Wat zou jij veranderen aan stalgebouw en wat juist behouden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Wat zou jij veranderen aan stalgebouw en wat juist behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:51

Geen topic over voor- en nadelen van je pensionstal, maar juist over de voor- en nadelen van je stal als gebouw zijnde! :)

Volgend jaar gaan wij verhuizen naar een perceel waar nog geen paardenstallen staan. Ook geen schuur waar deze in gemaakt kunnen worden. We zitten dus aan volledig nieuwe stallen.

We hebben thuis stallen en daar zijn we blij mee. Na al die jaren paarden houden aan huis denken wij redelijk te weten wat handig/fijn is en wat niet. Toch zijn we bang dat we dingen over het hoofd zien. Dat we door de jaren heen zo gewend zijn geraakt aan kleine onhandigheidjes dat we ze niet meer zien... Vooral omdat we thuis al jaren te weinig stallen hebben (gevolg: paarden op verschillende locaties) en we dus aan een grotere stal moeten denken. We hebben nu nog alle vrijheid om ons ontwerp/idee aan te passen, vandaar mijn vraag:

Wat zouden jullie dan absoluut willen BEHOUDEN van jullie huidige paardenstal en wat zou per se VERANDERD moeten worden?
Wat is handig en wat is onhandig? Valt iets erg mee of valt een bepaald systeem tegen?

Denk dan bijvoorbeeld aan:
- materiaal
- indeling
- formaat stal
- opslagruimte
- verlichting / water / stopcontact
- iets kleins als de positie van de voerbak (of wil je juist geen voerbak meer in de stal?)
- of zelfs de sluiting van de staldeuren die niet handig is (of juist wel)

Het gaat niet om je ideaalbeeld van een paardenstal, maar juist om de ongemakken en de handigheden van je huidige stal.

Dat zou ons vast weer op bepaalde kwesties brengen die wij anders zouden vergeten!

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 20-09-11 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:54

De sloten van stallen. Er zou een soort automatische borging moeten zijn..ik ben nogal dat ik niet altijd het slotje goed dicht heb en mijn paard heeft er een neus voor als ik dat niet goed dicht heb...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:57

Zou zoiets bestaan? :P Wij kunnen vanaf twee kanten elke stal in en als ik samen met mijn moeder wat aan de paarden doe, dan denken wij soms van elkaar dat we de deuren dicht hebben gedaan... Dat is dan ook het enige nadeel van de dubbele staldeuren (buitenkant en binnenkant), want verder werkt het erg fijn en mis ik die handigheid bij andere stallen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:04

Leuk, wij zijn zelf ook nog bezig met de stal (weliswaar in een bestaand gebouw) en het is heerlijk als je het naar wens kan indelen!

Pluspunten
- Grote boxen! Ik heb nu 3x4 en 3,5x4, heerlijk voor de grotere paarden
- Ik heb de voerbakken nu in de hoek (geen vierkante maar kwart rond zegmaar) wat enorm scheelt in het knoeien
- Luikje in de deur dat zowel open als dicht kan. Open klinkt prachtig en is het voor de meeste paarden ook, maar bij een paard dat bijvoorbeeld schuurt in de zomer ligt de deur er zowat uit als je het luik openzet..moet dus dichtkunnen wat mij betreft.
- Goede beluchtingsmogelijkheden. Ofwel grote deuren (en dan liefst aan twee kanten zodat je echt kan luchten), open nok is ook heel fijn (liefst dan wel met mogelijkheid tot dichtmaken ivm vorst)
- Isolatie om de waterleiding met verwarmingslint. Hadden we in de vorige stal al en ondanks dat het om een niet geïsoleerde stal gaat en sinds dit jaar zelfs een deels open stal, nooit bevroren waterleidingen gehad!
- Zorg voor voldoende verlichting. Niets zo irritant als je paard poetsen in het halfdonker. Denk er ook over na of je nachtverlichting wilt en zet eventueel niet alle verlichting op één schakelaar. Lege stallen verlichten kost alleen maar geld bv...
- Klinkervloer. Makkelijk, prima schoon te houden, niet glad en je kan er altijd nog onderdoor met elektriciteit ed.

