gras noodzakelijk voor paarden (mits voldoende beloop?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

gras noodzakelijk voor paarden (mits voldoende beloop?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:02

Mijn ouders hebben héél misschien een huisje op het oog met twee stallen en twee stukjes weide erachter.
Probleem is dat de stukjes weide klein zijn (ene stukje ongeveer een piste, andere iets groter)

De bedoeling zou zijn om een kleine uitloop (verhard) te maken aan de stal, aangesloten op een pad die de omtrek van het grootste stuk volgt, en uitkomt in het kleinste stuk, kleinste stuk zou ook als piste gebruikt worden om in te trainen.
Voeder op verschillende plaatsen aangeboden (altijd iets te knabbelen, oa stro en oud hooi, aangevuld met kwalitatief goed hooi en/of voordroog en brok)
het middenstuk van de grote wei zou ik in 4 deeltjes opdelen, waarvan ieder deel een week begrazen wordt (wss enkele uren per dag, afhankelijk hoe groot ze zijn en hoe ze afgegrazen worden) op die manier dat het gras gelijkmatig opgegeten wordt, maar toch voldoende rust krijgt.
zo zou ik proberen om de paarden toch dagelijks wat vers gras te gunnen (tenminste in de zomer)

Echter ben ik wel realistisch, en weet ik dat de kans heel groot is dat het toch te veel is, en de paarden na verloop van tijd op een stuk zand staan.
Vandaar de vraag: Mits voldoende beloop (dus soort van paddock paradise + training) in combi met voldoende ruwvoer (in dit geval onbeperkt), in welke mate is vers gras dan nodig?

(Moest het allemaal doorgaan, zou ik wel proberen om ze in de zomer enkele weken vakantie te geven bij een boer in het land, maar ook dit is niet zeker, dan moet je daar maar effe aanraken,dus ik ga er gemakshalve effe vanuit dat ik die twee weitjes heb, het hele jaar door.

Tweede oogpunt: mijn jongste paard staat nu bij een vriendinnetje, waar ze het heel goed bij doet, heeft in de winter een stuk van 20*50 uitloop, zodra het droog is een grotere weide, en in de zomer mogen ze snachts in de gigantische koeienweide.
all incl (zelf de stal doen en voeren) ben ik 100 euro per maand kwijt (betaal geen stalgeld, maar wel brok en hoefsmid voor mijn en hun paard), dus ik sta heel erg goedkoop. dit is een tweejarige, dus die zou ik eigenlijk het liefst nog een jaartje laten staan.
Mijn toekomstig volwassen paard is erg stabiel, staat zonder problemen een tijd alleen (lees als: meerdere weken) en is eigenlijk altijd al een eenzaat geweest, moet persé de leidster zijn (in de zin van voeding, heeft ernstige voernijd) maar zoekt vrij weinig contact met de andere paarden.
Als ik het jonge paard nog een jaar laat staan, wil dit zeggen dat ze op ons landje dan alleen zou komen te staan (ziet wel andere paarden in de buurt en gaat wekelijks mee naar de manege)
In welke mate zou dit erg zijn voor het paard als ze een winter alleen staat zonder andere paarden in dezelfde weide?(ik ben nl van mening, paard is groepsdier, moet altijd met andere paarden staan, maar van deze zie ik dat ze andere paarden bewust uit de weg gaat, en heb ze een aantal jaar geleden een zomer op haar eigen weide gezet (kon andere paarden zien, kon neuzen over draad maar deden ze niet, maar ze hoefde zich niks van de kudde aan te trekken, ook als alle paarden uit zicht waren was er geen probleem) en dan was ze in omgang wel een stuk stabieler en veel relaxter ...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:24

Ik denk dat je eventueel in combinatie met voldoende bemesten een heel eind komt in de zomer met dat stukje wei groter dan de piste en dan in vieren en omwisselen elke week of zelfs om de paar dagen. Vooral als je het niet kort laat eten. Als je zorgt dat het gras slechts licht begraasd word en ze om weidt voor het gras echt kort is, groeit het sneller weer aan (zie je gazon, dat moet je ook elke week maaien in de zomer)

Houd je de rijwei gras? Of laat je het veranderen in zandbodem? Anders kunnen ze daar natuurlijk ook regelmatig wat op lopen grazen, al zal dat waarschijnlijk wel heel kort worden op den duur als ze er altijd op mogen staan. Dan is de kans op modder ook groter. Iets om over na te denken...

