Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne1313

Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:08

Hallo,
Ik ben de trotse bezitter van een viezerik! Mijn ruin heeft er letterlijk poep aan waar hij poept of plast.
Ik mest iedere dag uit uiteraard! en het is overigens ook noodzaak, ik kan echt geen dag overslaan!

Hij staat op stro, maar zit met m'n handen in 't haar want op stal hebben ze het strogebruik aan banden gelegd en die viespeuk eet de helft op en de andere helft doet ie zijn ding op (logisch) maar vervolgens woelt ie het om, trapt alle mesthopen door z'n hele stal met als gevolg dat het één grote vieze massa word, kom ik weer op stal en probeer dan nog maar schoon stro te vinden om bovenop te leggen omdat ik geen vers stro mag bijvullen. En als ze door de weeks wel een plakje erbij gooien is het eigenlijk hopeloos, want dat verdwijnt weer in het vieze!

Ik heb erover gesproken met de staleigenaresse en ze heeft gelukkig ook opgemerkt dat het een viezerik is, maar ik moet nu dus wel iedere dag vragen of ik nieuw stro mag pakken (voelt een beetje als steeds maar weer bedelen)

Vraag aan jullie is nu, zou het een verbetering zijn als ik hem op een vlasbodem zet met misschien knabbellaagje stro erop? of word het een nog viezere rommel dan? Moet ik dan juist heel veel vlas als bodem nemen of wat is het minimale cm vlasbed wat er moet liggen? Ik ben onervaren met vlasgebruik.

Ik hoor graag jullie meningen, of misschien hebben jullie zelf ook zo'n viespeuk en weten jullie een goeie tip?

Caira

Re: Vieze stal, welke bodembedekking werkt het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:12

hoeveel uur per dag heeft hij toegang tot ruwvoer?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:16

Hoeveel weidegang heeft hij?

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:20

08:00u in de ochtend een grote berg ruwvoer en brok
09:00 tot 13:30 buiten op paddock
13:30 weer berg ruwvoer
17:00 weer ruwvoer en brok
en om 21:30 weer ruwvoer

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:22

Ik zou zeggen, veel meer naar buiten. Maargoed, daar heeft niet iedereen keus in bij zijn/haar stalling ;) Heeft hij contact met andere paarden?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:22

oei weinig weidegang zeg, das sneu. Maar dat is een andere discussie. Heeft hij 's ochtends nog wel ruwvoer over van de nacht ervoor? Want er wordt wel erg vroeg afgevoerd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:23

Ik ben bang dat je er weinig tegen kunt doen.
Je paard zal dit met elke bodembedekker doen vrees ik.
Vlas en zaagsel zal hij niet eten maar zal net zo vies worden.
Ik ken er 1 die alleen de nachten op stal staat en in de ochtend ziet zijn stal er uit of er in geen weken iemand naar omgekeken heeft.
En ook die word dagelijks gemest en krijgt dagelijks vers stro

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:24

Stro is gewoon ontzettend vies, bij het uitmesten is dan ook meer als de helft eigenlijk nog proper maar dat zie je gewoon niet en je kan er niet langs nemen.
Bij ons staan alle paarden enkel op vlas, uiteraard wel hooi en ruwvoer als knabbel. Vlas kan je gewoon veel makkelijker proper maken. Het neemt genoeg vocht op maar het laat het ook niet doorsijpelen zoals houtsnippers. Bij het uitmesten zie je dus ook gemakkelijker dan stro welke natte vlekken zijn. Ook worden de uitwerpselen er uit halen gemakkelijker, je neemt gewoon even een riek waar het ligt, schud het goede vlas er even onderuit en klaar. Dit lukt zogoed als niet met stro.

