(minimale) afmeting voor een paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

(minimale) afmeting voor een paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:02

Ik heb gezocht, maar kon het niet zo 1,2,3 vinden.

Het idee is om 2 paarden (+ evt. shet) in de winterperiode 24/7 in een paddock te laten lopen, met de mogelijkheid om ze in een stal te zetten bij slecht weer. De breedte is echter beperkt, dus ik vraag me af of het wel voldoende is.
Wat is de ongeveer de minimale afmeting voor een paddock voor het houden van 2 paarden? Of hoeveel m2 moet het ongeveer zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:34

15 x 15. :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:40

15 x 15 is natuurlijk beter dan niks, maar wel echt klein hoor.

ze kunnen dan amper fatsoenlijk de benen strekken. om een beetje een fatsoenlijk galopje te kunnen doen heb je toch wel een halve bak nodig, dus 20 x 20.

maar zoals ik hierboven al schreef, is er maar ruimte voor 15 x 15 dan is dat natuurlijk altijd nog beter dan de hele dag op stal.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 09:43

Qua breedte ga ik dat dus al niet redden. Het zou neerkomen op een stuk van 7,5 / 8 meter breed en 30 meter lang.

pmarena

Re: (minimale) afmeting voor een paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:47

Tja een rondje rennen zal dan niet lukken , maar ze kunnen wel lekker wat rommelen / uitwaaien / rollen / liggen als het een zandpaddock wordt. Gelukkig is de lengte dan nog 30 meter , dan kunnen ze toch nog een beetje stuiteren als het nodig is :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:50

als je niet groter hebt, kun je het niet groter maken.

ik heb een pad van 4 meter breed en 90 meter lang, van de ene naar de andere wei, en mijn paarden vinden het heerlijk om daar overheen te rennen.

op 30 meter kunnen ze nog wel een klein beetje de benen strekken als ze willen. en met 8 meter hebben ze nog wel redelijk de ruimte elkaar te ontwijken.

moet je geen paarden hebben die elkaar niet zo mogen, want dan is het wel smal.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:57

da's 240 m2..... WOW: beter dan 12 m2 van een stal.
Mijn ervaring is, dat als de paarden de hele dag wat kunnen scharrelen in zo'n paddock ze niet eens meer echt de behoefte hebben om de benen te strekken: het gaat (in mijn ogen) om dát waar paarden de hele dag mee bezig zijn: waar sta jij en nu wil ik daar staan, eens even kijken of ik jou aan de kant kan krijgen met alleen maar mijn ogen en zullen we dan nu weer samen gaan staan soezen tot aan het eten, zodat we dan weer kunnen gaan klooien over wie welke hooisliert mag en dat we nu even kroelen zodat ik je daarna weer weg kan sturen.... Ofwel: paardengedrag! Heerlijk! DAT is de ontspanning die ze krijgen (samen) in een paddock ipv in een stal! Is het niet mogelijk om die aan de stallen vast te maken: dan laat je de deuren van de stallen openstaan en kunnen ze zelf kiezen voor binnen of buiten?

Je kan ze in de paddock nog wat extra vermaken door water en hooi ver uit elkaar te leggen, door een boomstam (bv wilg) erin te leggen aar ze heerlijk aan kunnen knagen, etc.

Het benen strekken kan je dan zélf met ze doen door het rijden of longeren/loswerken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:02

Dat is idd het probleem niet, ik denk dat ik ze eerder (af en toe) zou moeten scheiden als de merrie hengstig is, haha!

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:09

Wij hebben het hier ook: andere afmetingen, maar toch...
3 merries: welsh, fries en shet.
Af en toe erg druk, als ze idd hengstig zijn, maar JUIST dan kunnen ze met elkaar bezig zijn: komt af en toe niet ten goede aan een pluk manen of een hapje huid, maar het paardwaardige gaat er zó mee omhoog!!! Moet zeggen, dat sommige mensen die het voor het eerst zien het weleens zielig vinden (huh?) Ja echt: die kleine shet wordt steeds gebeten door die grote.... Nee hoor: ze wordt weggestuurd en doet dat niet snel genoeg, dus krijgt ze een knauw.... De Fries dreigt met haar achterbenen als de welsh aan de verkeerde kant van het hooi staat: de welsh gáát dan gewoon naar de andere kant van het hooii. Zo zijn ze de hele dag bezig, maar wie zijn wij mensen om hun die communicatie te onthouden... Wij mensen willen het altijd 'gezellig' maar dat is (in mijn ogen) niet een begrip dat paarden kennen: zijn willen het veilig! En daarbij is het belangrijk, dat de welsh aan DIE kant van het hooi staat (huh?) Ik kan daar uren naar kijken: naar die kleine signalen die ze elkaar sturen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:20

