Welke stalling mag dan wel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Welke stalling mag dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:15

Hoi,

We hebben een leuke woning op het oog, alleen is nu het probleem dat er bijna niets bijgebouwd mag worden.

Nu hoorde ik van iemand dat je ook een soort stalling hebt dat daar buiten valt.
Heeft er hier iemand ervaring mee, met zult soort stalling?

Alle tips zijn van harte welkom.

Ook kwa opslag hooi, stro, schur enz. enz.

tamary

Re: Welke stalling mag dan wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:14

30m2 bijbouwen op je erf (dus bij je huis) is onder bepaalde voorwaardes vrij. Lees je dus goed in op dit punt of laat in dit geval je makelaar alles goed uitzoeken. Zijn er misschien gebouwen/ruimtes waar je wat anders mee kan? Garage bv waar je hooi in kan?

Hooi kan je ook als foliehooi krijgen of zelf laten wikkelen, zodat je het buiten kan opslaan. Dan heb je alleen opslag nodig voor de baal die open is.

Vergunningsvrije stalling (afgezien van eventueel die 30m2 op eigen erf) bestaat niet. Een aantal gemeentes heeft een gedoogbeleid, maar een klagende buur kan je daarbij erg dwarszitten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:26

Mijn eerste paard heeft even gestaan bij mensen thuis die een zgn verrijdbare stal hadden geplaatst. Juist omdat ze daar geen vergunning voor hoefde te hebben.
Al schijnt dat per gemeente wel te verschillen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:29

er is iemand op bokt die een tent als stal heeft.
wat ik weet is dat je deze in Duitsland kan kopen [ maar misschien ook wel in Ned ]
dat is een buizen systeem met een stevig zeil

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:32

Hoeveel grond zit er bij? Kun je dat niet verdelen in wei, zandpaddock en paddock met bestrating met daarop een schuilstal/afdak?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:18

Ik heb een huis met 2.5hectare landbouwgrond daaraan (let op: = voorwaarde) je kunt dan via art 19 procedure een "dierenverblijf" bouwen van hoogstens 70m2 (als particulier) kost veel geld, maar buiten je bouwblok is het de enige mogelijkheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:20

Bij ons kon via de hobbyboerregeling (ook meer dan 2ha grond als voorwaarde), met allerlei vrijstellingen tot 1,5 keer de oppervlakte van de woning aan bijgebouwen gebouwd worden tot een maximum van 200m2 waarvan minimaal 100m2 stal moest zijn. Daarvoor moesten we wel eerst het huis nogal vergroten ;)

Normaal mag je maar 100m2 aan bijgebouwen hebben.
vergunningsvrije oppervlak is overigens afgelopen winter of voorjaar verhoogd als het goed is, dat zou je even na moeten kijken... Meestal moet je trouwens wel een melding doen.
Aan vergunningsvrij bouwen zijn allerlei voorwaarden verbonden wat betreft hoogte, vorm, plaats op het erf ten opzichte van openbare weg, huis etc. en de verhouding tussen bouwblok/perceel en bebouwd aantal m2.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 18:09

Het gaat om een woonboerderij met 1ha 2are grond. Nu is de woonboerderij nog met 4ha 3are grond en staan er 700m2 aan bijgebouwen op. De bijgebouwen worden met slooprecht appart verkocht. De overige grond ( +-3ha) wordt ook appat verkocht. Hierdoor mogen we 100m2 bijgebouw plaatsen en volgens mij 30m2 vergunningsvrij.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:12

Je mag ook vrij bouwen als iets weg te rijden is. Dus een soort van caravan mag op je erf als stal dienen. Je zou dan een container kunnen neerzetten, gezien je deze (na het op wielen zetten) makkelijk weg kan rijden.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 18:20

Sisco4life schreef:
Je mag ook vrij bouwen als iets weg te rijden is. Dus een soort van caravan mag op je erf als stal dienen. Je zou dan een container kunnen neerzetten, gezien je deze (na het op wielen zetten) makkelijk weg kan rijden.

Hier had ik ook aan gedacht, maar een nadeel aan containers vind ik dat ze zo warm kunnen worden, donker zijn en klein.

Maar wel bedankt, we zijn blij met alle tips.

Momenteel hebben we bedacht dat we 4 stallen van 4 bij 4 doen die we naar de de wei open kunnen zetten, geen zadelkamer meer, daar maken we in de hal een geschikte ruimte voor.
Het hooi en stro doen we op zolder op de garage.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:21

Geloof dat onze stalhouder een ander dak op de container plaatst zodat het minder warm is. En dan met van die ventilatiestrippen voor het doortochten.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 18:23

Dat kan natuurlijk ook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 18:24

Op wielen mag vaak ook niet, het gaat uiteindelijk om het doel dat het gebouw heeft. Een tent die je als stal gebruikt heeft dus een permanent doel en daarmee mag het bij ons niet. Maar dat ligt mss aan het bestemmingsplan.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:12

Tja, ik had inderdaad ook gehoord dat men wel mocht plaatsen als het verijdbaar is.
Maar diegene woond in Drente.

