Opfok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 08:48

Hallo!

Ik las net een topic over je veulen naar de opfok doen.
Ik heb nu een veulentje van 4 maanden wat samen met haar moeder en nog een pony in de wei loopt.
Is het belangrijk dat ze naar de opfok gaat? Vanaf hoe oud mag ze daarheen?
Waarom is de opfok zo belangrijk?
dat waren mijn vragen wel zo'n beetje. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

liefs, chantal

ps. ik heb gezocht naar topics, maar kon er zo snel geen vinden.
als dit verkeerd staat, mag het verplaatst worden!

Angela

Re: Opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:06

In de opfok staat je paard met een hoop leeftijdsgenoten. Daarmee kunnen ze spelen, en leren ze rangen en standen. Vanaf het afspenen kunnen ze daarheen, afhankelijk van de opfok wordt de groep in 1 keer bij elkaar gezet en blijft dat zo, of komt er telkens een paard bij.

Het grote verschil met thuis is dat er echt meerdere leeftijdsgenoten zijn. Oudere paarden zijn leuk voor opvoeding (als ze dat al doen, sommige laten over zich heen lopen), maar als speelgenootjes zijn ze meestal niet geschikt. Een grotere groep leert het paard ook meer over rangen en standen dan een groepje van 3 (waaronder zichzelf).

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 10:21

Ik heb t vroeger ook niet gedaan maar mijn merrie van nu 15 en mijn merrie van 6 hebben toch iets te kort gehad. Snappen weinig van rang orde, zijn dominant over nieuwe paarden in 1e instantie maar later weer bang...
Laatste jaren doe ik de jongkies in ieder geval met 1 leeftijdsgenoot.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 10:59

dus als ze niet in de opfok zijn geweest, leren ze niet om te gaan met leeftijdsgenoten en rang orde etc?
want ik merk wel dat mijn 2 pony's boven mijn veulentje staan en mijn veulentje een goede opvoeding meegeven.
Jullie vinden dus dat ze naar de opfok moet?
bedankt voor het meedenken!
als iemand misschien nog een goede weet in de omg. van lochem/borculo/ruurlo (gelderland)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:00

Als je het idee hebt dat je veulen al een goede opvoeding krijgt hoef je haar toch niet naar een opfok te doen?
Wat is daar dan de meerwaarde van? Ik zou haar lekker laten staan waar ze staat.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:01

Mijn 2 jaarlingers staan vanaf veulen met zn 2tjes
eerst in het dorp aan huis en nu op een pensionstal ze hebben een box naast elkaar en gaan overdags ook de wei in . Gaat hardstikke goed in de kudde vind ook dat veulens oudere paarden nodig hebben om ze op te voeden :j

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:04

Ik denk dat het voor de meeste paarden zeker een toegevoegde waarde heeft. Het paard leert om zichzelf staande te houden in een grote groep. Het maakt natuurlijk nogal een verschil of ze in een groepje van drie staat of bijv. 14. Ik ben zelf voor de opfok. Heb nu een twee jarige friese hengst in de opfok staan, en het is echt mooi om te zien dat er gewoon een kudde ontstaat. Eentje houdt de wacht als de rest slaapt/rust, en onderling knokken ze de rangorde uit. Verder wordt er ook ontzettend veel gespeeld. Ik ben er blij mee dat hij in een kudde staat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:29

Mijne heeft er niet gestaan. Ze is juist heel erg sociaal naar andere paarden, wel wat dominant(alleen naar de leider toe) maar dat is haar karakter. Verder is ze juist er lief en beschermend tegen over nieuwe paarden. Ze is gewoon opgegroeid tussen de volwassen paarden. Ze is vrij makkelijk heeft totaal geen moeite om van de groep weg te gaan en ze hangt er niet zo aan. Tenzij je haar alleen in de wei zou laten maar anders niet. Ik zelf vindt het voor een veulen belangrijker om ook met volwassen paarden op te groeien alleen maar veulens van dezelfde leeftijd voeden mekaar niet echt op, daarvoor heb je mijn inziens toch wat volwassen paarden nodig.
Dus een opfok in de zin van alleen maar veulens, jaarlingen nee, minimaal toch 2 volwassen die het paard echt opvoeden.
Met alleen speelmaatjes leren ze dat volgens mij niet echt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:31

manex schreef:
Als je het idee hebt dat je veulen al een goede opvoeding krijgt hoef je haar toch niet naar een opfok te doen?
Wat is daar dan de meerwaarde van? Ik zou haar lekker laten staan waar ze staat.

Nu nog wel... maar kleine veulens worden groot, en dan kan het zijn dat het veulen boven de anderen komt. Je wilt niet een veulen dat denkt dat het alles kan maken (al is in een opfokgroep ook altijd eentje de baas). Daarnaast zijn het geen leeftijdsgenoten, dus heeft er het veulen er wel echt speelmaatjes aan?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:33

ik heb de mijne van nu 1 jaar gewoon op een pension stal staan in weidegang met een 17 jarige merrie
af en toe gooi ik hem bij wat andere paarden in .
ik heb geen problemen met hem ,ik heb me vorige pony ook zo gehouden en dat ging prima .
plus dat ik elke dag er mee bezig kon zijn ook al was het maar even borstelen .
ik kreeg en krijg er een heel leuk paardje voor door al die aandacht

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 11:37

bedankt voor alle reacties!
mijn tante heeft ook een veulentje zelf gefokt en heeft dat veulentje met 2 andere (oudere) pony's laten lopen.
dit veulentje is nu erg dominant, en kan niet goed met andere paarden overweg. vandaar mijn vraag.
Nu moet ik wel zeggen dat de moeder en vader van dat veulentje allebei ook erg dominant waren en niet goed met ander paarden overweg konden. De moeder van mijn veulentje daar in tegen is heel sociaal en lief naar andere paarden en mensen (vader is onbekend) misschien dat het karakter dus ook meespeelt?
Of maakt dat niet zoveel uit?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 11:39

denk inderdaad dat het karakter ook mee speelt .
want mijn beide veulens waren erg sociaal en kunnen overal bij staan

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:06

dank je!
de vraag komt misschien een beetje laat om nu nog een opfok te gaan regelen, maar het veulentje kwam geheel onverwachts, dus ik was nergens op voorbereid.
Weet iemand misschien nog een goede opfok in gelderland?

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:37

in hall op een western stal ze adverteren op mp

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 21:42

Bedankt! ik ga het even bekijken
nog meer ideeen?