Broei Kuilgras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Broei Kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:15

Weet niet of t hier goed staat (correct me if I'm wrong)

Ik heb mn paard op een stal staan waar iedereen zelf voor zn voer moet zorgen. We hebben allemaal een hooihok waar je je voer kwijt kunt. Nu heb ik 2 stalgenoten die samen met 1 ronde baal kuil doen en dit verdelen over 2 hokken. Nu hebben ze sowieso elke keer al hooi wat ik mn paard niet graag zou voeren maar goed nu hebben ze een baal koeien kuil liggen. Het hooi is nat en stikt een uur in de wind en is nu flink aan het broeien en de bovenkant van de laag slaat wit uit. En nu vraag ik me af kan dat kuilgras (wat nu droog broeit) ook in de fik vliegen? Ik weet dat het bij gewone hooibalen kan als die te nat geoogst zijn..

Het gaat dus niet om mijn hooi en ik kan er ook weinig aan veranderen, heb nu al meerdere keren gezegd dat het zo niet kan en krijg alleen het antwoord ja de pony vind het zo lekker... ZUCHT! We hebben geen echte stal eigenaar en zou niet weten bij wie ik me moet melden om er eventueel iets van te laten zeggen.. De hooi hokken zitten bij de stallen in dus vind het niet echt een fijn idee als mn paard s nachts op stal staat en er een mogelijkheid is dat het fout kan gaan...

Jasmijn159

Re: Broei Kuilgras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:20

Als het echt natte kuil is zal dat niet snel in de fik vliegen, gelukkig! Brandalarm installeren geen optie?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:23

Ja zou misschien wel kunnen maar er woont ook niemand bij dus tja of dat zo heel veel zin heeft..

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:50

Als het echt zo nat is, kan het niet zo snel gaan branden hoor! Je kan ze wel vragen om de boel even helemaal los te trekken, dan kan het wat drogen en kan het de warmte kwijt. Nu ligt het gewoon te verrotten als ik het zo lees!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 16:52

Jup.. klopt. Snap ook niet dat ze het nog aan de pony voeren.. het plakt ook helemaal

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:24

Ik zou de eigenaren vragen of ze zelf wel iets beschimmelts eten.
Als hun dat niet doen, waarom moeten hun pony's dat wel?

arienoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:48

ik zou het niet meer voeren ze kunnen er goed ziek van worden!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:52

Dat kan in de fik vliegen ja. Gebeurt niet zo vaak, maar het kan zeer zeker wel.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:05

Net 1 van de eigenaren gesproken, die gaat het geloof ik weggooien. Nu kijken wat die andere pootwortel gaat doen..

Blackbold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:41

Als je een baal kuil krijgt, trek hem dan wat uit elkaar..
Bij ons werkt het wel, als wij een pak kuil hebben trekken wij hem los (helemaal als er een gat in het plastic zit als we hem krijgen)

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:14

weet niet wat de afmeting van die kuil baal is maar de baal kuil die wij hebben krijgen mijn paarden niet op voordat het begint te rotten. het wordt dan ook echt heet en slaat idd wit uit. zou het niet voeren!! oveel schimmels!!.

wij krijgen nu de helft van zo'n baal en de andere helft gaat naar de buurman die boer is.

wat betreft brand het kn wel maar gebeurd niet snel..