Schrikdraad => hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Schrikdraad => hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 12:44

Eind deze maand verhuisd mijn paard naar een andere locatie.
Deze weide was oorspronkelijk afgezet met schrikdraad, maar moet vervangen worden.

Al het materiaal ligt al klaar, maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik er aan moet beginnen?

Is het gewoon een kwestie van de draad vast te maken aan de batterij en kan ik verder splitsen en weer samenvoegen wat ik wil. Of is het toch wat ingewikkelder dan dat? Er moet natuurlijk wel overal evenveel stroom op staan.

Het is een groot stuk land, die opgesplitst gaat worden in verschillende kleinere stukjes + een stukje voor piste.

Wie kan me tips geven?

friesiszwart

Re: Schrikdraad => hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:27

Neem eens kontakt op met een leverancier met die spullen en dan krijg je uitgebreide uitleg hoe je dit het beste aan kunt leggen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:30

Welke leverancier? Het meeste materiaal was nog aanwezig of is particulier aangekocht...

En misschien zijn de tips die hier gegeven worden ook handig voor andere forum-gebruikers?
Welke knoop gebruik je het best om de stroomdraadjes aan elkaar te binden?
Is het handig om hier en daar wat extra draad rond de isolator te draaien voor het geval de draad ergens breekt en je moet knopen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:33

Dat laatste is altijd handig. Waar je vooral ook op moet letten is hoeveel meter draad je stroomklok aankan om te voorzien van stroom. Als je alleen de buitenste omheining goed kunt voorzien van stroom, kun je het land niet meer opdelen. Dan moet je dus een zwaardere stroomklok aanschaffen. Verder goed opletten dat het draad nergens onderbroken wordt om de stroomvoorziening goed te hebben!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 17:38

Staat dat aangegeven op de stroomklok hoeveel meter hij aankan? Of kan ik dat zien aan het aantal volt ofzo?

De graskantjes worden in ieder geval mooi kort gemaaid zodat dit niet tegen de draad groeit.

arienoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:46

is het lint, touw of draad?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:48

Als het goed is staat het erop ja, en anders kunt je het op internet vast wel terug vinden d.m.v. het typenummer van het apparaat!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:51

Draad/lint aan elkaar binden kun je beter met verbindingsstukjes doen dan
met knopen, op de knopen verlies je namelijk altijd stroom en het draad/lint gaat
ook vaak kapot op de geknoopte delen :)

En denk er aan de aardpen ;)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:41

arienoortje schreef:
is het lint, touw of draad?

Het verschil tussen touw en draad ken ik niet. Wat wij hebben is wit, verweven met ijzerdraad en rond. Het is dus zeker geen lint.

euh... wat bedoel je met de aardpen? :')
Ik dacht dat ik moest beginnen bij het bakje, en eindigen bij het bakje (heb het ding eigenlijk nog niet goed bekeken) waar moet die aardpen dan?

Het gebruiken van verbindingsstukjes is een goeie tip! bedankt! die gaan we zeker nog ophalen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:46

De aardpen is een lange, ijzeren pin die aan het apparaat vastzit, die moet in de grond geslagen worden.

Jij hebt touw, met draad word meestal glad ijzerdraad bedoelt. Verbindingsstukjes zijn inderdaad erg fijn, weet eigenlijk niet of er nog verschil zit tussen verbinding van (plat) lint en touw...zou je even moeten kijken in de winkel, voor je straks het verkeerde bij hebt.

Verder kan je gewoon de omheining maken, zorg voor goede verbindingen (touwen moeten goed contact maken met elkaar) en let er meteen op dat er verder geen gras of onkruid tegen je omheining aangroeit, dat is echt killing voor de hoeveelheid stroom die erop staat.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:52

Ik ga even moeten kijken of we die aardpen wel hebben. Ik kan niet herinneren dat ik hem gezien heb, maar ik heb er ook niet op gelet...

Kan ik zonder problemen het touw 2 kanten op laten gaan en samen laten komen om de weide op te splitsen of moet ik hier ook ergens rekening mee houden? Het is niet zo dat alleen het kortste circuit stroom gaat krijgen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:15

Je hebt koord (touw), draad (metaal) en lint van verschillende diktes.
Aan het stroomapparaat heb je 2 knoppen zitten; de ene voor de lintverbinding en de andere voor de aardpen.
Het stroom loopt rond en je kunt dus alle stukken gewoon onderling verbinden.
Een normaal apparaat kan al snel enkele kilometers aan. Zorg idd dat je geen stroomverlies hebt door gewassen. Meestal wordt er daarom op de onderste draad geen spanning gezet. Dat hebben de paarden snel door en eten dan vanzelf de onderkantjes netjes af. Ook hoef je dan niet bang te zijn dat ze met rollen evt met een been in het stroomdraad zitten

Hoe sterk je apparaat is hangt af van de kracht van de batterij. Hoe meer kracht hoe duurder de batterij.
Zorg dat je aardpen lang genoeg is en houd hem wat vochtig door er af en toe een emmer water langs te gooien. Dan heb je ook een sterkere stroom op je draad staan.
Je kunt het lint/koord helemaal rond laten lopen, maar als het dan eens breekt gaat het overal slaphangen. Ik heb het per zijde in losse stukken en die onderling verbonden met een elektriciteitsdraadje.
De losse stukken neem je idd wat langer (bijv 50 cm per kant) en die heb ik opgerold en met een grote paperclip vastgemaakt aan de rest van het lint.

