een klein probleempje, wie weet raad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cientje4

een klein probleempje, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:19

Hallo.

Mijn shetlander stond altijd gezellig 24/7 bij een grote groep andere shet's.
Nou heb ik vandaag te horen gekregen dat het weiland verkocht is en alles eraf moet.
Nu is het zo dat ik zo beetje alles heb plat gebeld voor een plekje voor mijn shet,
Dat is gelukt maar pas per feb. 2012.

Nu heb ik een redelijk grote tuin waar ik over twijfel hem tot die tijd neer te zetten,
Het gaat over een stuk gras van 5 meter breed bij 15 lang en een schuur voor een schuilstal.
Nou heb ik dit liever natuurlijk niet aangezien ik het erg vind dat hij alleen moet komen te staan.
Maar ik zie geen andere oplossing op het moment.

Het zou alleen voor de winterperiode gaan, zou dit een probleem vormen?
Voer ed is verder geen probleem ik heb nog een 20 pak hooi liggen.

Is het wettelijk toegestaan om (tijdelijk) een pony in je tuin te hebben?
Ik woon in een afgelegen dorpje in de noordoostpolder maar het is wel een huurhuis.

Wie kan mij helpen om zo voor ons allen tot een juiste beslissing te komen?

bedankt alvast.

No_No

Re: een klein probleempje, wie weet raad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:22

Ik zou de woningbouw even bellen. Je zou de gok kunnen nemen om hem bij huis te zetten, maar stel dat je buren er niet blij mee zijn... Dan heb je kans dat hij alsnog weg moet.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:24

No_No schreef:
Ik zou de woningbouw even bellen. Je zou de gok kunnen nemen om hem bij huis te zetten, maar stel dat je buren er niet blij mee zijn... Dan heb je kans dat hij alsnog weg moet.

Ik heb het met mijn buren al besproken en die hebben er geen problemen mee(2 alleenstaande mannen) mits er geen stank/geluidsoverlast is.

Hellaas kan ik de woningbouw morgen pas bellen met deze vraag aangezien er niemand aanwezig was die wist of het nou wel of niet mag..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:24

Waar ga je de mest laten? Ik denk niet dat de woningbouw dit toe zal staan.
Kan je hem niet op een pensionstal zetten voor deze periode?

Ynepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:27

Wow,ik hoop nooit voor dat dilemma te komen staan.Hoop dat je groen licht krijgt van de woningbouw,succes!

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:27

Somebitch schreef:
Waar ga je de mest laten? Ik denk niet dat de woningbouw dit toe zal staan.
Kan je hem niet op een pensionstal zetten voor deze periode?

Mest kan ik gewoon netjes afvoeren dat is het probleem niet.

Hellaas zit er in de buurt niet echt een pensionstal, de dichtsbijzijnde is 25 km verder op en alles op doe het zelf basis, nu ik over 4 weken moet bevallen is dit geen optie voor ons.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:28

Ynepien schreef:
Wow,ik hoop nooit voor dat dilemma te komen staan.Hoop dat je groen licht krijgt van de woningbouw,succes!

Dankje, ik baal er ook enorm van!
Pony staat er al 4 jaar en ging altijd zo leuk!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:28

In de tuin lijkt me geen goede oplossing. Als jou shet z'n maatjes erg mist en de hele tijd de boel bij mekaar hinnikt? En ook zal je zijn mest af moeten voeren. Denk ook niet dat de woningcooperatie het goed vind maar dat kan je natuurlijk altijd vragen. Misschien een plekje wat verder uit de buurt? Want 24/7 voor de meeste shets is geen probleem. Succes!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:29

Lastig! Misschien kun je wel terecht bij:
- boeren
- tuinders/ kassenhouders
- pensionstallen/ maneges
- kinderboerderijen...?

