Geen vlas meer te krijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Geen vlas meer te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:07

Op de stal waar mijn paard staat, wordt vlas gebruikt als bodembedekking voor de stal.

Maar vorige week zei de staleigenaar, dat bij het bedrijf waar hij het vlas altijd bestelde, geen vlas meer kon leveren.
Blijkbaar is vlas tegenwoordig heel moeilijk te verkrijgen of het is heel duur als het er wel is.

Bij een zaak in het dorp hier, hadden ze wel van die kleine baaltjes vlas, kosten 8 euro per baaltje.
Dat is dus niet te betalen voor 10 paardenstallen.

Gelukkig is er bij ons iemand op stal die werkt bij een grote houthandel.
Hij heeft kunnen regelen dat wij een container op stal krijgen met houtsnippers/krullen
Dit gaat dus voortaan gebruikt worden in plaats van vlas.

Ik ben blij dat dit kan, anders zouden we waarschijnlijk een fikse verhoging van de stalprijs krijgen. :)

Heeft iemand ervaring met houtsnippers/krullen als bodembedekking voor de stal?

En hoe kan het dat vlas zo moeilijk te verkrijgen is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:19

Heb je het weer van afgelopen zomer meegekregen? :+
Het weer is gewoon heel slecht geweest en de vlasoogst is zo'n beetje overal mislukt.

Ik vind vlas fijner dan houtkrullen, maar krullen is ook goed te doen. Het is in ieder geval fijner dan stro, vind ik. En stro is net zo goed onbetaalbaar.

mika11

Re: Geen vlas meer te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:24

Vlas is toch een soort van afval product van katoen of zo?
Van het stro weet ik natuurlijk wel, met het weer van deze zomer.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:27

Bodembedekking in je stal wordt zo een dure bedoeling :=

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:31

Vlas is het restprodukt van lijnzaad.

Zijn staltegels geen optie?

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:33

singasong schreef:

:n niet van lijnzaad, maar van de vlasplant

Vlaslemen, zijn de stengels van de vlas plant die overblijven wanneer het vlas (de vezels waarvan linnen wordt gemaakt) wordt gewonnen. Dus nee, het is geen bijproduct, maar een deel van de plant. En zoals Ibbel al aangeeft, de plantjes hebben 't moeilijk gehad deze zomer...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:41

Ik heb geen last van moeilijk verkrijgbaar vlas en betaal 6,50 per baal.
Krullen worden snel vies is mijn ervaring.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:52

Vlas (rond de 6 euro) is overal goed leverbaar en anders zijn er goede alternatieven die veilig zijn. Zeoliet strokorrels google maar eens... Van dergelijke houtsnippers kunnen paarden schimmels krijgen in hun hoeven die whiteline disease kunnen veroorzaken. Mijn fjord heeft dat opgelopen door het gebruik van houtsnippers in de bak.
Wil niet zeggen dat dat altijd zo is maar een paard met brokkelhoef of scheuren in de hoefwand, beslagen...nagelgaten lopen een kans hier op! Het is beter een andere bodembedekker uit te zoeken.
Succes!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:56

Dus nu krijg je afval van de zagerij? Volgens mij is dat heel slecht vanwegen stof en bv verf waar het hout mee bewerkt is voor het zagen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:09

Kohtje, dat hoop ik niet, dat het afval is waar stof en verfresten in zitten.
Ik wacht het wel af, en als het niks is, vraag ik wel aan de staleigenaar of het anders kan.
Wat raar, dat op andere plekken wel makkelijk aan vlas te komen is.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:11

Ook moet je met krullen oppassen dat het wel echt krullen zijn...
Hout splinters kunnen een hoefzweer veroorzaken als ze scherp zijn..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:16

Alvaron schreef:
singasong schreef:

:n niet van lijnzaad, maar van de vlasplant

Vlaslemen, zijn de stengels van de vlas plant die overblijven wanneer het vlas (de vezels waarvan linnen wordt gemaakt) wordt gewonnen. Dus nee, het is geen bijproduct, maar een deel van de plant. En zoals Ibbel al aangeeft, de plantjes hebben 't moeilijk gehad deze zomer...

