dillema, welke plek voor ons veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

dillema, welke plek voor ons veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 07:30

Hoihoi,
Samen met mijn zus heb ik een haflinger merrie veulen van bijna 6 maanden. We hebben een aantal keuzes waar we haar naar toe kunnen brengen, maar op het moment heb ik geen idee waar ik me het beste bij voel en wat de beste keuze zal zijn. We willen het liefst het veulen in de hand kunnen houden, zo 1 keer per week lekker tutten(borstelen) en stukje wandelen, maar dit gaat niet bij alle opties.

Stal 1:
- Opfok
10 min van ons huis vandaan.
Zomers op het land en swinters in een loopstal en 45 min in een zandpaddock.
Swinters mag je ze eruit halen, zomers niet.
175 euro exclusief ontwormen en smid etc.
Zomers 95. En elk jaar 5 euro duurder volgens mij.
We zijn hier al wezen kijken.

Stal 2:
Je moet tekenen vooor 18 maanden dan ben je verplicht te blijven
- opfok
- 50 min rijden met de auto.
- zomers op het land en swinters in een loopstal met stenen uitloop.
- je mag ze er niet uithalen, alleen op eigen risico de loopstal in.
- swinters 145 euro exclusief ontwormen, smid etc. Zomers 95 euro.
Hier zijn we ook wezen kijken.

Stal 3:
- 30 a 35 min rijden.
- stuk land(ligt nu nog goed droog) met schuilstal. Een deel wordt er nog bestraat. Daar staat een drachtigge merrie en een jaarlinger.
- kunnen ze er altijd uithalen.
- swinters 150 exclusief ontwormen, smid etc.
Zomers 95 dacht ik.

Stal 4:
- all inclusief stal.
- box van 10 bij 3.5 samen met nog een veulen.
- zolang het weer het toelaat 6 uurtjes op het land en zomers ook 6 uurtjes land per dag. Als het land het niet meer toelaat 3 uurtjes minimaal in de paddock.
- kan ze eruit halen en nee wandelen enz.
- 150 per maand.
Niet meer dan 50 min rijden denk ik, hier zijn we nog niet geweest.
Laatst bijgewerkt door Marlis op 12-09-11 07:51, in het totaal 1 keer bewerkt

liesJ

Re: dillema, welke plek voor ons veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:46

je geeft aan dat je ermee wil wandelem, dus zal ik kiezen voor stal 3 of 4

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 07:49

Ja het liefst willen we haar in de hand houden maar we willen ook het beste voor het veulen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:50

Als je er, zoals ik kan lezen, mee bezig wilt en een leuk opgevoed paardje wilt hebben. Zou ik voor keuze 3 gaan. Staat hij samen met 2 andere soortgenootjes en leert de merrie haar nog wat regels (:

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:03

Ook ik zou voor stal 3 gaan.
Je kan der gewoon pakken en lekker mee gaan wandelen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:03

Ik zou een paard niet in een opfok willen waar mensen telkens in en uit gaan halen. Zorgt voor erg veel onrust in de groep. Als hij als jong dier al halstertje etc kent. Dan verleerd hij dat niet hoor ;).
Of je moet voor stal 3 gaan. Maar dat klinkt niet echt als een professionele stal (mbt paarden worden denk ik niet verschaard?)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:05

Ik zou ook voor stal 3 of 4 gaan. Dan ligt het eraan bij welke van die 2 jullie het beste gevoel hebben.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 08:06

Bij 3 worden ze niet verschaard. Is een stuk.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:11

Ik zou persoonlijk voor stal 2 gaan, omdat ze daar het meeste buiten lopen en beweging het belangrijkste is voor een opgroeiend paard...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:14

Dan zou ik zeker niet voor stal 3 gaan. Stal 1 of 4 dan. Waar ze zoveel mogelijk buiten kunnen.
Stal 2 zou ook kunnen, dat voor 18maanden tekenen moet je niet bang voor zijn (mits alles er goed uit zag) waarschijnlijk willen hun niet zoveel wisselende groepen.
In ieder geval waar je op moet letten
- Zomers liefst 24/7 buiten
- Groepen max 20 (liever stuk of 10)
- Weinig 'wisselen' in de groep
- Verschillende weides (ivm wormen, groei etc etc)
- Nette(veilige) opfokstallen, goed hooi/voordroog. (Kijk de andere paarden aan, hoe zien hun er uit).