En wat nog moet komen...
- Poets/wasplaats, met warm en koud water.
- Ruime zadelkamer. Ik weet nog niet precies hoe, maar ik wil graag een grote, dichte kast maken voor de dekens ed. Stofvrij en netjes opbergen in ieder geval. Denk ook aan ruimte voor de wasmachine! Sowieso voldoende opbergruimte.
- Voldoende ruimte om dekjes en dekens uit te hangen om te drogen

Minpunten:
- Ik vind mijn gangpad eigenlijk wat te smal (1,5 meter).
- Geen mogelijkheid tot buitenluikjes in de boxen, had me wel leuk geleken voor de paarden
- Vrij laag gebouw. Meer hoogte is prettiger voor het klimaat binnen.
- Denk goed na over de sluiting van je stallen. Ik heb nu het systeem dat de eerste tralie zo'n buis is die je naar beneden trekt, echt ideaal vind ik het niet (werkt wel fijn, maar sommige paarden krijgen het los door schuren/bijten)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:10

Ik zou aan de stal waar mijn paard nu staat zeker behouden:
* Per stal een luik om naar buiten te kunnen kijken, al dan niet met een weefrek erin.
* grootte van de box (3.50 bij 3.20)
* schuifdeuren in de box, scheelt zoveel ruimte!
* ruime poets/wasplaats binnen (we hebben nu geen warm water, maar dat zou ik wel graag willen, tis anders wel echt heel koud)
* in de box een strook betonblokken met gaatjes, daaronder ligt de riolering zeg maar, waar water doorheen stroomt, dan kan de plas weglopen, scheelt best wat in het stroverbruik.
* Voldoende licht, tl-bakken op handige plaatsen zodat je niet in het halfdonker staat te poetsen.
* Keukenblok (dat hebben we wel, maar alleen met koud water wat bijna niet stroomt)
* wc: is in de maak en daar zijn wij erg blij mee :)

Wat ik zou veranderen:
* Warm water dus op de poetsplaats
* Kasten meer geordend (liefst in een kamer waar ook de dekenrekken hangen, zodat het afsluitbaar is en eventueel zelfs nog geisoleerd ivm vocht), bij ons staat nu alles een beetje gepropt op een plek die niet helemaal handig is, het staat eigenlijk gewoon een beetje in de weg...
* 1 plek voor opslag voertonnen, bij ons heeft iedereen een eigen en die staat in het gangpad, ziet er niet uit en is niet echt handig.
* Brede gangpaden, minimaal 2.5 meter, bij ons vind ik ze echt te smal en dat is niet praktisch en kan zelfs link zijn
* Meer natuurlijk licht (ramen/grote schuifdeuren die openkunnen/panelen in het dak)
* Keukenblok met fatsoenlijk stromend koud en warm water :)
* Voerbakken eruit, heb liever een losse die ik ophang tot hij klaar is met eten. Hij gaat sochtends toch naar buiten na het eten en savonds ben ik daar tot hij klaar is dus zou makkelijk kunnen.
* Hooi en stro opslag op een plek die wat meer bescherm is. Als nu de regen erop staat wordt het gewoon nat en das NIET fijn.
* gesmeerde vloeren!! wij hebben in een groot deel van de stal een soort van kiezelachtige vloer, het is wel beton, maar heel erg grof. dat is NIET te vegen en dus ziet het er altijd rommelig uit. In het deel waar ik sta is een gesmeerde vloer. En dat is heel erg fijn aan te vegen. Ik kan niet zeggen dat het nou veel gladder is voor de paarden, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Als me nog iets te binnen schiet meld ik het wel haha
edit: ik las net een wasmachine! DAT zou nou ook wel een hele fijne toevoeging zijn! Voor dekjes, poetsdoeken en weet ik het allemaal!
Laatst bijgewerkt door Wennii op 20-09-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:13

Fijn, die uitgebreide posts! Bedankt! :j

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:33

Niet een specifiek ding voor je stal, maar weet niet of je het paardenbesluit al kent wat ze willen gaan invoeren. (Stond een paar nummers terug ook een stukje over in de Paard en Sport) Daar staat ook een stukje in over minimumformaat van de stallen die ze willen gaan aanhouden, en over dat ze weefrekken willen gaan verbieden. Misschien wel handig om je daar vast in te verdiepen of bepaalde dingen gelijk aan te passen zijn, zodat je niet over een paar jaar weer de boel hoeft te veranderen. ;) (Al zullen de afmetingen van de nieuwe stallen over het algemeen wel ruim worden aangehouden door de meesten)

