Paard kruipt onder draad door

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Paard kruipt onder draad door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 22:29

Beste bokkers ik zit hier met een beetje een probleem.
Mijn lieve merrie staat in de wei waarvan ze alleen in het voorste stuk kan. Halverwege hebben we een draadje gespannen. Dit zodat we haar elke keer een stukje bij kunnen geven, zodat ze zich niet ineens vol kan eten maar ook omdat de wei veel onkruid heeft. Ik heb nog geen tijd gehad om de volledig wei in 1 keer leeg te plukken, maar telkens als ze een stuk bij kreeg, maakte ik dat onkruid vrij.
Alleen nu heeft mevrouw door dat ze om een of andere manier onder de draad kan, naar het stuk met het hoge gras maar dus ook met de onkruid. Nu maakt het opzich niet uit dat ze daar staat maar ik ben bang dat ze straks dus iets verkeerd eet.
Ze staat al 3 weken zo en dat is heel goed gegaan. Ik heb inmiddels al stroom op het draadje gezet maar zojuist stond mevrouw dus weer aan de verkeerde kant.
Help! Wat kan ik doen? Ze mag daar niet staan maar nu weet ik dus ook niet hoe ik dr tegen kan houden!

mirror666

Re: Paard kruipt onder draad door

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:31

Een draad eronder spannen :)
goede klap stroom erop. Staat de stroom erop als ze eronderdoor kruipt? Zo ja weet je zéker dat die draad stroom heeft?

Mijn pony deed het ook. Als de stroom uit stond ging hij er onderdoor :) Nu staat hij wegens omstandigheden even apart, maar hij kan achter ontzettend doorhangende dubbele draden staan zonder stroom. Dan gebeurt er gelukkig niks. Zogauw het een enkele draad is gaat hij door zijn knietjes en ''tjoep'' éten! :9

Hopefull_Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:32

Misschien verlies je ergens stroom waardoor er veel minder spanning opstaat dan normaal het geval is? En anders kun je altijd nog ijzerdraadjes door haren manen vlechten, dit wordt ook vaak gedaan bij Shetlanders die door hun dikke vacht de stroom niet meer voelen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 22:34

Dat van die dubbele draden ga ik zeker proberen. Het zou idd kunnen dat er ergens stroom verliest, er groeit aan de boer zijn kant vreselijk veel onkruid tegen onze draad. Maar er staat zeker wel wat stroom op want ik heb de draad vast gemaakt aan het 'vaste' hek/draad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:35

Twee draadjes spannen.
Zorgen dat er genoeg prik op zit.
Goed kijken dat de lengte van het draad kan voor de maat van de accu/transformator
Desnoods - indien mogelijk - aan het net zetten.

amadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 22:41

tja, erover, eronder, onze springpony's bedachten altijd wel weer wat... hekken van 1.50 m voor een d-pony in de randstad, lachertje, haar dochtertje sprong met 1 week hek van 1.20m.... :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 22:49

Erover springen zal ze niet snel doen, daar is ze te tam voor :Y)
Maar ik ga zeker al proberen wat hier allemaal is aangeraden, alvast mercikes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:18

LauEef schreef:
Dat van die dubbele draden ga ik zeker proberen. Het zou idd kunnen dat er ergens stroom verliest, er groeit aan de boer zijn kant vreselijk veel onkruid tegen onze draad. Maar er staat zeker wel wat stroom op want ik heb de draad vast gemaakt aan het 'vaste' hek/draad.

Tester halen en al je draden nalopen. Hier ook kwam vriendin er met tester eindelijk achter waarom haar pony's ondanks zware klok en accu door het rantsoendraadje gingen. Daar lekte de stroom weg via stuk schapengaas. Pas als je zeker weet dat je omheining goed is en pony het nog doet heb je een probleem met geen respect voor het draad.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 00:20

Vaseline in doen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:31

Oei , ook niet zo slim om 1 enkel draadje zonder stroom te spannen , dan ben je gewoon je paard aan het trainen om door de draad te lopen :=

Nu moet je dus echt een barrière maken met een flinke klap stroom erop om dit weer af te leren , je hebt kans dat 2 draadjes ook niet gaan werken omdat het dier nu eenmaal door heeft dat ze er onderdoor kan... onder nog een extra draadje door of tussen 2 draadjes door schieten is voor veel paarden dan ook geen probleem.

Zeker als je nu ook nog eens maar een klein beetje prik er op hebt staan ben je gewoon verder aan het gaan met de verkeerde training : paard leert nu dat het een klein prikje voor lief moet nemen om bij het gras te komen.

Waardoor de kans weer groter wordt dat ze straks ook een groter prikje voor lief neemt , om bij het gras te kunnen.

Je kunt nog beter het hele draadje weghalen dan het dier te blijven trainen op deze manier...beter pas weer terugzetten als er echt een goede doodklap op staat en ze er niet meer zomaar tussendoor kan glippen :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 18:18

Er hangen momenteel 2 draadjes en ze is er niet meer onderdoor gegaan. (Even afkloppen :D )

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:53

En wat hooi bijvoeren :) Mijn haf kruipt ook onder het draad door als de wei te schaars wordt, ze doen het niet zonder reden :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:18

O nee...? :=

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:29

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:03

Marieke_K schreef:
En wat hooi bijvoeren :) Mijn haf kruipt ook onder het draad door als de wei te schaars wordt, ze doen het niet zonder reden :+

Nou dat dacht ik dus ook. Dus ik ga mevrouw een mooi stuk bijgegeven en toch kroop ze er weer onderdoor :Y)
Maar het probleem is inmiddels verholpen, 2 draadjes gespannen en mevrouw blijft er tot nu toe flink achter staan :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:04

Paardjes zijn zo slim als het op eten aankomt.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 22:16

Hihi dat is waar. Maar ze komt niks te kort, ze is tonnetje rond :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:05

Dat zijn de ergste , die ronde vreetzakken :P

Blackbold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:57

gras is altijd groener aan de andere kant :=

KirstenxxH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:37

ik ken ook zo'n paardje maar deze hebben nu een houten hek geplaatst met daartussen draad

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:41

en wat je anders nog kunt doen is 2 draden spannen tussen het kale en hoge gras, en op een meter afstand daarvan ook nog weer. Zo kunnen ze niet onder het draad door grasjes plukken en is het verder bij ze vandaan, zullen ze ook minder snel uitbreken :)