Meen je dat nou?? Dan weet die man waar ik het van heb zelf ook niet waar het vanaf komt :+

Maar hoe kan het dat ik veel lijnzaadjes tussen mijn vlas heb zitten?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:18

ik heb kennissen waar hun paarden staan die komen ook op vlas, gewoon omdat stro te duur word...

edit wij hebben ook 2 vrachtwagens met zaagsel laten bezorgen.. ligt nu in de stroschuur.. waar dus geen stro meer ligt..

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:24

Ik gebruik hennepstrooisel en dat bevalt ontzettend goed. Zojuist heb ik gelijk maar een pallet met 30 balen besteld, voordat iedereen hierop over gaat. Kan ik in ieder geval de winter doorkomen...

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:27

Zover ik weet wordt vlas gewoon nog geleverd. Ik heb 3 maandjes terug mooi 2 palets latenkomen 4,75 perbaal incl bezorgkosten en nog goede stof vrije vlas ook. Voolopig heb ik genoeg :)

Zaagsel gelijk van een zagerij weet ik ook niet of ik daar zo blij mee zou zijn, dan zou ik liever meer stal geld betalen. Hoeveel vlas verbruiken jullie per week per paard? Want vlas word veel an verkeerd gebruikt.

Mijn paard is gestart met 5 balen en krijgt om de 2 weken een nieuwe baal in een keer in een stal van 3bij3. Mijn shetlanders staan samen in een box van 2,5 bij 2,5 en krijgen 1x in de week een halve baal dus ook 1 baal per 2 weken. In de zomer krijgen ze zelfs nog minder. Mijn stallen zijn droog en schoon en er ligt een dikke laag in. Ze staan er sowieso de nacht in maar ook vaak langer. Ik doe dus met 42balen ( 2 pallets) 42 weken voor 3 dieren. Ben dus goedkoper uit dan een stro stal of iets. Mijn boxen gaan ook maar 2x in het jaar half leeg het overige wordt gebruikt voor de nieuwe bodem. Veel mensen gebruiken vlas verkeerd waardoor het een erg dure stal vulling wordt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 19:37

ifever:
Volgens mij gebruiken de paarden gemiddeld zo'n 1 a 1.5 baal vlas per week.
Keer 10 paarden, dus zo'n 15 balen per week dus.

Mensen verderop uit de straat waren ook bij mijn staleigenaar geweest om vlas te lenen.
Hun konden ook al geen vlas meer krijgen.

Ik kan me ook niks voorstellen bij houtkrullen gelijk van een houthandel opgehaald.
Hopelijk is het goed spul en anders moet de staleigenaar toch iets anders gaan doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:18

Ik heb er ook last van gehad. 2 maanden lang geen vlas meer te krijgen. Noodgedwongen overgestapt op houtkrullen. Nu is het er weer, maar de prijs is flink omhoog gegaan, betalen nu 6,10 waar dat eerst iets van 5,20 was.
Komt schijnbaar door een mislukte oogst.

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:26

wij wachten nu op een vrachtwagen vlas uit litouwen, meerdere leveranciers aan de telefoon gehad die weinig konden toezeggen en waarschuwden dat het alleen maar duurder word en straks op is.
als het houtkrullen zijn uit een zagerij zou ik goed opletten of er geen rotzooi tussen zit.
vorige week besteld voor 6,95 per baal. zijn nu alweer duurder geworden

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:28

mika11 schreef:
ifever:
Volgens mij gebruiken de paarden gemiddeld zo'n 1 a 1.5 baal vlas per week.
Keer 10 paarden, dus zo'n 15 balen per week dus.

Mensen verderop uit de straat waren ook bij mijn staleigenaar geweest om vlas te lenen.
Hun konden ook al geen vlas meer krijgen.