Heb je meerdere lagen dan moet je die ook onderling verbinden; kan met een simpel elektriciteitsdraadje of een stukje koord/lint wat je van de lange zijden overhebt.
Zorg dat je hoekpalen óf heel diep de grond in gaan óf gestut zijn zodat je het lint/koord goed strak kunt trekken.
Heb je breed lint dan is het handig om het niet recht maar met een slag er in vast te maken. De wind heeft er dan minder vat op. Hierdoor schuurt het minder in de isolatoren en gaat het langer mee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:16

Ashkerlon schreef:
Ik ga even moeten kijken of we die aardpen wel hebben. Ik kan niet herinneren dat ik hem gezien heb, maar ik heb er ook niet op gelet...

Kan ik zonder problemen het touw 2 kanten op laten gaan en samen laten komen om de weide op te splitsen of moet ik hier ook ergens rekening mee houden? Het is niet zo dat alleen het kortste circuit stroom gaat krijgen?

Nee hoor, zolang het allemaal maar goed verbonden is, en je apparaat het aankan, heb je overal stroom.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:30

Het beste is om draad of lint zo lang mogelijk te houden, dus alleen inkorten/afknippen als dat echt nodig is.

Eerst de buitenkant van de weide afzetten en dan kan je daarna tussen stukken creëren met lossen stukken lint/draad.

Aan een uiteinde van zo'n tussenstuk doe je een greep, zodat je er gemakkelijk doorheen kan met je paard en de andere kant zet je vast aan het draad/lint. Voor de tussenstukken zou ik lint gebruiken, omdat dit beter te zien is.

De batterij kan je op elke gewenste plek zetten. Vaak zit er een knijpertje aan het stroomdraadje, die je aan het draad/lint kan bevestigen. De ijzerdraad van de batterij steek je in de grond.

Vervolgens controleren of het draad/lint nergens sluiting maakt met gras/bomen/struiken o.i.d. en dan moet je omheining klaar zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:06

it_is_me schreef:
De ijzerdraad van de batterij steek je in de grond.
Dat werkt alleen als je op natte klei zit. Op zand heb je iets nodig wat minstens een meter diep gaat :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:27

Aardpen hier is 2x 1m met 3 meter er tussen, maar ik heb een wat zwaarder apparaat staan.

Beste kan je eerst je buitenomheining helemaal in orde maken. Haal een tester, zodat je kan controleren of je overal genoeg stroom hebt, zeker met al gebruikt draad kan er ergens een breuk zitten. Daarna kijken waar je wat wil hebben en wat je dan nodig hebt aan extra palen, poortgrepen, etc. Als er op je buitenomheining goed stroom staat is aftakkingen maken geen probleem. Blijf wel controleren of je genoeg stroom houd, dan ben je er het snelste achter of en waar er ergens stroom weglekt bv.

Kijk ook goed of je stroom houd op je andere rantsoendraadjes als je een paard uit de piste haalt bv, zodat je geen problemen hebt met over draad leunende pony's ivm geen stroom meer als er ergens een draad open ligt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:32

Het is handig om gebruik te maken van een schakelklok, waarmee je óf alles óf een deel niet onder stroom kunt zetten.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 18:00

Heel erg bedankt voor al de tips!
Hier kan ik zeker wat mee :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 08:12

Kijk maar eens op Gallagher.eu daar staan heel veel tips op en handleidingen etc.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:18

Het is handig om de doorgangen alleen contact te laten maken als ze dicht zijn (de vaste kant aan een isolator bevestigen en de greep contact laten maken met inhangen). Geen irritant tikgeluid als de draad op de grond ligt en je hoeft de losse draad niet per se bij de greep op te rapen.

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:06

Hallo,

Wij maken altijd ls erste de volledige buitenrand helemaal klaar (2 laags) waar op beide draden spanning staat (de onze gaat er anders onderdoor). Ik vind het belangrijk dat ze niet naar buiten kunnen ontsnappen daarom begin ik altijd als eerste buitenom en deze test ik dan. zorg er wel voor dat als je doorgangen moet maken dat je met geleidings isolatoren werkt. dan heb je aan de ene kant een handvat en die steek je dan bij de isolator door het ringetjes. Daarna begin ik aan de tussen stukken om zo de weide of bak te scheiden.
Vaak let ik er ook op dat als ik ergens een poort open zet de stroom toevoer ook via een andere kant kan komen zodat ik altijd stroom heb!

succes!!