jowien schreef:Mijn fjord krijgt ook altijd een flinke baard in de winter. Inderdaad heel irritant met halsters en hoofdstel. De neusriem krijg je niet dicht zonder dat er lange haren tussen komen. Is voor de pony ook niet fijn. Ik knip de baard dus ook. In de winter niet heel erg kort, maar wel zo dat het niet meer zo irritant is.
Ik knip eerst ruwweg op lengte, dus de schaar plat/horizontaal onder haar hoofd zeg maar. En dan de schaar vertikaal en kleine knipjes/ hapjes doen. (Beetje moeilijk uit te leggen zo op internet.) Ook de zijkant, de wangen, doe ik met de schaar vertikaal, een beetje bijwerken. Met de schaar vertikaal krijg je niet van dat lelijke rechte.
Doe heel voorzichtig bij de kin, knip geen tastharen weg! Dat is best even lastig, want die zitten daar tussen de baardharen. Het is wel fijn om in de kingroeve minder haar te hebben i.v.m. de neusriem of sperriem (of kinketting bij mennen).
Wees geduldig, je pony kan misschien niet zo lang haar hoofd stil houden. Op tijd belonen, even wat anders doen waarbij ze haar hoofd wel kan bewegen, en dan weer verder.
Bedankt! Ik zal deze tips strakjes even opschrijven zodat ik ze er morgen makkelijk bij kan houden!