Het dak bestaat uit golfplaten die allemaal een stuk over elkaar liggen.
Toch heb ik gisteren gezien dat we er evengoed geen dak op konden leggen, het water lekt door het dak alsof er geen op ligt!
Hoe kunnen we dit best oplossen? Er zitten geen gaten in de platen dus ik denk dat de wind flink wat regen tussen de spleten door blaast, waardoor het weer lekt.
Misschien zijn er scheuren in de plaat ontstaan door de harde wind. Dat zeil is voorlopig zo'n gek idee niet, maar je zult het toch beter om moeten ( kunnen) lossen. Misschien dekken de platen elkaar niet goed meer af, en moet je er een plaat over heen leggen. Maar dan zou ik dat wel met mooi weer doen en nu als t giet ff kijken waar al dat water vandaan komt, dan kan je ook de zwakke plekken opzoeken. Sterkte!
Als de platen nieuw waren 3 jaar terug dan zouden ze nu niet mogen doorlekken, dat hoort pas met een jaar of 10 te gebeuren. Dan wordt de buitenlaag poreus en gaat doorlekker. Nu zou je last kunnen hebben van ' zweten' ofwel kondens, al is het daar ook nog niet 'echt koud genoeg voor.
Je kunt kiezen voor een kompleet nieuw dak. Neem dan geen golfplaten meer ivm de afvoer als asbestplaten, maar ge"isoleerde dakpanelen. B-keus is niet zo duur. Ook kun je het huidige dak goed schoonmaken en beschilderen met 'gotendichter' , dit lijkt een soort teerpasta die niet alleen een waterdicht laagje over het dak legt maar ook kleine gaatjes dichtkit.
Denk dat je moet wachten totdat het dak helemaal droog is en afkitten met een elastische (vorst bestendige) kit. zeiltje is ook maar een tijdelijke oplossing en een stevige windhoos houd het niet.
Dakplaten van 3 jaar zouden niet mogen doorlekken, Eterniet vrije golfplaten staat vaak 10 jaar garantie op.
Als je de stal hebt laten plaatsen, zou ik zeker dat bedrijf nog eens uitnodigen. Als oplossing zou ik nu gaan voor een nieuw dak, je kunt wel hier en daar gaan kitten, en dan over een half jaar weer, en nog eens. en over 3 jaar is het meer kit dan golfplaat.
Sientje
Geplaatst: 26-09-11 22:28
summerHF schreef:
Denk dat je moet wachten totdat het dak helemaal droog is en afkitten met een elastische (vorst bestendige) kit.