Paarden vinden weidegang heerlijk, maar mijn merrie mag vanwege hoefbevangenheid van het voorjaar slechts 1 a 1,5 uur per dag met graasmasker in de wei en die komt braaf terug naar de paddock als ik haar roep. Daar krijgt ze dan regelmatig een plukje hooi en er hangt een stronet.
Paarden zijn gewoonte dieren. Als ze gewend zijn aan een bepaald ritme en ze kunnen voldoende eten, hebben voldoende loopruimte en sociaal contact, kunnen schuilen als ze willen en verder droog staan, dan zullen ze al heel tevreden zijn. De wei is dan het extraatje...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:31

joyce B schreef:
Ik denk dat je eventueel in combinatie met voldoende bemesten een heel eind komt in de zomer met dat stukje wei groter dan de piste en dan in vieren en omwisselen elke week of zelfs om de paar dagen. Vooral als je het niet kort laat eten. Als je zorgt dat het gras slechts licht begraasd word en ze om weidt voor het gras echt kort is, groeit het sneller weer aan (zie je gazon, dat moet je ook elke week maaien in de zomer)

Houd je de rijwei gras? Of laat je het veranderen in zandbodem? Anders kunnen ze daar natuurlijk ook regelmatig wat op lopen grazen, al zal dat waarschijnlijk wel heel kort worden op den duur als ze er altijd op mogen staan. Dan is de kans op modder ook groter. Iets om over na te denken...

Paarden vinden weidegang heerlijk, maar mijn merrie mag vanwege hoefbevangenheid van het voorjaar slechts 1 a 1,5 uur per dag met graasmasker in de wei en die komt braaf terug naar de paddock als ik haar roep. Daar krijgt ze dan regelmatig een plukje hooi en er hangt een stronet.
Paarden zijn gewoonte dieren. Als ze gewend zijn aan een bepaald ritme en ze kunnen voldoende eten, hebben voldoende loopruimte en sociaal contact, kunnen schuilen als ze willen en verder droog staan, dan zullen ze al heel tevreden zijn. De wei is dan het extraatje...

wss blijft de rijweide gewoon weide (het zou een huurhuis worden, dus zal ik geen dure piste aanleggen), om echt te trainen zou ik naar de manege gaan met de trailer, weide zou gebruikt worden als ik er effe een kwartiertje opkruip wanneer ik te weinig tijd heb om naar de manege te gaan of buiten te gaan rijden.
de rijweide zou eventueel ook in twee kunnen gedeeld worden zodat er daar ook wat gras blijft staan, maar ik gok er op dat er hier na een half jaar niks meer opstaat.
ik weet ook geen specifieke afmetingen, we zijn nu nog aan het wachten op meer informatie over het huis zelf, en gaan mss eens gaan bezichtigen, dus de kans dat het doorgaat is vrij klein, maar ik win alvast wat informatie in ivm later (bedoeling is dat de paardjes aan huis komen als ik alleen ga wonen, maar met de huidige huisprijzen lijkt de kans erg klein dat ik een huis met een hectare of twee land kan kopen, dus zal ik het wss wel met een postzegeltje moeten doen, in het laatste geval zou ik wél overwegen om een deftige paddock/piste aan te leggen)

