Toon je zelfgebouwde stal!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eastpak

Toon je zelfgebouwde stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 11:11

Omdat wij zelf onze eigen stal gaan maken naast ons huis en we toch inspiratie nodig hebben wil ik aan jullie vragen om jullie zelfgebouwde stal(len) te tonen in dit topic. Eventueel als je een plannetje hebt is dat ook altijd welkom :D

We willen graag een 2paardenstallen en een extra kamer waar we alles kunnen opslagen.

bedankt
Dieter :D

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:00

heb samen met mijn vader 2 jaar geleden mijn eigen stal gebouwd. Ben er super trots op. Heb heel veel gelukt gehad met het kopen van hout. De stal heeft al met al denk ik 300 euro gekost. 2 ponie boxen 1 shetlander box en 1 paardenbox. voor de boxen een looppad van 1,5 meter. En een zadelkamer van ongeveer 3x3. Achter de boxen heb ik een overdekte opslag voor zo'n dikke 30 pak stro. En naast de boxen nog een opslag voor 70 pak hooi. Het is trouwens een openstal maar kan swinters als ik dat wil alles dicht maken.

Het was niet de bedoeling dat we een stal met boxen zouden bouwen maar gewoon 1 grote schuilstal. Maar doordat mijn haflinger best wel dominant is hebben we er toch maar voor gekozen.

Afbeelding

is wel een beetje wazig zie ik. In mijn profiel staan ook nog wel een foto.

heb eventueel nog meer foto's als er belang bij is wil ik die wel plaatsen

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 18:16

1 tip: maak het zo groot mogelijk! Je komt altijd ruimte te kort is mijn ervaring. Alle opslag voor hooi en stro en nog eens wat spullen her en der die je verzameld 8-) neemt enorm veel ruimte.

Wij hebben onze stallen in een al bestaande oude kapschuur gemaakt. Dus afmetingen lagen al vast, als het helemaal nieuw gemaakt zou worden zou ik het graag groter willen. Verder zou ik de stallen dan ook wat hoger willen met een luifel/overhang aan de voorkant.

Aan de voorkant hebben we een pre-fab stallen front gemaakt. De sluitingen op deze deuren waren niet geschikt voor 1 van onze paarden, die kreeg deze zo open! Hier is dus nog schuifslot met lipje bij opgekomen. Het front bestaat uit 2 staldeuren met raampjes en 1x een dubbele deur voor stro/hooi opslag. Daar hebben we inmiddels de helft van "opgeofferd" voor een shetten stalletje ;-). Tussen de 2 paarden stallen zit een half hoog schot, zodat ze veel met elkaar kunnen kroelen. Voor de stallen hebben we een uitloop die uitkomt op de rijbak. De deuren staan in praktijk bijna nooit dicht. Beide paardenstallen hebben ook een drinkbak die is aangesloten op een ringleiding met (warmte) pomp zodat de waterbakken ook in de winter niet bevriezen. De pomp hebben we later aangeschaft, maar direct een ringleiding aanleggen kost niet veel meer en kan later dus enorm veel plezier opleveren.

Hier 2 fotootjes toen we de stallen nog in aanbouw hadden:
Afbeelding
Afbeelding

Eastpak

Re: Toon je zelfgebouwde stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-11 20:07

Danku! Hebben jullie soms nog betere foto's? Al zeer bedankt voor de informatieve teksten :)

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:11

Ik zal vanavond even foto's maken hoe het er bij ons uitziet.
In princiepe hebben wij erg veel gelukt gehad, we hebben de buitenstallen gebouwd in een oude schuur. Hier was eerst een grote schapenstal, later zijn deze verdeeld in kleine 'hokjes' waar van alles werd opgeslagen. Toen er paarden kwamen is dit allemaal leeggeruimd en hebben we hier zelf stallen ingebouwd.
De binnenstallen staan in een grote nishut. Alleen de voorschotten zijn gekocht, de zijwanden en achterwanden zijn zelf gemaakt.
Als opslag hebben we buiten twee grote containers staan. In de ene container ligt stro en kuilgras voor de buitenstallen, in de andere container liggen de spullen.
In de nishut ligt ook het opslag voor stro en kuilgras, daarnaast heb ik een kast voor me spullen en staat er nog een kast met de spullen van iemand anders.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 18:50