Hier staan wel goeie tips boven, die sla ik ook even op! :D

_Lorette_

Re: Wat zou jij veranderen aan stalgebouw en wat juist behouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:36

Ja, dat had ik gelezen, maar fijn dat je me er nog even aan herinnert. :j Ik meende dat de stallen minimaal 10 m2 moesten zijn. Weefrekken hebben wij nooit gehad en ik heb ook geen reden om die ooit te monteren.

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:45

- Misschien afvoer van urine (mijn paard maakt een bende van haar stal en vroeger hadden wij een tegel vloer en toen was het veel droger in de stal).
- geen drempels (niet erg als je afvoer hebt) wij hebben nu drempels en als ik de stallen uitspuit kan ik ze bijna niet droog krijgen }:0
- handvaten aan de buiten kant (zitten bij ons nu aan de binnen kant en paard vind het super leuk om er precies boven op te mesten :Y) )
- wij hebben inderdaad ook buitenluiken en dat is super, paardje staat vaak buiten te kijken zelfs met een sneeuwstorm.
Succes met je stal

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:53

Afijn daar gaat ie :

Mijn paardeboxen zijn gemaakt in een voormalige ligboxenstal +:)+ voor wat ruimte betreft en ventilatie .
De boxen zijn 3 meter breed en 5 meter diep , dat kwam zo uit en dat is +:)+
De voorwand is in zijn geheel draaibaar met een losse schuifdeur , je kan dus makkelijk mesten en zelfs mesten met een trekker en dat is +:)+
Er zit in elke box een putje naar de gierkelder ook +:)+
Elke box heeft een open draai kiepraam dat is +:)+ maar nadeel is dat die op het westen zijn en dus in de winter snel tochten .
De tussen wanden zijn extra hoog ook dat is +:)+
De plankjes van de voor wanden zijn niet van hardhout maar van kunsstof ook +:)+
Ik heb een enorme was plaats 6.5 x 5 met een grote boiler en ben daar heeeeeeeeeeeeeel blij mee dus ook +:)+
Mijn zadelkamer zit daar tegen aan en die is 1.5 x 5 met een keukenblad met daar onder een wasmachine en een keukenhangkastje en cv jawel +:)+ +:)+
En achterin de stal is een box van 15 x 10 gemaakt van simpele landhekken met een kleine deur naar de paddock ook dat is +:)+
Klinkt als de ideale en zeer doordachte stal , en dat is het bijna , maar toch zou ik het de volgende keer iets anders doen .

Veel succes !

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:09

Ohja, dat is ook een goede, kunstof planken! Of in ieder geval, geen hout op plaatsen waar de paarden bijkunnen, blijft toch niet heel!

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:23

En wat zou je anders doen?

petrea schreef:
Afijn daar gaat ie :

Mijn paardeboxen zijn gemaakt in een voormalige ligboxenstal +:)+ voor wat ruimte betreft en ventilatie .
De boxen zijn 3 meter breed en 5 meter diep , dat kwam zo uit en dat is +:)+
De voorwand is in zijn geheel draaibaar met een losse schuifdeur , je kan dus makkelijk mesten en zelfs mesten met een trekker en dat is +:)+
Er zit in elke box een putje naar de gierkelder ook +:)+
Elke box heeft een open draai kiepraam dat is +:)+ maar nadeel is dat die op het westen zijn en dus in de winter snel tochten .
De tussen wanden zijn extra hoog ook dat is +:)+
De plankjes van de voor wanden zijn niet van hardhout maar van kunsstof ook +:)+
Ik heb een enorme was plaats 6.5 x 5 met een grote boiler en ben daar heeeeeeeeeeeeeel blij mee dus ook +:)+
Mijn zadelkamer zit daar tegen aan en die is 1.5 x 5 met een keukenblad met daar onder een wasmachine en een keukenhangkastje en cv jawel +:)+ +:)+
En achterin de stal is een box van 15 x 10 gemaakt van simpele landhekken met een kleine deur naar de paddock ook dat is +:)+
Klinkt als de ideale en zeer doordachte stal , en dat is het bijna , maar toch zou ik het de volgende keer iets anders doen .