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:19

Marlis schreef:
Stal 1:
- Opfok
We zijn hier al wezen kijken..

Ik vind dat ze er hier te weinig uit komt. Voor de winter is 45 minuten echt heel weinig...

Marlis schreef:
Stal 2:
- opfok
Hier zijn we ook wezen kijken...

Dit zou ik zelf nooit doen, 18 maanden is erg lang... Meer als een jaar, als ze stal niet bevalt kun je dus niet vertrekken. Lijkt me niet handig, voor t zelfde geld geven ze je alleen maar mooi weer verhaaltjes.

Marlis schreef:
Stal 3:
- 30 a 35 min rijden.
- stuk land(ligt nu nog goed droog) met schuilstal. Een deel wordt er nog bestraat. Daar staat een drachtigge merrie en een jaarlinger.
Zomers 95 dacht ik.
Hier zijn we ook wezen kijken..

Lijkt me perfect plekje. Ze kan zelf bepalen of ze naar buiten wilt of dat ze in de schuil stal staat. Ze kan spelen met de jaarlinger, En opgevoed worden door moeders. Je kunt haar er uit halen als je wilt, maar je kunt ook tutten en borstelen in het land. Lijkt me een mooie keuze.

Marlis schreef:
Stal 4:
- all inclusief stal.
- zolang het weer het toelaat 6 uurtjes op het land en zomers ook 6 uurtjes land per dag. Als het land het niet meer toelaat 3 uurtjes minimaal in de paddock.
- 150 per maand.

Klinkt ook oke, maar toch denk ik dat stal 3 beter is, ze kan dan meer naar buiten...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 08:39

Marlis schreef:
Hoihoi,
Samen met mijn zus heb ik een haflinger merrie veulen van bijna 6 maanden. We hebben een aantal keuzes waar we haar naar toe kunnen brengen, maar op het moment heb ik geen idee waar ik me het beste bij voel en wat de beste keuze zal zijn. We willen het liefst het veulen in de hand kunnen houden, zo 1 keer per week lekker tutten(borstelen) en stukje wandelen, maar dit gaat niet bij alle opties.

Stal 1:
(paardenopfok verboon)
- Opfok
We zijn hier al wezen kijken.

Stal 2:
(www.paardenopfokgo.nl)
- opfok

Stal 3:
- 30 a 35 min rijden.
Zomers 95 dacht ik.

Stal 4:
- all inclusief stal.
- 150 per maand.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:40

Marlis, je moet kijken wat het beste is voor Kyra en niet wat het handigste is voor jullie. Wat jullie Kyra allemaal geleerd hebben vergeet ze echt niet meer. Zij moet nu paard leren worden en dat kan alleen maar in een goede opfok met jaarlingen en waar ze in de groep kan blijven totdat ze weer naar huis kan. Ik begrijp de verplichte 18 maanden wel. Deze mensen willen een vaste groep voor de paarden zonder al te veel wissels. Dit is een hele goede instelling maar voordat Kyra daarnaar toe gaat ga je eerst eens kijken hoe de jaarlingen erbij staan en hoe het land erbij ligt. Hou het voor Kyra zo natuurlijk mogelijk en pas dan krijg je een fantastische jonge merrie ervoor terug.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-11 09:02

Tuurlijk kijken we ook wat het beste is voor Kyra. Maar in de hand houden 1 keer per week is ook niks mis mee. Ik ken ook iemand die zijn veulen nu inmiddels jaarlinger in een opfok gedaan heb, waar ze er ook niet uit mogen en daar is nu niks meer mee te beginnen. Nu al onwijs sterk en alleen ze eigen zin doen. Ik wil een opgevoed paard waar ik veel aan heb met de tijd daarom orienteer ik mij op meerdere mogelijkheden.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:08

Ik reageer ook even, mijn paardje is nu 13 maanden en staat in de opfok zonder dat ze in de hand komt.
Toen het veulen nog bij de mama liep kwam ze iedere dag in de hand, ze was mee geweest met de trailer, hoefsmid en da geen probleem.
Als ik nu langs kom (ze staat nu buiten) dan is aaien,knuffelen,voetje geen enkel probleem.

