Dekens wassen, wie doet het zelf en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Dekens wassen, wie doet het zelf en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:24

Ik vraag me af wie er zelf de dekens van zijn/haar paarden wast en zo ja, hoe doe je dat dan?

Ik was van plan om een oudere, werkende wasmachine aan te schaffen voor onze dekens, maar deze zijn vaak best zwaar en de meeste wasmachines mogen maar rond de 6 kg gewicht dragen en ik weet niet of dat wel gaat?

en krijg je in de wasmachine de vlekken er wel uit?

En als je het op een andere manier doet... hoe doe je het dan? Met een tuinslang oid?

Met of zonder wasmiddel en wanneer met, welk merk?

Brand maar los! :D

setteke

Re: Dekens wassen, wie doet het zelf en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:31

Ja, dunnere dekens wassen we zelf, oa 0 grams en 100 grams en sommige 200 grams. Het gaat wel bij een wasmachine voor meer kilo's en met een grotere opening.

Nee, veel vlekken krijg je er niet uit.

Hogedrukspuit, tuinslang werkt echt niet.

Met wasmiddel, goedkoop en voor fijne was.

Beste oplossing, naar een speciale wasserij/stomerij brengen voor dekens. Allemaal brandschoon en netjes verpakt tot het volgende seizoen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:33

Zweetdekens, zomerdekens, uitrijdekens, sjabrakken en eczeemdekens was ik allemaal zelf, gewoon in de wasmachine op 40gr. en dan op een rek laten drogen. Losse haren borstel ik er wel eerst zoveel mogelijk vanaf, met een gewone goedkope 'pinnen' haarborstel. Meeste vlekken gaan er wel uit op 40gr. Ik doe er een half schepje waspoeder bij (gewoon supermarkt eigen merk) en laat een vol programma draaien. GEEN wasverzachter gebruiken!

Alle dekens die waterdicht moeten zijn laat ik 1x per jaar professioneel wassen, in het voorjaar zodra de winterdekens af mogen. Die doe ik niet zelf omdat de winterdekens sowieso te zwaar zijn voor mijn machine en omdat ik zeker wil weten dat de dekens én waterdicht zijn én ademend blijven, daar durf ik zelf niet aan te beginnen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 19:42

Ik weet dat je ze kan laten reinigen (deden we ook meestal) maar ik wil het eigenlijk zelf doen, ook de winterdekens. Regendekens heb ik sowieso niet, dus dat maakt me niet zoveel uit, maar volgens mij kun je ze toch ook weer waterdicht maken met speciaal spul, mocht dat eens nodig zijn?

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:45

fleece dekens in een groooote kussen sloop om zo de meeste haartjes op te vangen. dikke winterdeken breng ik weg naar de wasserrette.. :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:49

TJolieke schreef:
Zweetdekens, zomerdekens, uitrijdekens, sjabrakken en eczeemdekens was ik allemaal zelf, gewoon in de wasmachine op 40gr. en dan op een rek laten drogen. Losse haren borstel ik er wel eerst zoveel mogelijk vanaf, met een gewone goedkope 'pinnen' haarborstel. Meeste vlekken gaan er wel uit op 40gr. Ik doe er een half schepje waspoeder bij (gewoon supermarkt eigen merk) en laat een vol programma draaien. GEEN wasverzachter gebruiken!

Alle dekens die waterdicht moeten zijn laat ik 1x per jaar professioneel wassen, in het voorjaar zodra de winterdekens af mogen. Die doe ik niet zelf omdat de winterdekens sowieso te zwaar zijn voor mijn machine en omdat ik zeker wil weten dat de dekens én waterdicht zijn én ademend blijven, daar durf ik zelf niet aan te beginnen.