Veel succes !

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 16:52

Bedankt voor jullie bijdrage :D Iemand anders nog?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 17:09

Ik sta nu heel mooi, maar als ik iets moest veranderen...

1. Grotere boxen. Als je je paard op 5x3 kan zetten is dat heerlijk. Nadeel: meer strooisel nodig

2. Het uitzicht dat de paarden hebben vanuit de stallen. De mijne heeft aan 2 kanten tralies van waaruit ze de buren kan zien, maar het zou leuker zijn als ze ook naar buiten kon kijken. Als het licht uit is is het ook erg donker in de box.

3. Veiligheid. Er mag aan heel de stal geen enkel spleetje zijn waar ze een hoef doorheen kunnen wurmen en vast komen te zitten. Dus de deur volledig tot op de grond en alle spijlen dicht bij mekaar (waar ik nu sta is dat in orde). Ook voerbakken met scherpe randen en uitsteeksels waar ze met een halster of deken achter kunnen vastraken moet je weglaten. Als je een halfhoge deur wil moet die zo hoog zijn dat je paard nooit het idee kan krijgen dat hij er overheen zou kunnen komen (en dat is vrij hoog!).

4. Ik ben ook fan van de schuifdeuren.

5. Brede gangpaden, minimaal 2.5 meter, is veiliger. En zorg ervoor dat paarden die in de stal staan niet hun hoofd kunnen uitsteken om naar passanten te happen.

6. Veegbare vloer die niet glad wordt als het nat is /vriest

7. Vooral als het warm is in de zomer is het fijn om 2 deuren te hebben die je tegen elkaar kan openzetten

8. Voerbak vlakbij de deur zodat je m snel kan vullen zonder heel de stal door te moeten naast een hongerig paard. Mijn paard kan soms voedernijd hebben en heeft enorm veel rust gewonnen door de bak in een hoek te hangen waar ze geen buur heeft.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:15

Rapperijder schreef:
8. Voerbak vlakbij de deur zodat je m snel kan vullen zonder heel de stal door te moeten naast een hongerig paard. Mijn paard kan soms voedernijd hebben en heeft enorm veel rust gewonnen door de bak in een hoek te hangen waar ze geen buur heeft.

Ohja, helemaal vergeten, ik heb ook in de nieuwe stallen de eerste meter (vanuit het gangpad gezien, dus de voorfronten van de boxen) helemaal dicht, daarna onderkant kunststof planken en de bovenkant gewoon tralies. Scheelt enorm in de rust tijdens het eten, paarden eten kalmer en staan een stuk kalmer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 20:20

Ik heb zelf 2 dingen laten veranderen aan de stal van mijn paard:

Binnenkant: waren houten planken, maar door het trappen kwamen daar kieren tussen.
Ik heb de zijwanden en achterwand laten bekleden met rubber stalmatten.
Dus voor mij zijn wanden met houten planken niet ideaal, omdat er kieren in kunnen komen.
Ook ging mijn paard aan het hout knagen, dus het werd heel dun allemaal.
Een keer te hard trappen en ze zou er misschien met een hoef doorheen slaan en vastzitten.
Gelukkig heeft ze dus nu een veilige stal.

Mijn paard staat in een buitenstal.
De staldeur was met tralies. Ik heb er tralies uit mogen halen zodat ze haar hoofd naar buiten kan steken en rond kan kijken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 20:56

Ik heb nog een heleboel om over na te denken! Bijvoorbeeld over het materiaal van de stallen, want onze stallen bestaan nu volledig uit steen, maar dat zal bij het andere huis waarschijnlijk niet het geval zijn. (Schuur met daarin binnenstallen, dus dan moet ik voorwanden gaan uitzoeken!)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:03