Edit: gaat ook om twee trekpaarden die dus (zeker in de zomer) niet dag en nacht in het gras hoeven te staan, die staan op onbeperkt oud hooi al ruim in de vetjes :D

geerke

Re: gras noodzakelijk voor paarden (mits voldoende beloop?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:33

ik weet niet in hoeverre een paard echt gras nodig heeft....er zijn genoeg plaatsen op de wereld waar paarden nooit gras zien,in de woestijn bijvoorbeeld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:36

ik zit eigenlijk meer te twijfelen over het "gevoel"
Als de paarden onbeperkt beschikking hebben over hooi en stro, bijgevoerd worden met voordroog, brok en een goede liksteen hebben, én ze daarbij de hele dag mogen rondkuieren, denk ik dat ze niks missen.
Misschien vermenselijk ik mijn paarden teveel dat ik denk dat ze gras gaan missen omdat ze het gewend waren (ook al zou ik ze de mogelijkheid kunnen geven tot een uur of 2 per dag in het gras te staan, maar dat is niet zeker.)
ik overdrijf vast weer :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:39

die van mij komt bij zomerdag 1dag per week op de weide, voor de rest lopen ze hier 24/7 op zandpaddocks. Als er meer gras zou zijn, zouden ze er vast vaker opmogen, maar met weinig land bij stal en wel 100paarden, is er geen andere mogelijkheid. Je kunt er hier wel voor kiezen om je paard op de vakantieweide te zetten, meeste mensen zetten ze daar af en toe een paar dagen / tijdens hun vakantie-afwezigheid neer. Dan kunnen ze even lekker helemaal paard zijn, kop leegmaken en lekker grazen.
Verder komen ze hier niets tekort. Ze vinden hun gras-dagje heerlijk, maar vermaken zich ook wel in de grote paddocks (20x40) met onbeperkt ruwvoer, vriendjes en schuilplaatsen.

Zolang een paard voldoende ruwvoer krijgt, gezelschap (ik vind dat wel een voorwaarde en zou je jonge paard er toch bij zetten) en bewegingsmogelijkheden hebben, vind ik het ontbreken van gras geen probleem.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:33

Voldoende bewegingsruimte zodat ze dus dagelijks even een sprintje kunnen trekken OOK als het al dagen regent , en genoeg ruwvoer , dat is het belangrijkst. Bij een huurhuis waar je niet al teveel aan zou willen doen qua investering vraag ik me af hoe je het eerste punt voor elkaar krijgt , want daar komt vaak toch wel het opbrengen van zand bij kijken...tenzij het al op zandgrond is ?

Grazen vind ik persoonlijk wel iets dat belangrijk is , net als gezelschap. Ze gaan niet dood als ze het niet hebben , net zoals mensen niet dood gaan als je ze 20 jaar opsluit in een kelder , maar ideaal is anders ;)

Ik zou ze juist wel samen bij huis zetten omdat je anders wellicht het probleem krijgt dat de dominante merrie het jonge dier als indringer ziet als die er later bij komt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 08:57

kwa dominantie van de merrie naar andere paarden toe is er niet een gigantisch probleem, zij doet het goed in iedere groep, zolang ze van haar eten blijven :D, daarom ook aanbod van verschillende voederplaatsen.
reden waarom ik mijn jonge paard nog een jaar wil laten staan waar ze staat, is omdat ze het heel goed doet met haar huidige, 4 jarige vriendinnetje, ze staan geregeld te spelen en te doen.
Mijn oudere merrie speelt zowiezo niet, en is amper te paaien tot een sprintje, dus het is meer dat mijn jong paard niet veel aan mijn oudere merrie zal hebben.

Pmarena: het eerste punt zou ik gewoon doen met prikpaaltjes, en de kleine weide laten zoals ze is.
Wel voor de stal een deel bestraten met grote tegels dat ze altijd kunnen droog staan, en mss in de weide zelf ook een paar stukjes op de voederplaatsen ofzo bestraten voor de hoeven.
Die kleine staat nu praktisch de hele winter tot de enkels in de modder, met enkel in de stal en ervoor een klein stukje bestraatr, en op het einde van het stukje een wat droger stuk, dus voor haar is het zowiezo een verbetering.
De grote staat nu in de winter eigenlijk nog op stal/stand, met 2 uurtjes buiten per dag, dus voor haar is het in de winter ook eenverbetering.