We weten nog niet hoe dat hier is.
Volgens ons hebben we op de manier hoe ik het hier had beschreven het het beste voor de paarden en ons benut.

(Nu maar hopen dat alles doorgaat, ha, ha.)

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:10

Mist schreef:
Ik heb een huis met 2.5hectare landbouwgrond daaraan (let op: = voorwaarde) je kunt dan via art 19 procedure een "dierenverblijf" bouwen van hoogstens 70m2 (als particulier) kost veel geld, maar buiten je bouwblok is het de enige mogelijkheid.

Artikel 19 procedure bestaat niet meer. Dit is nu projectbesluit geworden. Niet alle gemeentes staan dit toe helaas.

Verder denk ik dat TS gewoon eens in gesprek moet gaan met iemand van de gemeente. Die kunnen zo uitleggen hoe de bestemming in elkaar zit en wat er wel en niet mogelijk is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:30

Sisco4life schreef:

Zodra iets een plaatsgebonden karakter heeft, ook al heeft het wielen dan is het nog een bouwwerk en dus heb je een vergunning nodig.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 15:33

Citaat:
Artikel 19 procedure bestaat niet meer. Dit is nu projectbesluit geworden. Niet alle gemeentes staan dit toe helaas.

Verder denk ik dat TS gewoon eens in gesprek moet gaan met iemand van de gemeente. Die kunnen zo uitleggen hoe de bestemming in elkaar zit en wat er wel en niet mogelijk is.

Projectbesluit bestaat inmiddelso ook niet meer. ik zou ook in gesprek gaan met de gemeente. Misschien hebben een oplossing (schuilstallenbeleid??). Oplossingen zoals tenten of verrijdbare objecten zou ik niet doen omdat die dingen ook vergunningsplichtig zijn.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 23:31

misschien eerst eens informeren bij de gemeente? Je moet weten welke bestemming er op het perceel ligt en wat daar de voorwaarden etc. van zijn. Je mag echt niet zomaar iets neerzetten waar wielen onder zitten hoor.
Het is niet zo dat een containerstal met wieltjes zomaar ergens neergezet mag worden onder het mom van verplaatsbaar/ tijdelijk. Het wordt vaak door de gemeente gezien als iets waar permanent behoefte aan is, slecht weer is immers een terugkerende factor, en op grond daarvan mag het niet.
Er zal natuurlijk door de ene gemeente meer gedoogd worden dan door een andere. Als je weide bijvoorbeeld ook nog speciale natuurwaarde heeft, mag je misschien niet eens een paal in de grond slaan bij wijze van spreken.
Je geeft in je post niet aan waarom je niets bij mag bouwen. Weet je dat al? want dat lijkt me wel cruciaal.
Mocht het een huis betreffen in het buitengebied waar evt nog een agrarische bestemming op zit, dan mag je vaak wel ten bate van je agrarisch bedrijf uitbreiden. Waar je wel rekening mee moet houden dan is of er voorwaarden aan verbonden zijn zoals of het een volledig agrarisch bedrijf of een (neven)agrarisch bedrijf betreft. Al met al materie die je een deskundige moet voorleggen en alle goedbedoelde adviezen op bokt is leuk en fijn meegedacht, maar niet altijd juiste informatie.

Schuilstallen beleid geldt alleen voor weiden/ percelen niet grenzend aan het woonhuis. Is het een weide aan huis dan moet je de opstallen bij huis hiervoor gebruiken.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 14:47

dewindhoek schreef:
Mist schreef:

Dit hebben we uiteraad ook al gedaan.

dewindhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:26

dewindhoek schreef:
Mist schreef:

Verder denk ik dat TS gewoon eens in gesprek moet gaan met iemand van de gemeente. Die kunnen zo uitleggen hoe de bestemming in elkaar zit en wat er wel en niet mogelijk is.[/
Dit hebben we uiteraad ook al gedaan.

Dan ben ik bang dat je het niet zomaar voor elkaar krijgt. Bijna alles wat je neerzet heb je vergunning voor nodig.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 17:28

Stallen op wielen , die worden namelijk als voertuig ofzo iets beschouwd . ( heb ik eens gehoord , dus best nog even nagaan :7 )

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:40

Dus wat ik goed begrijp swatch, is als jouw weide niet grenst aan een woonhuis, mag je wel schuilstallen maken?
Ik lees even mee, voordat ik zelf ook een topic plaats:+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:45

Dat zou wel heel erg vreemd zijn overigens, 4 jaar geleden was een voorwaarde voor mij om stallen te kunnen bouwen dat mijn bouwblok grensde aan de mijn agrarische grond....!!!! anders mocht ik daar idd nog geen tent opzetten.