts zomer en winter moet je wel sowieso 2 weilanden ivm de kwaliteit van het gras. er kunnen namelijk schimmels en ziektes ontwikkelen in gras waar paarden te lang op staan dus wisselen om de 2 weken van wei is beter voor ze. Je kan de lege wei dan bemesten met hun mest. Maar je kan natuurlijk nooit een groot genoeg weiland hebben :)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 15:01

is een 0.5 ha genoeg voor 3 ponys

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:37

amber_steph schreef:
is een 0.5 ha genoeg voor 3 ponys

Niet als ze er zomer en winter dag en nacht op lopen. Nog afgezien van of de grond dat aankan blijft er weinig gras over, omdat het niet kan herstellen als het te kort afgegraasd wordt. Heb je een paddock, kan je hooi bijvoeren en hoeveelheid grazen aanpassen aan wat het land en de buikomvang van je pony's hebben kan is het genoeg. Je zal wel elke dag moeten uitmesten, de wei in stukken moeten verdelen en je zal die mest ergens moeten laten (afvoeren of composteren en uitrijden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:56

Bedankt voor de reacties :) Hier kan ik zeker wat mee.

2000m² weide is dus genoeg, mits er een schuilstal + paddock aanwezig is. Ik vind de tip van het weiland in tweeën delen ook erg goed, dat zal dus ook gebeuren als alles doorgaat.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:33

Ik heb zelf 2 weilanden een van c.a 1200m2 een van 2800 m2 ik heb de grote weide opgedeeld in 4 delen
dan 4 delen van c.a 25 breed en 50 lang een stuk is haaast altijd kaal is ook de bedoeling. als er teveel tehoog of tevers gras is in t voorjaar gaan ze enkele uren op t gras en dan op t kale dit mag dan ook kappot gelopen worden in de winter lopen ze op dit 4de deel ook tenzij t te nat of te vies wordt
en als t weer echt bagger wordt lang sneeuw en vorst dan gaan ze naar een stalling. ik heb de wei altijd opgedeeld waar ze niet staan wordt bemest en heb de hele zomer gras in overvloed.