De woningbouw zal idd uitsluitsel moeten geven. Misschien kun je ze aangeven dat het een tijdelijke situatie is en dat je buren er geen probleem mee hebben.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:29

Jeetje dat is lastig zeg!
In welke omgeving zit je? Misschien zit er wel een bokker in de buurt die een tijdelijk plekje voor je weet waar jij nog niet hebt gekeken!

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:32

edith2 schreef:
In de tuin lijkt me geen goede oplossing. Als jou shet z'n maatjes erg mist en de hele tijd de boel bij mekaar hinnikt? En ook zal je zijn mest af moeten voeren. Denk ook niet dat de woningcooperatie het goed vind maar dat kan je natuurlijk altijd vragen. Misschien een plekje wat verder uit de buurt? Want 24/7 voor de meeste shets is geen probleem. Succes!

De vraag naar 24/7 voor een shet is hier enorm groot in de buurt en het aanbod enorm klein( polder dus enorm veel verbouwlanden,weinig weiland)

heb er wel 1 gevonden maar zoals ik al zei dat is pas per feb. 2012 dus tot die tijd moet ik een passende oplossing vinden,
Mestafvoer is geen probleem, kan het dagelijks bij naastgelegen boerderij kwijt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:33

welke omgeving zit je?

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:33

Delaja schreef:
Jeetje dat is lastig zeg!
In welke omgeving zit je? Misschien zit er wel een bokker in de buurt die een tijdelijk plekje voor je weet waar jij nog niet hebt gekeken!

Ik woon in een dorpje tussen emmeloord en lemmer in flevoland dus., erg afgelegen dus haha.
Ik heb ookal op bokt rondgezocht op mensen in de buurt maar zijn er heeel weinig, tot bijna niet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:36

Ik zou het juist gewoon doen. Je hebt overlegd met de buren en die weten dat het tijdelijk is. De kans dat zij gaan klagen bij de Woningbouw is dus minimaal. Stankoverlast valt in de winter ook wel mee.

De Woningbouw komt over het algemeen alleen in actie bij klachten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:40

Als je het en bij de buren hebt geinformeerd en je hebt een oplossing voor de mest, zou ik niet gaan bellen naar de woningbouw!! (soort van slapende honden wakker maken...)
Je geeft zelf aan dat het voor tijdelijk is. Houdt er wel rekening mee, dat er van je stukje niets meer over is na een paar winter maandjes }:0

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:43

Kentaro schreef:
Als je het en bij de buren hebt geinformeerd en je hebt een oplossing voor de mest, zou ik niet gaan bellen naar de woningbouw!! (soort van slapende honden wakker maken...)
Je geeft zelf aan dat het voor tijdelijk is. Houdt er wel rekening mee, dat er van je stukje niets meer over is na een paar winter maandjes }:0

Gelukkig was het plan om volgend jaar zomer mijn hele tuin te betegelen al in zicht dus dat vind ik nog niet zo erg.
Bedankt in iedergeval, ik denk ook dat ik het gewoon ga doen, alleen vind ik het erg naar dat hij alleen moet komen te staan want er 1 bij is het toch te klein voor.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:46

Is het geen mogelijkheid je paardje dan voor een aantal weken verder weg te plaatsen bij iemand met een stukje land? Ik denk dat je shetje daar gelukkiger zal zijn dan in zn eentje in je achtertuin.
Als je een oproep plaatst op bokt zijn er altijd wel mensen die je willen helpen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:47

Ik zou het ook niet zomaar doen, wat als de woningbouw wel reageert? Je shet moet er in een keer uit? Waar laat je hem dan? Overigens vind ik een winterperiode ook wel erg lang om dat diertje alleen te laten staan.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:51

Somebitch schreef:
Ik zou het ook niet zomaar doen, wat als de woningbouw wel reageert? Je shet moet er in een keer uit? Waar laat je hem dan? Overigens vind ik een winterperiode ook wel erg lang om dat diertje alleen te laten staan.