Sommige paarden in de kudde verwilderen wel meer, maar die zijn als veulen zijnde niet vaak genoeg in de hand geweest,
De paarden die dus wel behoefte aan contact hebben komen vanzelf wel even neuzen voor wat aandacht.

Ik ben blij voor mijn paard dat ze daar staat, zelf had ik haar het liefst gewoon hier gehouden maar voor de ontwikkeling tot echt paard is een kudde gewoon het beste zonder het gefrut aan zo een jong paard.

spettertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:19

Marlis schreef:
Tuurlijk kijken we ook wat het beste is voor Kyra. Maar in de hand houden 1 keer per week is ook niks mis mee. Ik ken ook iemand die zijn veulen nu inmiddels jaarlinger in een opfok gedaan heb, waar ze er ook niet uit mogen en daar is nu niks meer mee te beginnen. Nu al onwijs sterk en alleen ze eigen zin doen. Ik wil een opgevoed paard waar ik veel aan heb met de tijd daarom orienteer ik mij op meerdere mogelijkheden.

Dat weet ik Marlis, natuurlijk willen jullie wat het beste is voor Kyra maar jullie vragen hier ook om een mening over welke opfok het beste zou zijn volgens andere mensen en daar geef ik mijn mening over. De uiteindelijk beslissing ligt bij jullie. Jullie zijn geweldig voor Kyra en hebben haar al heel veel geleerd.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:21

Ik zou voor stal 3 gaan :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:22

Stal 3!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:25

spettertjuh schreef:
Marlis, je moet kijken wat het beste is voor Kyra en niet wat het handigste is voor jullie. Wat jullie Kyra allemaal geleerd hebben vergeet ze echt niet meer. Zij moet nu paard leren worden en dat kan alleen maar in een goede opfok met jaarlingen en waar ze in de groep kan blijven totdat ze weer naar huis kan. Ik begrijp de verplichte 18 maanden wel. Deze mensen willen een vaste groep voor de paarden zonder al te veel wissels. Dit is een hele goede instelling maar voordat Kyra daarnaar toe gaat ga je eerst eens kijken hoe de jaarlingen erbij staan en hoe het land erbij ligt. Hou het voor Kyra zo natuurlijk mogelijk en pas dan krijg je een fantastische jonge merrie ervoor terug.

Hier sluit ik me bij aan.
Juist het continue paarden uit de groep halen is heel erg stressvol. Je kunt uitstekend op bepaalde dagen (ik geloof dat je dat dan even moet melden) even het land in lopen, haar bekijken, even nalopen... en dan gewoon weer gaan.
Het heeft geen meerwaarde om te gaan wandelen.
Alles wat je haar nu leert vergeet ze niet!

Succes.... het is moeilijk om ze even los te laten, maar wel het beste voor het paard!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:32

pluche_pluus schreef:
Ik ben blij voor mijn paard dat ze daar staat, zelf had ik haar het liefst gewoon hier gehouden maar voor de ontwikkeling tot echt paard is een kudde gewoon het beste zonder het gefrut aan zo een jong paard.

Dit is helemaal waar...
Ik zou me, als ik jou was, iets meer richten op mensen die zelf jonge dieren hebben gehad, veel ervaring hebben, en/of regelmatig veulens hebben.
Meiden die reageren die 1 pony of paard hebben kiezen uiteraard voor een optie waar je zoveel mogelijk met het paard kunt doen, maar dat ligt toch echt anders bij dat jonge spul....