Wij hebben ongeveer een 5 cm vlas, maar daar kom je ontzettend lang mee toe, wanneer je het te weinig begint te vinden doe je er gewoon een laagje over. Uit eigen ervaring zou ik er geen extra stro opleggen, gewoon vlas en wat hooi als knabbel.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:26

Vind je? De paarden bij mij op school staan op vlas en ik vind het maar een kliederboel. Moeilijk uit te mesten, ziet er gauw vies uit. Het gaat overal aan en in zitten (deken, tuig, kleding) Geef mij maar een goede laag stro.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:28

Heb je al eens geprobeert om een hoopje mest in 1 hoek neer te gooien? Dat je dus wel uitmest maar een paar mestballen overlaat en die in een hoek gooit? Op die manier heb ik mijn paard geleerd om langs de rand van de box zijn behoefte te doen en niet meer door de hele stal. Vlas staan paarden inderdaad wel schoner op als stro, dat is ook mijn ervaring.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:29

@Laura x Ja hij staat wel met vriendjes hoor zowel binnen als buiten en ze hebben in de stal geen schotten dus kunnen allemaal aan elkaar snuffen en naar elkaar kijken.
en vier tot vijf uurtjes buiten is helaas inderdaad de enige optie bij ons (ik woon in de randstad, keuze is hier beperkt).

@Caira, mijn paard heeft nooit wat over, dat paard kent geen grenzen haha, dus in de ochtend nee geen ruwvoer over (hij krijgt echt genoeg hoor)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:29

@ Caira: Kan jij dan 1 drol uit stro halen, ik niet hoor, je halve stal komt dan toch mee... Mijn paard heeft vroeger ook op stro gestaan en dat was (op het eten na) een even grote ramp als TS haar paard, nu hij op vlas staat heb ik er geen problemen mee. Elke dag z'n drolletje eruit en klaar, sinds hij op vlas staat heeft hij ook zijn eigen hoekje omdat het bij vlas gewoon netter bijeen blijft. Bij stro wist ik nooit waar hij geplast had en al het vocht sijpelde door dus moest je al een heel deel stro eruit halen om het een beetje netjes te houden.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:33

Leen_ schreef:
@ Caira: Kan jij dan 1 drol uit stro halen, ik niet hoor, je halve stal komt dan toch mee... Mijn paard heeft vroeger ook op stro gestaan en dat was (op het eten na) een even grote ramp als TS haar paard, nu hij op vlas staat heb ik er geen problemen mee. Elke dag z'n drolletje eruit en klaar, sinds hij op vlas staat heeft hij ook zijn eigen hoekje omdat het bij vlas gewoon netter bijeen blijft. Bij stro wist ik nooit waar hij geplast had en al het vocht sijpelde door dus moest je al een heel deel stro eruit halen om het een beetje netjes te houden.

zo moeilijk is het anders niet hoor om 1 drol uit de stro te vissen.
Ik doe dagelijks meerdere stallen 10 ongeveer in een uurtje incl opstrooien.
En dan schep ik echt iet al die stallen bijna leeg hoor.
Maar als ik klaar ben zijn ze wel mooi schoon, alsof het net leeg gehaald is en opnieuw opgevult ;)
De meeste paarden plassen altijd op de zelfde plek dus dat is ook niet moeilijk

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:36

Voor hetzelfde geld is zijn hooi om 11 uur al op, dan begint hij natuurlijk aan het stro want een paard moet minimaal 16-18 uur kunnen eten. Oplossing zou dus ook een hooinet of meer ruwvoer kunnen zijn.

@Leen, dat kan ik ja, jij niet dus blijkbaar.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:38

Caira schreef:
Voor hetzelfde geld is zijn hooi om 11 uur al op, dan begint hij natuurlijk aan het stro want een paard moet minimaal 16-18 uur kunnen eten. Oplossing zou dus ook een hooinet of meer ruwvoer kunnen zijn.

@Leen, dat kan ik ja, jij niet dus blijkbaar.

:j helemaal mee eens......een hooinet in zijn stal zou wel eens een ander stalbeeld kunnen gaan geven.
Lijkt mij wel een poging waard

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:39

@quartel , inderdaad ja

@ leen, Nee geen stro erop doen? hoezo is jouw ervaring hier slecht mee?

@Supertinkie, ja dit heb ik ook al geprobeerd, werkte namelijk ook bij mijn konijnen, heb het lang volgehouden, maar mijn paard houdt ook gewoon lekker vol met overal poepen en plassen, dus helaas geen resultaat!

