Strokorrels eten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Strokorrels eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:45

Vandaag voor de eerste keer strokorrel in de stal gegooid. Mijn paard stond op vlas en heeft daar nooit (noemenswaardig) van gegeten + er wordt algemeen aangenomen dat paarden geen strokorrels eten, dus ik was er eigenlijk gerust in dat ze het niet zou opeten.
Heb ik even verkeerd gedacht.
Heel enthousiast vloog ze op de korrels af en nam meteen een paar flinke happen. Geen paniek, doen paarden wel meer de eerste keer, na een paar happen merken ze dat het toch niet zo lekker is en stoppen ze vanzelf.
Dat deed zij niet, integendeel, zij bleef gewoon rustig verder eten.
Ok, dan maar een flink pak vers hooi in de stal. Niets, geen interesse.
Al wat meer ongerust, geef ik haar haar bietenpulp. Twee happen neemt ze ervan, maar prefereert dan toch weer de strokorrels.
Twintig minuten heb ik er bijgestaan en twintig minuten lang heeft ze gewoon doorgegeten.
Ook toen ik wegging en ik voor de zekerheid nog een pak hooi erbij gooide, was en bleef ze nog altijd bezig met de korrel.
Mijn idee is dat ik morgen gewoon een lege stal ga hebben. ;(

Nu is mijn vraag: is dit toch normaal en zal ze ondertussen wel gestopt zijn omdat het echt niet lekker is of heb ik net weer de uitzondering die het dus wel tot de laatste korrel opeet? Heeft iemand daar ervaring mee (dus met paarden die niet meteen na een paar happen stoppen) en is dat nog goedgekomen?
En stel dat ze heel haar stal opeet, is dat dan gevaarlijk? Waaraan moet ik denken?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 22:23

Er loopt hier op Bokt een strokorrel topic.

[VSW] Stro-korrels?

Je kunt de korrels nat maken, zo vallen ze uit elkaar en voorkom je het vele eten ervan.

Succes!

Gini

Re: Strokorrels eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:59

186 pagina's!!! En ben ik dan zeker dat ik een uitgebreid antwoord vind op mijn specifieke situatie?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:25

Ik zou de vraag even stellen in het strokorrel-topic , verschillende mensen zorgen er op verschillende manieren voor dat de korrels uit elkaar vallen :)

Maar als je paard er zo veel van eet dan zou ik het dier absoluut NU uit die stal gaan halen want dat is echt niet goed hoor :n

De Fjord hier zou de stal ook leegvreten als die de kans kreeg :=

Zodra de korrels uit elkaar gevallen zijn hebben ze er geen interesse meer in , het is de ellende dat het nu net een stal vol met biks lijkt.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:41

Je kunt er iig een hoop info vanaf halen.

Ik zou de korrels nat maken alvorens ze in de stal te gooien. (dit kan, in jouw geval, nu ook nog in de stal).

Die van mij eten ze ook zolang het hele korrels zijn.
Dit is ook de reden waarom ik over ben gestapt op de korrels van Zeolite.
Deze zijn kleiner dan de korrels die ik eerst had.

Ik maak altijd een zak korrels nat in de kruiwagen middels twee emmers heet water.
Hiermee maak je ze wel nat maar binnen een kwartier is het opgedroogd.
Het grootste deel van de korrels is hierna uiteen gevallen en wordt dus niet meer gegeten :9

De één vind dit een prima plan, de ander wil ze niet nat maken omdat ze dan zgn zouden verzadigen.
Mijn ervaring is dat het snel droog is en daarna (in de stal) voldoende vocht opneemt.

Succes!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:59

Ok, bedankt, ik ga dan toch eens grasduinen in het centrale topic. Ik heb nu toch een uurtje niets te doen.
Korrels nat maken had ik al gedaan (gelukkig!).

Om ook even een update te geven van vandaag: de stal was niet leeggegeten en het hooi wel, dus dat is al een grote oef waard. Maar toch leek het me dat ze gisteren nog wel even heeft doorgegeten. Ik had er namelijk drie zakken ingegooid en nu alle korrels uit elkaar gevallen zijn, lijkt het me zo weinig (laat ons zeggen: na het uitmesten had ik een egaal laagje van ongeveer 5 cm).
Als ze deze avond nog veel van de korrels gaat eten, haal ik de stal leeg en wil ik haar terug op vlas hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:14

Drie zakken zijn ook wel erg weinig...hoe groot waren de zakken en hoe groot is de stal ?

