Oplossing voor onbeperkt hooi op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

Oplossing voor onbeperkt hooi op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:24

Hoi iedereen,
ik wil mijn paard onbeperkt hooi gaan geven deze winter in 2 voerbeurten op een dag, dus s'ochtends en s'avonds maar ik wil wel dat hij hier heel de dag mee kan doen (tussendoor staat hij nog wel op de paddock). Het probleem zit hem dus meer in de voerbeurt s'avonds, hoe kan ik genoeg hooi gaan geven waar hij heel de nacht mee kan doen zonder dat hij het heel z'n stal doorloopt? Ik heb al gedacht aan een hooinet maar ik wil dat hij gewoon met z'n hoofd naar beneden eet en dan heb je weer het gevaar dat hij met z'n hoef erin vast kan komen te zitten.
Wat voor constructies hebben jullie in stal om het hooi in te doen zodat het netjes op 1 plek blijft en hij het er ook niet al te makkelijk uit kan krijgen?

Groetjes Annet

vuurneon

Re: Oplossing voor onbeperkt hooi op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:26

Ik heb een hooinet met mazen van 3 mm, komt echt geen hoef tussen :) Maar voor de zekerheid heb ik er een rechthoekige speciebak onder vastgezet (vangt ook mooi wat plukjes hooi op de vallen)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:28

Op horse event zag ik de haybar. Wellicht is dat de oplossing? Een hooinet zou ik niet doen op stal. Je moet er wel een aantal neerleggen om genoeg hooi voor onbeperkt te geven. En in een stal vind ik het niet echt veilig omdat ze er in vast kunnen komen te zitten als je ze neerlegt. En ophangen is niet ideaal ivm het omhoog moeten eten.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:29

en je hooinet hangt dan op de grond? je paard heeft niet teveel moeite om het eruit te krijgen?

Ik ga eens opzoek naar de haybar! wellicht iets om te kopiëren ;)
Laatst bijgewerkt door annet155 op 23-09-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:30

Ik voer ook gewoon met fijnmazige hooinetten.. ook zo laag mogelijk bij de grond voor optimale hoofdhouding.
Paard is een hoefschraper met eten, en nog nooit problemen mee gehad..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:33

een vriendin van me voert trouwens uit een kliko (paarden staan in paddock met loopstal, kliko staat daar buiten). Aan de onderkant van de kliko heeft ze een gat gemaakt waar de paarden het hooi uit kunnen trekken. Als je stal ruim genoeg is, is dat misschien ook een oplossing? Een kliko heeft namelijk geen scherpe randen, en is goed aan de stal wanden vast te maken zodat hij niet om kan vallen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:34

Ik heb sinds een week voor beide paarden een hooikussen van http://www.zeldenrusthaystack.nl/ (Links klikken op slowfeeders en dan op hooikussen)

Voor fries heb ik de grote 75x75 met mazen van 4,5 cm
Er gaat 6 tot 8,5 kilo in (hangt af van de vochtigheid vh kuil)

Voor pony (c-tje) heb ik een kleine 60x60 met mazen van 3 cm.
Gaat 3 tot 3,5 kilo in

Precies voor beiden de helft vanw at ze op een dag moeten hebben.
Ze krijgenz e op dit moment van 17:00 tot 9:00 en 's ochtends zit er altijd nog wel een plukje in. Dus ze hebbende hele nacht wat te eten.

Ideaal! Beiden verspillen minder hooi/kuil en lopen het dus ook stukken minder door de stal heen.
Ik denk erover voor de winter voor beiden nog eentje te kopen om overdag te kunnen voeren ermee.

Ik leg ze trouwens gewoon op de grond hoor. Wordt bij ons op stal heel veel gedaan en er is tot nu toe niks gebeurd mbt vast zitten.
Oja, beiden hebben geen ijzers. Dat scheelt wel qua risico.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 23-09-11 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:35

een groot fijnmazig hooinet langs een muur hangen.
bij mij kan daar ruim een klein pak hooi in, dat is vast voldoende om de nacht door te komen ;)
je kan ze o.a. kopen bij http://www.hooinet.nl of zelf maken van een aanhangernet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:36

annet155 schreef:
en je hooinet hangt dan op de grond? je paard heeft niet teveel moeite om het eruit te krijgen?

