Hoefzweer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ennaile

Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 14:50

hey!

ik heb op de manege een verzorgpony, en die heeft op het moment aan z'n rechtervoorbeen een hoefzweer. De hoefsmid heeft er al een stuk uitgehaald, en ik moet de hoef elke dag 10 minuutjes in de soda doen.
Wat houd hoefzweer precies in? hoelang duurt het genezen ongeveer? wat zijn de oorzaken en hoe is het te voorkomen?

lieve groetjes, Elianne

friesiszwart

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:09

Afhankelijk van de grote van de zweer heeft het paard er langer of korter last van. Gewoon even rust met het paard en ook de tijd geven. Zodra het paard niet meer kreupel zou lopen zou ik pas weer iets gaan doen, zeker niet eerder.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:12

Ons Paard is nu aan het genezen van een hoefzweer,
De dierenarts zei dat dit voor een paard verschrikkelijk pijnlijk is.
Bij ons paard zat de hoefzweer in de hoef en die is er aan de hoefrand uitgekomen, er is een opening van wel 4 cm breed ontstaan en dat moet nu dus nog genezen.
Als het paard niet meer kreupel is eerst twee weken alleen stappen, als dat goed gaat langzaam aan gaan draven , als dat goed gaat weer normaal gaan rijden. dit is het advies van onze dierenarts.

Al met al ben je er toch wel een paar weken zoet mee!

ennaile

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 13:42

Hallo, bedankt voor de info!

D.D. liep alleen in de les kreupel, ik heb het zelf niet gezien, maar hij loopt af en toe nog wel mee met de priv'e lessen en dat is alleen maar stappen en heeeel klein stukje draven. Hij loopt niet heel erg kreupel alleen op sommige stukjes een klein beetje. De hoefsmid heeft aan de voorkant van de hoef een stuk eruit geknipt en de straal ook bijgeknipt dus ik weet niet precies waar het zit! vond het wel jammer dat ik er niet bij was! maar na de soda, moet ik hem dat ook nog 5 minuutjes uitstappen of gewoon in de stal zetten? xxxx