Behouden;
-Ruime stallen. Ponylief is weliswaar maar 1,48m, maar hij heeft wel een 3x4 box en ik zou niet anders willen. Het kleine beetje meer mestwerk heb ik er ook echt wel voor over!
-Breed gangpad; het pad hier is 4 meter, ideaal; je kunt een paard vastzetten en er (indien nodig) ook zonder problemen met een ander paard achterlangs lopen.
-verwarmde zadelkamer. Een stuk beter voor je tuigage en om spullen te drogen.
-Veel opbergruimte. Onderschat kasten/kast voor al je spullen niet! Het is een stuk fijner om al je spullen achter een deurtje te bewaren en eventueel met een hoop legplanken. Dit maakt het overzichtelijk, praktisch en is afsluitbaar, ideaal.
-Een ruime binnenwasplaats met verwarmd water. Geen overbodige luxe, zeker niet in een (strenge) winter.
-Ruime voerbakken/tonnen op een logische plek voor het voeren, kan een hoop werk schelen!
-Goede ventilatie; Als je aan beide zijden van je stal een deur hebt kan het weliswaar flink tochten, maar het is heerlijk voor in de zomer om de stallen koel te houden.
-Sociaal contact. open tralies is zoveel beter dan dichtgetimmerde/gemetselde wanden ivm sociaal contact voor de paarden. (voor zover dat mogelijk is op stal).
-Schuifdeuren; scheelt een hele hoop ruimte en toekomstige ongelukken..
- Rubberen vloer/gangpad! ook wanneer het nat is, is het niet glad. Relatief makkelijk schoon de houden en voldoende grip, ook voor paarden die op ijzers staan.
- TL lampen in 3 rijen; lamp 1 voor het gangpad, lamp 2 voor de linkerkant van de stal en lamp 3 voor de rechterkant. Bespaart al een hoop kosten in energie.
- Voederluiken tussen het tralies. Word vaak niet bij stilgestaan, maar je zou het maar missen; elke box in moeten lopen om het paard zijn voer te geven is ook niet ideaal..

Anders;
- Meer ramen voor nog meer (natuurlijk) licht.
- Buitenluiken.. Mijn ervaring is dat paarden het heerlijk vinden om lekker naar buiten te turen. Als het richting een open weiland kan, is dat ideaal. Wel handig om over na te denken; Een afdak boven het buitenluik. Geen overbodige luxe, maar voorkomt wel inregenen en houd het paard ook droog.
- Afsluitbare binnenluiken. Helaas maar al te vaak meegemaakt dat een passerend paard 'gegrepen' werd door een boze buur, al scheelt het al veel wanneer je een mooi breed looppad hebt.
- voerbakken. Het werkt prima zoals het gaat, maar een verplaatsbare voerbak of een voerbak voor in de hoek zou toch mijn voorkeur hebben, mede ivm pony met voedernijd.
- rubberen matten tegen de stalwand. Dit maakt makkelijker schoon, voorkomt beschadigingen voor zowel paard als de stal en verminderd herrie bij een ongeduldig/trappend paard.
- Indien je springt; een speciale plaats/afdak voor je springmatrialen is ideaal, dan hoeft het niet in de regen te liggen en blijft het schoon. Natuurlijk wel zo dicht mogelijk bij de bak maken, scheelt sleepwerk.

En dat was het wel zo'n beetje denk ik :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 00:12

Super! :D

Ik zal de bergruimte voor mijn spullen zeker niet onderschatten. Ik heb nu een compleet gastenverblijf in gebruik als zadelkamer. :o Huiskamer, keuken, slaapkamer, badkamer en inbouwkasten. Allemaal gevuld met mijn paardenspullen. Natuurlijk verwarmd. En dan voor mij alleen. (Wel voor 5 paarden.) Zo luxe zal ik het straks niet meer hebben. :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:13

Wat ik zou veranderen:
* Mijn paarden hebben nu als ze op stal staan wel de mogelijkheid om zich af te zonderen, maar kunnen elkaar niet aanraken en direct contact hebben. Dat vind ik jammer.
* Een radio op stal. De eigenaren willen het niet hebben, maar ik zou het wel heel plezierig vinden voor mezelf en paard.
* De wasplaats loopt niet af naar een put, waardoor je aan het trekken blijft.

