Koeienwei als winterwei voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissi

Koeienwei als winterwei voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:30

Hallo bokkers,

ik heb een vraag. Mijn paarden (Tinker en minishet) staan bij mij aan huis. Ze staan al een paar jaar 's zomers dag en nacht op een stukje weiland (1x 2000 m2 en 1x 1200 m2) en in de winter op een verharde uitloop van zo'n 40 meter lang en 5 meter breed met een schuilstalletje. Er komt ooit wel een paddock maar daar heb ik momenteel de financiële middelen niet voor. Nu dacht ik, de uitloop grenst aan een weiland waar in de zomer onze koeien lopen. Dit is een paar hectare groot. Er worden dus koeien en schapen op geweid, en het wordt gemaaid, gegierd en met kunstmest bemest. Inmiddels staan de koeien binnen en is het land een aantal weken terug voor de laatste keer dit seizoen gemaaid en daarna gegierd. Er lopen nu nog wat schapen maar die gaan binnenkort weg.

Nu is mijn vraag: zou dit weiland, als ik het in twee of drie kleinere stukken verdeel, geschikt zijn om de paarden (een gedeelte van) de winter op te laten lopen? Ik kan ze bijvoeren, dat zou geen probleem zijn, maar is dit land niet te vet voor twee sobere paarden, ook al is het winter? Ik zou ze er het liefst 24/7 op laten, maar alleen overdag een aantal uren is ook een mogelijkheid. Ik zou ze er dan rond 1 februari, als we weer mogen gieren, vanaf halen. Ze hebben dan ook de mogelijkheid om de uitloop en schuilstal te gebruiken. Op deze manier hebben ze wat meer ruimte en kunnen ze hun ei wat meer kwijt. Ik heb al veel dingen gelezen op internet, maar kan nog geen duidelijk antwoord vinden. Wie weet raad?

Tevens nog een andere vraag, als ik mijn paarden onbeperkt voordroog voer, en daarnaast een mineralenliksteen (zo'n rode van KNZ) ophang, krijgen ze dan voldoende binnen? Ik doe het al jaren zo en het gaat tot nu toe goed, maar ik ben toch benieuwd wat jullie denken.

fjordnina

Re: Koeienwei als winterwei voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:44

Onze shetten en fjorden lopen van november tot eind februari/begin maart ook op een koeienweide van anderhalf tot 2 hectare. Is puur genieten en door de beweging zijn ze ook niet vetter dan anders.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:45

Net als met koeien, is het met paarden verstandig om je ruwvoer te analyseren om te bepalen of je voldoende vitamines en mineralen voert met het gebruikte ruwvoer.
Een liksteen, ook de rode, is voornamelijk zout, en maar een heel klein beetje mineralen en geen! vitamines.
Die moeten ze dus uit het voer halen.
Over het algemeen zit er in ruwvoer voldoende, maar in sommige gebieden kan er een teveel of een tekort zijn van bepaalde mineralen, zoals teveel selenium of te weinig magnesium. Bodemonderzoek geeft daar ook informatie over.

Verder kan de koeienwei in de wintermaanden best als winterwei gebruikt worden. Wel is het verstandig dat de schapen hem eerst redelijk kort eten zodat de Tinkers meer moeite moeten doen om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Gezien het hogere fructaangehalte weet ik niet of het verstandig is ze er dag ne nacht op te laten lopen, zou het eerder als aanvulling en afwisseling houden op de uitloop en de weidegang beperken tot een aantal uren per dag.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 14:49

@fjordnina: Bedankt voor je reactie, wordt de weide waar jouw paarden lopen op de zelfde manier gebruikt en bewerkt als "mijn" wei? En lopen ze er dan 24/7 of alleen overdag?

@joyce_b: jij ook bedankt, toch maar even een monstertje opsturen dus. Kan bij de GD voor zover ik weet toch?
Ik kan de wei wat kleiner maken zodat de schaapjes dat stuk alvast kort vreten, en ze er dan op jagen. Als ik de paarden goed ontworm (en dat doe ik), kan het toch geen kwaad dat er schapenmest ligt?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:01

als de schapen geen leverbot hebben (daarvoor werken de normale kuren niet voor zover ik weet) kan dat geen kwaad volgens mij.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 15:21

Nee dat hebben ze niet. Tenminste, onze koeien worden gecontroleerd op leverbot en die hebben het niet, en de schapen lopen op hetzelfde land.
Zou ik eventueel ook het land eerst nog een keer kunnen maaien ipv af laten vreten door de schapen? Dat lijkt me hetzelfde effect te hebben, en daarnaast schoont het er altijd lekker van op.

arienoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:52

Ik geef steeds kleine stukjes bij, elke 2 dagen een klein stukje.. mijn pony's staan swinters ook op een koeienwei gaat prima. Alleen mijn vader is er niet zo blij mee want ze vreten het helemaal kaal..

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 22:49

@arienoortje: Mja, dat heb ik dus met mijn schoonvader. Manlief kan ik nog wel overhalen, maar mijn schoonvader heeft toch al niets met (mijn) paarden, dus die is wat minder happig erop. Niet eens zo zeer dat ze het kaalvreten, maar hij is bang dat ze het zwart lopen. Nu zitten wij ook wel op veengrond (officieel klei op veen), dat wordt wel nat. Maar 1 ponietje en 1 paard op een groot stuk land, ik denk dat het wel meevalt. Hooguit een hoekje waar ze veel staan te hangen, wat zwart wordt. Dat is zo weer bijgetrokken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:12

Ons land wordt op gelijke wijze gebruikt. Dit jaar hebben er nog geen koeien op gelopen en of er nog een keer gemaaid wordt is maar zeer de vraag. Op dat moment pas ik wel het gebruik van de weide aan. Dan is het om de dag dat ze erop gaan voor een week of 2 a 3.

Wij zitten hier overigens ook op veengrond. De helft van de wei is erg nat, de andere helft ligt wat hoger en is daardoor goed droog.

Rondom de voerplek (bij het hek) is de plek waar de grond het zwaar te verduren heeft, maar dat is met 2 maanden weer helemaal bijgetrokken. Verhoudingsgewijs is het maar een minimale hoek.

Iristt1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:46

Kan geen kwaad, mij is altijd geleerd dat het goed is als je op je land een keer koeien of schapen laat grazen ipv de paarden.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 11:40

@fjordnina: okee, dat is dus zo'n beetje hetzelfde als bij mij, alleen is het stuk waar ik ze op wil laten helemaal laaggelegen, dat is wel jammer. Wij zitten helaas in een behoorlijk natte polder. Maar goed, kan ze er ook gewoon weer afhalen als het te nat wordt natuurlijk. Helaas zijn man en schoonpa niet enthousiast, en land is officieel van schoonpa dus ik vrees met grote vrezen.

@Iristt1991: bij mij zou het juist andersom zijn, het land wordt elk jaar voor koeien en schapen gebruikt, voerwinning en begrazing en mest uitrijden, en nu zou ik dan een keertje de paarden erop willen om te proberen hoe het gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:46

In de winter bevat (koeien)gras veel fructaan, helemaal als er een zonnetje op schijnt (dit geeft nl. een zeer verhoogd risico op hoefbevangenheid).
Dus goed je paardjes in de gaten houden.

edit: ik zie dat dit al genoemd is :+