Super! Foto's zijn zo gemakkelijk om iets beter te begrijpen. Zo te horen hebben jullie allemaal precies de stallen gemaakt van een bestaande stal.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:52

lees even mee..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:59

die van ons in nog in de aan bouw, maar wij hebben 2 stallen een poes/was plaats en een zadelkamer.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:00

Ik lees ook even mee, ben wel benieuwd!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:03

Oh geweldig topic
ik lees even mee want ik wil over een paar jaar bij ons aan huis ook stallen maken :D

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:41

hier onze stal:

Afbeelding

De rechtse stal is een stal van 4 op 6 meter (staat paard van 1m90 in)
De linkse stal zijn 2 stallen achter elkaar van elk 3 op 4 meter. Je kan naast de trailer door in de achterste stal geraken.

In de rechtse stal staat nog geen paneel maar hier kunnen we eventueel later een paneel in zetten en dan hebben we 4 stallen.

sor_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:40

wat een leuk toppic.. ooit hoop ik het ook te mogen doen. haha eerst een huisje met grond waarbij het kan

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:25

Wij hadden een oude schuur gekocht op marktplaats, met aan de buitenkant betonnen frame en platen die er tussen schuift.
Zelf verder afgetimmerd met hout en bitumen op het dak.
Een hele fijne uitloopstal!
Wat ik dus als tip wil geven, maak een uitloopstal, ik geniet elke dag van het uitzicht van mijn spelende paarden!
Afbeelding
Er staat ook wel iets op mijn profiel)

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:45

Ik lees ook even mee.
Zijn er meerdere mensen die een schuilstal zelf hebben gemaakt?
Ik ga volgende week hopelijk aan de slag.
Wil geen gehele stal maken van hout, net als hierboven, gezien ik een hout bijter vaak heb :+
Hoef ik niet nog een topic hier te plaatsen namelijk

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:36

Onze paarden krijgen 5x per dag ruwvoer dus hebben geen tijd om aan het hout te bijten! :D

Marengogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:51

Ja die van mij straks onbeperkt, maar ik heb een deugniet, die aan alles bijt..

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 23:17

Word echt jaloers van dit topic haha. Wil ook mijn eigen stallen :D!
Al heb ik niks te klagen met waar mijn pony nu staat haha.

mytje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:05

jaah mijn stal is bijna klaar;) dak moet erop en ik zou een schuilstal bouwen maar er wordt toch extra openslaande deuren in gemaakt dit voor de winter en als ik op wedstrijd moet is het toch wel handig als mijn lieverd schoon en droog blijft..
foto's volgen!!!
Het is een oude schuur van mijn vriend zijn oma alleen was er niet veel hout meer goed..dus hebben platen gekocht en t wordt nu een stal van 3 bij 4 en 3 meter hoog.hij staat op tegels waarvan ik nog een uitloop heb van 2,5 meter.en daarachter een paddock van houtsnip(dit is gratis voor mij ivm dat mijn vriend en zijn vader een houthakkers bedrijf hebben:P)we gaan hem verven en ook dit is gratis heb veel in de kosten bespaard...ik denbk dat het dakje het duurst is tegels zijn gratis afgehaald..oja en t zand om op te hogen ,maar ook dit was maar 30 euro...denk al met al dat we de stal voor 200 euro klaar hebben.en ben er zuper bij mee,hij is voor 30 oktober klaar en zal dan meteen de foto's proberen te posten:D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:24

