TJolieke schreef:Zweetdekens, zomerdekens, uitrijdekens, sjabrakken en eczeemdekens was ik allemaal zelf, gewoon in de wasmachine op 40gr. en dan op een rek laten drogen. Losse haren borstel ik er wel eerst zoveel mogelijk vanaf, met een gewone goedkope 'pinnen' haarborstel. Meeste vlekken gaan er wel uit op 40gr. Ik doe er een half schepje waspoeder bij (gewoon supermarkt eigen merk) en laat een vol programma draaien. GEEN wasverzachter gebruiken!
Alle dekens die waterdicht moeten zijn laat ik 1x per jaar professioneel wassen, in het voorjaar zodra de winterdekens af mogen. Die doe ik niet zelf omdat de winterdekens sowieso te zwaar zijn voor mijn machine en omdat ik zeker wil weten dat de dekens én waterdicht zijn én ademend blijven, daar durf ik zelf niet aan te beginnen.
Hier idem. Heb een aparte wasmachine in de garage staan voor de paardenspullen. De waterdichte dekens en de dikkere dekens die passen vaak niet in de wasmachine dus die moet ik wel uitbesteden. Denk haast niet dat je een wasmachine vind waar je de dikkere winterdekens in krijgt of je moet kleine pony's hebben dan zou het misschien nog lukken.