winter - stal / manege ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unbeatable

winter - stal / manege ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 14:51

Hoi allemaal !
Ik krijg binnenkort, samen met mijn moeder, een eigen paard. Nu vragen wij ons af wat de goedkoopste optie is. Ons paardje zal tegenover ons huis gaan staan, aangezien wij in een dorp met veel weidegang wonen. We gaan dat weiland dan huren, maar wat is nou het goedkoopst ? Wij zitten er aan te denken om gewoon een stal in het weiland te bouwen, waar ze in de winter in kan staan, dat is ook niet goedkoop. Of zou het slimmer zijn om swinters haar op de manege te stallen? (die is in dezelfde straat) Dit kost dan 400 euro per maand = winterstalling op de manege. Of een stal bouwen in het weiland waar ze altijd in kan staan? Wat hebben jullie ? Groetjes

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:54

€400 per maand :') ,wat je heb je daar dan precies?

een eigen stal bouwen is in aanschaf duur maar als je dan wel hebt wat je wilt,denk aan poetsplek.rijbak,zadelhok die je goed kan afsluiten,hooi/stro opslag.
dan kan het zijn dat je goedkoper uit bent.

maar de hooi prijzen wordt je ook niet blij van.

ik zou eventjes gaan zitten rekenen met je moeder wat het je gaat kosten als je hem tegenover je huis laat staan met stallbouw erbij..
denk aan stroom,water,beveiliging,hooi,stro,brokken.

succes!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:55

als je alles nog moet bouwen komt er aardig veel bij..
Sowieso kan je paard niet alleen staan (kan natuurlijk wel, maar liever niet)
hooi, stro, mestput, voer, poetsplaats, eventuele wasplaatst bak, (aangenomen dat jullie willen rijden) etc..
Maargoed, als jullie haar alleen voor de winter willen onderbrengen moet je het sowieso bouwen..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:56

Ga in ieder geval eerst na OF je wel iets op het stuk grond mag bouwen. Beter dat goed weten, als straks moeten afbreken (dat is pas duur... eerst bouwen, en dan afbreken).

Ik denk dat bouwen veel goedkoper is. Zeker met prijzen van 400 euro per maand. Voor 800 euro ben je al een heel eind door een carport te plaatsen (kan natuurlijk ook gebruikt, nog goedkoper), en deze gedeeltelijk dicht te maken met bijvoorbeeld gebruikt betonplex of andere houten platen of latten.

Het gaat alleen om het schuilen, verder hebben ze niets nodig in de stal. Het kan dus ook vrij simpel zijn, en toch heel effectief :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:58

Ben eigenlijk om te beginnen wel benieuwd of je een stal mag bouwen op een gehuurd weiland...

400 euro voor een winterstalling is voor Brabantse begrippen wel echt waanzinnig veel geld... Zijn er nog andere stallen in de buurt waar je ook naartoe zou kunnen gaan?

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:02

ja daar ben ik het in pricipe ook wel mee eens, maar het feit dat die manege wel een 5 sterren manege is, met alles erop en dr aan. Mn moeder heeft met beide opties geen problemen mee, en er komt nog een shetje bij te staan. Het bouwen mag op het weiland. Er staan daar ook andere paarden, maar het enige is, ze hebben geen binnenbak want het is maar een klein (bedrijfje). Dan zou ik toch in de winter, als ik eventueel zou willen rijden, naar de manege moeten om in die bak te rijden. Dus wat is nou het slimst ? Want als ik iedere x heen en weer moet, kan ik dr net zo goed op de manege zetten. Maar het is toch wel een heeel stuk goedkoper op het weiland, en daar geniet ze van al het gras, en kan ze voldoende rennen enzovoort. Ehmmm lastig! De andere mensen die daar staan met hun paarden, rijden in de winter gewoon niet, maar dat is voormij niet echt een optie. Het is gewoon ideaal omdat het tegenover ons is.. Bedankt voor het reageren !

@PRISCA
Jaa dat klopt, maar het is een hele grote 5 sterren manege. Misschien heeft er iemand wel is van gehoord; Manege de roosberg? Inpricipe zouden we ook op de ponyclub kunnen staan maar dat is nog wel 10 minuten in de auto. En we mogen bouwen op het land, zolang het verplaatst zou kunnen worden. ( er bestaat tegenwoordig van die stallen die je kunt verplaatsen)

_Annemiek

Re: winter - stal / manege ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:09

ik zelf zu persoonlijk voor de manege gaan als je ma dat ook goed vindt.
dan heb je geen gedoe dat je ineens je stal moet verplaatsen,je paard heeft meer sociaal contact en altijd een nette schone stal en hij wordt voor je in de gaten gehouden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:09

Als je het moet mogen verplaatsen, dan mag je dus niet echt bouwen. Verplaatsbare stallen zijn weer wat duurder, maar containerstallen gaan nog wel (en zijn ook min-of-meer verplaatsbaar).

Ik zou informeren wat het kost als je daar alleen wilt rijden, vaak is dat ook mogelijk. Ben je meteen ingestapt als je daar aankomt :)

Voor een paard is het niet fijn om telkens te verhuizen in de zomer en de winter. Ik zou dan ook liever op 1 plek blijven :j

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:14

Jaa maar het is nogal duur om 12 maanden 400 euro te betalen voor een epony, daar zitten we dus mee. dat bedoelde ik dus @ containerstal, sorry voor de slechte uitleg.. Ik ga dr nog is even goed over praten. Bedankt!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:17

Daarom ook 12 maanden lekker het land op :)

En ook in de zomer moet je paard kunnen schuilen, zeker met de "zomers" in NL.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:26

Angela schreef:
Daarom ook 12 maanden lekker het land op :)

En ook in de zomer moet je paard kunnen schuilen, zeker met de "zomers" in NL.