Wij hebben onze stal zelf ontworpen en gebouwd (van steen, maar kan ook in hout). Hij bestaat uit een vierkant waaruit 1 hoek is weggelaten, maar het dak loopt er wel overheen. Het dak is een puntdak. De drie boxen zijn gescheiden door tamelijk brede muren van 1,50 hoog, zodat paarden elkaar wel kunnen zien, maar niet zo gemakkelijk lastig kunnen vallen. Ik houd niet van tralies, vandaar deze oplossing. In elke tussenmuur zit een dikke deur van dezelfde hoogte en 1,2 meter breed, zodat de stallen ook als een geheel kunnen dienen. Onder elke tussendeur zit ongeveer 20 cm ruimte, zodat hoeven niet bekneld kunnen raken.
Elke box heeft een gedeelde deur en een van de boxen heeft daarnaast nog een achterdeur, die uitkomt op de wei. Zo kan de stal ook als inloopstal dienen. De open hoek is erg praktisch als je je paard wilt borstelen of wassen bij slecht weer. In de buitenwanden hebben we op 1,10 m van de grond ramen van dik plexiglas geplaatst van 1 m breed en 40 cm hoog, voor extra licht en uitzicht. Het dak is van korte, zware golfplaat gemaakt met in elk vlak een lichtplaat; de stal is dus lekker licht. Verder is er in twee aangesloten zijkanten (van de wind af) onder het dak een opening van zo'n 8 cm, voor ventilatie als de bovendeuren dicht zijn (in praktijk alleen bij hevige kou of stortbuien).
De doorlopende vloer bestaat uit speciaal beton, zoals voorgeschreven voor stallen. En is gemakkelijk te reinigen.

We hebben drinkbaken in de hoeken geplaatst die via een tuinslang vanaf een buitenkraan aan ons huis worden gevuld (ingraven is niet van gekomen, 's winters moeten we dus met emmers sjouwen). De deuren hebben we aan de bovenranden voorzien van aluminium profielen tegen het 'knagen'. De boxen zijn ruim 3 x 3 m, dat is niet heel groot, maar de gemeente wilde geen vergunning geven voor grotere. Door de open ruimte tussen de boxen, de open bovendeur en doordat we geen vaste voerbakken in de stallen hebben, lijkt de ruimte niet te klein. Ze staan er overigens alleen 's nachts in.

Een foto heb ik zo niet, maar ik hoop dat het duidelijk is. We hebben deze stal nu 13 jaar en hij bevalt nog steeds.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:40

Voor mijn oudje hebben de mensen waar hij bij aan huis staat ook een schuilstal zelf gebouwd.

Eerst 3 x 3, en nu is hij pas geleden verlengd van 6 x 3 meter...
Zal even kijken of ik een foto kan vinden.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:42

Ons papa heeft de stal ook zelf gemaakt, de 'veldschuur' hadden we al, alleen daar hebben we dus een box in gemaakt.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:28

Mijn paarden hebben een inloopstal die me opa vroeger nog zelf heeft gemaakt en dat is al ruim 30 jaar geleden en staat nog steeds.

De stal is gebouwd met hout en daarom heen weer afgewerkt met ijzerengolfplaten. Op de grond liggen stoeptegels.
Er zijn 2 ruime stallen in, vroeger stonden ze daar met 4 paarden in stands. En een groot hok ernaast.
Vroeger waren er 2 ingangen maar 1 ingang is dicht gemaakt.
Mijn 2 paarden staan samen in 1 stal, ze hebben beide een eigen voerbak, ze weten precies wie rechts en wie links moet eten.
Drinken, we hebben 2 1000liter tanks staan. 1 vangt alle regenwater op en de ander vullen we thuis met kraanwater als de eerste tank leeg is.
De andere stal is opslag voor hooi/stro. Kunnen iets van 100 pakken stro/hooi in.
En in het hok kunnen wij ook nog 20 pakken kwijt.

In de winter is het een warme stal als ze er met ze tweeën in staan en in de zomer best wel koel. En er komt geen wind in de stal.

Alleen de spullen voor de paarden, zadels, hoofdstellen enz. hebben wij thuis liggen, omdat de paarden een stuk verder in het veld staan.

Kan helaas geen goede foto's vinden, ook niet hoe het vroeger was.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:31

Et voila :D

Afbeelding

Afbeelding

stallen zijn 3.3m x 3.3m en 2.7 hoog.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:38

Wij hebben ook 3 stallen zelf gebouwd. 1 daarvan hebben we in gebruik als opslag, maar kan ook als stal dienen als het echt nodig is. (Stel de pony waar ik alles op geleerd heb komt te koop) Oh ja, stallen zijn 3x3

Afbeelding

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:42

ik lees ook even mee, Wij gaan binnenkort misschien ook aan de slag met een shuilstal. Hoop dat het doorgaat :D