@Caira, sorry maar lukt mij ookn iet hoor 1 drol haha, dus helaas ik het blijkbaar hetzelfde als _Leen,helaas kost je gewoon veel stro de stal droog te houden! wat toch een must is voor zijn voeten!
Meer ruwvoer? tja ze hebben bij ons kuil en dat krijgen ze drie keer per dag, een net is misschien wel een idee om hem bezig te houden ja, ik zal eens vragen of ik dat op mag hangen! txs voor de tip had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:45

ik heb ook een viespeuk. Het gaat nu ze op vlas staat wel veel beter. Ik geef haar wel regelmatig een plak stro erbij omdat ze dat lekker vind maar ik wil met haar niet meer terug naar stro.
Wel heb ik de paarden die netjes op hun stal zijn liever op stro staan!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:46

@Tijn8 haal je dan ook iedere dag natte plekken eruit? of alleen de drollen? Hoe dik heb jij de laag waarop je paard staat? en hoeveel vlas kost het je in de week.
Het is een optie bij ons op stal, maar heb dan maar recht op 4 balen per maand en de rest moet ik bijkopen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:49

Die van mij is ook zo'n vreselijke goorlap.
Eet veel stro op en poept gewoon schaamteloos over zijn hooi heen, en in zijn voer en drink bak.
vanaf zaterdag sta ik bij mijn vriendin op stal die onbeperkt hooi geeft en hij op vlas staat.
Verder legt ze achter in een strookje stro puur om op te knabbelen. Ben zeer benieuwd hoe zijn stal er daar uit gaat zien :j

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:50

Mijn paard is ook een viespeuk.
Al het stro dat in haar stal komt maalt ze weg, blijft er alleen een berg poep en veel nattigheid over.

Ik heb haar nu een paar maanden op vlas staan. Wij verbruiken 3 zakken vlas per week: op maandag begint de geheel leeg geschepte stal met 2 zakken vlas, donderdag komt de derde zak erbij.
Elke dag scheppen we de keutels eruit, halen we het verzadigde vlas eruit en strooien we als normaal op.

Haar stal is en blijft een puinhoop vergeleken met de gemiddelde stal, maar ze staat nu in elk geval droog.

Haar stal hebben we versierd met veel speelgoed, een zoutsteen, een mineralen blok en haar hooi/kuil krijgt ze in een netje.
Ze poept en plast nu wel op vaste plekken ... maar de hoeveelheid poep en plas is er niet minder om hoor ...

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 14:52

@doom, ja zoiets wil ik ook ja, ben ook benieuwd hoe die van jou het gaat doen. Ik ga nog in overleg met staleigenaar, die wil het voorlopig nog even op stro proberen, maar ik weet eigenlijk al wel zeker dat het een gebed zonder eind is met hem!

@asjemenouw, ohw jee drie zakken per week, jeetje dat ga ik dus niet redden met de 4 balen per maand, moet ik heel wat zelf bij gaan kopen....

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:53

Ja dat kan .... maar ik heb een Belg ... kan dus heel goed zijn dat jij met minder zakken kan rondkomen :+

Maar ik heb er weinig geloof in dat je aan 1 zak vlas per week genoeg hebt.
Een gemiddelde stal van 3x3 wil je dat een beetje boden geven dan moet je toch echt 2 zakken storten. De rest is een kwestie van goed omscheppen. Dus uitmesten van onder naar boven: een schep op de bodem, omdraaien en het verzadigde vlas eruit.

Met 6 zakken in de maand kom je denk ik wel goed uit
Laatst bijgewerkt door Asjemenauw op 15-09-11 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:55

mijn gelderse merrie heeft ook op vlas gestaan.
Met 4 zakken begonnen en na een paar weekjes ben ik er iedere week een extra zak in gaan doen.
Niet vaker dan 1x per week de natte plek er uit halen.

Ik vond het altijd prettig.....voor mijn merrie dan......maar mijn ruin heb ik veelliever op stro

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:56

ik haal iedere dag de drollen eruit en ongeveer 1x per 5 dagen de natte plek. ik gebruik nu ongeveer 2 pakken vlas per week voor haar, ze heeft een stal van 3x4. Ze staat op een laag van een kleine 10 cm denk ik.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:57

Ik laat het je weten ! Die van mij is namelijk een echte vreselijke smeerpijp!