Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:Ik denk dat je eventueel in combinatie met voldoende bemesten een heel eind komt in de zomer met dat stukje wei groter dan de piste en dan in vieren en omwisselen elke week of zelfs om de paar dagen. Vooral als je het niet kort laat eten. Als je zorgt dat het gras slechts licht begraasd word en ze om weidt voor het gras echt kort is, groeit het sneller weer aan (zie je gazon, dat moet je ook elke week maaien in de zomer)
Houd je de rijwei gras? Of laat je het veranderen in zandbodem? Anders kunnen ze daar natuurlijk ook regelmatig wat op lopen grazen, al zal dat waarschijnlijk wel heel kort worden op den duur als ze er altijd op mogen staan. Dan is de kans op modder ook groter. Iets om over na te denken...
Paarden vinden weidegang heerlijk, maar mijn merrie mag vanwege hoefbevangenheid van het voorjaar slechts 1 a 1,5 uur per dag met graasmasker in de wei en die komt braaf terug naar de paddock als ik haar roep. Daar krijgt ze dan regelmatig een plukje hooi en er hangt een stronet.
Paarden zijn gewoonte dieren. Als ze gewend zijn aan een bepaald ritme en ze kunnen voldoende eten, hebben voldoende loopruimte en sociaal contact, kunnen schuilen als ze willen en verder droog staan, dan zullen ze al heel tevreden zijn. De wei is dan het extraatje...