Onze paddock is 10mx20m. voor een haf en een mini shet met schuilstal eraan. Gaat prima.
Groot genoeg voor bokken, stuiteren en ook galop. De mini shet zelfs plat door de bocht.
Gedeelte is verhard (daarvan weer de helft met rubber tegels erover) en grootste deel is zand.
Ze lopen eigenlijk de hele dag wel wat rond met de zon mee of juist niet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:34

Ik heb 2 paarden de gehele winter in een paddock van 15 bij 21 meter en dan nog een verhard plaatsje van 3 bij 5 meter eraan vast als voerplaats. Ze rennen er niet echt in rond, maar kunnen wel hun natuurlijke gedrag uiten. Ik ga dan wel vaker met ze wandelen buiten, rijden etc en onderweg laten grazen want ze vervelen zich natuurlijk sneller. Toch kun je een zandpaddock ook interessanter maken, bv takken van loofbomen (wilgen bv), speeltjes, meerdere voerplaatsen (dmv slow feeders). Een heuveltje creeeren in je paddock vinden paarden ook erg leuk! Ik heb er helaas geen schuilstal aan vast, dus ze gaan met echt slechte dagen wel aantal uurtjes op stal van 3 bij 6.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:37

coulash schreef:
Is het niet mogelijk om die aan de stallen vast te maken: dan laat je de deuren van de stallen openstaan en kunnen ze zelf kiezen voor binnen of buiten?

Het is allemaal nog maar in de ideeën fase, maar het idee is idd 2 stallen van 3x4m met schuifdeuren, zodat ik evt. de mogelijkheid zou hebben ze op stal te zetten als het nodig is. Stallen zouden dan dag en nacht open staan zodat ze in- en uit kunnen lopen op het stuk van 7,5 x 30m.
minimaal 2 meter voor de stallen zou ik een verhard gedeelte willen en ergens halverwege een (overdekte) hooiruif, waar omheen ook wat verhard is. Omdat 1 kant een kaswand is, wilden we daar idd wilgen bomen tegenaan zetten, zodat ze niet door het glas trappen en ook wat te knagen hebben (en wij een groene wand hebben om naar te kijken ipv glas.)

Hoe we het gaan doen met rijden/longeren is nog even de vraag, omdat we geen ruimte hebben om iets dergelijks aan te leggen, dus daar zouden we voor met de trailer op stap moeten.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:39

Ik vind het groot genoeg, beter iets dan niets. Zat paarden moeten het met veel minder te doen.

Over het rijden, is er niet een bak in de buurt op stapafstand waar je gebruik van mag maken?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:39

coulash schreef:
Mijn ervaring is, dat als de paarden de hele dag wat kunnen scharrelen in zo'n paddock ze niet eens meer echt de behoefte hebben om de benen te strekken

Het benen strekken kan je dan zélf met ze doen door het rijden of longeren/loswerken.

dat is mijn ervaring dus niet. afgelopen winter kwam de sneeuw en vorst te snel, waardoor ik het allemaal nog niet af had. hierdoor stonden mijn paarden enkele maanden in een kleine paddock en ik merkte echt dat ze de behoefte hadden om hun benen eens fatsoenlijk te strekken. als ik ze dan eens los in de bak liet gingen ze helemaal uit hun dak.

mijn paarden staan nu 24/7 buiten met schuilstal en ik zie ze met grote regelmaat op en neer over het pad galloperen.

het zal vast per paard verschillen, maar je moet er dus niet standaard vanuit gaan dat een paard wat kan scharrelen geen behoefte meer heeft om te rennen.

Jibbel: zijn er in de omgeving geen mensen met een bak. je kunt altijd vragen of je die zou kunnen huren.
altijd met de trailer op stap is best een gedoe.

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:43

Wij hebben 3 stallen, waarvan er 1 nog een deur heeft: staat altijd open, maar als er 1 ziek is oid hebben we toch de mogelijkheid om 1 stal te sluiten.
Longeren: kan dat niet gewoon in het weiland (of is er geen weidemogelijkheid?)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:47

Ik laat mijn paarden ook zeker in natuurgebieden en evt in weiland als het droog en bevoren is zo vaak mogelijk even de benen strekken. Er wordt dan wel gegalopeerd en gek gedaan. Ieder paard heeft hier behoefte aan, maar als dat echt niet kan is een paddock altijd nog beter dan een stal.

