Ik heb een vraagje, de plek waar we de bak voor het hooi altijd neer zetten de winterdag is dit jaar erg nat. Het is er erg drassig geworden en we hebben niet een heel groot stuk land, zodat we de bak maar overal neer kunnen zetten. Nu is mijn vraag, als ik op die plek houtsnippers zou leggen, zou het dan droger zijn voor de pony? Tweede vraag is waar haal je houtsnippers vandaan?
Houtsnippers kan je bij een tuincentrum halen (vd mars in epe bijv. zou niet niet naar de intratuin gaan). Onze ervaring is wel dat houtsnippers 1 seizoen helpt, daarna heb je zo mogelijk een nog grotere drek. Stukje afgraven en schoonzand erin is een structurelere oplossing, of een stukje straten...
_Dune_
Geplaatst: 20-09-11 19:56
Houtsnippers gaan op den duur rotten en dan wordt het alleen maar een hele gladde boel. Beter kun je bestraten of zand erbij gooien.
tamary
Geplaatst: 20-09-11 21:54
_Dune_ schreef:
Houtsnippers gaan op den duur rotten en dan wordt het alleen maar een hele gladde boel. Beter kun je bestraten of zand erbij gooien.
Het gaat composteren en dan heb je een heel mulle, diepe modderpoel. Voerplaatsen kan je het beste verharden, dan blijft het droog en het is schoon te houden.
Bedankt voor de reacties! Ga er toch nog eens over nadenken, dan zijn houtsnippers dus toch nog niet zo´n goeie oplossing als dat je leest,... Bestraten wil ik liever niet,... Zijn er nog meer mensen met ideeen?
Zand en dan goed ophogen, maar de restjes hooi daar uitpeuteren is een K-klus. Doe je dat niet dan slaat je bodem dicht (weer bagger) en moet je de boel afvoeren en nieuw zand kopen.
Helaas is bestraten de goedkoopste en duurzaamste oplossing. Je hebt dan ook een plek waar de paarden altijd met droge voetjes staan en door het voer die plek ook goed gebruiken.
quartel
Geplaatst: 20-09-11 23:22
ik zit zo maar een beetje mee te denken op mijn manier maar heb er eigenlijk niet veel verstand van Ik dacht....bestraten dat gaat glad worden als het vriest en heb je kans op los zittende tegels waar de paarden dan weer over struikelen etc etc...... Maar hoe zou het zitten met rubber matten???
Rubber is sneller glad. Tegels zitten vrij snel onder een laagje aarde, zand, etc. Dat geeft genoeg grip bij vorst. Loszittende tegels en struikelen heb ik hier niet (en ik heb absoluut niet profi gelegd). Ookal schuift het wat, de pony's hebben er geen enkele moeite mee.
Je kunt ook een stukje bestraten met van die stenen met gaatjes erin...zie je ook wel eens langs de straat liggen naast asfalt, gewoon een plaatsje van 1x1meter of zo?
met losse tegels of klinkers kun je alles toch ook makkelijk weer weghalen als je het niet meer verhard wilt hebben? Beetje zand over de stenen zorgt dat het niet te glad wordt.
Hier liggen al jaren houtsnippers van de gemeente. Op het feit na dat ze spijkerloos zouden moeten zijn en we toch spijkers tegenkomen zo nu en dan, hebben we echt geen last van gladheid ofzo...Werkt prima: grond blijft mooi hard en ze zuigen behoorlijk wat vocht op als het een tijd flink regent. maar dit ligt niet op een natte plek. Ophogen lijkt me de enige echte oplossing als je drogere voeten wil houden.
Matten kan prima, zolang ze maar profiel hebben (waterdichte soort) of de vochtdoorlatende; die zijn van zichzelf al stroef. Je zult ze idd wel af en toe moeten vegen. Je haalt ze makkelijk weg en ze zijb vriendeijk voor de hoeven
Op zich kan betegelen ook, maar dan zit je toch aan één plek vast en moet je meteen een flink stuk doen anders heb je op de aanlooproutes rondom nog een vieze baggerplek. Rubber matten trek je sneller naar een 'vers' stuk en het gras eronder herstelt zich wel weer.
Denk dat het dan toch ophogen gaat worden. Ga me eens verdiepen in zand
Koper
Geplaatst: 21-09-11 20:01
Wij zijn nu bezig om rondom de hooikisten te bestraten, met grindtegels. Van schuiven hebben we geen last (die dingen zijn zwaar!), alleen als er op/rondom de voerplaatsen gesteigerd werd (inscharing nieuw paard) zag je een tegel heel even omhoog komen. We hebben tegen de 100 tegels per hooikist nodig. Die tegels zijn ook goed voor de hoeven, ze helpen met het slijten