" Wat grappig, mn moeder heet ook angela haha! Jaa, mijn voorkeur gaat ook meer daar naartoe !

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:32

Ik zou hem lekker in het land tegenover je huis doen. Als je dan in de winter toch van de binnenbak gebruik moet maken ga je daar toch naartoe. Dat doe ik ook al jaren en het bevalt prima.
Mocht je dan een keer een hele slechte winter hebben kun je er altijd nog voor kiezen het paard voor een poosje te verplaatsen naar de manege.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:54

Tijn8 schreef:
Ik zou hem lekker in het land tegenover je huis doen. Als je dan in de winter toch van de binnenbak gebruik moet maken ga je daar toch naartoe. Dat doe ik ook al jaren en het bevalt prima.
Mocht je dan een keer een hele slechte winter hebben kun je er altijd nog voor kiezen het paard voor een poosje te verplaatsen naar de manege.

Mee eens, ik denk dat mijn besluit vast staat. :D

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:32

Ik weet niet hoe dat bij jou in de omgeving is, maar hier zou ik mijn pony zelfs niet op winterstalling op een manege willen zetten als ik geld toegestopt kreeg.
Ik zou even navragen hoe dat zit met bouwvergunningen voor het schuilstalletje en je paardje 's winters ook op het land laten staan, mits er genoeg plek is om droog te staan/liggen (en een soortgenootje, maar dat spreekt voor zich). Verder ga ik met Lizzyy mee, heb je ook gedacht aan een mestput en opslagruimte voor hooi/stro enz?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:41

Ook voor de gemeenste Breda geldt:
Zodra een bouwsel (ook verplaatsbaar) niet voor tijdelijk gebruik bedoeld is, mag dit niet neergezet worden.
Ook al verplaats je hem elke week. Ook voor een bouwsel voor tijdelijk gebruik heb je een vergunning nodig.

Wat je ook plaatst, het wordt na enige tijd sowieso als opslag gezien en dat mag ook alleen op het bouwblok. Daarom mag je ook geen caravan/trailer plaatsen in een weiland.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:59

Ik weet toevallig dat het hier altijd werd gedoogd zolang het niet teveel opviel vanuit de lucht (als het groen was dus). Op mijn oude plek hebben jarenlang 'illegale' caravans en schuilstallen gestaan waar nooit wat van gezegd is. Maar je moet de gok maar net willen nemen natuurlijk (ik zou het zelf niet aanraden).

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 16:59

oh ehmm okee, ik heb er zelf niet echt veel verstand van, maar dat bespreek ik met mn moeder zoiezo wel. Ik laat haar dit allemaal lezen, en dankjewel voor de hulp. Ik ga er verder in puzzelen, want de andere mensen die een weiland daar hebben gehuurd, hebben wel een schuilstalletje geplaatst. Ik zal het navragen en dan laat ik jullie wel weten hoe het allemaal zit ! ;)

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 17:00

Bliksem schreef:
Ik weet toevallig dat het hier altijd werd gedoogd zolang het niet teveel opviel vanuit de lucht (als het groen was dus). Op mijn oude plek hebben jarenlang 'illegale' caravans en schuilstallen gestaan waar nooit wat van gezegd is. Maar je moet de gok maar net willen nemen natuurlijk (ik zou het zelf niet aanraden).

jaa daarom, stel je voro "ALS" het fout gaat heb je wel echt een probleem..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:38

Krijgt het paard wel een maatje op de weide? Want een paard alleen houden, dat kan écht niet.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:08

Dani_ schreef:
Krijgt het paard wel een maatje op de weide? Want een paard alleen houden, dat kan écht niet.

Citaat:
.....er komt nog een shetje bij te staan...... Er staan daar ook andere paarden....

ja dus ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:15

Ah, great. :D

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 19:55

Jaa er komt nog een shetje bij te staan die is verwaarloosd, zal vast in het begin best wel onzeker zijn, maar dat gaan we opbouwen. :) heb er zin innnnn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:03

Als je daar een fijn schuilstalletje kunt plaatsen met wellicht wat bestrating / zand er omheen zodat het dier ook als het dagenlang regent nog een beetje rond kan lopen zonder in de modder weg te zakken , dan kun je het gerust doen :)

Moet je alleen nog even zeker zijn dat je ook je spullen goed kwijt kunt , en voldoende hooi / stro beschikbaar hebt , je mest af kunt voeren...en wel ergens kunt rijden als het al om half 5 donker is in de winter , de wei kletsnat is en je toch graag door de weeks wilt rijden :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:05

Je mag alleen in een weide iets op wielen neerzetten..
Dus een container op wielen ofzo :)
Of een oude grote trailer die dan goed vaststaat.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:37

Ik zou je stal op de wei bouwen/zetten.
Met een goed gedraineerde rijbak en/of paddock.
Als het 's winters slecht weer is kan je dan altijd nog naar de manege gaan
om daar te rijden, en je paardje kan gewoon heel de dag lekker buiten staan in de paddock/bak als je
dat zelf wilt