Ik kan me ook niks voorstellen bij houtkrullen gelijk van een houthandel opgehaald.
Hopelijk is het goed spul en anders moet de staleigenaar toch iets anders gaan doen.

Oke er wordt dus nog vrij zuinig gedaan bij jullie op stal :)

Ik zie nu net dat bij mijn leverancier (2 verschillende vlas soorten) de ene wel leverbaar is en de andere niet en dat prijzen op dit moment op "dagprijzen" staan, die zullen dus pittig op kunnen lopen, ik ben erg blij dat ik op tijd nog zo goedkoop heb kunnen bestellen en dat ik voorlopig voorzien ben!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:48

Wij hebben in het voorjaar 600 pakken houtkrul opgeslagen doen we meer dan een jaar mee voor 4 stallen er gaan per week ongeveer 2.5 pak in een stal,bij de een wat meer bij de andere wat minder omdat niet ieder paard evenveel uitwerpselen en urine produceert.

Eerst hadden we vlas maar daar krijg je van die pannekoeken van en stro vinden we niks,op krullen blijven ze schoner en is makkelijker de boel schoon houden, je ruikt ook nooit geen ammoniaklucht.
Paarden staan hier wel de hele dag buiten en staan savonds en snachts op stal.

Iedere dag de moppen eruit en natte plekken,eens per week helemaal leeg.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:56

Bij ons op stal krijgen alle paarden 1x per week een nieuwe baal vlas in de stal. In een nieuwe stal begonnen met 2 balen, elke dag worden de drollen en natte plekken eruit geschept. En recht getrokken. Eind van de week staan ze een beetje kaal, maar met een nieuwe baal kunnen ze er weer een week tegen. laatst kon de stalhouder ook niet genoeg balen vlas krijgen en heeft toen een paar balen heel fijn zaagsel meegenomen, ongeveer zoals vlas eruit ziet, maar het was volgens mij zaagsel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:13

Paddenpad schreef:
Wij hebben in het voorjaar 600 pakken houtkrul opgeslagen doen we meer dan een jaar mee voor 4 stallen er gaan per week ongeveer 2.5 pak in een stal,bij de een wat meer bij de andere wat minder omdat niet ieder paard evenveel uitwerpselen en urine produceert.

Eerst hadden we vlas maar daar krijg je van die pannekoeken van en stro vinden we niks,op krullen blijven ze schoner en is makkelijker de boel schoon houden, je ruikt ook nooit geen ammoniaklucht.
Paarden staan hier wel de hele dag buiten en staan savonds en snachts op stal.

Iedere dag de moppen eruit en natte plekken,eens per week helemaal leeg.

Hier staan de paarden ook alleen 's avonds en 's nachts op stal.
Waar halen jullie de houtkrul dan vandaan?
Ook bij een houtbedrijf of zo?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:20

Mika ik heb je de gegevens gepbt!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:27

Bij ons is nog wel vlas te krijgen,maar de prijs schiet aardig omhoog.
We zitten inmiddels op 7,50 het pak.
Heb in het verleden ook weleens houtkrullen en zaagsel van een houtzagerij gehad....maar gaat bijna van je stokje door de stof die dan vrijkomt als je nieuw spul in je stal moet doen!
Na 2 keer paarden buiten zetten..(moest wel,anders stonden die in een stofwolk)en zelf bijna mijnwerkerslongen na het verschonen van de stallen,was ik het spuugzat.
Hier was het paarden buitenzetten,stal uitmesten,bodembedekking in de stal en wachten tot de stofwolk was opgelost,dan wat stro eroverheen....in de hoop dat het dan een beetje rustig bleef liggen zonder al teveel stof. :+
Ik vond het niets!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:30

Janflicka,dat heb je bij stro ook,het is altijd beter de paarden bij het verschonen buiten te zetten ivm opwaaiende deeltjes!