Longeren/grondwerk doe ik evt in dezelfde paddock, maar rijden doen we enkel buiten :-)

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:48

De Fries MOET even strekken als ze aankomt in het weiland, de andere 2 hebben dat alleen maar als ik de longeerzweep erachter zet: ik denk ook, dat je dat per paard moet bekijken. Maar ik denk ook, dat ze door het scharrelen al heel veel kwijt kunnen. Ideaal is natuurlijk een natuurgebied van 33 hectare, maar ik zou niet weten of ik ze dan ooit nog weer in handen zou krijgen: die welsh zou zich achter een boom verstoppen: hihi

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:50

Weidemogelijkheid is er niet op die plek.
Idee is dat het puur voor de wintermaanden is en in de zomer elders 24/7 op het land.
Moet dus idd op zoek naar een mogelijkheid om ergens in de bak te kunnen rijden in de buurt. Op zich geen probleem, 3x per week is voldoende daarvoor. Alleen longeren is wat lastiger, maar vast niet onmogelijk om te regelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:52

Dat scharrelen is inderdaad wel leuk om ze enige tijd zoet te houden , maar het is in principe niet geschikt voor de hele lange duur , want ook hier merk ik toch echt wel dat het voor een paar dagen wel okee is maar dat ze dan toch echt even hun ei kwijt moeten kunnen op een langer / ruimer stuk zodat ze even wat stukken fatsoenlijk kunnen draven / galopperen. En dan dus ook gewoon in vrijheid , niet onder het zadel :P

Ik zou een dergelijk stukje dan ook alleen okee vinden voor de allerslechtste dagen , niet voor de hele winter , dan moet er echt nog wat anders beschikbaar zijn ook zodat ze toch eens lekker uit kunnen draven en rommelen , bvb. op de wei met vorst :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:11

Maar vergeleken met wat ze nu hebben, kan dat echt rennen ook niet. Nu staan ze overdag op de wei omdat het goed weer is, maar 's winters staan ze op stal en komen ze 2x per dag even in de paddock. Wat mij betreft is de evt. 'nieuwe situatie' dan al een hele verbetering. En op een stuk van 30 meter lang kunnen ze toch meer en langer rennen dan in een paddock van 15 meter lang (waar ze nu staan 's winters).

Kijk, ik snap dat het ideaal is als je een hectare tot je beschikking hebt, je het zo kan maken dat het 'ideaal' voor het paard is, ze kunnen rennen etc. Maar ik zie het ook zo, dat ze dan iig meer en langer buiten komen dan nu. Iedere verbetering is er 1 en soms moet je ook ergens genoegen mee nemen toch?

Ze worden sowieso elke dag gelongeerd, gereden of mee gewandeld, dus uiteindelijk hebben ze wel elke dag hun beweging en het niet altijd maar 'hard aan het werk'.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:20

Mijn ervaring is dat als er gewoon met de paarden gewerkt wordt en ze moe zijn van het werk ze echt bijna alleen scharrelen.
Ik heb ze in de winter (2 KWPNners en een shet) overdag in een paddock van 20x23 en ze zijn lekker aan het werk, dat gaat super!

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:30

Het lijkt mij voor nu een heerlijke vooruitgang en van daaraf kijk je dan gewoon verder!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 15:57

8 meter is niet ideaal, maar wel breed genoeg om elkaar normaal te kunnen passeren. 240m2 is dan een redelijke afmeting voor een paddock en als daar nog een stukje verhard bij zit en de stallen zodat er wat keuze is in waar ze willen staan, dan zullen ze zich er redelijk vermaken, al is groot, groter, grootst altijd beter natuurlijk...

Wel jammer dat je er geen ruimte hebt voor een bak, vaak is dat juist even de extra ren- en speelmogelijkheid in de winter. Misschien een bak vlakbij waar je behalve rijden ook eens mag loslaten?

Dat deed ik vroeger ook toen ik mijn pony nog verzorgde. Die stond bij mensen aan huis 's nachts in een stalletje en overdag in een zandpaddockje van 10 bij 15 ongeveer. Helaas voor hem alleen.
Voor die paddock was gemaakt hadden ze alleen een stukje land van 20 bij 40 gehuurd, maar dat werd in de winter zo nat en diepe modder dat hij er toch niet in kon en veel te veel op stal stond. Toen dat stukje land maar laten zitten en er een heel klein stukje van gekocht van de boer voor een paddock.
Die paddock was dus een hele verbetering en de eerste jaren kon hij ook nog van mei tot september op een stukje wei van de buren lopen. Dat was ook niet zo groot, 20 bij 50 denk ik, maar wel fijn voor de afwisseling.
In de winter ging ik dan met hem aan de hand naar de bak van een achterbuurvrouw waar ik mocht rijden en longeren, maar hem ook de kantjes af mocht laten grazen en kriebelen over het hek met haar Friese paard. Hij vond het heerlijk om daar even te rennen en te bokken, maar ging dan daarna al snel staan eten en even kriebelen met de Fries.

