Hoe lang blijft voordroog in plastic balen goed ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Hoe lang blijft voordroog in plastic balen goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:00

Ik kan dit jaar niet aan grote pakken hooi komen voor de winter dus moet het nu met voordroog doen, nu wil de boer waar ik het land van huur morgen misschien nog gaan maaien en dan zaterdag in plastic laten wikkelen. Iemand enig idee hoeveel jaar dit spul dan goed blijft want ik heb maar een paar pakken nodig en vind het zonde als de rest van volgend jaar of daarna niet meer te gebruiken is. Of blijft het omdat het in plastic en luchtdicht verpakt zit jaren goed ?

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:02

Hoe lang een dicht pak goed blijft weet ik niet, maar als je een pak open maakt om te voeren moet je het wel binnen een week (grote pakken) opvoeren anders bederft het.

Angela

Re: Hoe lang blijft voordroog in plastic balen goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:03

In de winter kan dat ook best 2 weken zijn hoor, in de zomer soms maar een paar dagen ..

Ik weet ook niet of het het jaar erop ook nog goed te voeren is. Ben ik wel benieuwd naar eigenlijk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:05

Volgend jaar winter is het gewoon weer te gebruiken; is zeker een jaar houdbaar :)

Geopend is het tijdens de vorst 2 week houdbaar.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:05

mamabird schreef:
Hoe lang een dicht pak goed blijft weet ik niet, maar als je een pak open maakt om te voeren moet je het wel binnen een week (grote pakken) opvoeren anders bederft het.

wij houden de (grote ronde) balen in de zomer wel 2 á maximaal 3 weken goed, je moet ze alleen na een week uit elkaar trekken om de broei tegen te gaan :j

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:06

De open balen staan overigens bij ons in de schuur onder de hooiberg, waardoor het daar in de zomer ook wat koeler is!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:06

Ik had vorig jaar bij wijze van proef ook 2 grote pakken voordroog gekocht en dat voerde ik naast hooi want toen was er nog prima hooi te krijgen en dat spul kon rustig een maand open liggen, haalde ik wel al het plastic eraf en schudde ik het los op de grond maar dat werkte prima. Ik heb alleen nu weer een paar nieuwe pakken gekocht en weet dus niet wat voor een spul het is, het is van een andere leverancier.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:07

Ik heb ze niet voor de zomer nodig, ik voer alleen in de wintermaanden kuil. Voor deze winter heb ik genoeg maar stel dat de boer morgen maait , zou ik het dan volgend jaar of het jaar daarna nog kunnen voeren??

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:09

Als je ze goed dicht houd en zorgt dat er geen gaatjes inkomen (denk aan katten) dan kan je ze zeker nog 1 á 2 jaar voeren!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:10

Ja hoor, kan nog prima! :j Je kan het volgend jaar winter ook nog voeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:11

Ik voer nu nog voordroog van 1e snee 2010 en dat is prima kwaliteit. Beter dan hooi van vorig jaar. dan moet het wel droog zijn opgeslagen (liefst van de grond en onder dak) en onbeschadigd zijn.
Vorige winter voerde ik eerst 14 overgebleven balen van 2009 en dat was ook geen probleem.
De balen blijven mits goed bewaard en onbeschadigd dus in elk geval wel 1,5 a 2 jaar goed.

Hoe snel je ze op moet voeren hangt er van af hoe droog ze in de baal gaan en of ze van buitenaf nat zijn geworden van binnen.
Een nat geworden baal moet ik in zomer na een week uit elkaar trekken omdat die warm wordt. een iets natter in de baal gekomen baal ook. een heel droge en onbeschadigde baal kan wel 2 tot 4 weken liggen zonder problemen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:46

Ik kan ze droog opslaan en onder dak dus dat is geen probleem maar het heeft niet zo'n zin dus om 25 pakken te kopen en op voorraad te hebben want langer dan 2 jaar bewaren raadt niemand aan begrijp ik. Zou er nog gehooid kunnen worden met het weer van komende week of zijn daarvoor de nachten te vochtig? Tot en met zondag blijft het droog.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:52

Hooien lukt nu niet meer, de dagen zijn te kort. Kuil/voordroog kan een seizoen later zeker nog gebruikt worden, ik houd bijna altijd wel een aantal pakken over (ik koop altijd ruim in) die ik het jaar daarop opvoer. Nog een seizoen langer overhouden heb ik nooit gedaan, ik koop altijd per seizoen.
Bovendien is het spul nu zo'n beetje op z'n duurst, vermoed ik, dus waarom zou je voor 3 of 4 jaar inkopen? Als de oogst volgend jaar weer goed is zakken de prijzen ook weer.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:57

het zal misschien wel goed blijven, maar het gehalte aan vitamines zal wel gaan dalen en dan heb je geen volwaardige voeding meer...
Je hoeft toch niet de heel oogst te kopen?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 21:57

Ik koop inderdaad ook liever niet teveel in Ibbel, het probleem is dat de boer voor mij wil gaan maaien morgen maar ik heb voor deze winter niets meer nodig en ik wacht liever dan tot volgend jaar en dan mag hij het hooien ipv voordroogkuil te maken. Ik denk dat ik morgen maar zeg dat hij het voor mij niet moet gaan maaien omdat ik er niets mee kan en het dus niet jaren bewaard kan blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 21:58

Ik heb gebaald hooi van vorig jaar, bijna droog toen het in de pakken ging, prima spul...