Welke omheining ?? Rollen zich vast in stroom draad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lunalen

Welke omheining ?? Rollen zich vast in stroom draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 13:07

Hoi allemaal,

Wij zijn op zoek naar de gouden tip..

Op 6 maanden tijd zijn 3 van onze mini paardjes zich vast gaan rollen in de stroomdraad die rondom de weide staat.
Ze zijn telkens gewond aan het achterbeen, helemaal onderaan.
Het laatst gebeurde het met ons veulen van 3 maand oud, wat resulteerde in een volledig open beentje dewelke open was tot op het bot..ze moet nu nog elke 2 dagen en nieuw verbandje om en 2 keer daags antibiotica.
Het gaat 3 keer om een ander paardje en gebeurt elke keer op een andere plek op de weide.
Er hangt witte stroomdraad van 6 mm dik..
Gisteren zagen we nog één van de paardjes rollen op pakweg een halve meter van de draad..mijn haren gaan er gewoon van rechtstaan..
Volgens de dierenarts gaan we dus niet elke keer zo'n "geluk" hebben dat alles terug herstelt..

Houten omheining mag niet van de landbouwer waar we staan..en Beo Band vrees ik dat onze palen net niet stevig genoeg in de grond zitten om deze strak te houden..

Iemand nog suggesties ???

Alvast bedankt :j

Batlow

Re: Welke omheining ?? Rollen zich vast in stroom draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:09

Misschien de paaltjes van het stroomdraad veel dichterbijelkaar zetten. Zo staat het draad stevig en moeilijker in te rollen? Waarom mag je geen houtenomheining van landbouwer?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:11

Staat er wel genoeg stroom op dan (lekt het niet ergens weg?)? Want je zou denken als ze het al licht aanraken dat ze gelijk al wegspringe en zich niet kunnen vastrollen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:57

Waarom gaan ze precies langs het draad rollen ?

Als er een goede doodklap op je draad staat laten ze het wel uit hun hoofd om daar naast te gaan liggen ;)

Ook zou je kunnen overwegen om een fijne rolplek van lekker los zand te maken op een veiligere plek , om ze zo te stimuleren om daar lekker neer te ploffen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 16:21

Ik denk ook dat de stroom die er nu opstaat te weinig is. Verder is het een goede tip van pmarena om een rolplek te maken ver weg van de draad.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 14:53

Vind de rolplek ook een goede tip al weet ik niet of het werkt. We hebben er thuis ook zo een paar die het liefst nét naast de omheining rollen.

Wat wij thuis doen - en dat is voor jou jammer genoeg geen optie omdat je geen houten omheining mag plaatsen - is de buitenste omheining is hout, de onderdelingen tussen de weides zijn van zeer dunne ijzerdraad, als ze daar in rollen knapt die zeer snel. Heb dan liever paarden op de verkeerde weide dan met een serieuze beenwonde of erger...
Misschien is dit voor jullie een optie als jullie weide bv. aan een aardeweggetje ofzo ligt...(maar dan zonder houten buitenomheining) en dan zeker kijken dat er voldoende stroom op zit.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 16:23

Alternatief voor de draad is bijvoorbeeld band van 4 cm breed monteren en daar een forse klap stroom er op

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 22:17

Koord is veel te sterk, stroomlint van 4 cm is veel beter.
De breekkracht staat wel op de verpakking het is heel
belangrijk dat als een pony er in vast rolt het lint kapot gaat.
Als je niet alles wilt vervangen kun je ook aan elke kant een stuk lint
tussen het draad knopen zodat het daar breekt en de pony zich niet
helemaal open trekt.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 09:53

Stroomkoord wegdoen en stroomlint met breekstukjes ertussen gaan plaatsen.
Koord breekt niet snel genoeg en snijdt enorm in de benen. Lint schuurt eerst, voordat het gaat snijden en als je er van die speciale breekstukjes tussen doet, dan snijdt het zichzelf door als er druk op komt te staan. VOlgens mij was dat bij iets van 80kg druk. Die stukjes kun je bij bijvoorbeeld de Agradi bestellen.

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 10:02

Bedankt voor de tips allemaal !

Met welke breekkracht moet ik dan rekening houden ?

Het gaat om mini paardjes met een volwassen gewicht van ongeveer 150kg en de twee veulens die er zich al in wisten te rollen wogen enerzijds 75 kg en het andere maar 40kg...
Best moeilijk he..

Pieteritus, kan je mij even een fotootje van zo'n breekstukje tonen ?
Ik las dat er koordbrekers bestaan..maar deze hebben ze alvast niet bij de Agradi dacht ik gelezen te hebben..Deze zouden het koord doorsnijden vanaf 60kg druk erop..maar voor welke dikte van koord dit werkt, schrijven ze helaas ook nergens..

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:29

Wat vind je van Gallagher permanent? Ijzerdraad met laag eromheen zodat er geen verwondingen komen en super stevig.. En eenvoudig te monteren..