Ik ga eens opzoek naar de haybar! wellicht iets om te kopiëren ;)

Yep, hooinet hangt bijna op de grond (5 cm van de grond af). Ze eten er wel wat langzamer uit, maar dat vind ik juist een groot pluspunt :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:38

vuurneon schreef:
Ik heb een hooinet met mazen van 3 mm, komt echt geen hoef tussen :) Maar voor de zekerheid heb ik er een rechthoekige speciebak onder vastgezet (vangt ook mooi wat plukjes hooi op de vallen)

3mm, is het geen 3 cm?

Op mijn oude stal haddenwein dehoek een hoeten plaat zitten. Het zelfde idee als de heubar alleen dan een goedkope doehetzelf variant. Hier zou je eenhooinet in kunnen leggen die je met een haak aan de bodem vast maakt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:40

Ehh sorry haha, het is inderdaad 3 cm :P (en 30 mm).

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:48

Die haybar ziet er inderdaad heel goed uit! wel lastig om na te maken maar echt ideaal!
Zo'n hooikliko vind ik ideaal voor bijvoorbeeld in de paddock, ik had er nog nooit van gehoord haha.
Zo'n fijnmazig hooinet is misschien nog het handigst, en dan aan vier punten vastmaken laag bij de grond. Is denk ik ook makkelijk om zelf te maken. Super dat er zo snel zo veel reacties komen!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:49

volgens mij ben jij niet de enige die hierover nadenkt, zeker met de huidige hooiprijzen :=

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 15:52

ja op hooi verspilling zit inderdaad niemand meer te wachten.. maar ik wil hem ook gewoon een beetje beperken in z'n eetsnelheid ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:06

Dan zijn fijnmazige netten zeker geschikt! :j Goedkoop, veilig en zeer doeltreffend :)

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 16:20

Ik vind die kliko echt geniaal, maar waar haal je er een vandaan? Ik heb marktplaats al bekeken maar daar heb ik alleen gevonden waar je een nieuwe kan kopen. Iemand die een kliko over heeft in zeeland? ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:35

Ik zou gewoon bij de gemeentewerf informeren. Wellicht zijn er daar ook oude kliko's te koop.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:54

Een hooinet laag ophangen kan gevaarlijk zijn. Ze kunnen er dan makkelijk in blijven hangen met een hoef. Je zou ook kunnen kijken naar een littlebit hooitas. Die zijn wel duur, maar geen gevaar om in vast te blijven hangen. Deze kun je dus wel laag ophangen.
Afbeelding

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:03

we hebben het over FIJNMAZIGE hooinetten, die zijn net zo veilig als hooitassen maar over het algemeen een stuk goedkoper.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:18

Zijn er hooinetten die ook veilig zijn voor een paard met ijzers en bij laag ophangen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:11

bij ijzers zou ik ze liever achter een wandje/uit een kist voeren, dan kunnen ze er niet bij met de ijzers.

Je hebt tegenwoordig ook hoekruiven die uit een spijlenframe bestaan die doorlopen van bovenaan de boxwand tot de bodem (vanuit de stalgang te vullen via opening in de boxwand), met een schuine plaat onderin zodat het hooi richting spijlen schuift. Die spijlen zitten vrij dicht op elkaar zodat de paarden minder makkelijk het hooi er tussenuit kan eten. Doordat hij zo lang is kan er veel hooi in en doordat hij doorloopt naar de grond kunnen ze wel lager eten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:28

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:07

ik las in de krant dat bij gemeente Hellevoetsluis in nov alle gft containers vervangen gaan worden zo`n 22 duizend ;)
misschien een belletje naar hun of je er over kan nemen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 15:08

ik heb een haybar.daar gaat voldoende in voor een dag..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 09:59

Hier gebruiken we gewoon fijnmazige hooinetten , die bevallen uitstekend , ponies eten lekker langzaam maar wel heel tevreden ervan , je kunt er lekker veel hooi in stouwen.... aanhangernetten gingen te snel kapot en die netten zijn wel duur qua materiaal als je goed duurzaam materiaal wilt hebben (zie www.huck.nl) maar ze zijn het fijnste dat ik heb kunnen vinden....

Mijn weidegenootje is ze zelf gaan maken voor de hobby , ze verdient er amper wat aan omdat het materiaal zo duur is maar vindt het wel leuk om te doen :)

Ze maakt ze in verschillende maten , zie mijn onderschrift voor een voorbeeldje van hoe we ze zelf gebruiken : netten van 1,5 meter lang waar je dus 3 dikke plakken naast elkaar in kunt doen :)