Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marlis schreef:Stal 1:
- Opfok
10 min van ons huis vandaan.
Zomers op het land en swinters in een loopstal en 45 min in een zandpaddock.
Swinters mag je ze eruit halen, zomers niet.
175 euro exclusief ontwormen en smid etc.
Zomers 95. En elk jaar 5 euro duurder volgens mij.
We zijn hier al wezen kijken..
Marlis schreef:Stal 2:
Je moet tekenen vooor 18 maanden dan ben je verplicht te blijven
- opfok
- 50 min rijden met de auto.
- zomers op het land en swinters in een loopstal met stenen uitloop.
- je mag ze er niet uithalen, alleen op eigen risico de loopstal in.
- swinters 145 euro exclusief ontwormen, smid etc. Zomers 95 euro.
Hier zijn we ook wezen kijken...
Marlis schreef:Stal 3:
- 30 a 35 min rijden.
- stuk land(ligt nu nog goed droog) met schuilstal. Een deel wordt er nog bestraat. Daar staat een drachtigge merrie en een jaarlinger.
- kunnen ze er altijd uithalen.
- swinters 150 exclusief ontwormen, smid etc.
Zomers 95 dacht ik.
Hier zijn we ook wezen kijken..
Marlis schreef:Stal 4:
- all inclusief stal.
- box van 10 bij 3.5 samen met nog een veulen.
- zolang het weer het toelaat 6 uurtjes op het land en zomers ook 6 uurtjes land per dag. Als het land het niet meer toelaat 3 uurtjes minimaal in de paddock.
- kan ze eruit halen en nee wandelen enz.
- 150 per maand.
Niet meer dan 50 min rijden denk ik, hier zijn we nog niet geweest.
Marlis schreef:Hoihoi,
Samen met mijn zus heb ik een haflinger merrie veulen van bijna 6 maanden. We hebben een aantal keuzes waar we haar naar toe kunnen brengen, maar op het moment heb ik geen idee waar ik me het beste bij voel en wat de beste keuze zal zijn. We willen het liefst het veulen in de hand kunnen houden, zo 1 keer per week lekker tutten(borstelen) en stukje wandelen, maar dit gaat niet bij alle opties.
Stal 1:
(paardenopfok verboon)
- Opfok
10 min van ons huis vandaan.
Zomers op het land en swinters in een loopstal en 45 min in een zandpaddock.
Swinters mag je ze eruit halen, zomers niet.
175 euro exclusief ontwormen en smid etc.
Zomers 95. En elk jaar 5 euro duurder volgens mij.
We zijn hier al wezen kijken.
Stal 2:
(www.paardenopfokgo.nl)
Je moet tekenen vooor 18 maanden dan ben je verplicht te blijven
- opfok
- 50 min rijden met de auto.
- zomers op het land en swinters in een loopstal met stenen uitloop.
- je mag ze er niet uithalen, alleen op eigen risico de loopstal in.
- swinters 145 euro exclusief ontwormen, smid etc. Zomers 95 euro.
Hier zijn we ook wezen kijken.
Stal 3:
- 30 a 35 min rijden.
- stuk land(ligt nu nog goed droog) met schuilstal. Een deel wordt er nog bestraat. Daar staat een drachtigge merrie en een jaarlinger.
- kunnen ze er altijd uithalen.
- swinters 150 exclusief ontwormen, smid etc.
Zomers 95 dacht ik.
Hier zijn we ook wezen kijken.
Stal 4:
- all inclusief stal.
- box van 10 bij 3.5 samen met nog een veulen.
- zolang het weer het toelaat 6 uurtjes op het land en zomers ook 6 uurtjes land per dag. Als het land het niet meer toelaat 3 uurtjes minimaal in de paddock.
- kan ze eruit halen en nee wandelen enz.
- 150 per maand.
Niet meer dan 50 min rijden denk ik, hier zijn we nog niet geweest.
Marlis schreef:Tuurlijk kijken we ook wat het beste is voor Kyra. Maar in de hand houden 1 keer per week is ook niks mis mee. Ik ken ook iemand die zijn veulen nu inmiddels jaarlinger in een opfok gedaan heb, waar ze er ook niet uit mogen en daar is nu niks meer mee te beginnen. Nu al onwijs sterk en alleen ze eigen zin doen. Ik wil een opgevoed paard waar ik veel aan heb met de tijd daarom orienteer ik mij op meerdere mogelijkheden.
spettertjuh schreef:Marlis, je moet kijken wat het beste is voor Kyra en niet wat het handigste is voor jullie. Wat jullie Kyra allemaal geleerd hebben vergeet ze echt niet meer. Zij moet nu paard leren worden en dat kan alleen maar in een goede opfok met jaarlingen en waar ze in de groep kan blijven totdat ze weer naar huis kan. Ik begrijp de verplichte 18 maanden wel. Deze mensen willen een vaste groep voor de paarden zonder al te veel wissels. Dit is een hele goede instelling maar voordat Kyra daarnaar toe gaat ga je eerst eens kijken hoe de jaarlingen erbij staan en hoe het land erbij ligt. Hou het voor Kyra zo natuurlijk mogelijk en pas dan krijg je een fantastische jonge merrie ervoor terug.
pluche_pluus schreef:Ik ben blij voor mijn paard dat ze daar staat, zelf had ik haar het liefst gewoon hier gehouden maar voor de ontwikkeling tot echt paard is een kudde gewoon het beste zonder het gefrut aan zo een jong paard.
XLeandrosX schreef:Ook ik zou kiezen voor optie 2. Ik begrijp dat 18 maanden lang is, maar als je er een goed gevoel bij hebt dan is dat toch prima. Hierdoor houden ze de groepen in stand en is er meer rust in de kuddes.
Die van mij heeft in een situatie als 3 gestaan. Echter is hij daardoor te veel in de hand geweest en is hij nu door en door verwend (was mijn eerste jonge paard) en heeft hij minder paard leren te zijn. Hierdoor kan hij enorm aan mij plakken tot het vervelende toe en erg opdringerig zijn. Ook doet hij het niet heel erg goed in een groep paarden. Hij begrijpt het allemaal wat minder om het zo maar te zeggen.