Beweging krijgt hij genoeg, ik heb een verzorgstertje in het dorp die dagelijks met hem wandeld/ rijd onder toezicht.
Mocht de woningbouw wel reageren is het een questie van de situatie uitleggen en natuurlijk als hij thuis komt te staan word er echt wel doorgezocht naar een andere oplossing.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:52

Ik heb het niet over bewegen. :) Maar over een vriendje. :P

Ja maar als de woningbouw zegt dat hij per direct weg moet dan kan je daar niets tegen inbrengen.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:54

Tamadine schreef:
Is het geen mogelijkheid je paardje dan voor een aantal weken verder weg te plaatsen bij iemand met een stukje land? Ik denk dat je shetje daar gelukkiger zal zijn dan in zn eentje in je achtertuin.
Als je een oproep plaatst op bokt zijn er altijd wel mensen die je willen helpen.

Meneer is nog hengst wat hij ook zal blijven gezien zijn dekprogramma dus de mogelijkheid om hem bij iemand te plaatsen is al heel erg klein.

Hij is in deze periode 2 maand van huis voor een dekking, dus heeft hij toch nog wat aanspraak van andere pony's,en tja alleen staan is niet alles dat weet ik, maar als ik geen andere passende oplossing heb zal het toch moeten, verkopen wil en zal ik ook niet aan kunnen denken.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 14:56

Somebitch schreef:
Ik heb het niet over bewegen. :) Maar over een vriendje. :P

Ja maar als de woningbouw zegt dat hij per direct weg moet dan kan je daar niets tegen inbrengen.

Daar heb je een punt hoor dan is het gewoon de enige oplossing hem toch verderweg te plaatsen, maar gezien mijn omstandigheden heb ik dat liever niet en wil ik eerst uitzoeken of dit een tijdelijke oplossing is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:00

Kun je niet van iemand een geitje lenen??
En anders gaat ie er niet dood van hoor! Ideaal is het niet, maar die paar maanden overleeft hij echt wel!
En mocht je toch iemand van de gemeente langs krijgen, is het vroeg genoeg om een andere oplossing te zoeken!
Helaas kan ik niet aanbieden hem tijdelijk bij ons te plaatsen aangezien de hele groep voor de wintermaanden op een klein stuk komt te staan, en dan heeft een 'buitenstaander' het echt niet fijn (weten we helaas uit ervaring :P )

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 15:03

Kentaro schreef:
Kun je niet van iemand een geitje lenen??
En anders gaat ie er niet dood van hoor! Ideaal is het niet, maar die paar maanden overleeft hij echt wel!
En mocht je toch iemand van de gemeente langs krijgen, is het vroeg genoeg om een andere oplossing te zoeken!
Helaas kan ik niet aanbieden hem tijdelijk bij ons te plaatsen aangezien de hele groep voor de wintermaanden op een klein stuk komt te staan, en dan heeft een 'buitenstaander' het echt niet fijn (weten we helaas uit ervaring :P )

Dat is misschien nog een idee! dat ga ik eens uitzoeken(verzorging ed zou niet weten wat een geit nodig heeft!)

Bedankt voor de tip!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:05

Persoonlijk denk ik dat de kans héééél erg klein is: t is een huurhuis; dus je bezit de grond ook niet. Lijkt mij sterk dat de woningcoorperatie zin heeft in een vertrapt grasveldje...
Welzijn pony gaat voor, landje is zo vertrapt en dier staat alleen. Nee, ik zou het zeker niet doen. Liever verderweg tot februari dan in je achtertuin neerzetten lijkt mij. Overigens zul je ook nog stro of andere bodembedding moeten hebben voor in de schuilstal (of heb je een andere bodem?).
Mestafvoer heb je dan wel, maar je ruikt het hoe dan ook; weet niet of je buren er zo blij mee zullen zijn ;) (ik zou er iig niet blij mee zijn!)

Nee, voor die periode had ik mijn tuin zeker niet tot bagger laten vertrappen enne lijkt mij heeeeel sterk dat de woningbouw anders denkt ;)