Wat zou ik zeker behouden:
* De mogelijkheid voor het paard om in rust zich terug te trekken in zijn box en dat de anderen dan niet aan hem of haar kunnen komen.
* De mogelijkheid om ze in het land te zetten waar lint en houdwerk omheen zit.
* Het hooi buiten de box voeren. We hebben tralies waar ze met het hoofd door kunnen en het voer ligt dan voor de box.
* Ieder paard een eigen voerbak in de box.
* Automatische waterbakjes.
* Daglicht dat in de stal valt!
* Houtenstal afgewerkt met metalenstrips om opeten te voorkomen.
* Zadelkamer, waar je in kunt lopen, dus ruim en fris!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:17

Tendance,
Met dat hooi buiten de stal voeren, met die spijlen waar ze met hun hoofd tussendoor kunnen.
Daar heb ik geen goede ervaringen mee.
De paarden schoven het hooi zover het gangpad in, dat alles bezaaid lag en ze er soms zelf niet meer bijkonden.
Ook werd mijn paard wat kopschuw van die spijlen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:20

Tendance schreef:
Wat ik zou veranderen:
.....
* Een radio op stal. De eigenaren willen het niet hebben, maar ik zou het wel heel plezierig vinden voor mezelf en paard.
......!

Inderdaad een hele goede! Ik weet niet of paarden er ook daadwerkelijk profijt van hebben, maar het maakt het allemaal even wat minder 'stil' zegmaar. Wij hebben er ook 1 en ik mis het zeker als hij uit staat, hoewel vaak onbewust.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:25

mika11 schreef:
Tendance,
Met dat hooi buiten de stal voeren, met die spijlen waar ze met hun hoofd tussendoor kunnen.
Daar heb ik geen goede ervaringen mee.
De paarden schoven het hooi zover het gangpad in, dat alles bezaaid lag en ze er soms zelf niet meer bijkonden.
Ook werd mijn paard wat kopschuw van die spijlen.

Het is iets wat ik niet meer kwijt zou willen juist omdat het me goed bevalt. Die 2 van mij zijn heel braaf en laten dus hun hooi keurig op eetafstand liggen.
Verder zijn het geen spijlen waar ze net tussendoor kunnen, maar ze kunnen er net niet met de borst tussendoor. Ze hebben nog nooit hun hoofd gestoten en zijn zeker niet kopschuw.
Ook de andere 20 paarden, die er gestaan hebben vonden het geen probleem. Op 2 na, die al voor ze kwamen niets bij hun hoofd hoefden te hebben.
Verder vind ik het heel prettig omdat we vlas in de stal hebben en vlas en hooi geen fijne combi is om uit te mesten.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:27

wat ik zou behouden:

- de ±2 centimeter dat de stalmuren boven de grond staan, bij bijvoorbeeld brand kan de rook voor een deel onder de stallen/afscheiding door, dit is getest met een rookbom/test, en het blijkt echt veel te schelen, en het stro dat er onderdoor gaat is echt minimaal en er zo weer in terug te vegen/duwen.
- het iets hogere dak en 2 deuren aan ieder eind van de gang zorgen voor voldoende luchtverplaatsing.
- de schuifdeuren van de stallen, zo goed als geen paard krijgt ze open.
- de lichtinval door de grote dakramen, de stallen zijn ook met slechter weer mooi licht
- paard in de buurt van de zadelkast kunnen neerzetten, zodat je niet zo ver hoeft te lopen met een zwaar zadel en niet 3x op en neer hoeft.
- automatische drinkbakken
- stopcontact met zo'n afdek flap er overheen, dat er geen stof en andere troep in kan komen wanneer je hem niet gebruikt.
- wasplaats met warm en koud water als je veel wedstrijden rijd, zo niet dan voldoet een waterkoker toch ook prima denk ik zo :)

wat ik zou veranderen:
- open bovenluik
- radio op stal
- grotere stallen als je voor vaste stallen gaat
- in de wei een schuilmogelijkheid als bomen of een schuilstal
- dekenrek om natte dekens en dekjes uit te hangen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:32

Dekenrek heb ik ook! dat is geweldig!
Onze grote stallen, daar ben ik ook heel blij mee. Shet heeft zelfs een stal van 3,5 bij 3!!
Schuilmogelijkheid heb ik niet, maar mis ik ook niet echt. Ze gaan naar binnen bij TE veel zon of TE veel regen.