Hier idem. Heb een aparte wasmachine in de garage staan voor de paardenspullen. De waterdichte dekens en de dikkere dekens die passen vaak niet in de wasmachine dus die moet ik wel uitbesteden. Denk haast niet dat je een wasmachine vind waar je de dikkere winterdekens in krijgt of je moet kleine pony's hebben dan zou het misschien nog lukken.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:58

Een grote wasmachine aanschaffen voor je dekens is een leuk idee,maar er kleven ook behoorlijke nadelen aan.
Je moet ze vaak verankeren in de vloer, zodat ze niet "wegschudden" bij het centrifugeren.
Voor het goede heb je een 16 kilo wasmachine nodig. Anders was je nog niet echt schoon.
Er gaat aardig wat water in om je deken nat te krijgen en dat water moet ook nog verwarmd worden.
Dus vergeet die kosten ook niet.

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 09:57

meestal kun je hem bij een ruitershop ook laten wassen.
daar moet je dan volgens mij wel voor betalen
maar dan heb je zelf de rotzooi niet :D

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:03

Dunnere dekens in de wasmachine, om de gespen ed doe ik een washand die ik dan weer met een tiripje dichtbind. Dekens die niet in de wasmachine passen, in een cementton met sodawater weken en dan met de tuinslang afspuiten.

Renate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:14

ik stop er gwn een tegelijk in de wasmachine en ook een beetje wasverzachter erbij, en eventueel kan het ook met hogedruk zeker regendekens

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:59

Ik kan ze op stal wassen, lekker handig :-)
Alle dekens gaan erin, zelfs ikke winterdekens (wel speciale industriële wasmashine)
Gewoon wassen op 40 graden met een beetje gewoon waspoeder.
Regendekens of waterdichte dekens was ik met een speciaal product om waterdicht te maken (kan je ook in sommige winkels kopen).

Vroeger, toen ik nog op mn vorige stal stond, waste ik zadeldekens en zweetdekens zelf (was mijn mama ni zo blij mee :p), maar de rest moest ik altijd door de ruitersportzaak laten wassen (vond het wel nogal duur, zo'n 7 euro voor een gewoon deken)

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:03

Ik was ze allemaal zelf! We hebben thuis een grotere wasmachine daar past alles in en was ze op 40 graden met waspoeder. Regendekens was ik met beetje wasmiddel en waterdichtspul erin. Gaat altijd prima :)

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:07

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 20:21

Op de manege hebben we een speciale grote wasmachine ervoor waar we de dekens mee wassen, de meeste vlekken krijgen we er wel uit of het moet echt heel erg zijn. Gewone normale wasmiddel

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:26

Mijn moeder is onlangs als hobby begonnen met dekens wassen, ze heeft een "gewone" wasmachine aangeschaft van 11 kilo inhoud.

Heeft speciale wasmiddelen e.d. Kan nog wel even vragen welke precies :)
Maar m'n moeder krijgt tot nu toe bijna alle dekens weer helemaal schoon(of het moet al zo erg zijn als een veschimmelde deken die al een jaar ligt, dan kost het meer moeite om alle vlekken eruit te krijgen) moet ook wel zeggen dat ze aan elke deken veel aandacht besteed, net als aan de dekjes e.d.

Als je wilt weten wat voor wasmiddel moet je maar even pb'en, dan vraag ik m'n moeder even :)

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:54

ik leg hem gewoon op de grond, wasverzachter er op, emmers met heet water er op, en met een bezem er over heen gaan.. de 'moeilijke' vlekken, doe ik met een harde, ruwe schoenborstel.. gaat echt makkelijk.. even alles laten intrekken, en met tuinslang er af spoelen.. binnen kant doe ik met stofzuiger.. maar ik vind, die is toch zo weer vol met haren.. dus die maak ik niet echt op en top schoon..

maar de buiten kant ziet er bij mij zo weer fris uit!

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:57

mijn vader maakt mn dekens altijd schoon met de hoge druk spuit (eerst alleen de buitenkant) dan 2 dagen in een speciekuip met wasmiddel en daarna weer binnen+ buitenkant met hogedruk spuit. dekens worden perfect schoon, allen met hoge druk spuit niet te dicht erop, want dan kan je wel gaten aan de binnenkant erin blazen.