Ik vind de ruimte dus niet zo groot omdat het al je ruimte is, maar als de paarden nu voornamelijk op stal staan en als ze in een paddock mogen ook niet een ruime paddock hebben, dan kan het wel een verbetering zijn... Maar soms is het ook de moeite waard om nog even verder te kijken of er anderen stallingsmogelijkheden zijn, misschien particulier? Die de paarden meer ruimte biedt...

Zelf heb ik nu een "leefpaddock" van ongeveer 900m2, waarvan de helft zandpaddock en de andere helft stal met 4 stallen grote inloopstal, 2 boxen, zadelkamer, wasplaats en kleine overkapping op de oostkant, wat rondom bestraat is. Daar lopen ze in de wintermaanden als de wei te nat is overdag tot 24/7. Nu 4 paarden, maar maximaal 6.
Maar heb daarnaast nog wel een bak van 20 bij 60 die er tegenaan ligt zodat ik ze die er bij kan geven, een zandpad (loopt nu naar de wei maar moet nog doorgetrokken worden tot een rondje om een wei van paddock naar bak) en 3 ha weide waar ze zo lang het land droog genoeg is, de paarden rustig genoeg zijn of het flink gevroren heeft, ze ook nog even kunnen lopen voor de afwisseling.

Ik heb eerdere jaren ook wel maximaal 3 paarden en een pony gehouden op een paddock van zo'n 550m2 waarvan 400m2 zand en 150 meter bestrating met hooibakken en schuilstal. Eventueel gingen 2 van de 4 dan 's nachts op stal als het erg nat was, zodat de andere 2 in de schuilstal konden staan en liggen. Maar dan was de bak er gelukkig ook nog voor een sprintje.

Mijn ervaring is ook dat wanneer de paarden flink veel beweging krijgen door rijden (bak en buitenritten) en longeren, dat ze rustiger zijn in de paddock en minder vervelend/uitdagend/spelend/dekensmollend of agressief naar elkaar. Die energie kunnen ze dan kwijt in de training, dus dan hoeft dat niet bij het vrij bewegen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:17

Wauw Joyce, wat een fijn, uitgebreid antwoord!

Ik ben het met je eens dat 8 meter breedte niet ideaal is, anderzijds, als ze nu samen in de paddock staan, staan ze ook vaak op elkaar geplakt. Ze zoeken elkaar niet op om te etteren, maar gaan of hun eigen gang, of plakken aan elkaar. De oppervlakte van de paddock is dan zelfs nog iets kleiner dan de evt. 'nieuwe situatie'.
We hebben wel even verder gekeken en het is misschien mogelijk om 'de hoek om te gaan'. Dan komt de paddock in een L-vorm en komt er na de 8x30 nog ongeveer 5x10/15 bij. De vorm van de paddock lijkt mij wel interessanter voor de paarden, dan een vierkante vlakte.

Ook eens dat groot, groter, grootst ideaal is, maar er zijn ook zat paarden die alleen op stal staan in de winter en alleen eruit komen om te rijden, of een uurtje los mogen. Het idee dat ze de hele dag kunnen rondlopen en in de buitenlucht staan, spreekt me toch wel erg aan, ook al betekent dit dat ik het met beperkte ruimte moet doen.
Er zijn ook paarden met een stal met uitloop, die bijv. maar 3x5 is. Elke beweging lijkt me iig nog beter dan alleen op stal staan (zeker ivm mijn luchtweg-probleem-paardje en jonge-paard-met-stalbenen).

Bovendien is deze paddock alleen voor de winterperiode, dus zo'n 4/5 maanden (1/2 oktober - 1/2 maart). We hebben ook even gekeken of we in de buurt bij iemand een klein stukje weiland voor de winter kunnen huren. Dan zou het maar voor enkele uurtjes per dag zijn, of bij erg slecht weer zelfs maar enkele dagen per week, maar dan zouden ze iig de mogelijkheid hebben om in alle vrijheid hun benen te strekken en ook wat gras te eten.

Het verder kijken naar andere stallingsmogelijkheden heb ik inmiddels opgegeven. Ik vind werkelijk niets wat beter naar mijn zin is dan waar ik nu sta. Daarom wil ik het nu juist graag in eigen hand nemen en ze in de winterperiode aan huis houden, maar hiervoor ben ik nu dus de mogelijkheden aan het bekijken. Bovendien is het in mijn regio niet zo makkelijk om stallen met veel buitengang te vinden, zowel 's zomers als 's winters.