Doe je voordeel met meningen van ervaren mensen.
Dat een dier onhandelbaar is zegt wellicht iets over dat dier of over die eigenaren, ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard onhandelbaar zou zijn na de opfok...
Natuurlijk zijn ze groen, maar daar moet je mee om kunnen gaan.... anders koop je immers geen jong paard.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:32

Ook ik zou kiezen voor optie 2. Ik begrijp dat 18 maanden lang is, maar als je er een goed gevoel bij hebt dan is dat toch prima. Hierdoor houden ze de groepen in stand en is er meer rust in de kuddes.
Die van mij heeft in een situatie als 3 gestaan. Echter is hij daardoor te veel in de hand geweest en is hij nu door en door verwend (was mijn eerste jonge paard) en heeft hij minder paard leren te zijn. Hierdoor kan hij enorm aan mij plakken tot het vervelende toe en erg opdringerig zijn. Ook doet hij het niet heel erg goed in een groep paarden. Hij begrijpt het allemaal wat minder om het zo maar te zeggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:44

XLeandrosX schreef:
Ook ik zou kiezen voor optie 2. Ik begrijp dat 18 maanden lang is, maar als je er een goed gevoel bij hebt dan is dat toch prima. Hierdoor houden ze de groepen in stand en is er meer rust in de kuddes.
Die van mij heeft in een situatie als 3 gestaan. Echter is hij daardoor te veel in de hand geweest en is hij nu door en door verwend (was mijn eerste jonge paard) en heeft hij minder paard leren te zijn. Hierdoor kan hij enorm aan mij plakken tot het vervelende toe en erg opdringerig zijn. Ook doet hij het niet heel erg goed in een groep paarden. Hij begrijpt het allemaal wat minder om het zo maar te zeggen.

Bovenstaand is een veelvoorkomend verschijnsel bij paarden die teveel in de hand geweest zijn... helaas.
Ook voor je paard levert het later in zijn leven alleen maar meer stress op wanneer hij de regels van de groep niet goed kent.
Een professionele opfok wil vastigheid in het belang van de paarden.... in groepen moet je niet telkens willen in- en uitscharen, dat is echt funest.
Ik vind het dus heel goed dat ze zo'n regel hanteren, en eerlijk gezegd weet ik niet beter.... bij mijn weten gaat het altijd zo.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:46

Stal 1, Een opfok waar je je paard er nog niet eens uit mag halen omdat dat stress zou geven vind ik belachelijk. Als je paard eenmaal weer uit die opfok komt gaat hij/zij toch ook weer op een wei met andere paarden mag ik hopen. En daar wordt hij dan toch ook in z'n eentje uit de wei geplukt voor verzorging/training. Als er in de opfok al gewoon om de haverklap mensen komen om paarden uit de wei te halen en weer terug te zetten is dat toch alleen maar een goede voorbereiding op wat ze later gaan mee maken?

Stal 2, tekenen voor 18 maanden zou ik ook nooit doen. Voor hetzelfde geld valt het achteraf hartstikke tegen.
Stal 3 lijkt mij ook de beste optie. Oudere merrie voor de opvoeding, jaarling om mee te spelen en altijd buiten lijkt mij het
meest natuurlijk.
Stal 4, samen met 1 ander veulen lijkt me niks en maar 6 uur naar buiten is helemaal al niks

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:47

Stal 3 is fijn, dan worden ze opgevoed door de merrie en hebben ze een speelmaatje. Ik ben niet zo pro opfok waar alleen maar jeugd in staat. Die missen naar mijn inzicht de opvoeding van een ouder paard en dat kan die derde stal wel bieden.
Het is ook niet zo dat je haar daarom maar elke dag er uit hoeft te halen natuurlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 09:49

Stal 1:
Daar is in mijn ogen te weinig beweging voor de paarden.

Stal 2:
Die 18 maanden kan ik begrijpen zo blijft de groep stabiel.
Maar ik zou het te ver weg vinden. Weinig controle op wat er gebeurt.

Stal 3:
Vindt ik persoonlijk een stuk idealer. Andere paarden. Altijd op het land en kan binnen. Niet zo ver weg.

Stal 4:
Te ver weg, en te weinig vrije beweging. 6 uur vindt ik te weinig voor een jong paard vooral in de zomer.
Daarbij vindt ik de stal te klein voor 2 paarden(veulens) die daar zo'n 18 uur per dag door moeten brengen.
Dus dit vindt ik van allemaal eerlijk gezegd de eerste die afvalt zou ik echt niet aan beginnen!~

Al met al zou ik zeker stal 3 kiezen. Mijne is ook niet in de opfok opgegroeid niet mis mee en je houdt zelf de controle wat er mee gebeurt.