Ik vind het ook wel erg voorbarig om de korrels meteen af te schrijven terwijl je ze nog niet eens goed geprobeerd hebt , je moet ze natuurlijk wel op de juiste manier gebruiken om een goed resultaat te krijgen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 14:44

Dat is idd niet veel. Ik wilde eerst zien hoe ze zou reageren en dan nog twee zakken bijgooien. Ze reageerde slecht (veel eten), dus dan hield ik het bij drie zakken en ging ik niet nog wat extra in haar stal gooien (omdat ik er gisteren echt van overtuigd was dat ze haar volledige stal zou gaan leegeten, dit heeft ze gelukkig niet gedaan).
De korrels zitten in zakken van 15 kilo en de stal is 3.5m op 3.5m.

De korrels schrijf ik zeker niet af om de korrels zelf, zeker niet. Een ander paard (eerste proefkonijn) staat ook op strokorrels en het is mede door de vele voordelen die ik bemerkte (minder en makkelijker uitmestwerk, weinig verlies, minder verbruik, langer drogere stal,...) dat ik zo enthousiast was en ik mijn paard er ook persé op wou hebben. Maar als ze twee avonden ervan eet alsof het pure muesli is en daarvoor haar hooi en "echte" eten laat staan, ja, dan grijp ik terug naar het vorige, jammer, maar helaas. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:47

Lijkt mij niet echt gezond hoor ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:07

Maar de korrels werken bij jou niet omdat ze ze opeet..dit doet ze omdat je de korrels niet nat gemaakt hebt / uit elkaar hebt laten vallen , je hebt ze dus niet goed gebruikt.

Is het dan niet logischer om de conclusie te trekken dat je ze gewoon nat moet maken / uit elkaar moet laten vallen , in plaats van te zeggen : nee het werkt niet , terug naar het vorige :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 15:24

Gini schreef:
Korrels nat maken had ik al gedaan (gelukkig!).

;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:10

Niet vervelend bedoeld , maar :

Als je ze GOED hebt nat gemaakt zijn het geen korrels meer :P

Dan wordt het een soort zaagsel , en dan moet je wel een heel bijzonder paard hebben als die het gaat eten :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:21

20 liter water over 3 zakken korrels lijkt me toch voldoende? Ze moeten namelijk nog wel hun functie uitoefenen = urine opnemen. De meeste brokjes begonnen al uiteen te vallen, langs de randen echter helemaal niet. Pas vandaag is het meeste zaagsel geworden. Maar als ik dan kijk naar dat ene topic over het experiment van bokker pieteritus, daar waren de brokjes toch ook niet meteen uiteengevallen (bij de tweede stal duurde het zelfs meer dan een week).

Pfff, voor een simpele stalbodembedekking heeft dit wel een uitgebreide handleiding, maar goed, we geven niet op. :D

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:26

Veel water erover gieten en flink azijn in het water mengen!
Mocht je dan toch nog korrels hebben, dan kun je er even overheen lopen dus de korrels platlopen. Mijn paarden eten ook altijd wat korrels als het net ligt maar dat is toch echt afgelopen als het uit elkaar s gevallen.
Ik vind de korrels geweldid en wil echt nooit mee anders: stallen blijven schoner, stallen zijn makkelijk schoon te maken, weinig mest, minder werk, geen stro-opslag meer nodig, geen gesleep met pakken stro, enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:37

Tja , elluk voordeel hep se nadeel zeggen ze wel eens :P

Het is in het begin even wat extra werk om de korrels uit elkaar te laten vallen maar daarna is het een behoorlijk makkelijke bodembedekking vind ik :)

Hier is het ook zo dat als een deel uit elkaar gevallen is , je een deel korrels er ook gewoon doorheen kunt mengen , de Fjord vind het dan niet meer de moeite waard om tussen het "zaagsel" naar die smakeloze gortdroge brokjes te gaan zoeken terwijl er ook hooi voor het grijpen hangt :)