Paarden buiten met schuilstal of een stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Paarden buiten met schuilstal of een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 22:55

Hoihoi bokkers,

Ik heb een vraagje. Per 1 oktober komt mijn paardje. Hij heeft eigenlijk altijd een stal gehad, maar hij komt nu dag en nacht buiten met een schuilstal van 4 bij 1,50. Ik ben bang dat het moeilijk wennen zal zijn voor hem. Wat vinden jullie? Hebben jullie je paard graag buiten of wil je echt een stal? En wat vinden jullie hiervan, dat mn paard van altijd stal, naar schuilstal gaat?

Caira

Re: Paarden buiten met schuilstal of een stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:06

Ik denk dat je paard je enorm dankbaar zal zijn. Zorg wel dat hij het niet koud krijgt, als hij altijd op stal gestaan had zal hij het eerste jaar niet zo'n dikke wintervacht krijgen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 23:07

Ja hij krijgt sowieso wel winterdeken op de komende winter van 200 grams. Volgend jaar kijk ik het aan. Misschien een lichtgewicht regendeken!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:11

Leuk dat je paard komt.
Normaal moet een deken zoals jij van plan bent genoeg zijn.
De meeste paarden vinden het heerlijk buiten.
Maar toen mijn paard kwam was hij 2 uurtjes buiten per dag gewend.
Toen hij bij mij kwam wilde hij er elke keer na 2 uur weer uit.
Hij stond het liefst op stal.
Nu is ze er na 3 maanden aan gewend dat ze van 8-18 op de wei staat, maar ik zou haar straffen als ik haar er dag en nacht liet.
's Nachts heeft ze bij mij een stal die open staat en een paddock van 7x 7 daar aan vast.
Maar ze blijft hoofdzakelijk binnen staan.
Ik weet dat dit vrij uitzonderlijk is, maar je doet dus niet elk paard een plezier met 24/7 op de wei.
Maar de meeste vinden het heerlijke dus zou ik daar maar vanuit gaan.
Veel succes.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 23:14

Ik moet wel zeggen dat hij sowieso elke dag buiten staan en in de zomermaanden altijd dag en nacht buiten heeft gestaan. Hij is het wel gewend en op die momenten had hij geen schuilstal. Het zal opzich geen probleem zijn, maar hij komt de wintermaanden nu ook buiten dus dat is kijken hoe hij het doet!

Edit: aan zijn schuilstal wordt een deurtje gemaakt, zodat bij heftig weer of wanneer ze de wei willen slepen hij niet in de weg loopt!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 06:35

vind je de breedte van de stal niet te smal? En staat hij alleen? Met twee paarden in een stal van deze afmeting zou ik zeker niet doen maar alleen zetten zou voor mij ook geen optie zijn.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 07:51

De stal is voor hem zelf, overdag staat hij met andere buiten. In de lengte kan hij makkelijk staan. Het is geen stal waar ik hem 5 uur opsluit hij kan er zo uit en in!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:53

Al mijn paarden zijn van stal naar schuilstal gegaan. En ze hebben het me allemaal in dank afgenomen. Ze zijn gewoon heel relaxed, zoeken zelf uit wanneer ze binnen, en wanneer ze buiten staan :j

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 08:57

De meeste paarden vinden het inderdaad heerlijk, alleen ik geloof ook dat sommige paarden hier niet zo geschikt voor zijn. Natuurlijk blijven het allemaal paarden, maar als je hem echt voor de sport hebt, is altijd buiten staan niet altijd even praktisch....
Ik weet dat het tegenwoordig allemaal veel buiten buiten buiten is, ik word vaak gelijk afgebrand als ik zeg dat die van mij 4 a 5 uur per dag lekker buiten dartelt en daarna weer op stal, 's avonds kom ik ook lekker en is hij er ook nog 3 uur uit, dus dat is ook al gauw 9 uur per dag....
Je moet doen waar jij je prettig bij voelt en waarvan je ziet hoe je paard zich erbij voelt!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 08:58

Ja dat is zo, dat ze zelf kunnen kiezen is gewoon beter! Want als ze in de regen staan weet je dat het niet erg is omdat ze ook kunnen schuilen haha! :P

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 09:08

juist, en als mijn paarden er voor kiezen om met regen of zon de hele dag in de schuilstal te staan, prima, dan kiezen ze er zelf voor om dan op stal te staan. Ze zijn vrij in hun doen en laten, en dat is voor mij onbetaalbaar geruststellend!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:57

1,5 breed, klopt dat wel? Dat is de maat van een stand en daar kunnen paarden (uitgezonderd kleine pony's alsshetlanders) niet in draaien. Of is je stal 4 meter breed en maar 1,5 meter diep (kleine overkapping?) dan kan het wel.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:05

xxMaxx schreef:
Ja hij krijgt sowieso wel winterdeken op de komende winter van 200 grams. Volgend jaar kijk ik het aan. Misschien een lichtgewicht regendeken!

200 grams is bijna niks, iig erg weinig voor een paard wat altijd op stal heeft gestaan.
Ik zou gaan voor minimaal 600 gram, liefst met meerdere dekens over elkaar zodat hij meerdere laagjes heeft. En dan de bovenste deken natuurlijk goed waterdicht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:08

een paard past de vacht aan aan de omstandigheden, constant. Het is dus echt niet nodig om een paard dat altijd op stal heeft gestaan buiten ineens een megadek op te leggen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:03

joyce B schreef:
1,5 breed, klopt dat wel? Dat is de maat van een stand en daar kunnen paarden (uitgezonderd kleine pony's alsshetlanders) niet in draaien. Of is je stal 4 meter breed en maar 1,5 meter diep (kleine overkapping?) dan kan het wel.

Ja zo bedoel ik! 1.50 diep

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 17:57

44Myrthe44 schreef:
xxMaxx schreef:

200 grams is bijna niks, iig erg weinig voor een paard wat altijd op stal heeft gestaan.
Ik zou gaan voor minimaal 600 gram, liefst met meerdere dekens over elkaar zodat hij meerdere laagjes heeft. En dan de bovenste deken natuurlijk goed waterdicht.

Sorry ik ga geen 3 dekens over elkaar gooien, vind 1 deken wel genoeg.....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 19:02

Ik leg er een staldeken 200 grams onder, is wel genoeg zo denk ik!

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:14

44Myrthe44 schreef:
xxMaxx schreef:

600 gram? :? Dat is wat geschoren paarden op krijgen. 200 gram lijkt mij meer dan genoeg.
En mijn voorkeur gaat ook naar 24/7. Heb ook de overgang moeten maken met mijn paard en hij heeft nergens last van gehad. Hij had geen deken en was zo fluffy als het maar kan zijn.

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 23:26

ik denk dat je paard je erg dankbaar zal zijn .
even inderdaad deze winter een dekentje op , het jaar erop kan je altijd nog kijken .
in ieder geval alvast veel plezier met je paardje.